Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Mostani adásunkban nem kerültük a keenos kérdéseket, és a górcső alatti patikamérlegre tettük az id Software első jelentős sorozatát, sőt a cég megalakulását előidéző játékot, a Commander Keent. Részről részre jobb pályák, elborult környezet és egy kurta-furcsa vég a szériának. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Hihetetlen, hogy a Commander Keen már betöltötte a harmadik ikszet: 1990. december 14-én jelent meg, akkor még nem is az id Software készítette, hiszen Romero, Carmack meg a többi id-es nagyágyú akkor még Ideas from the Deep néven futott. A csapat a Softdisknél verődött össze, ott készítettek kisebb játékokat (pl. a Dangerous Dave-et) a cég lemezújságának. Carmack volt a programozózseni, és a Keen eredete is hozzá köthető, hiszen Carmack volt az, aki egy nap írt egy kódot, amivel szépen lehetett scrollozni DOS-os platformjátékot. Ez akkoriban még egyáltalán nem volt magától értetődő, részben technikai korlátok miatt, részben azért, mert a játékfejlesztők jellemzően nem pc-n élték ki magukat. Szóval az első DOS-os platformjátékok irigyelhették a NES-es Mariók sima scrollját - egészen addig, amíg Carmack meg nem írta a programját.
Miután Carmack megmutatta a kódját a többieknek, Tom Hall azonnal megcsinálta vele a Super Mario Bros 3. első pályáját. Ezt látva Romero vérszemet kapott, és kijelentette, hogy ebben sok pénz van. El is küldték a demót a Nintendónak, a japán cég viszont lepattintotta őket. Mario így nem jelenhetett meg DOS-on, ezért Romeróék saját főhőst és környezetet kreáltak: a nyolcéves Billy Blaze-t, a zseni kisgyereket, aki titokban Keen parancsnok, és a feladata megvédeni a Földet mindenféle gonosz űrlényektől (aztán a végén mindig kiderül, hogy az űrlényeket Billy iskolai nemezise, Mortimer McMire irányítja).
Romero, Carmack és Hall mellett a fejlesztésben részt vett még a grafikus Adrian Carmack (csak névrokona Johnnak), a zeneszerző pedig (már azoknál a részeknél, amikben volt már zene) a későbbi Doom-trackekért is felelős Bobby Prince volt. Carmackék nem érezték elég menőnek a Softdisket, ezért - bár a softdiskes gépeken írták a játékot, és néha hétvégékre hazavitték a gépeket - Ideas from the Deep néven csapatot alapítottak, és megkeresték az Apogee-t kiadónak. Akkoriban nagyon ment a shareware modell - egy többpályás játék első pályája ingyenes, a többiért fizetni kell -, és a Commander Keen is így jelent meg. A játéknak egymás után készült el a három pályája, a pályákat az alkotók egy-egy résznek nevezték el, a három pályát együtt pedig trilógiának, de valójában a három pálya, azaz a teljes trilógia egyjátéknyi kontent volt.
A Commander Keennel ma azért érdemes leginkább játszani, mert szépen látni, hogy pályáról pályára - vagy ha úgy tetszik, részről részre - folyamatosan fejlődött az id-esek tudása mind technikailag, mind játéktervezés tekintetében. Az 1990-es játék (Commander Keen in the Invasion of the Vorticons) három pályáján (Marooned on Mars, The Earth Explodes és Keen Must Die!) is érezni ezt nagyon, hát még az 1991-es folytatáson. Mert az is volt, a Commander Keen in Goodbye, Galaxy, ami szintén háromrészes shareware-játéknak indult, de végül kétrészes lett (Secret of the Oracle, The Armageddon Machine), mert közben a sorozat olyan menő lett, hogy a harmadik pályát külön adták ki önálló játékként (Commander Keen in Aliens Ate My Babysitter). Emiatt a második "trilógia" messze nem lett olyan sikeres, mint az első, de azért ez is szépen hozott a konyhára.
A Softdisknél amúgy elég rossz szemmel nézték az id-esek ügyködését. A cég főnöke megpróbálta rávenni őket, hogy adják ki a Keen egyes részeit a Softdisknél, de erre meg fellázadt a többi céges alkalmazott, akiket addigra már nagyon irritáltak a nagypofájú Romeróék. Így az akkor már id Software néven létező csapat aránylag könnyen és pereket megúszva távozott a Softdisktől. Egy Keen-játékot, a Commander Keen in Keen Dreamst azért fejlesztettek a cégnek a két trilógia között, de ez nem tartozik szervesen a fő szériához.
A Keen 1992-re igen népszerű lett, mémek születtek belőle (a dopefish mai napig fel-feltűnik más játékokban is), és Tom Hall továbbra is erőltette volna a Keen-játékokat, el is készült egy harmadik trilógia terve. Csak hát közben megjelent a Wolfenstein 3D, és a sikere messze felülmúlta a Keen-szériáét, és teljesen új pályára állította az id Software-t. A többi már játéktörténelem. És egy kis fun fact a végére: a Hall szerinti hivatalos kánon szerint a kis Billy nagypapája volt a Wolfenstein 3D hőse, B.J. Blazkowicz, és Billy fia lesz majd az a katona, akit a Doomban csak doomguyként ismerhettünk meg.
Legközelebb 24 órán belül(!) jövünk új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
- Checkpoint Mini #129 - Albion
- Checkpoint Mini #130 - Scorched Earth
- Checkpoint Mini #131 - C&C: Red Alert + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szín van a címében
- Checkpoint Mini #132 - The 7th Guest és The 11th Hour
- Checkpoint Mini #133 - Earthbound
- Checkpoint Mini #134 - Dig Dug és Galaga + TOPLISTA: A 10 legjobb játéktermi játék 1985-ig
- Checkpoint Mini #135 - Elasto Mania
- Checkpoint Mini #136 - Dink Smallwood
- Checkpoint Mini #137 - Beneath a Steel Sky + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fém van a címében
- Checkpoint Mini #138 - C.R.E.A.T.U.R.E.S. 1-2
- Checkpoint Mini #139 - Eric the Unready
- Checkpoint Mini #140 - Midnight Resistance + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek napszak van a címében
- Checkpoint Mini #141 - Exile
- Checkpoint Mini #142 - Flashback
- Checkpoint Mini #143 - Serious Sam + TOPLISTA: A 10 legjobb fps-fegyver
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek