HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #143: Serious Sam (+ a 10 legjobb fegyver fps-ben)

2020.12.20. 21:47 Stöki

cpmini_143.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

JÖNNEK - ezzel az egy szóval írta le nekem Ender haverom a Serious Samet annak idején, és igaza volt. Az agyatlan fps-lövöldék egyik csúcsteljesítménye volt a játék, amiben a szofisztikált narratíva egyáltalán nem volt szempont, a sok támadó ellenfél megjelenítése már annál inkább. De mennyire öregedett jól ez a klasszikus? Erre voltunk kíváncsiak Grathtel. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Spotify-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Serious Sam a horvát Croteam fejlesztőcsapat játéka, akiknek a sokkal kifinomultabb The Talos Principle-t köszönhetjük, de attól még a nevével ellentétben egyáltalán nem komoly Sam tette fel őket a térképre. Az 1993-ban alakult stúdiót először a Doom ihlette meg, és mivel akkoriban még elég drága volt az enginelicencelés, úgy döntötek, hogy saját motorral készítenek egy fps-t. Aztán közben megjelent a Duke Nukem 3D, meg a Quake meg kijöttek a 3D-gyorsítókártyák, és a készülő motort egyre többször átszabták vagy akár részben újrakezdték, hogy a játék versenyképes maradjon.

Így történhetett meg, hogy az első Serious Sam, a The First Encounter alcímű csak 2001 elején jelent meg, és keblére ölelte azokat, akik az egyre összetettebbé váló (hol lopakodós, hol kaland/rpg-elemekkel pakolt) új fps-ek helyett valami régimódi mészárlásra vágytak. Sam "Serious" Stone története nem igényelt sok agymunkát: egy Mental nevű űrlény el akarja pusztítani az emberiséget, ezért a történelem több pontján meg kell ölni minden sameszát. (Igazság szerint eleinte nem is játéknak tervezték, hanem a motor képességeit bemutató demónak.)

A horvátok a pörgős, vérgőzös játékélménynek vetettek alá mindent, ezért a motor óriási játéktereket kezelt, egyszerre rengeteg ellenfelet bírt megjeleníteni. Ugyanakkor a pályatervezés idejétmúlt, az ellenfelek AI-ja pedig nevetséges (csak pár hónappal az első Halo előtt járunk), cserébe a játék nem vette magát komolyan, eléggé elszállt a készítők agya a fegyverek, de főleg az ellenfelek terén. A dizájnerek - Davor Hunski, Roman Ribarić és Davor Tomičić volt a három főkolompos - számítása bejött: a Serious Sam szimpatikus különc volt, amihez sokan szívesebben nyúltak egy fárasztó nap után, mint mondjuk a Thiefhez. Ráadásul a játék jóval olcsóbban jelent meg, mint a legtöbb új játék (20-25 dollár körül), ezért 2001-ben messze a legjobb ár/érték arányú móka volt. És 2020-ban sem rossz játszani vele, de azért inkább csak húszperces kis menetekre alkalmas már, mint hosszas lövöldözésre.

A játék sikere meghatározta a Croteam jövőjét. Hamar összejött több százezres eladás (csak Amerikában megvolt 2001-ben a százezer példány, ami pc-n akkor már nem volt kevés ott), és megkezdődött a Serious Samek áradata, sőt az újabb motorok fejlesztése. 2002 elején jött a The Second Encounter (már Xboxra is), 2005-ben a Serious Sam 2, 2011-ben a Serious Sam 3, idén pedig különösebb csinnadratta nélkül megjelent a Serious Sam 4 (és a fősorozat mellett persze volt kismillió kiegészítő és spinoff). A koncepció változatlan, és ma már a jelenlegi konzolgeneráción és Stadián is kipróbálható. Nem a Serious Sam széria fog fps-forradalmat csinálni, és a horvátoktól én speciel jobban várom a The Talos Principle 2-t, de Sam Stone vérengzéseinek valószínűleg még sokáig lesz helye és ideje a játékiparban.

És még nem fejezzük be, mert toplista is van az adáshoz. A 10 legjobb, fps nézetes játékban látott fegyvert szedtük össze, és nem várt, rekordszámú egyezés lett a listáinkban: hat fegyver szerepel Grathnél és nálam is. Nem is húzom az időt, íme:.

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Needler (Halo, 2001)

2. Flak Cannon (Unreal Tournament, 1999)

3. BFG 9000 (Doom, 1993)

4. Gravity Gun (Half-Life 2, 2004)

5. Stakegun (Painkiller, 2004)

6. Flare Gun (Blood, 1997)

7. Portal Gun (Portal, 2008)

8. Morph Ovum (Heretic II, 1998)

9. Fénykard (SW Jedi Knight II: Jedi Outcast, 2002)

10. Railgun (Quake III Arena, 1999)

1. BFG 9000 (Doom, 1993)

2. Gravity Gun (Half-Life 2, 2004)

3. Portal Gun (Portal, 2008)

4. Shrinker (Duke Nukem 3D, 1996)

5. Energy Leash (Bulletstorm, 2011)

6. Cerebral Bore (Turok 2: Seeds of Evil, 1998)

7. Railgun (Quake II, 1997)

8. Needler (Halo, 2001)

9. Tihar Pneumatic Rifle (Metro 2033, 2010)

10. Stakegun (Painkiller, 2004)

Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok és játékötleteitek is. Legközelebb napokon belül jöünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20201215.png

További támogatóink:

Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

17 komment

Címkék: retro podcast toplista fps checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr2316351484

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2020.12.20. 22:52:12

OFF: nincs tervben, hogy az IDDQD blog egy, a Retro Land-hez hasonló oldalra költözzön, Disqus kommentfelülettel, esetleg már nem is IDDQD, hanem Checkpoint néven?

Grath 2020.12.20. 22:58:39

@Generic Jingle: gondolkodunk ilyesmin, de a korábbi anyagok átmozgatásával vannak technikai gondok (plusz a kommentek nem jönnének semmiképp).

Generic Jingle 2020.12.21. 11:19:46

@Grath: Lehet, hogy amatőr megoldás, de a régi bejegyzések kommentjeiről elég lenne egy görgethető képernyőfotó, és ha valaki nagyon akarna, az a Disqus felületen még hozzászólhatna.

vidra_ 2020.12.21. 14:24:27

@Generic Jingle: A képek azért nagyságrendekkel több helyet igényelnek, mint a szöveges bejegyzések, akkor már jobb megoldás lenne exportálni a kommenteket az adatbázisból. De biztosan nem is ez a fő oka, hanem az, hogy GDPR / jogi okok miatt nem lehet `elvinni` a hozzászólásokat a blog.hu-ról.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.12.21. 21:47:34

a tálos princípium befejezett történet, nem nagyon kellene folytatni.
komoly sámuel viszont nagyon komoly agyatlan móka. a harmadik rész másolásvédelme külön megénekelendő a kiirthatatlan skorpiótaurusszal.

a vén viszoczkíj apó 2020.12.22. 15:52:59

Egy impulzuskarabélyt feleségül vennék.

Reactor 2020.12.22. 17:53:36

Az én kedvenceim mindig is az innovatív, "awesome, yet, practical" fegyverek voltak:

- The Displacer (Half-life: Opposing force)
- SmartGun (Alien vs. Predator)
- Railgun (Quake 2-3-4)
- Rail driver (Red Faction 1-2)
- Plasma Blast (Quake 2: Ground Zero)

Ordo 2020.12.24. 21:10:21

A legtöbb kedvencem szerepelt a listában de egyet még hozzáadnék:

Lapát - Postal2 (bár a gázolaj vagy a macskahangtompító sem rossz)

Bobby Newmark 2020.12.25. 18:34:52

És meg sem említitek, hogy minden rész (ehm, 4.ben nem vagyok biztos) játszható VRban?!

Bobby Newmark 2020.12.25. 18:35:59

@manson karcsi: Pedig a kiegészítője is folytatta... eléggé bénán, és hihetetlen mód kegyetlenül puzzle szinten.

theveryguest 2020.12.27. 09:54:46

A Bioshock plasmid-ok már szart érnek? Kedvencem a mennyezet én szaladgáló splicer felgyújtása, ahogy visítja, hogy "Make it stop!" az valami gyönyörűség!

jófejsrác 2021.01.02. 12:36:27

Többnyire el lettek lőve a fegyverek amiket szeretek. Bár a Quake 3-ban mikor először hallottam meg a shotgun hangját egy ütős mélyládával, majdnem össze szartam magam a gyönyörtől.

Egyébként ami nekem a listáról hiányzik ha össze kéne állítani, akkor a Blood 1 közelség érzékelős dinamitja. Mikor 1v1-ben egymást öltük a bevásárlóközpontos pályán minden fegyver helyet, bejáratot teliszórtuk piros távirányítós bombával majd rátettünk egy zöldet. Így aki közelébe ment garantált volt a halál :D.

BBird 2021.01.08. 19:25:25

Sam első vagy második részében voltak azért néha ilyen "fejtörős" részek is 500 szörnygyakás után egy-egy piramisban. Bár nem vitték túlzásba, de néha üditő volt. Később ezt kitörölték és maradt az agyatlan hent. :-)

BBird 2021.01.11. 08:53:52

Heretic 2 az TPS, csakmondom!!4vier ;-)

FeroxX 2021.01.21. 16:15:13

Grath kezébe sose kerüljön valódi jelzőpisztoly... :"D

Kit Fisto 2021.03.22. 12:05:03

Serious Sam: Ez egy vicc. Nem mondanám igazi fps-nek, inkább egy 3D agyatlanságnak. Először nagyon nem tetszett, pont ellentéte mindannak, amit egy fps-ben szeretek. Lassan, szisztematikusan haladni, lesből lőni, megszivatni a szörnyeket, de azért legyen AI-juk, sőt annál jobb ellenük harcolni. Ebben meg, rám rohannak, gyakran minden irányból, nincs becserkészés, ők támadnak rám. De aztán rájöttem, ezt nem fps-ként kell nézni, hanem poénos lövöldeként. A grafika máig nem csúnya, és hihetetlen kreativitás jellemzi a szörnyeket. Ezt élvezni kell, és lehet is, ha nem vesszük komolyan! Poén!

Fegyver top lista:
Én nem voltam oda a BFG-ért. Mi a jó abban, hogy egyetlen lövésre mindenki, aki előttem van, leenged? A legjobb fegyverek általában a duplacsövű shotgun, és a rakétavető! Jók még:
Quake: grenade launcher
Redneck Rampage: ripsaw
Duke3D: shrinker, devastator, pipe bomb, freezethrower !
Alien Trilogy: pulse rifle (gránátot is vet és imádom a hangját)
süti beállítások módosítása