Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Néha Grath előás valami indie játékot, amiről nem hallottam (mint ahogy a közönség 95+ százaléka sem), aztán nagyon kellemesen meglep vele. Így jártam a Cave Storyvan meg a Dink Smallwooddal is, most pedig a King of Dragon Pass-szal, amit csak ajánlani tudok mindenkinek, akit nem riaszt el, ha egy videojátékban sokat kell olvasni, és a játékmenet tulajdonképpen egyáltalán nem látványos. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A játék eredetéhez 1966-ba kell visszamenni, amikor egy Greg Stefford nevű amerikai srác a főiskolán elkezdett fantasy történeteket írni, és ezekhez kitalált egy saját világot, Gloranthát. Aztán az évek során egyre részletesebben kidolgozta Glorantha lakóit és lényeit, azok politikai-gazdasági viszonyait és persze a világ mitológiáját. A hatvanas-hetvenes években volt előbb a wargame-bumm, aztán a szerepjátékbumm, és egyik sem kerülte el Steffordot. 1974-ben készített egy Gloranthán játszódó stratégiai társasjátékot White Bear and Red Moon címmel; hogy ezt ki tudja adni, alapított 1975-ben egy céget, a Chaosiumot. Ez aztán a következő években az egyik legfontosabb szerepjátékos vállalat lett, ami azon túl, hogy Glorantha-szerepjátékokat adott ki (RuneQuest, HeroQuest), megjelentette a Cthulhu-szerepjátékot is (iä, iä, santiy pontok), és olyan embereket foglalkoztatott, mint például a később a Microprose-nál és az id Software-nél munkálkodó Sandy Petersen.
Glorantha aránylag népszerű RPG-világ volt, ezért logikus gondolat volt videojátékot készíteni ebben a környezetben - ez lett a King of Dragon Pass 1999-ben. A fejlesztő az A Sharp nevű indie cég volt, amit gyakorlatilag a játék készítéséért hoztak létre. A fejlesztésben nyilván részt vett Stafford, de a projekt producere és dizájnere David Dunham volt, a végeredmény leginkább őt dicséri.
A King of Dragon Pass két okból jó játék ma is, ahogy én látom. Az egyik ok maga Glorantha, ami ugyan ismerős fantasy világ, de mégsem a tolkieni paneleket másolja, mint annyi más fantasy, hanem a régi mitológiákat és mondákat, és ezeket ügyesen keveri egy sajátos ízű koktéllá. Simán megférnek benne egymás mellett például az amerikai indián őslakos hiedelemvilágra és a germán mitológiára emlékeztető panelek is. A másik ok pedig a játékrendszer, aminek a lelke több száz lehetséges döntés összefüggő hálózata.
Mert a játék tulajdonképpen csak abból áll, hogy a játékos egyik döntést hozza a másik után. Vizuálisan tök unalmas az egész, néha van pár állókép, de amúgy feleletválasztás a feladat, esetleg csúszkákat lehet állítani. De mégis baromi szórakoztató ez, mert a döntésekkel és csúszkákkal egy egész törzs életét irányítjuk, más törzsekkel haverkodunk vagy háborúzunk, kisebb-nagyobb zűröket simítunk el, áldozunk az isteneknek, etetjük az embereket - és persze mindeközben nem felejtjük el a végső célt, megszerezni az uralmat a Sárkányhágó felett. Kicsit olyan az egész, mint egy "kaland, játék, kockázat" típusú lapozgatós könyv, csak éppen sokkal több lehetőséggel, és a kalandfordulatok mellett a menedzserjátékokra is emlékeztető mindennapi döntésekkel. Ki kell próbálni, na.
A játék 1999-ben persze jó nagyot bukott, az akkori közízlés értetlenül fogadta, aztán sokkal később, 2011-ben lett indie siker, amikor iOS-re portolták. Egy évvel később kijött Gog-on is, 2014-ben pedig Androidon, sőt Windows Phone-on is. 2018 nyarán pedig megtörtént a kisebb csoda: az eredeti alkotóktól 19 év után megjelent a játék folytatása, a Six Ages: Ride Like The Wind. Stafford még éppen megérhette ezt, aztán év végén szegény elhunyt, 70 éves volt.
Akár az eredetit, akár a folytatást melegen ajánljuk ma is mindenkinek, aki nem csak azokat a játékokat szereti, amikben valami robban éppen a képernyőn (de úgy gondolom, a blog közönsége azért elég nyitott az ilyen olvasgatós kalandokra). És érdemes megnézni az A Sharp honlapját is, múzeumba illő digitális fosszília, kb. a King of Dragon Pass megjelenésekori dizájnnal.
Legközelebb még a héten jövünk az esedékes Checkpoint Nowval. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:
- Checkpoint Mini #147: SiN
- Checkpoint Mini #148: Jak and Daxter
- Checkpoint Mini #149: Wizard + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos varázsló
- Checkpoint Mini #150: Warcraft Adventures: Lord of the Clans
- Checkpoint Mini #151: Cadaver
- Checkpoint Mini #152: Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth + TOPLISTA: A 10 legjobb videojáték, ami irodalmi műből készült
- Checkpoint Mini #153: Keresztény FPS-ek
- Checkpoint Mini #154: William Shatner's TekWar
- Checkpoint Mini #155: Jack Attack + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek keresztnév van a címében
- Checkpoint Mini #156: Strider
- Checkpoint Mini #157: Giants: Citizen Kabuto
- Checkpoint Mini #158: Syberia + TOPLISTA: A 10 legjobb francia videojáték
- Checkpoint Mini #159: The Bard's Tale
- Checkpoint Mini #160: Plants vs. Zombies
- Checkpoint Mini #161: Exhumed/Powerslave + TOPLISTA: A 10 legjobb egyiptomi témájú videojáték
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Kurucz Ádám, Kecskés János, Dvorszki Dániel, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Kaptás András, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek