HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #166: Shufflepuck Café

2021.10.24. 23:43 Stöki

cpmini_166.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Oké, a Shufflepuck Cafét senkinek nem kell bemutatni, aki a kilencvenes években találkozott először pécével. Alapjáték volt, még a Doom előtti korszak egyik alapjátéka, az Arcade Volleyballal meg a Perestroikával együtt. Én később is elő-elővettem, és volt egy korszakom (meg egy megfelelő egerem), amikor el tudtam vinni a végéig. Ma ez már nem sikerült - mert most is kipróbáltuk egy Mini kedvéért. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Shufflepuck Café tulajdonképpen egyszemélyes projekt volt, és egy olyan ember fejlesztette, aki utána nem is maradt meg a játékiparban. Ő a brit Christopher Gross, aki a játékot kitalálta és nagyrészt kódolta, de a fejlesztés második felében akadt azért két jelentős segítője - Gene Portwood és Lauren Elliott -, és őket is kiírta a játék címképernyőjére.

Ahogy Grath az adásban találóan megjegyzi, ez volt a legjobb minijáték, ami teljes áron megjelent (akkor ez Nagy-Britanniában 20 font volt). Mert hát minijáték volt: egy nem túl bonyolult léghokiszimulátor, ami eleinte a shuffleboard nevű játék szimulátorának indult, és ez okozott némi zavart aztán az elnevezésében. Gross Macen tanult programozgatni, járatott mindenféle magazinokat, járt találkozókra, ahogy az a nyolcvanas években lenni szokott. Aztán egyszer ki akart próbálni pár animációs és egérmozgató rutint. Ehhez kitalált egy kocsmasport-szimulátort, ami shuffleboardból indult, de aztán a végére léghoki lett. 1989-ra el is készült a játék maces, fekete-fehér verziójának a demója. Ezt aztán a Broderbund felkarolta, és ekkor került a képbe az amúgy Carmen Sandiego-játékokat alkotó Portwood és Elliott. Az ő feladatuk lett némi grafika és zene alkotása, meg a karakterek kifundálása.

Hogy a játék élvezhető ma is - mert az, még akár böngészőben futtatott emulátorban is -, annak egyrészt a lecsupaszított, de meggyőző léghokiszimuláció a titka, másrészt a körítés. A kettő összefügg: a sztori szerint főhősünk egy intergalaktikus utazóügynök, akinek lerobban a járgánya egy ócska lebuj, Shufflepunk Café közelében. A krimó egyetlen nyilvános telefonja előtt elállja a helyet nyolc léghokimester (és a csapos) - őket kell legyőzni, hogy hozzáférhessünk a telefonhoz. Mindegyik fura ellenfélnek más a játékstílusa (a folyton iszogató lény például lassan berúg, és egyre rosszabbul játszik), és mindegyikhez kellemes-vicces-EGÁ-s animációk tartoznak. A játékmenet gördülékenysége miatt folyton előkerült a játék a kilencvenes évek pécéin, a megkapó karakterek pedig bekerültek a kollektív emlékezetbe (nekem főleg a vaddisznószerű generális maradt meg). Persze leginkább DOS-on volt jellemző ez a siker, mert a Mac-verzió után kijött az is, sőt mindenféle egyéb port is született NES-től Atari ST-n át a PC-98-ig (és könyörgöm, nézzétek meg arról a screenshotokat).

Ééés... nagyjából ennyi. Mert legfeljebb még pár triviát lehetne írni, például azt, hogy a vaddisznó neve igazából Eneg Doowtrop, és egy másik ellenfél neve pedig Neural Ttoille - igen, ez a két broderbundos fejlesztő neve visszafelé (Rehpotsirhc Ssorg viszont nincs a játékban). Meg annyit, hogy játszatok vele ma is, egy jó egérrel sima ügy az egész - csak az idegesített, hogy minden találat után csigalassúsággal húzza be egy robotkar a pontot (és mivel 15 pontig megy a játék, ezt sokszor meg kell nézni).

 

Legközelebb napokon belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20211024.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Kurucz Ádám, Kecskés János, Kozmér József, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

14 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6516732826

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thinkEdem 2021.10.25. 07:44:31

"Oké, a Shufflepuck Cafét senkinek nem kell bemutatni, aki a kilencvenes években találkozott először pécével."

De, nekem. Soha nem hallottam rola. ;)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2021.10.25. 10:38:16

Na de ha a PERESTROIKA a Doom előtti korszak alapjátéka, akkor miért nem volt még róla Checkpoint Mini? (bónusz TOP10 szovjet/orosz játékkal?)

scarabaeus 2021.10.25. 18:52:10

Az első lemezeimen volt Amigán 1990-ben. Csakis az amigás verziót ismertem (most tudtam meg, hogy pl. PC-n is volt). Máig a fülemben a zenemodul, ami indította (PC-n mi volt, a csöndön túl, amit a youtube-on hallok? :-D)
Épp pár hete szedtem le hozzá a .adf-et, mert valahogy épp az nem volt meg a régiek közül, aztán emulátorban is elkentem benne pár ellenfél száját.

scarabaeus 2021.10.25. 19:20:32

És mostanra értem a podcast végére. :-)
Az tűnt még fel akkoriban (és mostanában is), hogy nem lehetett benne "csűrni", csak a lökész szögét vette figyelembe, bal-jobb gyors mozdulattal nem lehetett kihozni a fal melletti oda-vissza adogatásokból.

BBird 2021.10.25. 19:58:58

@-Szűcs Gyula-: Pár napja már posztoltam facebookon az alkotásaim nagyrészét:
pbs.twimg.com/media/FBbxp5NXsAI3fny.jpg

Hidden object játék: Hol van a Perestroika? Na és a Shufflepuck Café? Shuffleben imádtam, hogy ahány ellenfél, annyi játékstílus. Tényleg kicsit ott érezte magát az ember. :-)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2021.10.25. 20:40:32

winnie álmosító volt, lexan tajtrészegre itta magát, vizinét inkább hagyjuk, a hercegnő csalt, a vadkan csíra volt, neural cseles volt, skip dumája speakeren úgy szólt, hogy "öcsap!", biff meg aljas rohadék.
a dos-os videóból hiányoznak a hangok; az üvegcsörömpölés és a beszédek.

Generic Jingle 2021.10.28. 15:40:44

@thinkEdem: #metoo

Amigám is volt (500), PC-m is (386), de még így is ismeretlen maradt számomra ez a játék, most látom először. Vagy ha láttam is anno, nem maradt meg.

Majdénmegmondom 2021.10.28. 16:28:25

Hát, az én köreimet is elkerülte. Talán túl sokáig voltam Amigás, és túl korán léptem be a konzolok világába.

Hidden fremen 2021.10.28. 20:45:04

Nekem meg volt PC-n, de nem játszottam vele. Most kedvet kaptam hozzá és előkerestem. Hát ez kiba nehéz... Még szerencse, hogy lehet a sebességen és az ütőméreten állítani. Amúgy az Amiga verzió hangja mennyivel jobb...

TiCo.KH 2021.11.03. 08:38:16

Beyond Good and Evil-ben már volt ehhez hasonló airhockey minijáték. Ha meg akartad szerezni az összes gömböt ahhoz meg kellet verni ha jól emlékszem a 3 ellenfelet.

Szekrényszagú néni 2021.11.28. 18:11:33

Ahhoz képest, hogy mekkora alapjáték, most hallok róla először, pedig nyomogattam elég sok mindent a '90-es években.
süti beállítások módosítása