Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Ez az adás még igazából a tavalyi évadhoz tartozik, akkor vettük fel. A Dungeon Masterről beszélünk benne, ami már sokszor szóba került, de még sosem estünk neki igazából. Most (illetve tavaly) ezt megtettük, és nem bántuk meg, de azért nem fogjuk végigjátszani. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A Dungeon Master fejlesztőjében az az érdekes, hogy csak egy kis mellékes leányvállalatnak szánták: alapítója ugyanis Wayne Holder, aki Oasis Systems nevű cégével az első komolyabb helyesírás-ellenőrzőt hozta össze, és aratott vele komoly sikereket. Holder 1982-ben úgy döntött, hogy a játékiparban is szerencsét próbál, és elindította az FTL Gamest (FTL = Faster Then Light), aminek legfontosabb embere aztán az 1984-ben felvett fejlesztési vezető, Doug Bell lett.
Az FTL neve igazából csak a Dungeon Master miatt vonult be a játéktörténelembe, mert egyéb játékaikkal nem hoztak össze maradandót. A Dungeon Master viszont forradalmi volt. Korábban is léteztek már 3D nézetet szimuláló labirintusos játékok (például a 3D Monster Maze Spectrumon, sőt akár 1973-ból a Maze War), de a Dungeon Master volt az, ami valós idejű játékmenettel fecskendezett adrenalint a műfajba, megteremtve ezzel azt az alzsánert, amire ma gondolunk, ha azt mondjuk: dungeon crawler.
Mielőtt az FTL-hez került volna, Doug Bell részt vett egy Crytal Dungeon nevű, fantasy labirintusbejárós játék fejlesztésében, de a projekt félkészen elhalt. Ezt vették elő és pofozták ki az FTL-nél Bell vezetésével, a fő platform Atari ST lett. Egy évre tervezték a fejlesztést, de három lett belőle, mert a tulajdonos azt mondta, inkább legyen a játék jó, mint összecsapott. És tényleg jó volt, már nyolcvanas évekbeli mércével. A címbeli kazamatákban magát a Káosz Urát kellett legyőzni, és bár a játékon itt-ott látszott, hogy nem a legprofibb csapat készítette (a kezelőfelület például már megjelenésekor borzasztó puritánnak számított), a valós idejű játékmenet odavert, és a grafika meg a hangok sem voltak rosszak.
A Dungeon Master el-ké-pesz-tő-en sikeres volt, amikor 1987-ben megjelent. A kor minden fontosabb platformjára portolták (már ami képes volt futtatni) hat nyelven, az eredeti Atari ST verzió pedig konkrétan a legtöbb példányban fogyott Atari ST-játék lett. Az FTL tündöklése viszont nem volt hosszú: mivel nem voltak klasszikus játékfejlesztő cég, ráérősen és kevés erőforrással dolgoztak, így a játék folytatása, a Chaos Strikes Back csak 1989-ben jelent meg, ráadásul nem is volt igazi folytatás, inkább egy új pályákat tartalmazó önálló kiegészítő. Az igazi második részre, a Dungeon Master II-re Japánban 1993-ig, angol nyelvterületen pedig 1995-ig kellett várni. Addigra persze a rivális fejlesztőstúdiók a koncepciót lelopva még finomabbat főztek a Dungeon Master-receptből (Black Crypt, Eye of the Beholder és társaik), és annyi klónt öntöttek a piacra, hogy a játékosok kezdtek is megcsömörleni tőle. A Dungeon Master II ráadásul nem adott elég újdonságot, idejétmúlt is volt már megjelenésekor, és az FTL hamarosan be is zárt. A Dungeon Master érdemei viszont vitathatatlanok, még úgy is, hogy ma már nem annyira élvezetes kipróbálni, mint mondjuk a Lands of Lore-t (például azért, mert nagyon nehéz tud lenni).
Legközelebb még a héten jövünk új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
- Checkpoint Mini #129 - Albion
- Checkpoint Mini #130 - Scorched Earth
- Checkpoint Mini #131 - C&C: Red Alert + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szín van a címében
- Checkpoint Mini #132 - The 7th Guest és The 11th Hour
- Checkpoint Mini #133 - Earthbound
- Checkpoint Mini #134 - Dig Dug és Galaga + TOPLISTA: A 10 legjobb játéktermi játék 1985-ig
- Checkpoint Mini #135 - Elasto Mania
- Checkpoint Mini #136 - Dink Smallwood
- Checkpoint Mini #137 - Beneath a Steel Sky + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fém van a címében
- Checkpoint Mini #138 - C.R.E.A.T.U.R.E.S. 1-2
- Checkpoint Mini #139 - Eric the Unready
- Checkpoint Mini #140 - Midnight Resistance + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek napszak van a címében
- Checkpoint Mini #141 - Exile
- Checkpoint Mini #142 - Flashback
- Checkpoint Mini #143 - Serious Sam + TOPLISTA: A 10 legjobb fps-fegyver
- Checkpoint Mini #144 - Commander Keen sorozat
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek