Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nem tudom, hogy bírtam kilenc évadig várni, hogy beprotezsáljam a Checkpoint Minibe a Deadly Rooms of Death (röviden: DROD) című játékot. Az egyik örök toplistás kedvencemről van szó, amire egy időben nagyon komolyan ráfüggtem, és szerintem a mai napig zseniális. Igaz, szeretni kell hozzá a műfajt, ami első ránézésre elég csalóka, mint az mindjárt kiderül. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval Deadly Rooms of Death, a drága DROD, megannyi munkaórám gyilkosa. 1996-os indie játék, egyetlen ember műve, bizonyos Erik Hermansené (róla Grath beszél hosszabban az adásban). Hermansen a Webfoot Technologies nevű egyfős kiadónál tudta kiadatni a játékát Windowsra, Macre és Linuxra, ami annak rendje és módja szerint meg is bukott a megjelenés évében. Hermansen baráti viszonyban volt a Webfoot vezetőjével, ezért 2000-ben el tudta kérni tőle a DROD jogait - a fejlesztő ugyanis nyilvánossá akarta tenni a játék programkódját.
Aztán amikor átnézte a kódot, rájött, hogy régebben még nem tudott olyan jól programozni, és alkalmazott pár csúnya megoldást. Nem akarta így publikálni a kódot, ezért elkezdte kijavítgatni, aminek az lett a vége, hogy gyakorlatilag újraírta a játékmotort és kipofozta a pályákat meg beletett pár új elemet is. Egy idő után mások is segítettek neki ebben, mert a DROD híre terjedni kezdett és egyre nagyobb közösség verbuválódott a játék körül a Hermansen által alapított Caravel cég honlapján (én is az egyik tagja voltam).
Itt jelent meg az új verzió 2002-ben, a Caravel DROD, egy évvel később pedig az Architect Edition, amiben már pályaszerkesztő is volt. Ezt a szerkesztőt a Mike Rimer nevű DROD-rajongó készítette, aki aztán később Hermansen üzlettársa lett. Sőt, ma már egyedül irányítja a DROD-projektet, mert Hermansen évekkel ezelőtt kiszállt (de nem volt összeveszés, barátok maradtak és Hermansen néha azért még bölcs Yodaként felbukkan a DROD-közösségben).
De miért is olyan jó a DROD? Azért, mert nagyon egyszerű szabályok mentén épít fel egy nagyon összetett, kihívásokkal teli rendszert, illetve játékot. Ez a játék első blikkre valami roguelike szerepjátéknak tűnhet, de nem az, hanem kőkemény logikai játék. A sztori szerint Dugan király megbíz egy Beethro nevű lovagot, hogy tisztítsa meg a királyi kazamatákat az ott elszaporodott kártevőktől. Beethro pedig egy szem karddal elindul és több ezer (de talán tízezer) szörnyet vág le, mire a 25 pálya végére ér.
Egy pálya tucatnyi vagy annál is több szobából áll. Minden szoba egyetlen képernyő, egy 38x32 négyzetből összerakott négyzethálós terep. Ezen találhatók falak, ajtók, kapcsolók, csapóajtók (mezők, amikre csak egyszer lehet rálépni), mint ahogy az egy rendes kazamatától elvárható. Meg persze szörnyek, néha pedig varázsitalok (például távoli szörnyek számára láthatatlanná tevő ital vagy egy Beethro-klónt teremtő ital). A játékmenet körökre osztott, Beethro és a szörnyek egyszerre lépnek. Beethro minden körben egyet cselekedhet a következő három lehetőőségből: 1. Lép egy mezőt a szomszédos mezők valamelyikére (átlósan is lehet). 2. Elfordítja a kardját 45 fokkal. 3. Nem tesz semmit (ez esetben csak a szörnyek lépnek abban a körben). Ennyi az egész.
Sokféle szörny van a játékban az agyatlan csótányoktól a csak csapatban bátor démonokon át a harminckörönként minden irányba szétterjedő masszalényig, mindegyik ellenfél máshogy viselkedik és mindegyik ellen más taktikát kell alkalmaznia Beethrónak. A pályákat pedig Hermansen olyan zseniálisan rakta össze, hogy nem fullad unalomba a móka, még a huszonötödik is fog újdonságot mutatni. Veterán drodderek pedig extra kihívásokat is kaphatnak néhány szobában (például úgy kell megölniük a szörnyeket, hogy nem fordítják el a kardjukat).
Én nyilván elfogult vagyok, de csak szuperlatívuszokban tudok beszélni erről a csodáról (bár azt el kell ismernem, hogy tipikusan az a játék, ami nem a grafikájával hódít). Aki nem ismeri, mindenképp nézzen meg róla egy videót, de inkább próbája ki, mert ma is remek élmény, ha az ember megszokja a billentyűzetes irányítást (numerikus billentyűzettel a legkönnyebb talán). A játéknak természetesen ma is óriási rajongótábora van, az Architect Edition után pedig ömleni kezdtek a rajongók által készített pályák. De voltak hivatalos folytatások is: 2005-ben megjelent a második rész (DROD: Journey to Rooted Hold), 2007-ben a harmadik (DROD: The City Beneath), 2012-ben a negyedik (DROD 4: Gunthro and the Epic Blunder), 2014-ben az ötödik (DROD 5: The Second Sky), 2008-ban pedig még egy DROD RPG nevű mutáns is, ami szerepjátékként próbálta megállni a helyét a DROD-világban. Mindegyik játék elérhető ma is Steamen (az első három DROD-ot a DROD 4 dlc-jeként lehet letölteni), nem drágák és hosszú hónapokig el lehet szórakozni velük, szóval csak ajánlani tudom.
És van még egy toplistánk is: a 10 legjobb játék, aminek valamilyen formában halál van a címében. Tehát "dead", "death", "dying" és hasonlók. E két lista született:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Golden Axe: The Revenge of Death Adder (1992) 2. The Walking Dead: Season One (2012) 3. Red Dead Redemption (2010) + Undead Nightmare 4. Dead Space 2 (2011) 5. Dead or Alive 3 (2001) + Dead or Alive Xtreme Beach Volleyball (2003) 6. Deathsmiles (2007) 7. Why Am I Dead At Sea (2015) 8. I Am Dead (2020) 9. The Typing of the Dead (1999) 10. Dead Cells (2017) |
1. Red Dead Redemption (2010) 2. Dead Space 1-2 (2008, 2011) 3. Deadly Rooms of Death (1996) 4. Death Stranding (2019) 5. Death's Door (2021) 6. Golden Axe: The Revenge of Death Adder (1992) 7. Dead or Alive 3 (2001) 8. Death Sword (Barbarian) (1987) 9. Deathtrack (1989) 10. House of the Dead sorozat (1996-) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jön új vendéges adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
- Checkpoint Mini #219: a Star Wars: X-Wing sorozat
- Checkpoint Mini #220: Beavis and Butt-Head in Virtual Stupidity
- Checkpoint Mini #221: Doom RPG + TOPLISTA: A 10 legjobb mobiljáték
- Checkpoint Mini #222: 428 Shibuya Scramble
- Checkpoint Mini #223: Half-Minute Hero
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, marat, Tamás, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto, Karasz Edit, Szabó Ferenc.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek