HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #230: Darwinia (+ a 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik)

2024.01.29. 22:08 Stöki

cpmini_230.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Indítsuk 2024 Checkpoint Minijeit egy olyan korai indie sikerrel, amit nagyon sokan kértetek: jöjjön a Darwinia, ami nagyon furcsa játék egy szokatlan fejlesztőcsapattól. Kipróbáltuk, és még most is jól elszórakoztunk vele - annyira, hogy egy kapcsolódó toplistával együtt majdnem másfél órás lett ez a "mini". Reméljük, nem gond. :) Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Darwinia fejlesztője az Introversion Software, amit 2001-ben alapított három fiatal Walton-on-Thamesben, és a város nevéből már látszik is, hogy Angliában járunk. Az említett hármas Chris Delay, Mark Morris és Thomas Arundel, később csatlakozott hozzájuk még John Knottenbelt is, aztán még néhány alkalmazott. Viszont működésüket tekintve tulajdonképpen mindig megmaradtak amolyan garázscégnek, és erre büszkék is. Az üzleti modell is szokatlan: minden játékot Chris Delay talál ki és ő a vezető programozó, fődizájner - a többiek pedig segítenek neki, amiben tudnak.

A csapat első játéka, egy Uplink című 2001-es hekkerjáték csak mérsékelt sikereket ért el, és az elején annyira le volt gatyásodva a csapat, hogy még saját kezűleg másolgatták a példányokat (ismétlem: 2001-ben járunk). Aztán a játék lassacskán maga köré gyűjtött egy akkora vásárlótábort, aminek köszönhetően a cég rögtön két új játékon is tudott dolgozni. Az egyik volt a Darwinia, ami 2005-ben jelent meg, a másik az egy évvel később debütált DEFCON, ami szintén remek játék volt, de most az előbbi a Mini témája.

Az Introversion játékaiban közös, hogy a grafika jelzésértékű, mert az említett Chris Delay nem grafikus és most, 2023-ban sincs értelmezhető grafikusi csapat a cégnél. Ehhez képest a Darwinia ma is megkapó dizájnú, messze a legszebb játék a cég életművében. A sztori szerint egy Dr. Sepulveda nevű számítógéptudós csinál egy virtuális világot, Darwiniát, amit egyszerű kis AI-entitások, darwinianok népesítenek be. Ebben a világban aztán elszabadul egy vírus, és a jó doktor megkér egy hekkert, hogy segítsen neki rendet csinálni. Ez volna a játékos, akinek a doki útmutatásai alapján kell megtisztogatnia Darwinia nagy poligonokban és pixelekben pompázó, erősen a Tron filmek hatását mutató régióit.

A játékmenet nagyon különleges, mert több műfajt elegyít úgy, ahogy más játék nem nagyon. Részben istenszimulátor (a darwinianokat nem irányíthatjuk közvetlenül), részben real-time stratégia (mert valós időben kell meghozni taktikai döntéseket, például  egységeket, épületeket gyártani), részben 4X játék (a háttérben zajló kutatás fontos része a játéknak), részben egyszerű akciójáték (mert a harci egységeket közvetlenül irányítjuk, sőt lőhetünk is velünk kedvünkre). Jól működik az egész, és Darwinia esztétikájával együtt nagyon egyedi élményt ad. Ma is teljesen szórakoztató, szóval mindenképpen ajánljuk - nekem annyi volt a nyafogásom így 18 év után, hogy kicsit azért lehetne változatosabb az egységek és az ellenséges vírusok armadája. Ezzel együtt az a fajta játék, amit nemcsak kipróbálásra, hanem akár végigjátszásra is tudunk javasolni 2024-ben.

A Darwinia a Steam első éveinek egyik kiemelt játékaként akkora siker lett, hogy az Introversionnek egy ideig nem volt gondja a fennmaradással. Szóval nem mentek tönkre, amikor 2008-ban a Darwinia multiplayer folytatása, a Multiwinia nagyon csúnyán megbukott. Valószínűleg a cég nem artikulálta eléggé, hogy a Multiwinia nem a Darwinia multiplayeresítve, hanem egy teljesen más játékmenetű program. 2010-ben aztán Xboxra kijött a kettő együtt Darwinia+ néven, azóta is elérhető. A cég igazi nagy sikere aztán a 2015-ös Prison Achitect nevű börtönmenedzser lett, aminek éppen készül a folytatása, közben pedig earlyben van már a következő Introversion-játék, a The Last Starship. Szóval jól elvannak, és ennek mi örülünk, szimpatikus csapat. 

És van még egy toplistánk is: a legjobb olyan játékok, amik valamilyen virtuális térben játszódnak. De mit jelent, hogy "virtuális"? Grath a klasszikus kiberteres irányba ment el, én tágabban értelmeztem a dolgot és technológia segítségével leképzett világokban gondolkodtam. Ettől függetlenül elég hasonló listáink lettek, öt egyezéssel. Íme:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Rez sorozat (2001-)

2. Assassin's Creed sorozat (2007-)

3. Megaman Battle Network sorozat (2001-)

4. Exapunks (2018)

5. Drop - System Breach (2023)

6. The Talos Principe (2014)

7. Star  Ocean: Till the End of Time (2003)

8. Tron 2.0, Tron: Identity (2003, 2023)

9. Inscryption (2021)

10. .hack sorozat  (2002-)

1. Psychonauts 1-2 (2005, 2021)

2. The Talos Principe (2014)

3. Rez, Child of Eden (2001, 2011)

4. Technobabylon (2015)

5. Assassin's Creed II (2009)

6. Tron 2.0 (2003)

7. Thimbleweed Park (2017)

8. Drop - System Breach (2023)

9. Darwinia (2005)

10. Neuromancer (1988)

Mivel ebben a kategóriában még akadhat találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jövünk, megint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20231125.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

10 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8618314515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

larry 2024.01.30. 21:08:30

A Thimbleweed Park nálam Ron Gilbert második legjobb játéka a Monkey Island 1 után. Semmi kényszer nem volt, teljes kreatív szabadság, még akkor is, ha erősen ráül a korszakra amúgy jellemző 80s nosztalgiára (Maniac Mansion, Stephen King, Twin Peaks), de ezt úgy csinálta, mint a Stranger Things első évada meg a harmadik Twin Peaks évad, hogy nem az a lényeg, hogy "nézd ott van a (random 80s utalás)", hanem ez csak illusztráció, de van új, és érdekes tartalom. Rohadt nehéz volt néha, de engem elkapott annyira, hogy csak 2-3x kellett rákeresni, hogy mit is kéne csinálni. OK, az olyanok, mint a use radioaktív lé a pocsolyán, hogy ha belelép, lehessen követni a pizzareklám ember lábnyomát a titkos társaság gyűléséhez, az egy kicsit erős volt nekem is. Kb monkey wrench a MI2ben. De a vége szerintem nem volt erőltetett, sőt. Én Plus/4-es voltam, de a C64 indítóképernyője a villogó kurzorral mint Game Over, na az borderline katarzis volt, amit kevés játék tudott eddig megcsinálni.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.01.31. 17:36:45

saints row 4, dronez (dennou taisen dronez), jazzpunk, virtual virtual reality, accounting+, system shock, shadowrun returns, axiom verge 2 (részben), ripper, frozen synapse, metál zsír zoli vr missziók, innerspace.

Via Mala 2024.02.01. 11:57:39

Annak idején C64-en olyan nagyon tetszett a Neuromancer, hogy a drága floppy ellenére ebből még biztonsági másolatot is készítettem, nehogy elvesszen.

Via Mala 2024.02.01. 12:16:43

Virtuális világ-e?
High Entropy: Challenges
(steamen ingyenes)

Hidden fremen 2024.02.02. 22:43:10

Azt hiszem a Battle Isle-nak is az az alaptörténete, hogy számítógépes játékokon játszatják az embereket és a legjobbakat kiválasztják a háborúhoz. Kb., mint Az utolsó csillagharcosban.

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2024.02.04. 08:23:14

A System Shock-ban is be tudsz lépni a kibertérbe az erre kihegyezett terminálokon keresztül. Szinte minden szinten van egy ajtó, amit csak úgy lehet kinyitni, ha a kibertérben elpusztítasz valamit. Szóval én nyugodt szívvel felvettem volna a listára azt is.

Kit Fisto 2024.02.05. 12:17:09

A grafika tetszik, a hangok is, de a játékmenet? Ez egy vicc. Most komolyan, azért kéne az életem idejét pazarolva a pc előtt ülnöm, hogy egy hülye újratermelődő, háromszögekből álló kukacot lődözgessek? Mi vinne rá erre?
Egy újabb olyan játék, amit nincs miért játszani, nem inspirál, nem mutat semmit, ami miatt érdekelne. Felőlem cikázzon csak ott az a kukac, na és.
Ha ugyanígy nézne ki, de a világ nem virtuális lenne, és nem vírus az ellenfél (és nincs kukac), hanem valós környezetet szimulálna, mondjuk egy idegen bolygót, ahova az űrhajómmal lezuttyantam, majd megpróbálnék túlélni és megszerezni egy idegen hajót, hogy elhúzhassak onnan, na az már tetszene. Sima akció, nem akarok gyártani semmit, sem egy szakaszt terelgetni. Néztem egy darabig a videót, de nem jött le, hogy ebben mi lenne a jó.
Toplista: Én nem szoktam virtuális világokban játszani. A System Shock-ot még nem játszottam le, de az talán tetszik. A Tron-t sem, de az eredeti film bejött. Szerettem az MDK-t, de az meg nem virtuális világ, csak egy másik. Viszont a hangjaira hasonlítanak ennek a játéknak a hangjai.

Ehhez (legalábbis számomra) hasonló az Amigás Virus c. játék, ami ugyan nem virtuális világban játszódik, hanem a jövőben. Idegenek szórnak a tájra valami vírust, ami rossz a flórának, ez ellen kell harcolni. Bár ez inkább egy shoot'em up, a nézet hasonló és szintén vektoros, de szerintem szebb grafikával. És ebben kis járművel kell repkedni.
amiga.abime.net/games/view/virus#information

Szekrényszagú néni 2024.02.05. 18:27:41

@Kit Fisto: Miért, különben mit csinálnál?

Bodri Takonyweaver 2024.02.23. 09:53:35

Volt egy játék Steam-en, amit eredetleg "Sequence"-nek, majd később "Before the Echo"-nak neveztek el. Ez egy ritmus játék, ahol 3 táblán megy a "ritmus"(1 mana töltésnek, azt nem kell figyelni, 1, amin az ellenfél "támad" és a harmadik, ahol, akkor indul meg a pattern, ha egy támadást intézel). A lényeg, hogy egy toronyban vagy és szintről szintre haladva az egyre nehezedő ellenfeleket legyűrni, meg craftolni felszereléseket, új varázslatokat tanulni, mire a végére kiderül, hogy az egész egy virtuális tér egy szimuláció és midnenki, akivel eddig beszéltél az kintről van bejelentkezve és a végén végülis kiszállhastz te is.

Aztán ennek volt egy második része a There came an echo, ami..NEM egy ritmus játék, hanem egy hang vezérelt(amennyiben nem akarja a játékos, akkor van egér irányítás is) real time taktikai stratégia(ilyen fix pontok között tudsz 4-5 emberkét küldözgetni és megkérni, hogy milyen fegyverrel, hogy lőjjön főszerepben a taktikai bekerítés, össztűz, meg ilyenek). Na ott kiderül, hogy az első részben a srác sosem létezett, hanem, amikor kijelentkezett, akkor lett megszintetizálva és most mindenki ezt a gépet akarja, mert ezzel, ha van egy jó quantuum backup, akkor embereket lehet visszahozni a halálból (betölteni egy "mentett" állást), és a csavar, hogy valódi világ...IS egy szimuláció és éppen a kikapcsolás szélén áll, úgyhogy a cél ezt megakadályozni.

De van egy ténylegesen virtuális teres játék, a Master Reboot. Rövid kb 2-3 órás indie játék, ahol egy olyan virtuális ér reboot-ját próbálod meg kieszközölni, amibe rengeteg ember személyisége lett feltöltve még a halála előtt, hogy a családtagjaik számára ne vesszen el végleg.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.02.23. 20:12:16

@Bodri Takonyweaver: a második részről eszembe jutott az archive nevű film (www.imdb.com/title/tt6882604/)
süti beállítások módosítása