Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Régen volt logikai játék a Checkpoint Miniben, bár most mondat közben eszembe jutott, hogy hazudok, hiszen pár adással ezelőtt volt a DROD, mindegy, most már nem törlöm ki a mondat elejét. Szóval logikai játék jön ismét, mégpedig egy első PlayStationre megjelent apróság, ami nem rossz, nem rossz, de bárcsak valaki megcsinálná ma rendesen. Ez az Intelligent Qube, amihez egy toplistát is hozzácsaptunk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Az Intelligent Qube japán csoda, de Európában Kurushi néven keressétek (igen, japán neve lett nem Japánban és nem japán neve lett Japánban, ilyen is ritkán van). Készítője a Gen Creative House, ami akkor már G-Artitsts néven futott, de ma is léteznek, csak azóta újra átnevezték magukat, most éppen epicsnek hívják őket. Ez egy kis külsős stúdió, ami általában a Sonynak dolgozik - a Sony sok ilyen ministúdiót támogatott, amikor elkezdtek dolgozni a PlayStationön. És hát az Intelligent Qube is az első PS-re jelent meg 1997-ben.
Alkotója Masahiko Sato, aki eredetileg reklámszakember, most pedig tanár a Tokiói Művészeti Egyetemen, de egy időben kipróbálta magát a játékiparban is. Ő az az ember, akinek tökéletes válasza van az elkoptatott újságírói kérdésre, miszerint honnan jött a játék ötlete. A válasz: 1995. április 9-én vasárnap eszembe jutott az egész játék úgy, ahogy van. Kész, ezzel nem lehet mit kezdeni.
Szóval Sato a G-Artistson keresztül kapcsolatba lépett a Sonyval, egy producer pedig látott fantáziát az ötletben és külön tetszett neki, hogy könnyen megvalósíthatónak tűnt a játék. Úgy saccolta, három hónap alatt meg is lesznek - na, ebből másfél év lett. Pedig a játék technikailag elég egyszerű a 3D megjelenítés ellenére. Viszont az első fél év elment azzal, hogy Sato kikísérletezze a játékmenetet. Sok új játékelemet kitalált, aztán ezeket elvetette, mert túl nehézzé tették a játékot. Maradt egy minimalista rendszernél, majd Norio Nakamura grafikussal megcsinálta a pályákat. 9 pálya található a játékban, de a pályákon belül szintek, azokon belül pedig szakaszok is. Összesen kb. háromezer szakasz került a játékba, ezek megtervezésével telt el a maradék egy év fejlesztési idő.
A játékmenet amúgy azonnal megérthető. Adott egy négyzetháló alapú, szűk, egyenes sáv, amin kockák billennek-gördülnek egy ember felé. Háromféle kocka létezik: a sima, amit el kell tüntetni, a fekete, amit nem szabad eltüntetni és a zöld. Egy sima kockát úgy lehet eltüntetni, ha egy előtte levő mezőt kijelölünk a főhőssel - amikor a jelölt mezőre átbillen a kocka, eltűnik. A zöld kocka annyiban különleges, hogy amikor jelölt mezővel találkozik, robban egyet és a szomszédos nyolc mezőn is pusztít - ha ezeken a mezőkön is van zöld kocka, az tovább robban és így láncreakciókat is elő lehet idézni. Persze arra vigyázni kell, hogy tiltott fekete kocka ne semmisüljön meg. A játék lényege igazából tehát annyi, hogy előre gondolkodva ki kell találni, melyik mezőket kell kijelölni. És közben emberünkkel el kell kerülni azt, hogy valamelyik billenő kocka kilapítsa őt, szóval erre is érdemes figyelni.
És ennyi. Jó alapötlet, de ma már azért kicsit kevésnek tűnik a játék. Mindketten hiányoltunk belőle pár plusz játékelemet, új kockafajtát, powerupot, bármit. És hát látványban is elbírna bőven többet. Így meguntuk - talán túl hamar ahhoz képest, hogy mit ki lehetne hozni belőle. Pedig a zenéje például egész jó (valamiért kalandfilmbe illő zene került ebbe az elvont játékba), és a maga idejében ez szórakoztató cucc volt, nem véletlenül adtak el belőle csak Japánban több mint 750 ezer darabot. Ha van lehetőségetek, próbáljátok ki, az alapjáték után megjelent még vagy négy verzió, sajnos csak új játékmódokkal bővítve, semmi más tuningot nem kapott a játék. Pro tipp: DuckStation emulátorral érdemes próbálkozni, az simábban fut, mint a hivatalos PS-emulációk.
És van még egy toplistánk is, amivel én rengeteget, de tényleg nagyon sokat szenvedtem: a 10 legjobb játék, aminek valamilyen matematikai fogalom van a címében. E két lista született, én a magamét kicsit szégyellem:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Point Blank (1994) 2. South of the Circle (2020) 3. Castlevania: Circle of the Moon (2001) 4. Odin Sphere (2007) 5. Linda³ (1995) 6. Lagrange Point (1991) 7. Star Ocean: Blue Sphere (2001) 8. Undeadline (1989) 9. Triangle Strategy (2022) 10. Lines Infinite (2017) |
1. Geometry Wars: Retro Evolved 1-2 (2005, 2008) 2. Radiant Silvergun (1998) 3. Oddworld sorozat (1997-) 4. Vector TD (2010) 5. Hotline Miami (2012) 6. Odin Sphere (2007) 7. Psychonauts in the Rhombus of Ruin (2017) 8. The Incredible Machine: Even more Contraptions (2001) 9. Yankai’s Triangle (2017) 10. Bellw the Root (1984) |
Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb karácsonykor jön új vendéges adás, régóta várt cucc lesz. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:
- Checkpoint Mini #202: Scramble és Super Cobra
- Checkpoint Mini #203: La Abadía del Crimen " TOPLISTA: A 10 legjobb középkoros játék
- Checkpoint Mini #204: Supremacy
- Checkpoint Mini #205: Freddy Pharkas: Frontier Pharmacist
- Checkpoint Mini #206: Below the Root + TOPLISTA: A 10 legjobb föld alatti játék
- Checkpoint Mini #207: Bombuzal
- Checkpoint Mini #208: Bio Menace
- Checkpoint Mini #209: Star Trek: 25th Anniversary + TOPLISTA: A 10 legjobb űrjáték, ami nem Star Wars és nem Star Trek
- Checkpoint Mini #210: World of Goo
- Checkpoint Mini #211: Descent
- Checkpoint Mini #212: The X-Files Game + TOPLISTA: A 10 legjobb eset, amikor híresség játszott videójátékban)
- Checkpoint Mini #213: A Leisure Suit Larry sorozat
- Checkpoint Mini #214: U.N. Squadron
- Checkpoint Mini #215: Gorky 17 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szám van a címében (nem évszám és nem folytatásjelölő szám)
- Checkpoint Mini #216: Future Wars
- Checkpoint Mini #217: Crystalis
- Checkpoint Mini #218: Space Quest sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb sorozat, ami megért legalább hat részt
- Checkpoint Mini #219: a Star Wars: X-Wing sorozat
- Checkpoint Mini #220: Beavis and Butt-Head in Virtual Stupidity
- Checkpoint Mini #221: Doom RPG + TOPLISTA: A 10 legjobb mobiljáték
- Checkpoint Mini #222: 428 Shibuya Scramble
- Checkpoint Mini #223: Half-Minute Hero
- Checkpoint Mini #224: Deadly Rooms of Death + TOPLISTA: A 10 legjobb halálos című játék
- Checkpoint Mini #225: Lands of Lore: Guardians of Destiny
- Checkpoint Mini #226: Mechcommander
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, Bohner Gergő, cubeshadow, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek