HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #221: Doom RPG (+ a 10 kedvenc mobiljáték)

2023.10.16. 21:49 Stöki

cpmini_221.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mobiljátékról ritkán beszélünk, részben azért, mert a mobiljátékpiacon nem vagyunk annyira otthon, részben azért, mert ebben a szegmensben kevesebb a retro klasszikus. Azért akad egy-egy, például a Doom RPG, ami már szóba került párszor az adásban. Mivel tavaly született PC-s portja is, már nem csak mobilon lehet játszani vele, ráadásul hivatalos Doom-játék, szóval egy IDDQD nevű blogon szinte kötelező foglalkoznunk vele. Kipróbáltuk, és egy toplistát is mellétettünk a számunkra legkedvesebb mobiljátékokról. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Doom RPG története úgy kezdődik, hogy John Carmack, az id Software legendás alakja, a Doom és Quake vezető fejlesztője 2005-ben elvesztette a telefonját. Neki egészen addig csak butatelefonja volt, de akkor kapott a feleségétől, Katherine Anna Kangtól egy színes kijelzős korai okostelefont. Carmacknak első dolga volt kipróbálni pár mobiljátékot, és rájött, hogy a telefonos játékok többsége elég rossz, ugyanakkor kedvet kapott ahhoz, hogy megmutassa, lehet jó mobiljátékot is csinálni.

Mivel Carmack akkoriban éppen a Doom 3-on dolgozott és a Doom egyébként is menő márkanév volt, ehhez a franchise-hoz talált ki egy játékot. A feleségének - aki egyébként a machinima közösség egy jelentős alakja és a machinimák nagy evangelistája - volt egy 2000-ben alapított cége, a Fountainhead Entertainment, ezt állították át mobiljáték-fejlesztésre, és ott született meg a Doom RPG. Carmack úgy látta, hogy a telefonok gombjaival nem lehet rendesen irányítani egy akciójátékot, ezért döntött úgy, hogy a csapattal szerepjátékot készíttet. A Fountainhead pedig két designer, Matthew C. Ross és David Whitlark vezetésével csinált egy kis dungeon crawlert. Carmack minden héten rászánt pár órát arra, hogy ránézzen, hol tartanak éppen a fejlesztők, de ezt leszámítva eléggé önállóan dolgozott a csapat.

A játék fps nézetű, de gyakorlatilag egy Dungeon Master-szerű labirintusfelfedezős szerepjáték, azzal a különbséggel, hogy nem valós idejű. Tehát ha álldogálunk, nem rohannak hozzánk a szörnyek, hanem egyszerre lépnek velünk. A pályákon talált fegyvereket a szörnyek előtt tárgyként használva lehet támadni, és persze visszaköszön a Doom I-II legtöbb lénye és fegyvere. Talán csak láncfűrész nincs, egy balta van helyette, illetve hősünk kap egy poroltót is. A baltával bizonyos ajtókat, ládákat is szét lehet verni, a poroltóval meg utunkat akadályozó tüzeket eloltani, és ezekkel egyszerű fejtörőket is elő-előadnak a pályák.

A pályák amúgy összefüggnek és oda-vissza lehet köztük mászkálni - a 100 százalékos teljesítéshez kell is, mert van olyan, hogy egy később megszerzett kulccsal tudunk csak nyitni egy ajtót egy korábbi pályán. Összefüggő történet is van a pályákhoz, a sztori szerint egy marsi kutatóbázison az egyik tudós saját kísérletekbe kezd, és akaratlanul elszabadítja egy másik dimenzió lényeit az intézetben. Ez főleg a pályákon levő számítógépek képernyőit olvasva, illetve NPC-kkel beszélgetve derül ki, de mivel Carmack játékáról van szó, senki ne várjon Oscar-gyanús forgatókönyvet.

Játékmenetében viszont meglepően jól működik a Doom RPG, főleg ha figyelembe vesszük, hogy 2005-ben jelent meg az akkori mobilokra (BREW és Java ME platformokra). A mobilkijelző és az irányítás korlátait persze érezni, de ezzel együtt is szórakoztató a játék, még pécén is, és valamennyire átjön belőle a Doom-hangulat. Szóval ajánljuk ezt a kis furcsaságot 2023-ban is, már csak azért is, mert ingyen hozzáférhető: a PC-port itt található, de szükség lesz hozzá az eredeti mobilos verzióra is, ami itt található. A játék amúgy meglepően sikeres volt mobilokon, így készült folytatása is: a Doom 2 RPG 2009-ben jelent meg, de akkor azért már az iPhone és követői fújták a passzátszelet a piacon. A játék motorjával készült még 2006-ban egy Orcs & Elves című játék is, 2008-ban pedig egy Wolfenstein RPG, de egyik sem szólt már akkorát, mint az első Doom RPG.

És van még egy toplistánk is, mert ha ezt most nem hoznánk össze, talán sosem csináljuk meg később: a 10 legjobb mobiljáték, illetve inkább a 10 számunkra legkedvesebb mobiljáték. Olyan játékokat válogattunk, amik vagy csak mobilra jelentek meg, vagy mobilon fontos játékok, és mi telefonon próbáltuk ki őket először. (A Plants vs. Zombies például azért maradt ki nekem, mert én azzal pc-n játszottam.) E két lista született:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Nimble Quest (2013)

2. 80 Days (2014)

3. Pac-Man 256 (2015)

4. Calculords (2014)

5. Reigns (2016)

6. Power of Coin (2014)

7. Jetpack Joyride (2011)

8. Galcon sorozat (2008-)

9. Sword & Poker (2010)

10. King Cashing (2011)

1. Kingdom Rush sorozat (2011-)

2. Gorogoa (2017)

3. Monument Valley (2014)

4. Lara Croft GO (2015)

5. Super Starfish (2018)

6. Tentacles (2011) / Flight Control (2009)

7. Space Impact (2000)

8. Solitairica (2016)

9. Angry Birds (2009)

10. Doom RPG (2005)

Mivel ebben a kategóriában bőven lehet még találat, várjuk kommentben a ti tippjeiteket és listáitokat is. Legközelebb egy héten belül jön új vendéges adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230927.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, marat, Tamás, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto, Karasz Edit, Szabó Ferenc.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

25 komment

Címkék: retro podcast toplista checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3918235971

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kelemen.lajos · http://picasaweb.google.com/kelemenlajos 2023.10.16. 22:49:38

Igazságot a kairosoft játékoknak! Most is egy régebbit nyomkodok, amíg nem jön ki az újabb angolul :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.10.17. 06:47:06

örülök, hogy archive pont orgos linket használtok. támogassátok őket némi baksissal, megérdemlik.
az összes lépkedős rpg megvolt, végigjátszva. nem volt tartalmas egyik sem, mint pl a monument valley, de annál inkább szórakoztató.
játékdump:
ag drive, infinity blade, monument valley 1-2, where's my water/mickey/perry?, toca boca játékok, zen bound 1-2, edge (by mobigames), framed, knights of pen and paper 2 (fuckyeah ninja fevil), the room sorozat, the silent age, tiny bang story, lyne, osmos, out there, prune, ridiculos fishing, rymdkapsel, tsuro, cyberlords arcology, skyforce.

desperado 2023.10.17. 08:11:03

Ja, a Space impact, igazi gombgyilkos volt, azert hagytam abba. Alig lehetett mar utana az egyik gombot hasznalni (talan a loves), szervizbe meg emiatt nem akartam eljutni a "draga, uj , ajandek telefonnal".

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.17. 18:35:05

Java játékokban volt egy-két meglepően kidolgozott, nekem a Splinter Cell széria (mert hogy több is volt) nagyon tetszett, Nokia 6020, egy olcsó telefon volt, 128x128-as kijelző, de nagyon klassz volt vonaton ülve játszani, nekem, akinek nem volt gameboy-om, ez volt az első ilyen élményem. Maga a játék(ok) lehet nem túl jók, nem emlékszem rá annyira, de a grafika nagyon tetszett, klassz pixelgrafikus platformer-lopakodós, és a folytatásai még nagyobb felbontásban is elérhetőek. "Java splinter cell" néven rákeresve lehet nézegetni a grafikát, szerintem nagyon jól néz ki még most is.

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.17. 18:54:51

Kiegészítés: érdekelne a véleménye bárkinek, hogy megéri-e újrajátszani a Splinter Cell java játékokat, vagy csak rosszul emlékszem rá, hogy jó volt :) .

Bodri Takonyweaver 2023.10.17. 21:39:36

Polifónikus...Több szólam párhuzamosan lejátszódik egy időben....(nekem ez úgy derült ki, hogy ének órán előjött a kifejezés és lényegében a több hangszer eggyüttes megszólaltatásáról van szó(ami művészet történeti szempontból (állítólag) nagy dolog volt annó(nagyon annó))).

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.18. 00:32:28

@Bodri Takonyweaver: Ami azért egy hazugság, mert a telefonokban egy hangszóró volt, egyszerre egy hang szólalt meg, csak gyorsan váltott egyik-másik "hangszer" között.

HUNspike 2023.10.18. 05:34:30

Symbianra ha jól emlékszem a "nokiajatekok.hu" vagy ilyesmi oldalról kellett letölteni java játékot okosba. Emlékszem, mekkora flash volt, volt már ilyen kamu 3D-s Tomb Raider is. Az első komolyabb mobiljátékom meg egy Siemens mobilhoz járt Turrican rész volt

Szekrényszagú néni 2023.10.18. 19:32:28

A gilti plezsört magyarul bűnös örömnek hívják. Nincs mit!

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2023.10.23. 11:58:40

A Doom RPG-vel még én is sokat toltam a megjelenése után pár évvel, tlaán még a k300i telómon, már nem emlékszem. Nyilván miután rájöttem, hogy van Doom 2 RPG arra is rögvest rávetettem magam. A Wolfenstein RPG is jó volt, de az valahogy nem adta annyira vissza a feelinget. Újvonalas mobiljátékok terén talán a Bejeweled működik nálam, de a Clicker Heroes-t azt évek óta orrvérzésig nyomom. Azt kifejezetten mobilon a legjobb játszani.

Kit Fisto 2023.10.23. 16:25:49

@sykth.com: Ehhez semmi köze a hangszórónak. A polifónia több hang egyidejű megszólalása. Több hanggenerátor, többcsatornás szintetizátor, vagy több digitális hangcsatorna kell hozzá.

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.23. 20:16:10

@Kit Fisto: A magam szerény írásbeli eszközeivel azt próbáltam leírni, hogy az egyidejű, az nem létezik, mert egy adott pillanatban, ha egyáltalán van olyan, hogy pillanat, egy hangmagasságot hallasz a hangszóróból, nem áll melletted két hangszer, két irányból, két hullámmal. De amit írsz az az, ahogy a polifóniát használják sokan, lehet a többség, de ettől még az többhangúságot jelent, viszont egy hangszóró egyszerre csak egy hangú tud lenni. Lehet észrevehetetlenül gyorsan váltani, de ez akkor egy trükk.

CaptainClassic 2023.10.24. 13:32:12

@sykth.com:

Pedig a polifónia az, amit Bodri Takonyweaver írt. Felesleges hazugsággal vádolnod emiatt.

Az én hangszórómból polifónikus zene szól. Nem osztozkodnak időben a sávok, hanem összeadódnak (!).

Sejtésem szerint a csipogókról (speaker) olvashattál valamit, aminek viszont semmi köze a hangfalakhoz (speaker).

Én sem értem, hogy miért kezdtél el a hangszórókról beszélgetni, holott szó sem volt erről.

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.24. 13:49:18

@CaptainClassic: Nem vádoltam őt hazugsággal, nem háborúzni jöttem, arról írtam, hogy polifónikusnak nevezik, de az nem egy megszólalás mód, hanem egy komponálási mód, a megszólalása nem tud polifónikus lenni, mert egy hang jön ki, nem egyszerre szól két szólam, hanem az összeadódásuk, ahogy te is írtad, tehát 1 hang. De ahogy írtam is az előző kommentben, ettől még lehet a többség így nevezi, és ez lett akkor a neve, csak szerintem nem helyes az elnevezés. Ha vitatod, örülök, akkor legalább le lesz írva a véleményed, mindenki eldöntheti.

CaptainClassic 2023.10.24. 18:29:15

@sykth.com: Segíts ki légy szíves! Visszaolvastam a hozzászólásokat többször is, de nem értem, hogy honnan jön nálad ez a hangszórós dolog. Ki említette előtte? Valami törölt hozzászólásra reagáltál?

"Polifónikus...Több szólam párhuzamosan lejátszódik egy időben..."
Ennyit találtam, erre reagáltál. Mi az, ami kimaradt nálam?

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.24. 18:45:35

@CaptainClassic: Nem említette senki előttem, miért, probléma, hogy beleírtam? Írtál arról, hogy a buzzer az nem ugyan az mint a speaker (bár szerintem elírtad, mert kétszer írtad, hogy speaker, vagy félreértem a mondatod célját), de én általánosan (akkor legyen más neve: ) hangot kiadó eszközről is írhatnék, pont azt próbáltam leírni, hogy a polifonikus szó nem azt jelenti, hogy két hangsávot egy hullámmá keverünk, és azt lejátssza egy (mono) hangszóró, vagy buzzer, vagy akármi, hanem azt jelenti, hogy van több szólam, nem egy énekes áll kint, és énekel, hanem van egy kompozíció, és annak minimum kettő résztvevője van. A szó maga egy misnomer szerintem, mert hangszóró vagy buzzer, egyszerre csak 1 hang szólal meg. Arról is írtam fentebb, hogy lehet vitatkozni az egyszerre szón, mert oké, nem veszem észre, olyan gyorsan vált a két szólam között a hangszóró, de akkor is egy szólal csak meg egyszerre. Nincs két hangforrás, nincs két szólam valójában. Nézz úgy az írásomra, hogy csak egy játékra a szavakkal. Nem azt jelentettem ki, hogy itt hazudozik a szál indítója, és az egész szakma hülye, csak én tudom jól. El tudom képzelni, hogy te jobban értesz hozzá, azt is elfogadom, hogy elterjedt ez a szóhasználat.

CaptainClassic 2023.10.24. 19:07:21

@sykth.com: Értem. Ha a nagyzenekart felveszik és visszajátszák, onnantól számodra nem polifónikus. Ez nagyon programozó logika, és persze elismerem, így van értelme annak amit mondtál.
Nagy halkan megjegyzem, csak két füled van a 100 tagú zenekarra is, ezek is összegeznek. Tehát maximum 2-es polifóniát engedélyez az elved (ez meg az én direkt sarkalatos logikám!).

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.24. 19:12:05

@CaptainClassic: Persze, két fülem van, két bemenet, de van más érzékelésed is a hullámokra, pl. koncerten füldugóval is tudom, ha a dobot megütik :) . A probléma az, hogy a polifónia az nem ezt jelentette, és ezért tartom tévesnek a megnevezést. Semmi több, csak egy rossz megnevezés, ami félrevisz.

CaptainClassic 2023.10.24. 19:50:02

@sykth.com: A polifónia akkor most érzeklésfüggő, ahogyan írod? Ha nem működik a hallóideged, de érzed a hasadban a lábdobot, akkor az azért mégiscsak egyetlen egy polifónia?!

A polifónia többszólamúságot jelent. Szerintem az audió hadverek esetében is alkalmas a szóhasználhat, hiszen még az összegzés ELŐTT képesek több szólamot kezelni egymástól függetlenül.
De ha kötöd az ebet a karóhoz, és még mindig a hangszórót teszed felelősség a polifónia csökkenésért, akkor adott a lehetőség, hogy egy több kimenetes hangkártya minden egyes kimenetét külön hangfalra kötöd. Ettől változna a zene polifóniafoka? Nem. Egyedi szabályrendszert alkalmazol, ami megesik programozókkal, de ettől még a polifónia jelentése az ami.

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.24. 20:01:54

@CaptainClassic: Ha csak a hasadban érzed, az 1. De lehet 2-nek vagy többnek venni, ha két irányból meg tudod különböztetni, és ténylegesen meg tudod. Ez egyébként a kiskapu a hangkeverés felé, mert végül is, érzékeli az ember a legjobb tudomása szerint egyszerre a kettőt, csak fizikailag nem szól egyszerre a kettő sáv.

A polifónia eredetileg egy szerkesztési, komponálási módszer. A keverőben még két szólam van, de kifelé egy jön már csak, gyorsan váltogatva (jelentősen leegyszerűsítem persze). Attól lett az a jelentése, amit te is mondasz, mert arra használták, a többség, nem azért, mert azt jelenti, nincs olyan, hogy egy szó jelent valamit, csak mi adjuk neki ezt a jelentést. Ha anno valaki polifónia helyett egy másik szót talál meg erre, vagy újat alkot, akkor most igazam lenne, hogy a "hangsávkaszkádoló lejátszás", vagy a "triplex komplexiós biturbonizáció" néven említett lejátszási mód nem polifónia? :)

Szerintem nem pontos a megnevezés, mert az egy hangszóróból váltott lejátszás csak látszólag szólaltat meg két sávot, valójában egyszerre nem éri a testedet a két különböző hang, csak hol egyik, hol másik. Szerintem van különbség aközött, hogy két hangszóró van felém fordítva, vagy 1, de elfogadom, hogy elenyésző, és "látszólag" több szól egyszerre. Valahogy a 3d kijelzés egyik típusa is így működik, hogy váltogatják bal-jobb képeket előtted, sose látod mindkettőt, ha jól emlékszem.

Ne gondolj túl sokat bele, nyilván ez már így marad, rengeteg az ilyen nem pontos hasonlítás, összevonás, csak játékosan megjegyeztem.

CaptainClassic 2023.10.24. 20:25:18

@sykth.com:

Az a baj, hogy nem leegyszerűsíted a dolgot, hanem teljesen fals információval próbálod igazolni a mondanivalódat.

Amikor egy zenekart szólaltatsz meg a hangszórón, a hangszerek nem egymást követően váltakozva szólalnak meg hanem összegződnek! Időben egyszerre szólalnak meg és nem eltolva.
A logikád leginkább a ZX Spectrum 1 csatornás speakerének a meghackelését idézi: ott kellett így játszani a többszólamú zenéért, hogy töredékmásodperceket kellett adni egy akkord minden hangjának, és ha elég gyorsan váltakoztak, összeállt zenévé, cserébe borzasztóan kásásan szólt.

Végezetül megsúgom: a szó amit keres a polifónia helyett a monó és sztereó hangforrás. :)

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.24. 21:06:07

@CaptainClassic: nem a ZX-es megoldásra gondoltam, csak nem jól fogalmaztam valószínűleg, de szerintem semmi szükség nem volt arra, hogy megsúgj valamit, amit fentebb már leírtam, de ha ettől boldog vagy, megsúgom, hogy már fentebb többször leírtam azt, hogy ez a neve, mert a többség ennek hívja, szerintem tévesen, de ez SZERINTEM. Nem tiltottam meg neked, hogy azt gondold, amit akarsz, ne aggódj :) , mindenki elolvashatja, eldöntheti.

CaptainClassic 2023.10.24. 21:39:26

@sykth.com: Nekem ez már álomlogika. Vedd figyelmen kívül, amiket eddig írtam. :(

Kit Fisto 2023.10.29. 20:08:17

@sykth.com: Én értem, mire gondolsz. Arra, hogy ha bármilyen zenét is hallgatsz, egy hangszóróból csak egyetlen hanganyagot illetve hangfolyamot hallasz minden pillanatban, ami felfogható egyetlen hangnak. Mert csak egy fizikai hangforrás van. Ez igaz. Csakhogy a polifónia nem ezt a körülményt jellemzi. Nem azt, hogy hány hangfolyamot hallasz, hanem azt, hogy hány különböző hangot hallasz egyidőben. Tehát egyetlen hangfolyam is tartalmazhat polifónikus zenét. A kulcs a frekvencia, méginkább a hangmagasság. A zenében különböző magasságú hangok vannak. Ha csak egyetlen hangot hallasz, akkor az monofónikus zene. Pl. ha valaki egy fuvolán játszik. Ha egyszerre több, különböző magasságú hangot is, mert pl. több fuvolás játszik egyszerre, akkor polifónikus. Ezt jelenti a polifónia, a többszólamú hangzást, nem pedig azt, hogy több fizikai hangforrás van. Ha több hangforrásról van szó, az inkább az alkalmazott hagrendszert jellemzi. Azaz ha egyetlen hangforrás van, az monó, ha kettő, az sztereó, ha négy, az kvadró, stb.. Mindegy, hány hangszer szól egyszerre. Tehát a polifónia nem a zene fizikális megszólalásának milyenségét, hanem a hangzásának milyenségét jelenti.
Te felfoghatod másképp, ahogy akarod, de hivatalosan ezt jelenti a polifónia, nem azt, hogy több fizikális hangforrás van.

sykth.com · http://sykth.com 2023.10.29. 21:12:35

@Kit Fisto:

Nem vitatva amit írsz, hadd pontosítsam magam, fentiekben esélyes, hogy nem találtam a megfelelő szavakat.

Egyik problémám az, hogy a polifónia eredetileg komponálással kapcsolatos szó, és nem tartom jó ötletnek, hogy átkerült a megszólalási részre is. Az, hogy két hangsáv lett lejátszva egyszerre, mert két vagy több hangszer is része a felvételnek, szerintem nem ugyan az, mint hogy egyszerre kettőt érzékelünk, mert, és úgy sejtem itt van a problémám, nem érzékeled a kettőt, nincs mit érzékelni rajta, egy hangot hallasz. Az lehetne egy hangszer is, aminek pont olyan a hangja, mint a két felvett hangszernek egyszerre, ha pl. ez két gitár, viszonylag egyszerűen elő lehet idézni olyan összecsengéseket, ahol egynek is értelmezi a hallgató. De ezt inkább csak elgondolkodásnak szántam, tényleg nem vitatom, hogy így nevezi a szakma, a legtöbb fogalom pontatlan, mert nehéz is leírni röviden valamit, ami okkal volt eredetileg hosszú :) .

A másik problémám az, hogy akkor a következő helyzet polifónia tekintetében ugyan az? Van egy hangszóró, amiből a két hangsáv együtt keverve szólal meg, és van egy másik helyzet, amiben két hangszórón, egymásra rakva, elenyésző távolságra egymástól, felém fordítva, egy-egy hangsáv szól. Egyik esetben két hangot hallok, másikban is két hangot hallok? Tényleg csak játékból vetettem fel, hogy egyik esetben valójában egy hangot hallok, kérdés, hogy mennyire tudom értelmezni a különbséget. Elfogadom, ha valaki azt mondja, hogy nem valós a különbség emberi szempontból.

(Érzékelés és értelmezés különbségét próbáltam valahogy körbejárni, lehet így érthetőbb mit forgattam.)
süti beállítások módosítása