Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Egy mindenki által ismert klasszikus következik, aminél én speciel nem értem, hogy miért lett mindenki által ismert klasszikus, de ez nem tartott vissza attól, hogy rengeteg hallgatói kérdésnek engedve csináljunk egy Minit a Supaplexről. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Supaplexet elég könnyű elintézni, mert jó értelemben véve amatőr projekt volt: a svájci Philip Jespersen és Michael Stopp egyetlen játéka, akik csak tettek egy próbát a játékiparban. Az 1991-ben Amigára, majd DOS-ra megjelent program egyetlen céllal született: lemásolni kicsit jobban és szebben a 8-bites klasszikus Boulder Dasht (lásd róla korábbi cikkünket itt) úgy, hogy ráférjen egyetlen lemezre. Ez hellyel-közzel sikerült is, és a Digital Integration kiadóként ráharapott a végeredményre, így az ujjgyakorlatnak indult, majd egyre komolyabbá váló játék hivatalos forgalomba került. (Érdekesség, hogy eredetileg Think volt a címe, de mivel volt már egy ilyen nevű játék, a fejlesztők megváltoztatták a nevét - csapatuk neve, a Think!Ware Development viszont megőrizte az eredeti címet.)
Ha valaki nem ismerné a Boulder Dasht, egy gyorstalpaló: 2D oldalnézetes játék, amiben a főhős egy sziklákat, kincseket, talajt és ellenfeleket tartalmazó labirintusban mászkál. Cél az összes kincs összegyűjtése, miközben elkerüljük az ellenfeleket és a leomló sziklákat. A talajt ki lehet ásni, sok kincshez csak így lehet hozzájutni, viszont figyelni kell arra, nehogy agyoncsapjanak a sziklák, amik alól kiássuk a talajt, illetve arra is, hogy a sziklákkal ne zárjuk el az utat kincsek elől. Ez az alap, amiket aztán még mindenféle egyéb trükkök (például szikla által okozott haláltól kinccsé változó lények) tovább bonyolítanak. A Supaplex pontosan ezt a receptet követte, csak más környezettel (nyomtatott áramkörös tematika, amiben valamiért Pac-Man mászkál), más pályákkal és pár új ötlettel (például megváltozó gravitációval).
A játékot a két svájci fiatal 111 pályával beszuszakolta az Amiga 500 gép 880 kilobájtos lemezére, és a DOS-verzió is egylemezes lett. Valószínűleg ezért is tudott olyan népszerű lenni: kompakt kis játék volt, ami könnyen terjedt, ráadásul elég hosszú ideig szórakozást nyújtott. Már azoknak, akik nem adták fel az ötödik-hatodik pálya környékén. A Supaplex pályatervezésének köszönhetően ugyanis a játékban egyetlen nehézségi fokozat van, az extrém hard - látszik, hogy nem rendes game designer, hanem egy szemét programozó tervezte a pályákat. Az első pálya még oké, azt megoldja az ember. Aztán jön egy teljesen értelmetlen, időrabló útvesztő, amiből előbb-utóbb mindenképpen kikeveredik a játékos. Aztán a harmadik pályán már könnyű elrontani a továbbjutást, a negyediken vért izzadsz, az ötödiken meg elsápadsz, hogy ebből még 106 pálya van, ugyanolyan grafikai dizájnnal. (Vagy akár még több, ha a nem hivatalos kiegészítőcsomagokat is számoljuk.)
Szóval a Supaplexhez kell elszántság és türelem, és 27 év után ez bennem már nem volt meg (inkább bosszantott a játék, mint élveztem). De az kétségtelen, hogy elég szép kultusza van máig, nem hivatalos portok és pályák készültek hozzá az elmúlt években is, és a Steamre is kikerült pár éve. Aki kipróbálja ma, az egyrészt ne lepődjön meg, ha esetleg a játék nem ér már fel a szép emlékekhez, másrészt kösse fel a gatyát.
Legközelebb hétvégén lesz egy újabb, ezúttal toplistás Checkpoint Mini (azért két Mini egymás után, mert előtte meg két vendéges volt). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
- Checkpoint Mini #77 - Gordian Tomb + TOPLISTA: A 10 legjobb német játék
- Checkpoint Mini #78 - Total Annihilation és TA: Kingdoms
- Checkpoint Mini #79 - Carmageddon
- Checkpoint Mini #80 - Ikaruga + TOPLISTA: A 10 legjobb játék hétbetűs címmel
- Checkpoint Mini #81 - Hammerfist
- Checkpoint Mini #82 - Elevator Action Returns
- Checkpoint Mini #83 - The NewZealand Story + TOPLISTA: A 10 legjobb állatos játék
- Checkpoint Mini #84 - The Last Guy
- Checkpoint Mini #85 - Piracy
- Checkpoint Mini #86 - Daikatana + TOPLISTA: A 10 legjobb rossz játék
- Checkpoint Mini #87 - Volfied
- Checkpoint Mini #88 - DuckTales
- Checkpoint Mini #89 - Super Pipeline II + TOPLISTA: A 10 legjobb SUPER játék
- Checkpoint Mini #90 - Star Wars: Yoda Stories
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek