HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #75: Populous: The Beginning

2018.06.17. 19:48 Stöki

cpmini_75.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Az előző adásban a legjobb harmadik részekből csináltunk egy toplistát, amiről jól lefelejtettem a Populous: The Beginninget. Pedig ez is jó példa arra, amikor egy brandet valaki átvesz az eredeti alkotóktól, és a saját ötleteivel, de azért az eredeti szellemiségét megőrizve alkot valami nagyon jót. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Peter Molyneux-nak nem volt jó éve 1995. Akkor vette meg az Electronic Arts a Bullfrogot, és hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a brit fejlesztőzseni és a mamutvállalat munkastílusa nehezen összeegyeztethető. Az EA gyorsan elkészülő, jól jövedelmező játékokat akart, Molyneux pedig a kreativitását akarta kiélni, nemigen törődve a határidőkkel. Hamar el is hagyta a céget, a Dungeon Keepert pedig legendásan nomád körülmények között, a saját lakásán és költségén fejezte be (itt van erről egy remek Retroland-cikk). Pedig akkor már bőven szó volt arról, hogy valamikor készítenek egy harmadik részt a Populoushoz.

A sajátos real-time stratégia - vagy ahogy a sajtó nevezte, "istenjáték" - Molyneux első nagy sikere volt 1989-ben, és rögtön meg is mutatta a molyneux-i ars poetica kettősségét: a játékos mindenható, hegyeket mozgat meg, de az embereket mégsem tudja közvetlenül irányítani, csak a környezet által befolyásolhatja viselkedésüket. A sikeres játékhoz 1991-ben készült egy második rész a görög mitológiára alapozva, új varázslatokkal (gyorsan dobták össze, nem is szerették csinálni, ennek ellenére elég jól sikerült ez is), szóval a levegőben volt, hogy lesz harmadik rész. Az pedig, hogy Molyneux lelépett, és vitte magával a Dungeon Keeper-csapat egy részét Lionheadet alapítani, nem akadályozta meg az EA-t: a maradókból verbuvált fejlesztőcsapatot.

Főleg Alan Wright nevét érdemes megjegyezni, ő volt ugyanis a vezető fejlesztő (korábban a Syndicate és a Theme Park átiratain dolgozott), de producerként Stuart Whyte érdeme is, hogy a végül 1998-ban kiadott harmadik rész olyan remek lett, amilyen. Az eredetileg Third Coming alcímű játék Populous: The Beginning néven került boltokba, és jól elrúgta a pöttyöst azoknál, akik olyan játékot vártak, amilyen az első kettő volt. A készítők ugyanis több ponton szakítottak a molyneux-i hagyományokkal, de nem öncélúan. Akkoriban volt a nagy rts-boom, amikor a Warcraftek és a C&C-k rivalizálásához egyszer csak jött egy Total Annihilation, aztán meg egy Starcraft - Wrighték pedig ezekhez az akciósabb rts-ekhez igazították a Populous alapjait.

Ráadásul a játékban nem is istent kellett alakítani, hanem egy sámánt, aki a törzsével más törzseket igáz le, hogy aztán a játék végére istenné váljon. Az egységeket már lehetett direktben irányítani, a mana mellé bejött a fa is automatikusan termelt erőforrásnak, és mindez sokaknak nem tetszett - pedig a külsőségekben, illetve a játékmechanikát tekintve a varázslatokban nagyon is Populous volt a játék, a kezelőfelülete pedig egyenesen a Dungeon Keepert idézte. Igaz, a játékosnak már nem a terep laposra döngölésével kellett hosszú perceket eltöltenie, hanem épületeket felhúzni és csatára készülve szaporítani és toborozni a népet. Utólag visszatekintve amúgy sokkal érthetőbb a fejlesztők irányváltása, mint akkor volt.

Most is elég szórakoztató játszani a programmal (a GOG-on 5 euró, de éppen, most 0,79-re le van árazva), mert a varázslatok jól kitaláltak, a küldetések szintén, és a grafika egész kellemes a maga retrós módján (főleg ez a 3D bolygó remek, amire a Black & White motorjának előfutáraként is tekinthetünk). Két nagy gondom volt vele, egyrészt az, hogy a játékban szereplő négy törzs tök ugyanolyan egységekkel és varázslatokkal rendelkezik (pedig már 1998-ban is elvárás volt, hogy kicsit karakteresebbek legyenek az egymással küzdő fajok, frakciók), másrészt az, hogy alig bírtam elindítani a programot a gépemen. És ahogy olvastam, sokan voltak még ezzel így: a GOG olyan terméket árul, amit gyakorlatilag lehetetlen futtatni házi barkácsolás nélkül. Grath fel is adta, és szoftverrender üzemmódban indította a játékot (úgy elindul, gyönyörű nagy pixelekkel), nekem a dgVoodoo2 nevű videokártya-emulátor segített.

De ezzel együtt is ajánlom a harmadik Populoust, főleg a mostani leárazással (amiben az 1999-ben megjelent kiegészítő, az Undiscovered Worlds is benne foglaltatik), egy kis szenvedést megér. És azért is, mert jó eséllyel ez az utolsó Populous. Negyedik rész soha nem készült, mert ugye jöttek a rohadt mobák az ezredforduló után a stratégiai játékok egyre kevesebb játékost érdekeltek már, az EA meg nem az a cég, ami rétegműfajokat csinál. Zárásul kedvcsinálónak egy kis vulkánpornó:

Legközelebb napokon belül jövünk E3-értékeléssel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180617.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

22 komment

Címkék: retro podcast bullfrog checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8214051240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.06.17. 21:13:13

Hurrá, új adás!!!
Mondjuk én egyetlen másodpercet sem játszottam a Populousokkal!
:P

Amivel viszont igen, és szívesen meghallgatnék róla egy-egy minit: -Commander Keen,
Future Wars,
Sim Farm,
X-Wing,
Tie Fighter,
Rebel Alliance,
Flight of the Amazon Queen,
Panzer General,
Fantasy General,
Battle Bugs,
Micro Machines,
Star Control,
Sky Roads,
Touché,
Shadow of the Comet,
Kurtan,
Tetriller,
CD-Man,
Worms,
Warlords 1-2,
Rise of the Robots,
Rise of the Triad,
Ultimate Body Blows,
Heroes 1-2-3,
Indiana Jones and the Fate of Atlantis!

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.06.17. 21:16:28

Természetesen X-Wing Alliance-t akartam írni!

tamareaf 2018.06.18. 00:26:43

Mind Dungeon Keeper 2 és a Populus 3 remek volt, állítom jót tett ezeknek a játékoknak Molyneux hiánya. Populus 3-at haver P200+voodoo1 kombóján látva egyből lenyűgözött. Csak a demót játszottam 3 pályával, de azt számtalanszor. Teljes verzióhoz először 2006 után volt szerencsém, de semmit nem vesztett a játékélményből.

2018.06.18. 01:14:36

Megérintett a történelem szele.

thinkEdem 2018.06.18. 08:59:03

Pro-to-mo-ba! Pro-to-mo-ba! :D

Stenonis 2018.06.18. 11:39:34

Zseniális játék volt.
Khá, kondoja, konyi :)

VT Man 2018.06.18. 16:29:18

Tenyleg nagyon jo jatek volt, hangulatban nagyon ott volt!

Meg is vettem most olcsoert, koszi a tippet!

Zarbon 2018.06.18. 17:24:58

az első két populust csak kipróbáltam anno 486on, ez már tetszett de még nagyon fiatal voltam és kicsit nehéz volt vagy nem szippantott be már nem emlékszem, a dk2 az viszont nagyon adta, sokkal jobban mint az első rész

Jancsiszeg1980 2018.06.18. 18:18:04

Imádtam. Végigtoltam cheat nélkül, de brutál nehéz volt. Aztán jött az örömjáték egy kis cheattel (Ctrl vagy Alt+F11, aztán az inputba "BYRNE", aztán F1-től F4-ig)... Kár hogy csak 100 főig lehetett duzzasztani a törzset. Jöhetne valami rajongói mód nagyobb bolygóval 5000 fős törzsekkel. Na az lenne az igazi sáskajárás :)

csikocska 2018.06.18. 19:50:43

Ez számomra egy kellemes stratégiai játék volt gyerekkoromban, igaz hogy csak a demó verziójához tudtam hozzájutni, de azért jó volt a (női!) sámánt belevetni a seregekbe, hogy segítsen a varázslataival.
A teljes verzióhoz egy távoli ismerősöm révén jutottam hozzá, de sajnos az eredeti lemezt elvesztettem valahol.

A GOG.com-on kevesebb mint 300 Ft-ért bepótolhattam, előre is köszönöm az ajánlatot Stökitől. ;)

Dezsike 2018.06.19. 07:57:56

@Jancsiszeg1980: A legnagyobb rajongói mod magyar fejlesztésű (az AI programozója voltam). Sajnos nem lett befejezve. Igaz nagyobb bolygót és törzset nem ad, de a játék motorját pár pálya a végletekig kihajtja. És az új grafikai elemek sem elhanyagolhatók benne.

Dezsike 2018.06.19. 08:39:12

The Solar System of Devil Worlds néven jelent meg, a neten fellelhető egy olyan verzió ami nem működik megfelelően, a Mod Manageres verzió ami kifogástalan.
A Mod Manager itt érhető el: freevision.hu/modmgr_backup/modmgr_offline_full.zip
Oda csomagold ki, ahova a Populous telepítve van. A CD verzió mellé szükséges az 1.01, vagy az 1.03 patch és vagy full install szükséges, vagy a CDnek a meghajtóban kell lennie. A GOG verzió tartalmazza a patchet, így ahhoz nem kell telepíteni semmit (egyéb forrásból beszerzett példányok működésére nincs garancia). Mivel a Mod Manager már sajnos halott, külön kell feltenni hozzá a tartalmakat, innen: freevision.hu/modmgr_backup/SPPacks.zip
Ezt az SPPacks mappába kell kicsomagolni. Ha megvan, az spmgr.exe indításával lehet elindítani.

Ez a mod eredetileg arra lett tervezve, hogy kimaxolja a játékmotort minden tekintetben. 49 egyjátékos és 86 többjátékos pálya lett tervezve, ebből végül 23 egyjátékos és 20 többjátékos pálya készült el. Az utolsó 7 pálya külön, egy Beta modban található, mert azok tesztelése alatt halt meg a projekt. Visszajelzést már hiába írsz a Mod Manageren, elvész az éterben.

Palánta 2018.06.20. 17:11:02

@Jancsiszeg1980: Eltartana pár percig, míg az Armageddonhoz odapakolja a 4 x 5000 főt, hogy utána 40 sec alatt lezavarja a csatát.

Majdénmegmondom 2018.06.21. 11:33:06

Akkoriban a munkámból adódóan csak Mac volt itthon, plusz szórakozásra egy Playstation. Mikor a fenti játék megjelent, teljesen megőrültem, hiszen több száz órát beleöltem az előző részekbe, de nem akartam ezért PC-t építeni. Hohó, van PS-re is? Futás? Alig fél nap futkározás után találtam is egy példányt, berakom a Sztésönbe, erre aszongya: a mentéshez legalább 15 blokknyi hely szükséges. Laikusok kedvéért: az első Playstation-ön memóriakártyára lehetett menteni, egy kártya 15 blokknyi mentést tudott tárolni. Egy masszívabb játék akár 2-3 blokkot is elfoglalt, de a Populous egy egész kártyát igényelt a mentésnek, ami azért is érthetetlen, mert semmilyen eredményt nem lehetett átvinni a következő pályára! Káromkodtam egy keserveset, és elindultam újra a városba, memóriakártyát venni. De megérte, remek játék volt.

glezmen 2018.06.21. 17:36:23

Ajanlanek jatekot Checkpoint Minibe.
Megpedig azt a jatekot, ami egyetlenkent tudta nalam elerni hogy delutan leultem ele jatszani, ismerkedni hogy mi is ez, es masnap delutan alltam fel a geptol, akkor is csak azert mert buszra kellett sietnem.
Mellette a Diablo egy nevetsegesen silany klonocska, mint ahogy nagyjabol minden rokona (na jo, egy-ket kivetellel).
A kezikonyvet mindenkepp ajanlom atfutni az elso jatek elott, mert menet kozben nem feltetlenul jut az ember eszebe hogy Molotov-koktelt csinaljon, es azt vagja hozza a szornyekhez, vagy hogy az ot uldozo szorny elott becsapott ajtot kiekelje/beszogelje, hogy utjat allja a nyomaban loholo joszagnak.
Szerintem siman belefer a kora alapjan a Checkpoint profiljaba, iden 35 eves :D
Ja, a neve kimaradt: Dungeons of Moria!

glezmen 2018.06.22. 09:08:07

@Grath: igen, erre gondoltam az 'egy-ket kivetel' megjegyzessel :D
Meg ha jol remlik ilyesmi a Dwarf Fortress is, viszont azzal sosem jatszottam.
Amugy a Moria megbocsatobb mint a Nethack, ahol kb. barmitol meghalsz. A Moriaban vannak mondjuk hallucinaciot okozo gombak (vicces hogy ha bekajalod, nem tudod hogy a sarok mogul elobukkano sarkany csak hallucinacio vagy mindjart kettetep tenyleg :D), a nethackben meg mikor szomjusagtol haldokolva beleiszol a vizbe, kiderul hogy mergezett :D

Bobby Newmark 2018.06.22. 12:07:29

@glezmen: Uh, hát akkor a DF-t próbáld ki! Abban a játékban megdöbbentő mennyiségű és mélységű tartalom van.
Én mondjuk a fortress módját szeretem, nem az adventuret, de végülis mindegy.
Ja, és retrónak számít, ha már több, mint 10 éves, de még open béta csak? :D

Ancient Domains of Mistery is jó volt ezen a vonalon.

Kit Fisto 2021.03.05. 11:42:38

Egész jó lenne varázslás nélkül, csak úgy, "emberileg", mint a valóságban.
Nekem a varázslatok nem jönnek be, nem érdekelnek, és ezért unalmasak és komplikáltak és hülyeség. Jobbnak tartanám, ha már varázsolni kell, hogy ne gyűjtögetnu kellejen hozzávalókat, hanem legyen pár hatás beépítetten, amik kombinálásával lehetne összeállítnai nekünk tetsző varázslatokat. Na az már érdekesebb lenne. Pl. mozgatások, hő, fagy, kicsinyít, nagyít, megbénít, meg ilyenek. A 3D grafika tényleg egész jó lett. Meg ki akar sámánokkal foglalkozni? Legyen inkább választható karakter, mint varázsló, váltókezelő, király, professzor, harcos, adóellenőr, vagy tudós! Ja, és hogy lehessen női karakter is, fodrász, titkárnő, kamion sofőr, strip-tease táncosnő.
süti beállítások módosítása