HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #65: Warcraft I-II. (+ a 10 legjobb, nem-Blizzard, nem-Westwood real-time stratégiai játék)

2018.02.14. 22:51 Stöki

cpmini_65.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak (részben újrahasznosítva egy korábbi posztot). És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A most választott játék rögtön kettő: a Warcraft első és a második része - mindkettőt nagyon sokan kértétek, mi pedig bármikor szívesen beszélünk Blizzard-játékokról. És akkor már toplistás adást rittyentettünk belőle, Grath csodás kategóriaválasztásának mentén, miszerint a 10 legjobb, nem a Blizzard és a nem a Westwood által készített valós idejű stratégiai játék (és még ez az ember szólt be a 10 legjobb J-betűs játékra). Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Warcraft I és Warcraft II tehát, az egyik 1994-ben jelent meg, a másik 1995-ben - de mennyit számít egy év! Ebben az esetben rengeteget, mintha egy egész konzolgeneráció választaná el a két játékot (már ha lehetek ennyire blaszfém pc-s játékokkal kapcsolatban).

A Blizzard történetét már több posztban is érintettük - legalaposabban talán a Lost Vikings-adásban és persze a Blizzard-adásban -, most legyen elég csak annyi, hogy viszautazunk az időben 1992-be, amikor a céget még Silicon & Synapse-nak hívták, és amikor megjelent a Dune II. A kis fejlesztőcsapat alkalmazottai (mind az öt) pedig kipróbálták a Westwood játékát, és összenéztek: hű, ilyen mi is csináljunk. És ez nem afféle újságírói rosszindulat, hanem Blizzard-alaptagok mondták el az elmúlt évtizedekben több interjúban, hogy bizony az egyik legsikeresebb videojátékos brand alapja nem valamiféle jól kigondolt üzleti terv első lépése volt, hanem egy egyszerű másolás. Egy Dune II-klónt akartak csinálni, na. A másik, kisebb méretű inspirációt a Lemmings, illetve a Lost Vikings jelentette, legalábbis Bob Fitch Blizzard-veterán (most a Hearthstone csapat egyik vezetője) visszaemlékezése szerint. A Lemmings is tetszett ugyanis a blizzardosoknak, és azon agyaltak, hogy milyen jól nézne ki, ha sok kis lemming helyett sok kis viking mászkálna a képernyőn - aztán jött a Dune II, és rögtön rájöttek, milyen műfajba passzolna bele igazán a sok kis viking. A vikingek aztán hamar orkká mutálódtak a spriteszerkesztő programban, ami annak volt köszönhető, hogy az egyik alapító, Allen Adham nagyon forszírozta, hogy a Dune II-klón játszódjon a Warhammer világában. Ehhez végül a licencet nem szerezték meg, de a játék környezete orkos fantasy maradt.

A készülő Warcraft vezető fejlesztője Bill Roper lett - átvéve a stafétát az első kapavágásokat felügyelő Patrick Wyattől, aki inkább programozó volt, mint designer. Roper akkor került a Blizzardhoz, amikor a cég a Blackthorne-t fejlesztette. Ott a játék hangjain és zenéjén dolgozott, de hamar kitűnt, hogy a fejlesztéshez is van érzéke, ezért rábízták a Dune II-klónt. És nagyjából ekkor, a Warcrafttel derült ki, hogy a Blizzard úgy tud lopni, mint senki más. Bár a későbbi Blizzard-játékokra jellemző gazdag sztori itt még még nem igazán jelent meg, de a csírái már előbújtak. Az Azeroth nevű világ kitalálásában maga Roper oroszlánrészt vállalt, a küldetéseket is ő írta és tervezte meg, még a játék kézikönyvét is ő pötyögte be. Az egységek hangjairól nem is beszélve, több ork katonát Roper szinkronizált. A játékmenetben pedig újdonságnak számítottak azok a pályák, ahol nem lehetett építkezni, hanem adott számú egységgel kellett megoldani a feladatot. És persze az is nagy fegyvertény volt, hogy a Warcraftet két játékos is játszhatta egymás ellen (a Dune II-ben ugyanis nem volt multi). A grafika Samwise Didier kezét dicsérte, aki a későbbi Warcraftek képi világának megszületését is felügyelte, és már a Warcraft I-ben felbukkantak a később legendássá váló egész képernyős renderelt animációk. A játék megjelenése után a siker mégsem volt azonnali, Roper visszaemlékezései szerint lassan ment csak híre a fantasy Dune II-nek, és apránként térült meg a fejlesztés.

De a lassú víz partot mosott: amikor a folytatás megjelent, már 400 ezer pédányban elment az első rész, és egy elhivatott Warcraft-rajongótábor várta a másodikat. Amit kaptak, felülmúlta a várakozásaikat. Két újabb nevet említsünk itt meg, Ron Millarét és Chris Metzenét. Millar 1991-ben, alig kétéves játékipari múlttal került a Blizzardhoz, grafikus és animátor volt, de később őt is fejlesztővé emelték, és a Warcraft II-nek már ő lehetett a vezető fejlesztője. Metzen karrierje kísértetiesen hasonlóan alakult: animátor volt, de a Warcraft folytatásakor megkapta élete lehetőségét: Azeroth világának részletes kidolgozását. Kettejük irányításával született meg a Tides of Darknes alcímű csoda 1995 végén. (Érdekesség, hogy az első tervek szerint Azeroth lényeit ráeresztették volna a Földre, és tankok harcoltak volna sárkányok ellen.)

Millar és csapata gyakorlatilag mindenen javított, amit a játékosok kifogásoltak az első részben. A felhasználói felület átláthatóbb, az irányítás könnyebb lett (például már egyszerre kilenc egységet is ki lehetett jelölni), az egységek önállóságán meg úgy általában az AI-n is sokat reszeltek. Megjelent a vízi hadviselés (bár ez már volt a pár hónappal korábban kiadott Command & Conquerben, szóval akár kötelező válaszcsapásnak is tekinthető a Westwood-Blizzard háborúban) és egy nagyszerű pályaszerkesztőt is adtak a játékhoz. Volt szerencsém Millarral személyesen találkozni 2005-ben, akkor elmesélte, hogy az editor volt a legvitatottabb pontja a fejlesztésnek: sok nyűg volt azzal, hogy laikusok számára is kezelhetővé tegyék, viszont az egész folytatásra csak egy év fejlesztési idő volt, és egyébként is kicsit tartottak attól, hogy elhanyagolt funkciója lesz ez a játéknak. Szóval jó ideig ez levegőben lógott, hogy egyáltalán adjanak-e editort a játékhoz.

A folytatás hangulata is sokkal jobb volt, mint az elődé, és ez viszont már nagyrészt Metzennek köszönhető. Roper csak néhány alapkövet tett le, de Metzen felépítette az egész házat. A küldetések nagy részét ő találta ki, ő írta a történetet, és kidolgozta a Warcraft-univerzum rengeteg részletét. Roper persze továbbra is részt vett a fejlesztésben, és továbbra is lelkesen hörögte fel az egységek hangjait. A Warcraft II-t az első kilenc hónapban 1,2 millióan vették meg, aztán 1996 végére megjelent a Beyond the Dark Portal kiegészítő, 1999-ben pedig a Warcraft II Battle.net kiadása, szóval sokáig volt elég jelentős rajongótábora.

És hát, ma is elég jól működik a folytatás. Kipróbáltuk mindkét játékot most; az első Warcraft nehézkes, főleg az egységek mozgatása és a parancsok kiadása - olyan automatizmusok hiányoznak a játékből, amiket egy RTS-ben természetesnek veszünk. Ezek a második részben már megvannak, így az fényévekkel élvezhetőbb - egyedül az istenverte útkereső algoritmus tudott felbosszantani ennyi idő után is. Szóval a második részt érdemes előásni az internetből (érthetetlen módon legális módon nem lehet már beszerezni). A 2002-es Warcraft III-ról pedig az adásban nem beszéltünk, de hát az bőven bármikor újrajátszós még 2018-ban is. Így a végére már csak egy kérdés maradt:

MIKOR LESZ MÁR VÉGRE WARCRAFT IV???

Az alkotók nagy része egyébként már rég nem aktív blizzardos. Roper 2003-ban kilépett és Flagship Studios néven céget alapított, de zátonyra futott vele, mert a sikerjátéknak szánt Hellgate: London nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Patrick Wyatt 2000-ben ment el a Blizzardtól az NC Softhoz, és a Guild Warson dolgozott évekig, aztán egyre inkább az üzleti oldal felé csúszott el, az Aion és a TERA indulásánál bábáskodott, azóta nem nagyon hallani róla. Allen Adham 2004-re annyira kiégett, hogy elment a Blizzardtól laza 12 éves távollétre, és 2016 óta erősíti újra a produceri brigádot. Ron Millar 2000 környékén hagyta el a Blizzardot, és kisebb vargabetűvel Peter Molyneux cégéhez, a Lionheadhez került, ahol a Black & White 2 vezető fejlesztője lett (azóta mobiljátékfejlesztő). Chris Metzen a Warcraft világkonzisztenciájának fő felelőse maradt 2016-ig, amikor visszavonult (visszavonult, banyek, egy évvel idősebb csak, mint én, de már visszavonult). A jó öreg Samwise Didier viszont még mindig a Warcraft-játékok művészeti vezetője.

És mint említettem, a Warcraftek kapcsán egy-egy toplistát is összeszedtünk: a 10 legjobb, nem-Blizzard, nem-Westwood real-time stratégia volt a téma. A következőket hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Rise of Nations (2003)

2. Company of Heroes 2 (2013)

3. The Settlers II (1996)

4. Kohan: Ahriman's Gift (2001)

5. Warhammer 40K: Dawn of War I-II (2004, 2009)

6. Creeper World 3 (2013)

7. PixelJunk Monsters (2007)

8. City Building sorozat (1992-)

9. GrimGrimoire (2007)

10. Dungeon Keeper 1-2  (1997, 1999)

1. Rise of Nations (2003)

2. Age of Empires II (1999)

3. Dungeon Keeper 1-2  (1997, 1999)

4. Company of Heroes (2006)

5. Suoreme Commander (2007)

6. Total Annihilations + Kingdoms (1997, 1999)

7. Homeworld (1999, Remastered: 2015)

8. LotR: Battle for Middle-Earth I-II. (2004, 2006)

9. Populous 3: The Beginning (1998)

10. Kingdom Rush sorozat (2011-)

Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig pár nap múlva lesz Checkpoint, egy visszatérő vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20180208.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Attt, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Nagyi, Gabesz, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gabe, Gytb, Oli, Udvardy Tamás

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

148 komment

Címkék: retro podcast toplista warcraft blizzard checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7413649670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Berelhetoreklamfelulet 2018.02.16. 08:37:04

@Bobby Newmark:
Aki játszot legalább 1 mecset dow3-al, az egyértelműen látja miért halt meg pár hét alatt.

-zéró építkezés, kb. leraksz mind a 4(?) épületből 1-et 1-et és annyi..

-nagy map diversity, jah nem, van/volt(elején legalábbis) 2db map/gamemode, és azok is elég meh kategóriájúak voltak

-televolt megaultraszupermeghalmindneki típusú zerocost képességekkel, amik alapból ölték meg a stratégiát a stratégiai játékba. Hiába építgettél egy armyt meccs eleje óta, kb. alanyi jogon járó képességekkel instant törölték ha nem figyeltél, gg...

-összességébe is túl ability orientált volt a game. Egy stratégiai játékba nem azon kéne múlnia a mecsnek, hogy mennyire tudsz aoet fakelni/beadni.

-én nem ismerem a dow szériát, de a többi stratégiai játékhoz képest, gyakorlatilag zero a rescource managment. Van fix mennyiségű torony, elfoglalod jön a lé, lassan, de nem igazán tudsz sok mindent befolyásolni.

GépBalta 2018.02.16. 08:51:07

@Bobby Newmark: Jó lett volna az, csak ugye eredetileg Renegade2007-címmel kezdték el, amikor még az UT3 motor volt a piacon elérhető legjobb motor, aztán mire befejezték már az is rég elavult. Nem is nagyon volt egyébként más céljuk, csak egy jó remake-et csinálni, mert az a W3D motor ami eredetileg futott alatta, valami förtelem volt. A motor későbbi verzióit némileg kipofozták és átnevezték SAGE enginre, úgy már elég szépen muzsikált a C&C Generals-tól egész a legutolsó C&C-kig, illetve a Battle for Midle Earth játékok is ezzel készültek. Én a magam részéről imádtam a Renegade RTS-FPS hibrid megoldását. Megfelelő szervereken megfelelő hozzáállású csapatokkal nagyon jókat lehetett játszani. Talán az is előnyére vált, hogy kicsit bugyuta volt a lövöldözős rész, mert így FPS-től némileg szokatlan módon nem az nyert, aki ügyesebben osztogatta a heccsátokat, hanem akik taktikusabban tudtak összejátszani a csapattársaikkal.

GalaHU 2018.02.16. 09:32:18

Stöki!

Gondoltam adok egy egycsillagos-értékelést. Csatoljam a számlaszámomat? :)

flamer 2018.02.16. 09:42:07

@manson karcsi: Tényleg, a Battlezone II mekkora kedvenc volt!

Grath 2018.02.16. 09:42:37

@Berelhetoreklamfelulet: pont azért írtam, hogy legsikeresebb időszakuk az elmúlt 2-3 év.

@Reactor: Nekem úgy tűnik, hogy a minimálisan szükségesnél talán kicsit több emocionális hév jön elő belőled, ha erről a témáról van szó. Ez nem feltétlenül egy érvekre épülő beszélgetést szolgál.

Az nyilván bevallott tény, talán még akkor sem titkolták, hogy a Warcraftot a Dune 2 inspirálta. Utána viszont inkább mindkét cég a saját feje után ment. Talán te is elismered, hogy a StarCraftban nem sok Red Alert volt, hogy a Warcraft 3 semmiben nem épített a Tiberian Sunra. És hát a StarCraft II sem hasonlított semmiben a Command & Conquer 4-re, vagy akár a Red Alert 3-ra.

Bobby Newmark 2018.02.16. 09:44:36

@feamatar: Nem különösebben értem, miért lenne a DoW3 MOBÁs... Már csak azért sem értem a MOBAs hasonlatot, mert a mobákban számolatlanul döglenek az egységek, itt meg pont azon döglik meg a megdöglő fél, hogy képtelenség felállni ha az elején túl sok squad veszteség volt...

RTS az, csak fos. Szingli is szar, multi is.

Bobby Newmark 2018.02.16. 09:58:50

@Berelhetoreklamfelulet: Építkezést nem sajnálom, DoW2ből sem hiányzott, az mégis fasza. DoW3ban is inkább csak akadály, mint a tier-lépés volt DoW2ben, csak kő-papír-ollósítva. Úgysincs idő felhúzni mindet, választasz egyet, fosod belőle az egységet, azt' ha szerecséd van, pont counter arra az egységre, amit az ellenfél spammel. Ha nem, akkor gameover, nincs idő váltani.

Ja, térképek hulladékok.

Hát, akkor maradjunk annyiban, hogy nem ismered a DoW szériát. Nagyon fontos a resource management, van rá befolyásod, és meccs múlik rajta. Pl DoW2ben taktika lehet hagyni a francba a foglalandó csillagokat, rámenni az ellenség áramára, elrusholni tier2-be, kihozni egy gépet, és röhögni, ahogy eredménytelenül karcolgatják a festését az ellenség egységei (AV egységek mind T2esek).
Plusz egyébként végtelenül ki van balanszolva, ha sok az egységed, kevesebb requisition jön, az áram ára pont kényelmetlen, majdnem egy egység vagy durva upgrade ára, szóval mindig fontos döntés, hogy áram, vagy tier1 dominancia.

Nemtom egyébként, hogy mihez kéne mérni a resource managementet, sztem az sem a RM csúcsa, hogy bemegy a peon a bányába, kihoz egy zsák aranyat...

Bobby Newmark 2018.02.16. 10:09:07

@GépBalta: Értem én, csak szerintem nem nagyon sikerült ez nekik. Én is imádom a stratégiába hajló FPSeket, lásd fenti lelkendezésem a Battlezone-ról.

De ez a Renegade X sajnos mellélövés, nagyon sok baj van a megvalósítással. Az valahogy nagyon nem pálya nálam, hogy járművekkel játsszak folyosóharcot... Amikor áll egymással szemben 4 mammut tank meg 6 artillery + két tick tank, és fél órán át lövik egymást, hogy aztán két méterrel odébb tolják a frontot... Hát az minden, csak nem élvezetes játékmenet.

Plusz minden olyan szinten szarul van animálva, mozgatva, fizikázva, hogy fájdalmas nézni. Ahogy az elvileg soktonnás tankok üres szappantartóként pattognak, U3 engine-es gumiemberek mindenfelé csavarodó végtagokkal...

Plusz az, hogy az alap katonának a fegyveréből több, mint egy teljes tár kell egy ellenség fejébe, ellenben vannak olyan karakterek, amik oneshotolnak...

Én csapatalapú, járműves shúter szinten Battlefield 1942-Vietnam-2 szintet tartom etalonnak, ez ahhoz képest butuska teamdeathmatch átlag alatti megvalósítással, béna játékmechanikákkal.

Bobby Newmark 2018.02.16. 10:13:51

@Grath: Najó, de a Warcraft az Warhammer Fantasy Battles, a Starcraft meg Warhammer 40000 pofátlan nyúlás, és onnantól meg önismétlés, a W3 azért nem a Red Alertből lop, mert csak egy Starcraft remix Warcraft skinnel, a Starcraft 2 meg azért nem C&C4 mert a Westwood addigra megdöglött, meg amúgy is leginkább egy remake a játék, Starcraft1-es, igencsak elavult RTS mechanikákkal(ahogy láttam, mert nem játszottam vele).

natS 2018.02.16. 10:38:22

@Bobby Newmark: A StarCraft 2 (az alapjátékról beszélek) a kampányban alkotott nagyot szerintem, elképesztően változatosak voltak a küldetései. Maga a játékmenet igazad van, egy az egyben retró volt, különösen a multi, bár nem tudom ez mennyire volt zavaró, lévén a többi RTS az utóbbi időben mindenféle más multival is elhasalt.

Amikor kijött, elgondolkoztam rajta, hogy talán még az eredeti SC-nél is jobb játék, de aztán a két kiegészítő lemez eldöntötte ezt a vitát - és nem a StarCraft 2 irányába. Sablonos sztori, önismétlő küldetések, érdektelen karakterek jöttek - és hát a multi se lehetett nagy szám, ha ki kellett dobni az Sc Remastered-et. Meg nem igazán értem, hogy gondolhatták elhúzni ezt az egész játékot hat évig.

Hogy fair legyek, bár minden játék annyira lenne rossz, mint ez a két kiegészítő lemez, de hiába volt egy jó, egységes nívó, ha közben se fantáziába, se szívben nem értek fel se az előző három StarCraft játékhoz, se jó pár konkurenshez sem. hogy is mondták az adásban? Nem volt igazán lelkük.

Bobby Newmark 2018.02.16. 11:22:10

@natS: Szerintem az egyesével irányított gyalogság nagyon '90es évek. Lehet, hogy csak a rengeteg DoW(meg némi CoH), amit játszottam, az vezetett meg, de ma már egészen biztosan nem ülök le olyan RTS elé, ahol egyesével kell klikkelnem minden szerencsétlen bokorugróra a hatszázezerből, ami a pályán van...

Őszintén szólva a nagy közmondásos Blizzardos sztori-zsenialitást én nem nagyon látom a korábbi játékaikban sem. Picit sem érzem kiemelkedőnek a sztorilájnjaikat egyik játékban sem, telibe középszerű, 12 egy tucat kategóriásak.

natS 2018.02.16. 11:36:55

@Bobby Newmark: Az SC + BW nagyon király, azt a mai napig szívesen végigtolom. Egyedi, komor, Kerrigan zabálnivaló benne.

A WarCraftok közül csak a 3-al játszottam, az egy az egyben egy SC másolat a gonosz oldalra sodródó hőssel, aki aztán eltűnik a sztoriból és a kiegészítő lemez végére tér vissza és lesz belőle a nagy főellenség.

Diablokat meg nem vágom. Szóval nálam igazából egy játék miatt van magasan a léc a sztorit illetően.

Bobby Newmark 2018.02.16. 11:48:50

@natS: Nem tudom, de nekem nem nagyon tud sztori szinten felső kategóriába sorolódni egy játék, amiben a sztori összesen 50 mondatban van előadva pályák közti átvezetőkön...

Baldur's Gate sztorija tetszett, de azt a játékot két hétig "olvastam", egy egész regénynyi szöveg van benne. AZ sztori. :)
Vagy mondjuk a Legacy of Kain sorozat villant még nagyot. (Csak hogy az ezredforduló környékén maradjunk a példákkal)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.16. 12:03:20

Homályos emlékeim szerint így 20+ év távolából nem nagyon volt semmi, ami meghaladta volna az egetverő műfaji közhelyeket a Warcraftban, az MI síkhülye, a sztoritól meg aztán tényleg leakadt az állkapcsom (emberek ütnek orkokat, aztaaaaa).

Bár a technikai csicsázáson túl az RTS se fejlődött szinte semmit a Dune 2 óta, tud valaki olyan mondani, ami nem annyiból áll, hogy építs akkora sereget, ami beteríti a fél pályát, aztán nyomd le a hülye ellent, mert a gyökér MI-nek annyi esze sincs, hogy ne egyenként küldözgesse a szánalmas egységeit?

Bobby Newmark 2018.02.16. 12:46:12

@Bobby Newmark: Jó, mondjuk nyilván nem fair egy RTSt összehasonlítani RPGvel meg akció-kalanddal, de pont ezért nem is nagyon tartom az RTSeket említhetőnek sztori szempontból.

Bobby Newmark 2018.02.16. 13:02:03

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Felejtsd el a gyökér MIt, és játssz ember ellen!

Illetve a Total Annihilation és az engine-jét használó játékok, meg a folytatása, aminek a címének lusta vagyok utánanézni (Supreme Commander talán?), különösen erős MIvel rendelkezik, bár az is csak azért kemény, mert látja az egész pályát. De az csinál olyanokat, hogy megkerüli a sereged és seggberúg a bázisodon, meg hogy counter egységeket gyárt a spamedre.

p)ec 2018.02.16. 14:00:57

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Ultimate General: Gettysburg. Nem az eredetiség miatt említem, gondolom összelopkodták, de rts és messze van a dune2-től.

Reactor 2018.02.16. 15:42:28

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Van ilyen, de meglepően szarul sikerültek. Kettőt is kipróbáltam: Joint Task Force, Moscow to Berlin - Red Siege.
Nagy kínlódva rossz szájízzel végigcsináltam a Joint Task Force-t, de szó szerint menekültem vissza a Red Alerthez és a Dűnéhez.

Bobby Newmark 2018.02.16. 20:29:58

@Reactor: Meg a Total War-ok és hasonszőrű seregirányítós játékok, meg a nettó egységre épülő, nem bázisépítős játékok, mint Ground Control, Myth meg újabbak közül a Men of War és World in Conflict... Vagy akár az elvontabbak, Dwarf Fortress-félék, mint Rimworld esetleg Prison Architect, bár ezek talán inkább menedzselős játékok, stratégia beütéssel, mint RTSek...
Már eleve az, hogy valami RTS, nem elegendő stílusmegjelölésnek, annyiféle lett, meg annyi a stíluskeveredés.

Szerintem ilyet, hogy az RTSek nem fejlődtek semmit Dűnekettő óta csak olyan ember mond, aki 20 éve nem játszik semmivel, de RTSsel főleg nem.

Be vagytok gyöpösödve. :D

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.02.16. 20:59:19

@Grath: @Stöki: @Bobby Newmark:
Tényleg, a MYTH!!!
Arról is lehetne adás!!! Mekkora királyság volt!

Reactor 2018.02.16. 21:40:55

@Bobby Newmark: Nem is állítottam, hogy a Dűnekettő óta nem fejlődtek a real-time stratégiai játékok :D merthogy ez nyilván nem igaz.

Az viszont gyakori volt, hogy rossz irányba fejlődtek tovább. A Joint Task Force is így járt. Az egész inkább valami katonai jellegű "szimsziti" játékot idéz - harc az olyan 15% van benne, a maradék 85% meg abból áll, hogy vásárolj, menedzselj, etesd a katonákat, tedd őket tisztába, javítgasd a tankjaidat, osztogasd a mindenféle képességeket amiknek amúgy semmi hasznuk...szóval ott derült ki, hogy ez a vonal egy bődületes vakvágány. Az X-comban azért működhetett, mert az körökre osztott stratégia, és ott sem tolták túl ennyire a hiperrealizmust.
Egyébként egy map editor vagy küldetésszerkesztő rengeteget tud dobni bármelyik stratégiai játékon. Mit nem adtam volna a Warcraftnál egy ilyenért!

A Myth sose volt meg nekem, anno az internet korszaka előtt csak CD-s meg floppys cserebere létezett, és ez egyikünknek se volt meg. Sajnáltam is, mert amúgy sok jót hallottam róla, és érdekelt volna.
Ugyanezen okból kifolyólag marad ki az Age of, meg a M&M széria is. Egyszerűen senkinek nem volt meg. Hüpp :'(

Bobby Newmark 2018.02.16. 23:31:22

@Reactor: Nem is te mondtad, hanem @Keresztény szellemiségű luxuskurva.

Myth nekem viszonylag skippes, pár pályát játszottam vele csak, tetszett, de valamiért elsikkadt. HoMM meg nekem főleg 2. rész, havernál, hotseat multiban AI ellen.

Van ez a kategória, ami így jól néz ki, még a mechanikái is szimpatikusak, népszerű, sokan szeretik csinálni... aztán amikor játszani kéne vele, akkor eeeeh, inkább valami mást. Total War, Heroes nálam ilyen. Túl hamar válik munkává a játék, koncentrálós, odafigyelős, monoton, kevés rewarddal járó taposómalommá, amit nem ér elbaszni, és eltart a végtelenségig is, meg azon túl. Utóbbi pár évben már tudatosan hagyom el azokat a játékokat, ahol ezt kezdem érezni, mert nincs nekem erre időm.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.16. 23:32:51

Talán a Myth volt az egyetlen, ami kimozdult a dögunalom klikkelj-bányássz-termelj-gyakjál vonalból (talán mert ott bányászni meg termelni nem is kellett), meg a Warhammer játékok, de akkor felmerül, hogy a Total War sorozat az vajon RTS-e (sztem nem, legfeljebb a csaták), meg hogy a Quake nem RPG-e véletlenül (van benne hp, meg egy kommandós szerepét alakítjuk).

Reactor 2018.02.16. 23:40:47

@Bobby Newmark: Tudom, csak nekem címezted a hozzászólást :)
"eeeehh inkább valami mást" <~~~ Pontosan! Ez az érzés jött elő nálam is sokszor, pedig nyitott vagyok az új dolgokra, legyen az RTS, FPS vagy valami logikai játék.
Nehéz megtalálni az egyensúlyt...űrstratégiát nézve az Imperium Galactica 2-nek nagyon is sikerült. Van menedzselés, kutatás, építkezés, viszont csata is bőséggel, és a játékmechanika is érthető, még akkor is, ha bonyolultabbnak tűnik, mint amilyen :)

Említetted az erőforrás-kezelést is, na ott ez méginkább igaz, ilyenben a Simcity volt az, ami megtalálta jól az egyensúlyt. A pénzszerzés több annál, hogy kizavarom a harvesztert legelni, de mégse kell közgáz főiskolát kijárni hozzá :)

GépBalta 2018.02.17. 00:14:05

@Bobby Newmark: Valójában a Renegade inkább egy proto MOBA volt fps nézetben, mint egy rendes shooter. Egy-két eleme a játéknak teljesen arra hajaz, például a 3-4 lanen történő pusholás, a kreditgyűjtögetés, a csapatjáték előtérbe helyezése és a marha hosszú betanulási idő, aminek a végén az ember megismeri az egyes pályákon kijétszható majd összes taktikai variációt és hasznos tagja lehet a csapatnak. Addig volt jó játék, amíg nap-mint nap ugyanazon a pár szerveren játszottam, ahol a törzsgárdával marha jól össze lehetett dolgozni, de ez már több mint 10 éve volt. Az azért valahol marha élvezetes volt, amikor az ember odalópózott az ellenfél bázisáig, kiszúrta, hogy épp milyen támadásra készülnek és chaten gyorsan leinfózta a többieknek, hogy kidolgozhassák a megfelelő válaszcsapást. Ilyen szempontból sokkalta jobb volt, mint a több más területen egyébként tényleg sokkal fejlettebb BF sorozat, ahol többnyire minden taktika nélkül rohangásznak az emberek a zászlók közt a mai napig. Hogy most milyen arcok játszanak RenegadeX-et, arról fogalmam sincs, de ha egy 30 fős csapatban nincs legalább 15 ember, aki tud és hajlandó is követni, valami közösen megbeszélt taktikát, akkor tényleg ott ette meg a fene a játékot.

Grath 2018.02.17. 10:36:25

@Keresztény szellemiségű luxuskurva:
"Homályos emlékeim szerint így 20+ év távolából nem nagyon volt semmi, ami meghaladta volna az egetverő műfaji közhelyeket"

Mai szemmel ez talán így van, csakhogy akkor még nem voltak műfaji közhelyek, még műfaj sem. Lényegében a második klasszikus RTS-ről beszélünk, szinte minden, amit csinált, újítás volt.

"Bár a technikai csicsázáson túl az RTS se fejlődött szinte semmit a Dune 2 óta, tud valaki olyan mondani, ami nem annyiból áll, hogy építs akkora sereget, ami beteríti a fél pályát, aztán nyomd le a hülye ellent, mert a gyökér MI-nek annyi esze sincs, hogy ne egyenként küldözgesse a szánalmas egységeit?"

Ez elképesztően durva redukció, ezzel az erővel minden FPS csak egy játék, amiben menni kell és belóg egy fegyver és lelősz minden ellenfelet; és minden grafikus kalandjátékban csak ide-oda kattintgatni kell, meg tárgyakat használni és beszélni; és minden könyvben csak különféle dolgok vannak leírva.

Ha az RTS a te definíciód szerint azt jelenti, hogy nyersanyag-gyűjtés, bázisépítés, egységgyártás, kattintgatós harc, akkor eszerint ezen nem is léphet túl a stílus. Ha úgy érted, hogy valós idejű játék, amelyben a taktikának is nagy szerepe van, akkor viszont millió eltérő variáció van, ami szerintem a listáinkon is megjelent.

Bobby Newmark 2018.02.17. 14:41:49

@GépBalta: Battlefield mindig is csapat alapú játék volt, ami nem működik rendesen public néppel. Aztán mégis publicolás központúvá mutálták az egészet.

Korai BF(42-Vietnam-2) klánmeccseken nettó a csapattaktika döntötte el a meccseket. BFBCtől lett agyatlan hentelés a klánosdi is.

Bobby Newmark 2018.02.17. 14:43:52

@GépBalta: Hát, az, hogy játszanak a RenegadeX-szel, az erős túlzás. Csütörtökön volt egy tele szerver, ott voltam két órát kb. Azóta nem voltak annyian egyetlen szerveren sem, hogy érdemes legyen beszállni.

Hm, most talán, 22-en vannak fenn. Megnézem milyen így, 40+ emberrel volt az, amit fentebb írtam.

Bobby Newmark 2018.02.17. 15:00:16

@Bobby Newmark: Hát ez így is fos :D Az valami ritka irritáló, hogy kb 10-20szoros különbség van a gyalogosok sebzésénél is, attól függően, hogy alap karakter, vagy valami speckó, nevesített genyó resource-ért. Az alap karakterek gyakorlatilag semmit nem érnek az engineeren kívül. Minek vannak benne a játékban egyáltalán?

inframazsola 2018.02.17. 16:43:17

A Westwood védőszentjeinek a figyelmébe ajánlom, hogy több szempontból is hasznos, ha másolják az embert. Például ha többen is megélnek egy játéktípusból az egy zöld lámpa a kiadók számára, ami jelzi, hogy megéri tejelni. Ha a fanboyok egymás játékát szapulják, felkelti a figyelmet a műfaj iránt.

És az jó lenne nekünk ha nem lett volna Halflife hiszen ott a Quake?
Ha nem lenne gumiabroncs mert ott a fakerék?

Reactor 2018.02.17. 18:23:52

@inframazsola: Ezúttal valóban jól jött ki a lépés. A Warcraft előtt nemigen volt másik "fántázi" stratégiai játék, szóval időszerű volt a dolog. Ráadásul ezekben az években volt a Fighting Fantasy nagy sikere is, szerintem rengeteg olvasó élt az alkalommal, és nem csak dobókockával, de egérrel, grafikusan is gyepálta az orkokat :D szóval itt nincs igazából olyan fanboyizmus, mint manapság mondjuk a Call of Vérpistikénél, de már lassan a "gétéá" is kezd nagyon tömegtermelésre ráállni...

Ritka, de előfordul hogy a másolat is van olyan jó, mint az eredeti. Lásd a Limbo esetét a Monochrómával. Meg aztán, a Warcraftban rengeteg egyedi ötlet is van, ami a Dűnéből kimaradt.

GépBalta 2018.02.17. 20:06:45

@Bobby Newmark: A lángszóróssal és a gránátvetőssel egész jót lehet sebezni a játék korai szakaszában, aztán a sebzés után járó kreditből lehet gyorsan fejlődni. Akár az ellenfél harvesterét is el lehet velük kapni, amivel az ellenfél rengeteg kreditet bukik, ti meg rengeteget kaptok. Meg vesztésre álló csapatnál az utolsó szalmaszálat jelentik sokszor. Pont azért vannak bent, mint amiért a CS is mindig USP vs Glock körrel kezdődik. Bánom, hogy nem nagyon játszanak a játékkal, de igazán már az eredeti megjelenésekor sem volt a legsikeresebb játék és azóta, sajnos végleg eljárt felette az idő. Annó próbáltak neki kétszer is hivatalos folytatást csinálni, egyet a Red Alert világában, egyet pedig kicsit a C&C3 idősíkja után, de egyik sem jelent meg. Készült az eredeti Renegade-hez egy "Red Alert: A Path Beyond" című mod, ami a Red Alert 1 világába ültette át a játékmenetet. A maga idejében elég sikeres is volt, néhány funkciója messze túlmutatott az eredeti játékén, újfajta gyalogos egységek jelentek meg, vízi, víz alatti egységek, ráadásul többnyire a pályák is nagyobbak, tágasabbak voltak. Abba is beleöltem jópár tucat órát, az előző évtized közepe fele. Volt Tiberian Sun-os mod is, de az sosem lett sikeres, pedig egyébként elég igényesen csinálták meg azt is. Kiváncsi vagyok megpróbál e valaki valaha valami hasonlót csinálni, vagy ez a stílus örökre feledésbe merül.

Reactor 2018.02.17. 23:01:31

@GépBalta: Igen, írtam már róla :) és az a legjobb, hogy az rajongói remake, tehát teljesen ingyenes, és az eredeti játékra sincs hozzá szükség.
(az eredeti Red Alert NAGYON nem akar Windows 10 alatt működni)

Nem rossz, nem rossz, csak hiányolom belőle a szingli játékos hadjáratot, és nincs benne a kutyus, a cirkáló, meg az idő-örvény.
(ez utóbbi akkor jelent meg, ha túl sokat használtad a Chronosphere-t, és lezúzott mindent, ami az útjába került)
A kis cuki zöld dobozkáknak is örültem volna :))) Kis pályán poén volt vadászni a dobozokat, voltak benne hasznos holmik.

Prefetch 2018.02.18. 01:58:35

@Bobby Newmark: Ha már RTS-be hajló FPS, akkor megemlíteném az ArmA 2 Warfare mod-ját (gondolom van 3-ban is, nekem ehhez volt szerencsém):

Két csapat (USA/RU), megszavaznak maguknak egy-egy commandert, aki aztán egy mobil építő járgánnyal (LAV/BTR) rohangászhat körbe a óriás pályán, bázisokat és statikus védelmeket építve, a játékosok pedig ezekből vásárolhatnak fegyvert, AI katonákat, járműveket. Ehhez az erőforrás a falvak és városok elfoglalásából származik, amiket AI hadosztályok védenek és ezek leküzdése után kelleőn hosszú ideig meg is kell őket tartani, hogy termőre forduljanak. Ezek aztán minden percben termelik a csapatnak a supply pontokat, ami a bázis építéshez és tech tree fejlesztéshez kell, ezen kívül epdig pénzt is adanak, egyenlően szétosztva a csapattagok közt (ezt a commander módosíthatja), amiből a bázison mindneki saját belátása szerint fegyverkezi fel magát és a 10-20 fő AI-t számláló hadosztályát. Ezen kívül az eredményes harc utáni killekért és hódításokért is plusz jutalom pénz jár, pénzlevonás meg a barti tűzért.

Hátránya, hogy egy ilyen mecs úgy alaphangon 3 órás hossznál kezdődik. Persze nem kötelező végig tolni, menet közben nyugodtan ki/be ugrálhatsz(csapatot nem válthatsz), csak ha már egyszer sikerült összekaparnod egy tank hadosztályt vagy egy támadó helikoptert, akkor azért nem szívesen hagyod ott a szerzeményedet.
A játék egyébként akkor ér véget, ha valamelyik fél elveszíti a mobilHQ-t és aztán sehogy sem képes a roncsát visszaszerezni és megjavítani, mert pl. megsemmisült az összes bázisa, vagy az ellenség teljes légi fölényt szerzett és nem lehet járművekkel mozogni a pályán.

Andrews 2018.02.18. 10:33:32

Nekem is a DUne 2 és a Warcraft volt az első s sokáig a legjobb RTS ek! Jó kis retro feeling adás volt! :)

Lesz majd TBS azaz turn-based is? Abból az időből pl a Warlords 1-2, Heroes 1-2-3-4, King's Bounty, Masters of Magic Age of Wonders 1-2, Disciples 2, Civ 1-3-4

mbm 2018.02.18. 13:57:55

@Andrews: A Civ inkább grand strategy, de csak a Heroes-sorozatról vagy az Age of Wondersről szóló beszélgetést órákig tudnék hallgatni.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2018.02.18. 15:12:00

No, hogy ne én legyek "a szájmongyerek", ezeket szeretném témának a következő 5+ évben a CP Minikben,
köszi!

- Myth
- Sim Farm
- Wacky Wheels
- Panzer General
- Keen összes
- Flight of the Amazon Queen
- Indiana Jones and the Fate of Atlantis
- Future Wars
- Gabriel Knight összes
- Syberia összes
- Touché
- Hunter Hunted
- Deathtrap Dungeon
- TIE Fighter
- X-Wing
- Rebel Alliance
- Rebel Assault 1-2
- Arcanum
- Gothic összes
- Risen összes
- Amerzone
- Paradise
- Sinking Island
- Warlords 1-2
- Alien Breed
- Jack Orlando
- Észkerék
- Prisoners of Ice
- Shadow of the Comet

jófejsrác 2018.02.18. 20:10:23

@-Szűcs Gyula-: A Beyond Good & Evil idén lesz 15 éves, szerintem ő is megérne egy minit. Zseniális játék mely máig az egyik kedvenc.

csikocska 2018.02.18. 20:35:49

Én valamikor a 2000-es években volt szerencsém a Warcraft 1-et megvenni a szüleimmel egy áruházon belül eredeti dobozában, feltelepítettem és hát nekem az egyenkénti egységjelölgetés tett be nekem, azzal nem is foglalkoztam többet. VIszont a 2. Warcraft játékkal hónapokig szívesen játszottam, mert ott 8-cal több egységet lehet jelölni ki és elvezérelni az ellenséges épületekhez, egységekhez és bázisokhoz. Ezért lett számomra az egyik legszórakoztatóbb stratégiai játék. :)
A Red Alert-ből a 2. rész demó verziójába kóstoltam bele, hát érdekes volt számomra a döntött nézet, el tudtam vezérelni a katonákat és egyéb egységeket.
Még a Warcraft 3-mal is tettem próbát, az valamennyire tetszett nekem, főleg, hogy ott már 2-vel több frakcióval lehetett játszani. A kiegészítőjével sajnos nem volt szerencsém, és úgy néz ki, nem tudom bepótolni.

Reactor, a Tristania 2-nek lesz-e saját honlapja vagy valahol máshol lesz elérhető? Azért egy állapot jelentést nem ártana írni, hogy ne csak a homályban tapogatózzak.

Reactor 2018.02.19. 02:52:41

@csikocska: Csapatkijelölés a Warcraft 1-ben is volt (ebben speciel verte a Dűnét), de jól el volt dugva ez a funkció, ha nem volt kézikönyved, akkor legfeljebb a vak szerencse folytán találhattál rá. Nem valami nagy cucc, azt hiszem, 6 egységet letett ott is kijelölni maximum, de a Dűnéhez képest még ez is nagyon jó volt. Pláne hogy az ellenséges AI lenyomásához nem is kellett több 6 egységnél, a Dűnében meg a későbbi pályákon már nagyon durva, szilárd ellenállást fejtettek ki az AI által irányított egységek, és oda bizony kellett volna a csoportkijelölés, de nagyon.
Ha pedig az AI rád küldött egy ornitoptert, akkor megszívtad, mert mire azt lelőtted, a fél seregednek annyi (repülőkre nem lehetett célozni Dűnében, csak akkor zuhantak le, ha pont alájuk pörköltél kétszer-háromszor). Az Atreides és az Ordos is tudott gyártani toptereket, a későbbi missziókat gyakran azzal indították, hogy négyet-ötöt ráküldtek a bázisodra. Ha nem volt rakétatornyod legalább kettő vagy három, akkor legyőztek.
A Warcraft első részében nem is volt légiharc, a második részben jött be először, ami nem volt rossz. Mondjuk kicsit vicces, hogy a Goblin léghajó ugyanolyan gyorsan mozgott, mint a Gnomish repülőgép...
"I got a flying machine" :DDD

Hogy lesz-e saját honlapja, az még eldől. Meg kell a többiekkel is vitatni.

p)ec 2018.02.19. 06:50:00

@Reactor:
A Dune 2-höz van egy open source projekt a Dune 2 Legacy. Ebben a régi artworkökre meg térképekre alapozva újraírták a Dune 2-t, olyan extrákkal, mint korlátlan többes kijelölés, multiplayer, nagyobb felbontások.

Ez odáig marha jó, bárcsak a Warcraft 1-hez is lenne ilyen, de a nehézséggel valamit elszúrtak. Egyrészt kb. az 5. pályán már 10-szer annyi tank jön, mint a Dune 2-es youtube felvételeken, másrészt semmi különbséget nem láttam a nehézségi fokozatok között.

sourceforge.net/p/dunelegacy/discussion/263161/thread/7b438663/

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.19. 13:30:24

Dune 2-ben szilárd ellenállást fejtett ki az ellen? Erre nem nagyon emlékszem, magasabb pályákon egyszerűen táposabb egységek csinálták ugyanazokat a hülyeségeket. Trike, quad, tank korszaka után annyi volt a játék, hogy építettél 5000 rakétavetőst + pár sima tankot, hogy megvédjék közelről, oszt hadd szóljon, az összes többi egységgel bohóckodni nagyjából felesleges. Hacsak a "szilárd ellenállás" nem az, hogy ott állok az ellen utolsó épületénél, lövik vagy 20-an, az meg a nagy semmiből pumpálja vissza a hp-ját ezerrel, míg véletlenül egyszerre be nem talál úgy 5 rakéta és el nem fogy...

flamer 2018.02.19. 15:09:49

@Grath: "ezzel az erővel minden FPS csak egy játék, amiben menni kell és belóg egy fegyver és lelősz minden ellenfelet"

Igen, alapvetően ez a helyzet ezekkel a Doom-klónokkal.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.19. 17:05:02

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: A Dune 2 tapasztalata az volt, hogy tank spam és kész...

A rakétás egységed kurva pontatlan volt, nehéz volt velük szétlőni a rakétás tornyokat és a grid rendszere miatt volt, hogy azok belemásztak a tornyok lőtávolságába. Kellett sok tank meg siege tanks és csá. Ennyi volt a Dune 2. Már a Zerg rush előtt is volt rush.

16-17 évesen poénból beleuntam a soks szarozásba s mikróba. Toltam ki a sok tankot és meglepődtem, hogy vazz, sima győzelem...

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.19. 17:12:10

Amióta ismerem a Wargame szériát azóta számomra minden más RTS kb. halott. Sajnos már az is, mert sikerült teljesen szétkúrni, de amíg jó volt, addig labdába nem rúgott más mellette.

Azóta képtelen vagyok MI ellen játszani bármilyen más stratégiával, ami kb. ki is nyírta a körökre oszott stratégiát, mikor kb. azokon nőttem fel...

A Steel Division Normandy sem lett jó sajnos. Így egy időre tökéletesen meg vagyok kímélve a műfajtól.

Az olyan dolgok, meg mint a Command Naval Operations totálisan rétegjátékok.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.19. 19:39:30

molnibalage:

Tök mindegy, milyen pontatlanok, ha volt belőlük 50, be tudták lőni a fél Arrakist. Néhány sima tank megvédte őket mindentől, ami esetleg becsúszott a rakéták lőtávolán alul oszt cső, a legnagyobb izgalom innen kezdve kb. az volt, hogy lessük, merre jár a shai-hulud. A vicc az, hogy a recept az egész műfajban nem is nagyon változott azóta se.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.19. 19:45:12

De hogy mondjak valami jót, a Close Combat sorozat RTS és még jó is, mondjuk lehet attól, hogy nem lehet 600000 Shermant legyártani minden pályán.

www.youtube.com/watch?v=zBSinMgYSm8

Bobby Newmark 2018.02.19. 19:50:44

@GépBalta: Igen, aztán én is megtaláltam a lángszóróst, az tényleg elég hatékony.

Nemtom, hogy mazochista vagyok-e, vagy nem is annyira rossz a játék, mint ahogy írom, de el tudok vele játszogatni napi 1-2 meccset... Kicsit jutalmazhatná a játék jobban az engineerkedést, sokszor csata, sőt egész map múlik azon, hogy ott rohangálunk 4-5-en a járművek közt és javítunk, az ellenség meg nem teszi. Ha már annyira hasznos, de rohadt unalmas csinálni, igazán adhatna érte a játék több jutalmat...

Bobby Newmark 2018.02.19. 19:54:05

@Prefetch: Ennek talán egy OFP-s változatát ismertem? Vagy ArmA1? Nemtom már melyik, de a lényeg, hogy már régen kifutott az a rész, amihez ezt a modot láttam, és nem volt már pléjer hozzá. Meg eredeti példány se a játékból, és asszem az kellett a multihoz.

Szóval azt, hogy mit tud a mod, azt láttam, csak élőben nem sikerült kipróbálni.

Bobby Newmark 2018.02.19. 19:54:37

@Andrews: Age of Wonders 3 miért nem? :)

Bobby Newmark 2018.02.19. 20:02:14

@molnibalage: Az mondjuk hogy hájtech egységet spammelsz az nem rush. Rush az kb a pálya első 5 percéig értelmezhető.

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Umm, említhetem a DoW sorozatot, főleg a 2. részt? Mert ott azért eléggé nem erről szól a dolog. Mondjuk bázisépítés sincs benne, szóval nemtom megfelel-e a te RTS definíciódnak.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.19. 20:13:39

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: A probléma az, hogy nem védte meg őket és 450 volt egy darab. Asszem. A sima tank meg 300. Simán le tudták rusholni őket.

A Close Combatnál van multis közösség? MI ellen bohóckodni értelmetlen.

Reactor 2018.02.19. 21:58:07

@p)ec: Ezt megnézem! Köszi! Eddig csak a "The Maker"-ről tudtam, meg volt a Dune2k.com-on pár új hadjárat. Dűne 3 azóta se lett egyébként, az Emperor óta jegelve van a téma, hiába folytatta Frank Herbert másik 7-8 kötettel a regényt.

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Itt nyilván arra kell gondolni, hogy a hatodik missziótól már csomó technológia volt együttesen elérhető, és az AI gyártott mindent, amit csak lehetett. Itt több fegyver együttes alkalmazása volt necces, pláne mikor már egyszerre kellett 2 ellenséggel hadakoznod, és hozták a szuperfegyvereiket is. A Devastátor meg a Sonic Tank tudott komoly károkat okozni, plusz még ott voltak az ornitopterek is. A támadásai nem voltak túl erősek, viszont védekezni azt tudott az AI, főleg az volt a necces, hogy nem volt semmi terület-felfedő, hanem minden sötét folthoz oda kellett menni. Az ellenséges bázisok körül mindig dekkoltak tankok, és a lövegtornyokkal együtt durván meg tudták lepni a játékost.
Ráadásul a gépnek volt 3 bazinagy előnye: nem kellett felderítenie soha, mert mindig tudta, hol vannak a cuccaid, és sohasem fogyott ki a pénzből, hiába lőtted szét az aratóját. A harmadik meg: rájuk nem vonatkozott a 25 egység limit.

@molnibalage: Tank spam a hülye 25 egység limit miatt csak hellyel-közzel vált be. Na meg amiatt, hogy nem volt csapatkijelölés, mind a 25 tankot egyesével kellett tutujgatni. Még akkor is pokoli idegesítő volt, ha billentyűparancsokkal csináltad. A vadászrepülők ellen pedig hatástalan volt (azok 50 tankot is vidáman kilőttek volna)
Persze ha átírogattad a játékot, az úgy már más :)

Érdekes dolog a Dűnében amúgy, a 2000-ben iszonyatosan felmentek az árak. A harveszter ugyanúgy 700 pénzt hozott egy aratással, viszont bődületes összegekbe kerültek az épületek és az egységek is. Tankgyár 600 pénz helyett 1250-be került, a fűszerfeldolgozó 300-ról felugrott 1500-ra, az aratónak az ára úgyszintén. A légivagonok is iszonyú pénzekbe kerültek, és sokkal lassabbak voltak, mint a Dűne 2-ben.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.19. 22:14:41

Hát ehhez a sok tudományos dologhoz asszem nem volt érzékem, ment a sok tank + rocket launcher, hacsak nem akartál direkt elbénázni valamit, esélye az ellennek nem sok maradt.

Close Combat jó volt a gép ellen is (20 éve még biztos, mivel az interneten ritkán játszottam), főleg mert kevés egységgel indultál és nagyon kellett rájuk vigyázni. A kattintgatóversenyekkel szemben inkább lopakodós RTS, ha kitör a haddelhadd, onnan kezdve az a kérdés, kit tudsz lekötni ("pinned down") addig, míg behozol valami nehéz fegyvert vagy a hátukba kerülsz.

Bolshevik 2018.02.19. 22:22:58

@Reactor: mondjuk ha egyikőtök 10 éves volt, mikor ment a Dűne 2, a másikótok meg 20, akkor ez megmagyarázza, hogy ugyanazt miért tartja egyikőtök nehéznek, a másik meg könnyűnek.

Reactor 2018.02.19. 22:34:51

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: A későbbi stratégiai játékokban sem kaptál több kiinduló egységet, úgy emlékszem, 10 volt a maximum, és elég vegyes is volt a kép, kaptál tankot és katonát is. Egyedül a Dűne 2 utolsó pályáján volt az, hogy csak erős tankokat kaptál kiinduló egységeknek. A későbbiekben pedig már be is állíthattad, hogy mennyivel akarsz indulni (én egy idő után lenulláztam, hogy még nehezebb legyen a játék, csak a daruskocsit hagytam meg).

Launcher azért volt hasznos, mert annak volt a legnagyobb a lőtávja. Ha eltaláltad az ellenséges tankot, az bepöccent, és ment bosszút állni, mire a te tankod szétlőtte (ilyenkor az AI nem foglalkozik mással, csak azzal, aki eltalálta). Ez többnyire be is vált, bár az előfordult, hogy a rakétatornyok még így is visszalőttek...ki kellett találni, hogy lehet a lőtávján kívül maradni.
A Harkonnen-famíliának volt a Death Hand rakétája ugye, na az volt a legjobb fegyver...kilőtted, és ahova becsapódott, ott mindent letarolt,csak hát pontatlan volt. Az Atreideseknek ott voltak a fremen harcosok, az Ordosnak meg valami nagyon béna gyalogos terroristája volt, aki azonnal felrobbant, amint nekiment valaminek, szóval teljesen használhatatlannak bizonyult.
A császári elit gárdát amúgy lópikula volt elintézni, ezek voltak a Sardaukar harcosok, ha jól emlékszem. Mezei nehézgyalogosok voltak, semmi extrát nem tudtak. A Dűne 2000-ben viszont már elég ütőképes harcosokat faragtak belőlük.

Amire még vigyázni kellett a Dűnében, az a féreg volt. Ha pont az ellenséges bázis közelében zavartál fel egy homokférget, az lelkifurka nélkül felzabálta a fél hadseregedet vacsorára, és még a későbbi pályákon is nehéz volt kilőni. De utána legalább nem jött vissza többet.
Mái napig a fülemben van: "Warning! Wormsign!" pam-param-parrarrarram-pam-pam harci zene utána :D

Bobby Newmark 2018.02.19. 22:40:55

@Reactor: Mondjuk a Dune2nek túl sok köze nem volt a regényekhez a világon meg a körítésen kívül. Ordos ház a regényekben nem létezik.

Plusz egyébként a Dune1ben, ami inkább a regények, vagy talán még inkább a film játékizálása, ott a végén elfoglaljuk az egész bolygót, sőt, még ki is zöldítjük. Ez utóbbi mondjuk nemtom mire jó, mert a növényes környéken többé nem lehet fűszert termelni, tehát a bolygó kizöldítésével halálra ítéljük a csillagközi utazást... de hát ugye a fremenek érzékeny kis lelkecskéje fontosabb, mint a galaxis...

Reactor 2018.02.19. 22:45:59

@Bobby Newmark: Ez tényleg így van, nekem a regény kicsit csalódás volt, de a film speciel tetszett (a David Lynch-féle, a minisorozat abszolút nem volt jó). Azt vártam, lesznek majd a regényben is tankok, meg bázisok, meg minden...a Dűne 1-es része jobban illeszkedik a történethez. Ha jól tudom egyébként, a teljes bolygót nem is lehetett növényekkel beültetni, de 2-3 területet, ahonnét már minden fűszert felszedtünk, azt érdemes volt.
Az Ordos-ház a regényben valóban nem kerül elő, viszont a Dűne univerzum enciklopédiája megemlíti őket. Velük volt a legnehezebb a Dűne 2, mert nem tudtak Launcher-t gyártani, csak az űrkikötőből rendelhettek.

Bobby Newmark 2018.02.19. 23:08:52

@Reactor: Én kb 3 könyvig jutottam, mert nem nagyon jött be. A világépítés első osztályú, de a sztori nekem rohadtul unalmas és lassú folyású volt. Nem beszélve a hülye nevekről, amiket képes volt adni a karaktereknek, csoportoknak, ráadásul egzotikus kiejtéssel... Pl vagy 10 évig meg voltam róla győződve, hogy a Bene Gesserit az bín (mint a "gene"), de nem, mert beni. Az ilyen hülyeségek miatt elég kényelmetlen olvasmány, már amennyire emlékszem rá.

Nekem egyébként úgy rémlik, hogy az volt a korlát a növényekhez, hogy legyen water of life a területen, VAGY bezöldített szektor a szomszédban, szal szépen szét lehetett teríteni. Majd legközelebb kipróbálom... Akartam már, de a véges számú fremen miatt vagy ezt csináljuk, vagy megnyerjük a játékot a Harkonnenek lerohanásával, szal egy nagyszabású parkosítási akció mellett viszonylag nehéz életben maradni...

A Dűne univerzum enciklopédiája a játék miatt említi meg őket, és a játék által lefektetett lore-t adja elő... :)

Reactor 2018.02.19. 23:19:45

@Bobby Newmark: Én elolvastam az "Előjáték"-ból kettőt, de nemigazán jött be. Maga Frank Herbert alkotása egyébként kifejezetten jó volt, élveztem, hogy bár szájenszfiksön műről van szó, szakított a Star Wars-os hagyományokkal, és a fejlett technológia ellenére a késharcon van a hangsúly. Az Arrakis (Dűne) topográfiáját és ökoszisztémáját meg eszméletlen jól összehozta. Amíg nem olvastam a könyvet, fogalmam nem volt, hogy egy echte sivatagos bolygón mitől lenne oxigén, ha nincsenek növények és fotoszintézis. A Dűne I-II mái napig ott figyel a polcomon, szó szerint átlátszóvá koptatva. Mondjuk úgy, a játékhoz képest volt csalódás a játék, de ha nem hasonlítjuk össze a kettőt, akkor mindkettő nagyon jó.
A későbbi köteteket nem olvastam el - először azért, mert nem érdekelt, később pedig azért, mert a szinopszis alapján baromira felhígult az egész, és a lényeg igazából teljesen elsikkadt. Kevin J. Anderson pedig nem jó író, nagyon nem, szóval az utolsó pár Dűne-könyv igazából úgy járt, mint most ezek a Disney-féle Star Wars-folytatások.

A Dune2k.com fórumán volt pár "sötétződ", akik megpróbálták beültetni az egész bolygót növényekkel, de végül egyiknek se sikerült. Ha jól emlékszem, azt írták, hogy elkezdenek másutt kipusztulni a növények, és csökken a szélcsapdák vízhozama, de a pontos okra nem emlékszem. Utánaolvashatok, ha kívánod, bevallom, énnekem sose volt szívügyem a palántázás, már annak is örültem, ha sikerült megnyerni a játékot :))))

Bobby Newmark 2018.02.19. 23:31:34

@Reactor: Wait, what? A Star Wars 1979-es, a Dűne meg 1965-ös, baz! :D Továbbá ha jól rémlik, a Star Warsnak is viszonylag fontos része a közelharci fegyverekkel hadonászó űrvarázslók, nem? :P

Ne olvass utána a kedvemért, egyszer úgyis ki fogom próbálni :)

Bobby Newmark 2018.02.19. 23:32:51

@Bobby Newmark: Na én is jól benéztem, mert 1977. Késő van már, na. :P

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.19. 23:54:40

@Reactor: Hm... Én valami trükken annál sokkal többet tudtam valahogy legyártani. Asszem a repair factoryba vagy mibe toltam be és akkor lehetett gyártogatni. Ja, meg lehetett rendelgetni a spaceporttal. Szóval nekem egységlimit nemigen kavart be. :)

Reactor 2018.02.20. 00:01:47

@Bobby Newmark: Nem gond :) nem tudtam, hogy ekkora különbség volt a két mű között, de így legalább egyik se utánozott a másikról. A Dűnében soha nem is éreztem egyébként, hogy hiányozna az űrcsata, de mondjuk egy Renegade-szerű újraértelmezését a Dűne 2-nek támogatnék.

@molnibalage: Volt rá trükk, igen :) Az űrkikötővel, ahogy mondtad - azzal ki lehetett játszani a 25 egység limitet. Az űrkikötőnek viszont volt egy nagyon durva hibája: előfordult, hogy a fregatt sose érkezett meg, a visszaszámláló megakadt T-minusz nullánál, és hiába romboltad le & építetted újjá, nem is javult meg. Olyan is volt, hogy megérkezett, de a holmit nem rakta le, és elhúzott. Ilyenkor vagy boldogultál űrkikötő nélkül, vagy restart scenario...
Az űrkikötő másik hibája, hogy nem lehetett ornitoptert rendelni egy elírás miatt (a program forráskódjában "ornithipter"-nek írták). Ezt viszont az 1.07-es változatban már kijavították. Ha volt rá pénzed és rendelték 6-8 toptert, azzal elég komolyan odasózhattál az ellenségnek.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.20. 00:15:43

@Reactor: Igen, volt ilyen.

A repcsik meg viccesek voltak, mert a program mesterésgesen butította azt. Ha egyszerre vettél egy csomót, akkor a rakétás védelem ellenére is irtottak, mint állat. Aztán ha legközelebb vettél egyszerre egy csómót, akkor kb. semmit sem tudtak...

Reactor 2018.02.20. 00:22:46

@molnibalage: Én csak egyszer próbáltam (akkor elfogadható áron kínálták az űrkikötőben), és annyit vásároltam, amíg elfogyott az árukészlet. Azt hiszem, 7 darab topter volt. Neki is rontottak az ellenséges bázisnak - persze lelőtték őket, viszont sikerült nagy károkat okozniuk. A repülők nagyon is jók volnának, ha lehetne őket irányítani, mert így, hogy full automatikusak, csak kamikáze-missziókra, meg a lövegtornyok figyelmének elterelésére jók.
Az 1.07-es javítás rákfenéje viszont, hogy az ellenség visszaépít! Sőt, képes volt a tankjaidra ráépíteni (jól fel is húzott ez a hiba). Tényleg, csak egy picit kellett volna többet foglalkoznia a Westwoodnak a légiharccal, és sokkal jobb lett volna.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2018.02.20. 09:41:04

Dune 1-ben az volt a vicces, hogy pár hónap alatt csontig bányásztad a bolygót (kellett, különben nem tudtál háborúzni, küldeni a zsét a császárnak stb.), utána győztél és ott állt az ismert univerzum fűszer nélkül, hurrá!

Bobby Newmark 2018.02.20. 10:16:05

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Tonnákat kért a császár, az szerintem eltart egy darabig. Mennyit fal fel egy navigátor belőle egy alkalommal? Aztán mire az elfogy, szarnak a férgek új adagot. :P

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.02.20. 11:17:55

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: csak a játékban. a regényben a fremenek voltak a fűszer és a shai-hulud kertészei. ha sokat vetettek, sokat arattak. mindig volt utánpótlás.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.20. 11:53:34

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: Nekem fiatalon megvolt a DI, de nem tudtam egy ponton túljutni rajta kár.

Mondjuk a D univerzumát soha nem értettem. Ha csak egy bolygón van fűszer, akkor hogyan lett űrutazás...? [fejvakarás]

@Reactor: Az űrkikötőben volt olyan hogy valaim félár táján lehetett sima tankot venni. Lehetett azzal spammalni rendesen.

Az összes RTS játék a '90-es években egy illúzió volt, mesterségesen volt visszafogva az MI. A játék elején full bázisa volt, neked ugorhatott vonla az elején...

A Civ szériát is ezért hagytam a búsba. Amikor az MI simán áthágja a játék alapvető szabályait, akkor lett tele a faszom az egésszel...

Bobby Newmark 2018.02.20. 12:05:12

@molnibalage: FTLhez kell a fűszer. Nem konkrétan tudom, csak következtetni tudok rá, de egész valószínű, hogy fény alatti sebességgel lett betelepítve a Dűne galaxis, és csak a császár, meg a birodalom épül fénynél gyorsabb utazásra. Gyanítom WH40k innen lopta a lore felét.
Mert ugye a fremenek is "őslakosok", aztán közben mégis emberek egy idegen bolygón.

Civet meg ezért volt jó ember ellen játszani, úgy mindenki ugyanazokkal a szabályokkal játszott. Kár, hogy utoljára a Civ4 volt játszható technikailag, az 5 már összefosta magát 4 emberrel.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.20. 12:33:09

@Bobby Newmark: A Civ hosszából kifolyólag multizhatatlan. Ha meg 1,5 órás quick game-t tolsz, akkor lényegében egy RTS rush játéknak álcázott körökre osztott stratégia.

Reactor 2018.02.20. 12:38:41

@molnibalage: Az igazság az, hogy a Dűne-könyvek nem sokat írnak arról, hogy űrutaztak az emberek a fűszer felfedezése előtt. Összesen annyit ír a Függelék-ben Frank Herbert, hogy "a módszerei a Liga előtt meglehetősen vegyesek voltak". Az egész űrutazási monopólium arra épül, hogy a Liga csillahajóit ezek a "Navigátorok" működtetik, akik a fűszertől képesek meghajlítani a teret. A filmben rendszeresen elhangzik a bűvös "utazás mozgás nélkül" mondat.
Ha jól tudom, a fűszer előtt a hagyományos "sztárvárszos" űrhajós módszerrel utaztak a világok között, a Dűne univerzuma említ gigantikus űrcsatákat is (Corrini csata, a Butleri Dzsihad satöbbi).

Az űrkikötő nagyon hasznos volt, ha működött, viszont baromira idegesítő volt, ha emiatt kezdhetted előlről a játékot, hogy a rohadt űrkikötőnél eljött a hiba :( vagy háromszor előfordult egy hadjárat során. Érdekes amúgy, az űrkikötő az egyetlen olyan épület, amit egyetlen gépi ellenfél se épít.

Bobby Newmark 2018.02.20. 12:59:15

@molnibalage: 2-3 óra alatt el lehetett jutni fregatt-gránátos kombóig, amivel már be lehetett fejezni egy kontinenses meccset. Az egybefüggő szárazföldes meccsek viszont valóban eldőltek már az ókorban, keshik rush pl eléggé kivédhetetlen volt.

Serathis 2018.02.20. 13:28:29

Mocskos mobák. Meg hero shooterek. Meg battle royale. Meg survivalcraftingsandboxopenworldpvp.

cse' 2018.02.20. 14:58:55

A S.W.I.N.E.-t en is beleraktam volna.

A Settlers 2 pedig tenyleg hatalmas klasszikus, par eve is jatszottam a feljitott verzioval es nagyon jo!

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.20. 15:31:40

@cse': Az összes Settlers játék baja az, hogy csak arról szól, hogy arany kell. Ha nincs, akkor bukta. 2-3 pálya után totál unalmas az egész. A S2 4. pályája egy örökkévalóság volt, mire megtaláltad az n+1-ig szigeten az aranyat. Az S1/S2 után egyetlen részel sem játszottam. 3/4-et esetleg kirpóbáltam volna. Az 5. vagy 6. résztől totálisan szakítottak múlttal.

cse' 2018.02.20. 16:12:25

@molnibalage: En kb ugy kezelem mint egy logikai jatekot, ahol sokminden egymasra epul, es a vegcel ugyan tenyleg a katonak fejlesztese, de azert boven nem annyi az egesz, hogy "arany kell". Emellett nagyon hangulatos az egesz, ahogy egy lelegzo kis kozosseget epitesz fel, nagyon szep a grafikaja es a zeneje is sokat dob a hangulaton. Egy nyugis kis kozepkori varosszimulator, ennyi. A 4. resztol kezdve mar nekem sem volt kedvem hozza, elvesztette a varazsat.

Bobby Newmark 2018.02.20. 16:13:10

@molnibalage: Annyiból módosítanám csak a kijelentésed, hogy már az első pálya felénél totál unalmas az egész :D Az elején még cuki, ahogy a kis emberkék építgetik az épületet, meg hóna alá csapja a csóka a malacot, de ez hamar kifullad.

Nálam ez úgy történt, hogy az 1-gyel elvoltam, de kb úgy, hogy tanultam vagy tévét néztem mellette, olyan kurrrrrrrrrrvára vontatott volt a sebessége. A 2. nem indult el 386oson, a 3-nál meg beleszaladtam a securomos bánya disznót bányászik védelembe, és ott fel is adtam a sorozatot.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2018.02.20. 16:17:39

@cse': De sajnos ennyi a lényege. Az egész célja csak az, hogy kitermelj annyi 5. szintű katonát hogy letarold az ellent. A módszer a következő.

1. Felhúzol az aranyhoz vagy kasélyhoz közel legnagyobb helyőrésgből 1-2-őt, mert ezek használják fel lehatékonyabban az aranyat.

2. A helyőrségek távolságtól függően három kategóriában vannak. A fehér zászlósaknál minimumra húzod a feltöltést, ekkor 1 katona marad bennük, 1 szutyok. Elvágod az utat, csak a legnagyobb várhoz marad meg.

3. Maxra a védelem a fehér zászlósnál. Feltöltődik egy rakás emberrel.

4. Mehet bele az aranya. ---> Sok sok jó katona.

5. Min. szinte levisz, katonák elhagyják, ezek után újra feltöltés kezdőkkel. (A minőség is sávosan szabályozható.)

6. Ha van kb. 30-40 erős katonád, akkor onnantól azok irány a határra és hent.

Minden más csak arról szól, hogy ennek a hátterét teremtsed meg és minél gyorsabban és gördülékenyebben.

Ennyi a Settlers.

(A Colozination is ezért volt kiábrándító egy idő után. Az is csak arról szól, hogy nem kell kereskedni. Ha minden szakemberből volt már 1 db, akkor csak katonákat kellett képezni, sok elder steatsman és jöhetett a függetlenség.)

cse' 2018.02.20. 16:36:55

@molnibalage: Figyelj nem muszaj vele jatszani :) Az aranygyujtogetes meg a henteles nem igazan uralja a Settlers-es emlekeimet, megpedig azert, mert nem ez a jatek lenyege! Nekem maga a jatek volt elvezetes, nem az, ahogy az eltoltott ido utolso 3%-aban a katonaiddal gyozol. Ha katonak nelkul lehetne jatszani, az lenne a legjobb.

Bobby Newmark 2018.02.20. 16:37:07

@molnibalage: A Colonization inkább azért kiábrándító, mert az AI baszik képezni bármit, egész egyszerűen ha van egy telepese egy munkán, az automatikusan expert. Én szívesen mikrózom a kolóniákat, van benne valami ami leköt. Inkább pont az a bajom, hogy nem lehet a végtelenségig birodalmat építeni, és 4658 tavaszán kiáltani ki a függetlenséget, mint ahogy azt a Civben lehetne...

Reactor 2018.02.20. 18:28:26

@Bobby Newmark: A hülye AI-t mindig ilyesmivel ellensúlyozták stratégiai játékban. Könnyű túljárni az eszén, csak éppen jókora előnnyel indul.

Ripburger 2018.02.20. 21:42:58

Szomorú vagyok hogy a Z nem fért be:( Pedig mini is volt róla...

Zarbon 2018.02.21. 00:32:24

Myth the fallen lordot én is szerettem
de amik még adták
Dark Reign, Z, Mechcommander, World In Conflict,

Reactor 2018.02.21. 02:05:55

Amit a Warcraft-ból hiányoltam nagyon, azok az egészalakos művészi képek voltak. Dűnében mindegyikről készült egy eléggé jó minőségű művészi rajz, még a sima betonalapról is. A Harkonnen Devastátor vagy a Launcher képe anno instant orgazmus volt :D Warcraft-ban csak a kis ikonok vannak, semmi nagyalakú művészi rajz.

Bobby Newmark 2018.02.21. 16:55:19

'sszátokmeg, annyit beszéltünk róla, hogy gyorsan le kellett kapnom egy Dune2000-et. :P

natS 2018.02.21. 17:23:40

@Bobby Newmark: A Dune 2000 is nagyon király. Technikailag nem volt nagy szám, mikor kijött, de a hangulata odavert.

Bobby Newmark 2018.02.21. 17:39:22

@natS: Nagyjából láttam, hogy Dune2 remake valami C&C engine alatt, de anno kimaradt, meg azóta sem pótoltam be valamiért. Emperor is hasonlóképp.

Na majd most.

Bobby Newmark 2018.02.21. 17:41:03

Ja meg lehet, hogy már egyszer nekifutottam, csak technikai problémák adódtak, és nem jártam a végére? Valami rémlik. Torrentről is valami x64 hacket szedtem le...

Reactor 2018.02.21. 20:06:44

@Bobby Newmark: Készítettem hozzá vagy 7-8 pluszpályát, ha kellenének. SOKKAL nehezebbek, mint a gyári skirmish pályák, főleg, mert a Dűne 2 szabálytalan sziklaalakzataihoz hasonlóan készítettem őket. Ja, és itt MINDEN ellenfélnek van lehetősége minden épületet építeni (az eredeti skirmish pályákon kevés volt a hely, a gépi ellenfelek a kastélyig sose jutottak el).

Van a Dűne 2000-hez küldetésszerkesztő is, de eléggé bonyolult a használata, saját hadjáratot nem is készítettem soha (viszont mások igen, van vagy 6-8 új letölthető hadjárat is).

Az 1.06-os javítást mindenképp töltsd le hozzá & telepítsd fel! Három új egység is van benne. Az Atreideseknek van Grenadier, az Ordosnak Stealth Raider, a Harkonnennek meg a Sardaukar.

natS 2018.02.22. 09:36:41

@Bobby Newmark: Hát, az Emperorral addig lehet elbohóckodni, amíg rá nem jössz egy trükkre. Mármint szingliben. Nem lövöm le.
Ha azt nem vesszük, egy retró Dűne a korhoz képest szép grafikával.

Bobby Newmark 2018.02.23. 15:09:43

@natS: Vannak szinte mindig ilyen trükkök, nem kell használni, ha nagyon gamebreaker.

C&C1ben az volt az exploit, hogy a homokzsák terjesztette a bázist, el lehetett építkezni az ellenség bázisára, és befalazni a saját falán a kijáratokat. Amit az AI úgy reagált le, hogy beszüntette minden tevékenységét.
Red Alert magasságára híres lett ez, úgyhogy ott már tettek ellen. Szóval homokzsák helyett silókkal kellett megközelíteni az ellenség bázisát.

De pl Genewars-ban meg rögtön pálya elején oda lehetett menni az ellenség bázisához, és felszedni azt.

Exploitok mindig voltak, de mindig csak a saját játékélményt lehet velük elcseszni. :)

Reactor 2018.02.23. 21:46:44

@Bobby Newmark: Red Alertben már nem szüntette be a gyártást, ha elblokádoztad a kijáratot :) Ezzel a "silóvezetéssel" viszont sikerült jól kitolni a játékossal, mert nem lehetett szellősen építkezni, és rendesen falat vezetni. Meg akarták oldani a problémát, és csináltak helyette egy újabbat.
Építkezés tekintetében az AI elég béna volt: csomó épületet soha nem épített, és sokszor nem is épített újjá lezúzott épületet. Ha viszont nagyon sérült volt, rendszeresen eladta az épületeit, és ilyenkor az egységeid beszüntették a tüzelést = pontot veszítettél. Ezért kellett mindig teljes tankflottillákat küldeni még egy ártalmatlan erőműre is, mert azelőtt kellett lerombolni gyorsan, hogy el tudta volna adni, egyedül az építőüzemet nem adta el soha.
Dűne 2000-ben már sokkal jobb volt az AI, ott mindent újjáépített amit elromboltál, egyedül az építőüzemet nem pótolta soha, viszont van olyan szemét, hogy még a játék elején küld egy rakás mérnököt, és elszedi a tiédet (onnantól tudja gyártani a te palotádat is, szóval nagyon kell vigyázni már a játék elején is!)

Watt25 · http://sablonvalasz.blogspot.hu 2018.03.05. 11:31:37

Mivel konkrétan szóba került az első rész felbontása (ami valóban 320x200-as volt), azért ne menjünk el a Mac verzió mellett szó nélkül. Bár, két évvel később (1996-ban) jelent meg, már 640x480-as felbontást használt, teljesen újrarajzolt grafikával. Miért is érdekes ez? Nem sokkal utána terjedt Amigán a Shapeshifter Mac emulátor, ami nagyon jól kihasználta azt, hogy a klasszikus Mac-ben és az Amigában ugyanaz a processzorcsalád dolgozott. Teljesen jól játszhatóak voltak Mac-es játékok Amigán. Persze nem alap A1200-esen, de nekem akkor (talán '98-ról beszélünk) már volt 68040-es kártyám benne, meg sok x megabyte RAM is... Szóval, nem csak tök jól ment így Amigán, de egyszer át is vittem a gépet egy PC-s haveromhoz, összekötöttük az Amigát meg a PC-t soros kábellel és úgy nyomtuk közösen a Warcraft 1-et! Nagyon király volt! (Plusz egy picit megvolt az a jó érzés, hogy nekem az Amigámon szebben nézett ki ugyanaz a játék.)

AarPoe 2018.03.13. 10:27:56

Hát igen, a Warcraft kontra C&C ügyben garantált az üzenőfal felrobbanása. :) Az lenne a kérdésem, hogy szándékoltan maradt ki ebből a listából honatyáink monumentális stratégiai játéka, az Imperium Galactica? Azon filózok, hogy talán az lehet az oka, hogy a városépítős kvázi sandbox kategóriába soroljátok, ami részben igaz is, csak szerintem attól még itt lenne a helye.
Megérne egy Imperium Galactica minit! Egy Digital Reality-s nagy adásról már nem is beszélve!

A témához: a C&C sztorija keveseknek esett le. Arról van szó, hogy Kane ide-oda ugrál az időben és mindenhol belenyúl egy "kicsit" a történelembe, ez volt ugye a Red Alertnél és az eredeti játéknál is. Később is felbukkan, de számomra kicsit érthetetlen, miért nem vitték még tovább ezt a fonalat konzekvensen. Ehhez képest a Starcraft egy tök lineáris sci-fi sztori, holott a játék persze igazán jó.

AarPoe 2018.03.13. 12:30:03

Upsz, javítok: nem vettem észre a Digital Reality adást a 2. évadból. Minden megbocsátva (kivéve a Giana Sisters szidását :P), füles fel! :)

2018.04.23. 13:57:08

@Bobby Newmark:
Ezt nem ismertem a C&C 1-nél, viszont a NOD-al azt ismertem, hogy ha az ellenség begyűjtőjét motorkerékpárral egyszer meglőttem, az utána akárhová, így a tornyokkal körbevett bázisom közepe felé is követett. Ugyanis a motorkerékpárt el lehetett taposni, és ezzel próbálkozott. A GDI-al már nem tudom hogy nyertem meg a pályákat, de egy dolog biztos: nem frontális támadással, mivel az ellenség nagyon buta volt, de csalt, egy begyűjtés maxra töltötte a készleteit, plusz a a bázisa lézerrel volt védve.

Reactor 2018.06.20. 00:05:04

@AarPoe: Arról van egy külön cikk az oldalon, érdekes módon retrónak lett nevezve, pedig a II. már bőven modern játék volt.
A hozzászólások ott is sorjáztak szépen, ha mindet elolvasod, csukott szemmel is kijátszhatod utána a játékot, annyi jó tipp, trükk és élmény gyűlt össze.

"Imperátor! Istencsászárunk fénye önre ragyog...egyelőre!"
Páratlan :DDDDDDDDD
süti beállítások módosítása