Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Fennállásunk leghosszabb Checkpoint Minije következik - oké, hogy toplistás, de az ahhoz apropót adó játékról is elég sokat beszéltünk, így túlmentünk az egy órán. Mentségünkre csak annyit mondok, hogy Daikatana - a játék, aminek mindenki nagyon drukkolt, és ami nagyon pofára esett, és bebizonyította, hogy John Romero nem való cégvezetőnek. Kipróbáltuk 2018-ban, és hát nem kellett volna. Okoskodásunkhoz hozzácsaptunk egy toplistát is, talán az eddigi legszubjektívebbet. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Szóval Daikatana... hogy nem egy jó játék, azt a GameRankings-átlagai is jelzik (54% pc-n és 42% Nintendo 64-en). 2000-ben jelent meg, fejlesztője az Ion Storm volt, amit az id Software egyik alapembere, John Romero alapított. Romerónak a Quake után nem volt maradása az id-nél, ezért úgy döntött, hogy egy saját cégnél mutatja meg a világnak, mitől döglik a kiberdémon. Az Ion Storm 1996 novemberében alakult, és elég hamar elkezdtek a Daikatanán dolgozni (a név még az id Software legendás szerepjátékpartijaiból jön, ahol a Daikatana egy erős varázsfegyver neve volt). Az 1997-es E3-on pedig már be is mutatták a készülő játékot, és már ekkor lehetett érezni, hogy nem mennek olyan flottul a dolgok az új vállalatnál, mint az id-nél.
Romeróék ugyanis a Quake motorját licencelték, de azon a bizonyos E3-on az id Software is bemutatta készülő játékukat, a Quake II-t. Rögtön látszott a Daikata technikai hátránya, ezért az eredeti határidőt (ami 1997 vége volt) átütemezték 1998 tavaszára, és úgy tervezték, hogy addigra az egész játékot átállítják a Quake II motorjára. Igen ám, de ez sokkal nehezebben ment, mint az Romero gondolta, mert volt kollégája, John Carmack és társai nem a Quake motorját tuningolták fel, hanem szinte a nulláról írtak egy teljesen újat. Ami azt jelentette, hogy a Daikatana fejlesztésében is rengeteg grafikai és programozói munkát elölről kellett kezdeni.
Ráadásul közben kiderült, hogy John Romero cégvezetőnek és projektmenedzsernek egyaránt pocsék: az Ion Storm egy lehetőségeihez képest túl drága irodát bérelt Dallas egyik menő felhőkarcolójában (Dallas amúgy eleve nem feltétlenül volt ideális város egy játékfejlesztő stúdiónak), a cégkultúra pedig leginkább kaotikus volt, sok bizonytalansággal és amatőr munkaszervezéssel, és olyan érdekes epizódokkal, mint az, hogy Romero akkori barátnője egyszer csak pályatervező lett. A kezdeti fejlesztőcsapat egy része még 1998 elején át is ment az akkor alakuló Gathering of Developershez, és a fejlesztés során végig nagyon magas volt a fluktuáció (nagyjából 25 ember fejezte be a játékot, de több mint 60-an dolgoztak rajta az évek során). Ráadásul az idő múlásával egyre több blamát megérő projekt körül egy pr-katasztrófa is kibontakozott a játék egyik szerencsétlen, korai hirdetéséből, amit nyilván sokan ismertek. Ez állt rajta: "John Romero's about to make you his bitch" (azaz: "John Romero csicskája leszel"), ami egyre viccesebb volt, ahogy a játék csak nem akart megjelenni.
Márpedig nem akart: a Quake II motorra 1999 elejére sikerült átírni a játékot (addigra az Ion Storm első játéka is megjelent, egy teljesen középszerű stratégia, a Dominion: Storm Over Gift 3), és 1999. február 15. lett az új premierdátum, de arról is lecsúsztak, és csak márciusban sikerült kiadni egy multiplayer demót, ami nem emelte meg a játékosok vérnyomását (vagy legalábbis nem úgy, ahogy Romero szerette volna). A pár hónap múlva megrendezett E3-on nagyot akart villantani a cég, de ez sem jött össze, mert pár utolsó pillanatos változtatásnak köszönhetően a demo rettenetesen szaggatott, és a játék újra megszégyenült. Ez volt az utolsó csepp a cég fő befektetőjének, az Eidosnak, és romerósan szólva becsicskította a dallasi csapatot: bagóért felvásárolta az Ion Stormot. A Daikatana végül 2000. április 21-re készült el, és májusban tudott megjelenni. A következő évben az Eidos bezárta a dallasi irodát, Romero pedig publikálta a játék forráskódját, hogy legalább a játékosok tudják tovább patchelni, mert még volt mit.
Az irodát pedig azért kellett bezárni, mert a szintén Quake II-motoros Anachronox és a Daikatana is megbukott a pénztáraknál. Előbbi szuper játék volt, de a Daikatana egy ócska Quake-klón lett - és egy óriási csalódás, hiszen a Doom és a Quake egyik fejlesztője készítette. Romero nagyon formabontó és egyedi fps-t akart csinálni, de végül a tapasztalatlan, nem összeszokott fejlesztőcsapatból csak egy sablonos, fantáziátlan pályákon játszódó klónra futotta, amit egy több idősíkon játszódó kerettörténet még zavarossá is tett. És hát 2000-ben a Quake II motor grafikája már nagyon nem volt szép, arról nem is beszélve, hogy addigra megjelent a Half-Life és A Quake III Arena is, szóval egyszemélyes játékban és multiban is hónapok óta sokkal jobb játékok voltak már a piacon, amikor a Daikatana végre révbe ért.
A szaksajtó egyöntetűen lehúzta a játékot, 2000 novemberéig alig 25 ezer példány kelt el Amerikában, a PlayStation-verzió fejlesztését lelőtték, Romero pedig bocsánatot kért a becsicskító hirdetés miatt. A Daikatana azóta sem lett jobb (friss élményeinkért irány a podcast), viszont a németeknél van egy lelkes rajongói bázisa, akik máig hegesztgetik. Romero karrierje pedig máig nem talált magára, és - sajnos - meglepetés lenne, ha valaha dolgozna ő még AAA-játékon.
És mint említettem, egy-egy toplistát is összeszedtünk, elég rugalmas és szuperszubjektív ezúttal a kategória, amihez az ihletet az említett németek szállították: rossz játékok, amikkel mi mégis jól szórakoztunk. A "rossz" alatt azt értjük, hogy már megjelenésekor csalódásnak ítélte a sajtó és a játékosok, ezen túl nincs megkötés. Ennek megfelelően egy kivétellel nem is volt egyezés a listáinkban:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Final Fanatasy XIII (2010) 2. Mass Effect 3 (2012) 3. Star Fox Adventures (2002) 4. Dragon Age II (2011) 5. Dead Or Alive Xtreme Beach Volleyball (2003) 6. Lost Planet 3 (2013) 7. Al-Qadim: The Genie's Curse (1994) 8. SimCity (2013) 9. Lands of Lore: Guardians of Destiny (1997) 10. The Godfather II (2009) |
1. Dead of Alive Xtreme 2 (2006) 2. Star Wars: Yoda Stories (1997) 3. South Park (1999) 4. Terminator 2: Judgment Day (Ocean, 1991) 5. Darkened Skye (2002) 6. Turok (2008) 7. KKND Xtreme (1997) 8. Lollipop Chainsaw (2012) 9. Candy Crush Saga (2012) 10. Assassin's Creed (2007) |
Kommentekben várjuk a ti bűnös élvezeteiteket, magyarázni nem is kell, totál szubjektív ez a kategória. Legközelebb jövő héten lesz Checkpoint. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
- Checkpoint Mini #77 - Gordian Tomb + TOPLISTA: A 10 legjobb német játék
- Checkpoint Mini #78 - Total Annihilation és TA: Kingdoms
- Checkpoint Mini #79 - Carmageddon
- Checkpoint Mini #80 - Ikaruga + TOPLISTA: A 10 legjobb játék hétbetűs címmel
- Checkpoint Mini #81 - Hammerfist
- Checkpoint Mini #82 - Elevator Action Returns
- Checkpoint Mini #83 - The NewZealand Story + TOPLISTA: A 10 legjobb állatos játék
- Checkpoint Mini #84 - The Last Guy
- Checkpoint Mini #85 - Piracy
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink a Runyai Stúdió podcastjében, A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, Juggler, CAPSLOCK_USER, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek