Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A mostani adásban köszöntsétek szeretettel Lance-et és Lucindát, egy futurisztikus autóverseny hoppmestereit, bár igazából nem is versenyről van szó, hanem öldöklő küzdelemről autók között, és olyan látványról, amitől 1997 körül lepetéztünk, de pár év múlva már nehezen néztünk rá. Hát persze, hogy a MegaRace-sorozatról van szó, főleg a második részről, amit újra kipróbáltunk Grathtel. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Nem sok szó esett eddig a blogban a Cryo Interactive-ről, most pótoljuk. Ezt a francia stúdiót 1992-ben alapították az ERE Informatique dolgozói, de igazából 1989 óta már létezett, csak nem papíron. Az ERE Informatique-et pedig 1986-ban gründolták az Infogramesből kiváló emberek, a kulcsfigurák leginkább Philippe Ulrich, Rémi Herbulot és Jean-Martial Lefranc voltak. A Cryo játékait leginkább a sajátos, néha a történelemmel keveredő fantáziavilágok jellemezték. Rögtön első játékuk a műfaji eklektika jegyében fogant Dune volt 1992-ben, ami Frank Herbert sikeres sci-fi regényein alapult, és elég erős belépő volt ahhoz, hogy a Cryo onnantól a Virginnek és a Mindscape-nek kezdjen játékokat szállítani. Aztán a Virgin bedőlése után a DreamCatcher Interactive lett a kiadójuk, majd amikor 2002 körül a Cryo becsődölt (mert olyan nagyon sok jó játékot nem csináltak, viszont sok középszerű kalandjátékot erőltettek, amikor a kalandjáték éppen nem volt kedvelt műfaj), a DreamCatcher meg is vette a maradékot. Aztán ahogy az lenni szokott, egyik gazdáról másikra vándoroltak a javak, és ha minden igaz, most a Microïdsnál van a Cryo-játékok joga. Így a MegaRace-eké is, amikről most szó lesz.
Az első MegaRace 1993-ban jelent meg, szóval a Cryo első játékai között volt. Fő fejlesztője az egyik alapító, Rémi Herbulot, akiről az hírlik, hogy nem teljesen százas, vagy legalábbis az ízlése nem a konvencionális felé hajlik. Ezt jól megmutatja a MegaRace is: egy jövőben játszódó autóverseny, ami igazából egy virtuálisvalóság-show, amit rengetegen néznek. A cél viszont nem feltétlenül az, hogy elsőként száguldjuk végig a pályaköröket, sokkal inkább az, hogy elpusztítsuk mindenféle eszközzel az ellenfeleket.
De játéktechnikailag sem tekinthető igazi autóversenynek a MegaRace, mert nincs benne 3D-ben felépített játéktér, hanem a pálya gyakorlatilag egy előrenderelt videóként fut a 3D autómodellünk alatt, amit csak mérsékelten irányíthatunk e videó fölött (aki játszott a Rebel Assaulttal, az tudja, miről beszélek). Persze ez így nem tett lehetővé nagyon szofisztikált játékmenetet, de a zúzás kárpótolt, illetve az, hogy elképesztő szépségűnek éltük meg akkoriban a "pályát". Ráadásul a körítés is elég vad/vicces/idegesítő volt a show hoppmesterének, Lance Boyle-nak köszönhetően, akit elismerésre méltó ripacskodással játszott Christian Erickson (ő később több játékban is szinkronhang lett, például a Heavy Rainben).
Az 1996-os folytatás aztán még szebb volt, a pályák valahogy jobban működtek, a körítés pedig még őrültebb lett. Nagyjából egy évig a kor egyik csúcsjátékának tartottuk a MegaRace 2-t, és élvezettel néztük Lance jeleneteit, aki mellé bejött Lucinda nevű segítője (bár Lance mindig más női néven szólította). A nem túl eszes asszisztenst Alice Evans játszotta, akinek ez volt az első komoly szerepe a szórakoztatóiparban - aztán ő később kicsit többre vitte, mint Erickson, például a Vámpírnaplókban visszatérő szerepe volt. A lenti videóban az összes közös jelenetük megcsodálható.
Mondanom sem kell, hogy ma már nem akkora élmény megarace-ezni: technikailag elég rémes, az irányítása nehézkes, a látvány sokat kopott, és ma már elég kínosnak hat pár poén, vagy ahogy Lance alázza a hölgyet. Szóval csak azoknak ajánljuk kipróbálásra, akik játéktörténelmi érdekességként ránéznének, és ők is inkább a másodikkal tegyenek próbát, ne az elsővel. Készült egyébként 2001-ben egy harmadik rész is (abban is feltűnik Lance), egy nagyon béna WipeOut-wannabe, ami már full 3D motorral ment, de nem odázta el a Cryo csődjét, hogy finoman fogalmazzak. 2014-ben aztán a Jordan Freeman Group bejelentette, hogy felújítja a MegaRace trilógiát, sőt egyenesen a reboot szót használták, és Ericksont is megnyerték, hogy Lance Boyle-ként bohóckodjon pár videóban. De egy évvel később a kezdeményezés elhalt, tudtommal azóta sem lett belőle semmi. Lehet, hogy jobb is így.
Legközelebb napokon belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Gortva Gergely, Révész Péter, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Rokborn, Lottsie, Valis142, CsikosZ, Gytb, Oli, Udvardy Tamás, Döme, waces, oplenti, Szabó Ferenc, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek