Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nem ez nem az a DuckTales, amit a Commodore-os népek többsége szerintem ismer. 1990-ben a Disney kiadta többek közt C64-re és Amigára a Disney's Duck Tales: The Quest for Gold című programot, ami egy fejezetekre bontott, egész szórakoztató minijátékgyűjtemény volt, aránylag szép grafikával - na, most nem erről lesz szó. Egy évvel korábban jelent meg a Capcomtól Disney's DuckTales, viszont ez nem jelent meg Commodore platformokra, csak NES-re és Game Boyra. Ott viszont nagyon emlékezetes lett - máig a legjobb NES-játékok között tartják számon. Kipróbáltuk - Grath megint, én pedig először. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.
Szóval 1989-ben a Capcom kapott lehetőséget, hogy Dagobert bácsi főszereplésével platformjátékot készítsen abból a rajzfilmből, aminek A gonosz bálna című epizódja egy egész nemzedéket traumatizált azzal, hogy félbeszakadt holmi miniszterelnök halála miatt. Ha Capcom, akkor jó eséllyel előkerül Fudzsivara Tokuro neve - róla volt szó már többször, neki köszönhetjük többek között a Commandót, a Ghost 'n Goblinst és az első Resident Evilt is ő tette sínre. Ezúttal producer volt, a fődizájner pedig az a Takenaka Josinori, akivel több projekten is együtt dolgozott (főleg Mega Man játékokon).
A DuckTales igazából nem volt több egy jól összerakott platformjátéknál. Ugye, a NES-en annak korlátai miatt azért még nem lehetett óriási trükköket villantani, ugyanakkor a műfaj nagy népszerűsítője éppen a NES volt a Super Mario Brosszal, és a Duck Talest sok válogatás rögtön odateszi Mario után a második helyre. És az eladások is ezt igazolták: a játék több mint egymillió példányban ment el NES-en is, Game Boyon is, és mindkét platformon ez lett a Capcom legsikeresebb játéka.
Szóval valamit mégiscsak tudott azon kívül, hogy magabiztosan hozta a platformjátékos alapokat. Ez a valami pedig a nem lineáris pályatervezés volt, illetve Dagobert bácsi botja. Előbbi 1989-ben platformjátékban még elég szokatlan volt, és fokozta a felfedezés élményét. Utóbbi pedig multifunkciós csoda volt: a bottal a talajon meg lehetett csapni ellenfeleket, illetve kinyitni ajtókat és ládákat, de ugrálni is lehetett rajta, mint egy pogo sticken, és felülről nemcsak ellenfeleket lehetett lezúzni, hanem rajtuk megpattanva még magas helyekre is feljutni. Dagobert bácsi botja az volt a DuckTalesnek, mint a diszk a Tron 2.0-ban vagy a fénykard a Star Wars játékokban.
A játék célja amúgy egyszerű volt, és igazodott a hasonlóan nem túlbonyolított sztorihoz: Dagobert bácsi akar lenni a leggazdagabb a világon, és ehhez le kell győznie riválisát, Glomgoldot, mégpedig úgy, hogy több kincset gyűjt, mint ő. Vagyis a pályákon mindenféle aranyhalmokat és drágaköveket kellett összeszedni, és ezekből sokkal több volt, mint az elsőre látszott, mert a pályák tele voltak rejtett szobákkal és platformokkal. A játékmenet tehát leginkább ugrálós-ellenfélgyilkolós felderítésből állt, miközben nyilván a rajzfilmsorozat minden kulcsfigurája beköszönt valamilyen formában. Voltak persze bossok és gigakincsek is, öt nagy régióra osztva (afrikai bányák, Amazónia, Himalája, Erdély és a Hold), és a régiók között lehetett szabadon járkálni, visszamenni elhagyott kincsekért, ami szintén új dolog volt akkoriban. A játék három befejezést tartogatott a játékos teljesítményétől függően.
2018-ban még mindig elég szórakoztató tud lenni ez a lassan harmincéves móka, bár azért a mai ízlésnek talán kicsit ismétlődő a játékmenet. Könnyebben csúszik, ha nem az eredetit próbáljátok ki, hanem a 2013-as remastered verziót, ami pc-re és az előző konzolgenerációra jött ki szebb grafikával, igényes, és az eredetit kibővítő átdolgozásként. Amúgy egy folytatás is volt még, 1993-ban, de nem tudott rálicitálni az elődre vagy akár csak megközelíteni a sikerét.
Végül, ahogy ígértem, itt a Scientifically Accurated sorozatból a Duck Tales főcímzenéje - vigyázat, gyermekkori álmok összezúzására alkalmas (és erősen 18+-os):
Legközelebb jövő hét első felében lesz új, vendéges adás, aztán még ugyanazon a héten kitolom a következő minit is. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
- Checkpoint Mini #77 - Gordian Tomb + TOPLISTA: A 10 legjobb német játék
- Checkpoint Mini #78 - Total Annihilation és TA: Kingdoms
- Checkpoint Mini #79 - Carmageddon
- Checkpoint Mini #80 - Ikaruga + TOPLISTA: A 10 legjobb játék hétbetűs címmel
- Checkpoint Mini #81 - Hammerfist
- Checkpoint Mini #82 - Elevator Action Returns
- Checkpoint Mini #83 - The NewZealand Story + TOPLISTA: A 10 legjobb állatos játék
- Checkpoint Mini #84 - The Last Guy
- Checkpoint Mini #85 - Piracy
- Checkpoint Mini #86 - Daikatana + TOPLISTA: A 10 legjobb rossz játék
- Checkpoint Mini #87 - Volfied
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek