HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #88: DuckTales

2018.12.02. 23:27 Stöki

cpmini_88.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nem ez nem az a DuckTales, amit a Commodore-os népek többsége szerintem ismer. 1990-ben a Disney kiadta többek közt C64-re és Amigára a Disney's Duck Tales: The Quest for Gold című programot, ami egy fejezetekre bontott, egész szórakoztató minijátékgyűjtemény volt, aránylag szép grafikával - na, most nem erről lesz szó. Egy évvel korábban jelent meg a Capcomtól Disney's DuckTales, viszont ez nem jelent meg Commodore platformokra, csak NES-re és Game Boyra. Ott viszont nagyon emlékezetes lett - máig a legjobb NES-játékok között tartják számon. Kipróbáltuk - Grath megint, én pedig először. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Szóval 1989-ben a Capcom kapott lehetőséget, hogy Dagobert bácsi főszereplésével platformjátékot készítsen abból a rajzfilmből, aminek A gonosz bálna című epizódja egy egész nemzedéket traumatizált azzal, hogy félbeszakadt holmi miniszterelnök halála miatt. Ha Capcom, akkor jó eséllyel előkerül Fudzsivara Tokuro neve - róla volt szó már többször, neki köszönhetjük többek között a Commandót, a Ghost 'n Goblinst és az első Resident Evilt is ő tette sínre. Ezúttal producer volt, a fődizájner pedig az a Takenaka Josinori, akivel több projekten is együtt dolgozott (főleg Mega Man játékokon).

A DuckTales igazából nem volt több egy jól összerakott platformjátéknál. Ugye, a NES-en annak korlátai miatt azért még nem lehetett óriási trükköket villantani, ugyanakkor a műfaj nagy népszerűsítője éppen a NES volt a Super Mario Brosszal, és a Duck Talest sok válogatás rögtön odateszi Mario után a második helyre. És az eladások is ezt igazolták: a játék több mint egymillió példányban ment el NES-en is, Game Boyon is, és mindkét platformon ez lett a Capcom legsikeresebb játéka.

Szóval valamit mégiscsak tudott azon kívül, hogy magabiztosan hozta a platformjátékos alapokat. Ez a valami pedig a nem lineáris pályatervezés volt, illetve Dagobert bácsi botja. Előbbi 1989-ben platformjátékban még elég szokatlan volt, és fokozta a felfedezés élményét. Utóbbi pedig multifunkciós csoda volt: a bottal a talajon meg lehetett csapni ellenfeleket, illetve kinyitni ajtókat és ládákat, de ugrálni is lehetett rajta, mint egy pogo sticken, és felülről nemcsak ellenfeleket lehetett lezúzni, hanem rajtuk megpattanva még magas helyekre is feljutni. Dagobert bácsi botja az volt a DuckTalesnek, mint a diszk a Tron 2.0-ban vagy a fénykard a Star Wars játékokban.

A játék célja amúgy egyszerű volt, és igazodott a hasonlóan nem túlbonyolított sztorihoz: Dagobert bácsi akar lenni a leggazdagabb a világon, és ehhez le kell győznie riválisát, Glomgoldot, mégpedig úgy, hogy több kincset gyűjt, mint ő. Vagyis a pályákon mindenféle aranyhalmokat és drágaköveket kellett összeszedni, és ezekből sokkal több volt, mint az elsőre látszott, mert a pályák tele voltak rejtett szobákkal és platformokkal. A játékmenet tehát leginkább ugrálós-ellenfélgyilkolós felderítésből állt, miközben nyilván a rajzfilmsorozat minden kulcsfigurája beköszönt valamilyen formában. Voltak persze bossok és gigakincsek is, öt nagy régióra osztva (afrikai bányák, Amazónia, Himalája, Erdély és a Hold), és a régiók között lehetett szabadon járkálni, visszamenni elhagyott kincsekért, ami szintén új dolog volt akkoriban. A játék három befejezést tartogatott a játékos teljesítményétől függően.

2018-ban még mindig elég szórakoztató tud lenni ez a lassan harmincéves móka, bár azért a mai ízlésnek talán kicsit ismétlődő a játékmenet. Könnyebben csúszik, ha nem az eredetit próbáljátok ki, hanem a 2013-as remastered verziót, ami pc-re és az előző konzolgenerációra jött ki szebb grafikával, igényes, és az eredetit kibővítő átdolgozásként. Amúgy egy folytatás is volt még, 1993-ban, de nem tudott rálicitálni az elődre vagy akár csak megközelíteni a sikerét.

Végül, ahogy ígértem, itt a Scientifically Accurated sorozatból a Duck Tales főcímzenéje - vigyázat, gyermekkori álmok összezúzására alkalmas (és erősen 18+-os):

Legközelebb jövő hét első felében lesz új, vendéges adás, aztán még ugyanazon a héten kitolom a következő minit is. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20181117.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

18 komment

Címkék: retro podcast disney nes checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5214391526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.03. 06:29:13

akkortájt senkinek sem volt nes-je a cocom-lista miatt, c64-et, 16-ot és plus/4-et csempésztünk bécsből.

Petrow 2018.12.03. 09:53:55

Ez sajnos kimaradt (egyetlen egyszer láttam talán haver NES-én), de a Quest for Gold-ot oda-vissza végigtoltam legalább 20X. Lehetne esetleg arról is egy CM mini.

^LutheR^ 2018.12.03. 16:37:12

Akkoriban kimaxoltam Game Boyon 4 színben. Titkos helyek megtalálva, 1 milla fölötti záróvagyon (jobb végefőcím).
A Moon pálya zenéje ma is ütős 8-bites csoda.

kemi242 2018.12.03. 22:13:33

@manson karcsi: Kínai Famicom klón volt itt is. De a cartridge-es konzolok úgy ámblokk nem nagyon terjedtek el errefele még a rendszerváltás után se, főleg a warez miatt. A kazettát/floppyt oda lehetett adni a havernak lemásolni.

BTW, a Disney's Duck Tales: The Quest for Gold-ról is csinálhatnátok egy minit. Szerintem idehaza, ha Duck Tales-es játékról van szó több embernek inkább az ugorhat be, mint ez a NES-es platformjáték.

Ivan Olsen · http://halottindian.wordpress.com 2018.12.04. 08:40:22

@jack_jack: Elképesztő, ezért a hozzászólásért érdemes volt elolvasni a kommenteket. Köszi!

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.04. 09:52:45

@jack_jack: köszi a tuomas-os tippet, már ki is kölcsönöztem.
@kemi242: a quest for gold egy ritka patkány játék, utálatosan random és nagyon kakás irányíthatóságú dos alatt.

p)ec 2018.12.04. 11:17:24

@manson karcsi: patkányabb egy kacsánál?

Savior 2018.12.04. 13:26:29

@kemi242: @Petrow: Teljesen egyetértek. A sorozat feelingjét is jobban hozta szerintem, mint ez a cucc. Biztos jó ez is, de így elnézve nekem szokásos NES platformernek tűnik, annak minden idegesítő stílusjegyével (ellenségek fejére ugrálás, címsorban mászkálás titkokhoz, levegőben eldugott "titkok").

Egyébként ha csináltok a másikról, bedobhatnátok mellé a Donald Duck's Playgroundot is extrának. Nem tudom a fejlesztés mennyire érdekes, de a nosztalgiacsatornát megnyitná. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.04. 19:44:53

@p)ec: annál patkányabbat csak pol körökből tudnék mondani, olyat pedig egy úriember nem tesz.

AarPoe 2018.12.04. 22:30:16

@manson karcsi: ezt próbálom (vagyis már csak -tam) magyarázni itt, itthon a nes teljesen okafogyott retro szempontból, olyan mértékben a C64 volt az uralkodó, nem is alaptalanul. Mindegy.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2018.12.05. 06:16:32

@AarPoe: én is, lásd első kommentem a poszthoz. ;)

inframazsola 2018.12.05. 08:04:55

@AarPoe: okafogyott?
okafogyott, mint felesleges?
mert a hazai játékosok száma alapján nem ez jött volna?
felesleges az adás, mert a egy általad véletlenszerűen kiválasztott szempont szerint nem ez következett volna?

nem önkényes ez egy kicsit?
neked megígérte valaki, hogy minden a te gondolatmenetedet fogja követni?

legközelebb, ha a safe space-eden kívülre célzol egy üzenetet, rakd a betűket abc sorrendbe, több értelme lesz.

Grath 2018.12.05. 13:24:48

@AarPoe: ha csak a hazai közízlés alapján válogatnánk játékokat, elég szegényes lenne a kínálat, körülbelül 3 platformmal (c64, amiga, pc). Nyilván szubjektív, hogy ki miről szeret hallani, én a magam részéről sokkal jobban érdeklődöm a nem ismert játékok és platformok iránt, Stöki pedig kicsit talán konzervatívabb ebben a kérdésben - és ezért vannak "hazai" klasszikusok ugyanúgy, mint a magyar játékosok 99%-a számára ismeretlen játékok is úgy a Checkpointban, mint Retro.Landen. (Tudod milyen nehéz megállni, hogy ne írjak a Xak-sorozatról? A CRW-ről? Az El Dorado Gate-ről? A Linda 3-ról? De kit érdekelne rajtam kívül...?)

Viszont a NES-es Ducktales összességében szerintem sokkal jobb játék, mint a C64-es, ez akkor is így van, ha az összmagyar nosztalgia kizárólag az utóbbira koncentrál. Szerintem érdemes kipróbálni a remake-et, vagy akár elindítani egy emulátort, és ez azonnal kiderül.

Talán naiv dolog erről álmodozni, de én abban reménykedem, hogy azzal, hogy a Mini adásokba néha becsempészünk kicsit ismeretlenebb játékokat is, talán tágítani tudjuk néhány ember érdeklődési területét.

Ez egyébként nem jelenti azt, hogy ne lenne értelme egy C64-es Disney-gyűjteményes adásnak, simán lehet, hogy lesz is ilyen, csak amikor átjött Stöki Elevator Actionözni (még egy fantasztikus játék, amit alig ismernek néhányan), megmutattam neki a remake-et, és bejött neki annyira, hogy csináltunk egy adást.

Aston Kanál 2018.12.17. 18:52:05

Szivtipro gimi?!? A Suli volt az, te! Hull High. Es orokre emlekezni fogok az Antall Jozsef halala altal okozott fekete kepernyo altal okozott sokkra... :)

Reactor 2019.01.06. 01:14:11

PC-re kijött egyáltalán ez a platformer DuckTales? A Quest for Gold az tudom, hogy van PC-n, már be is mutattam, az szerintem jobb lett.

@manson karcsi: Az irányítással egyedül a repülős résznél volt sok bajom először, mikor Kvák Kapitányt kell elnavigálni a pálya végéig. A pályák a játékban nem véletlenszerűek, 2-3 féle-fajta van mindegyikből, idővel ki lehet tanulni őket. Fényképezősből pedig csak egyféle van. Ha lelsz bombastiumot, akkor röpködni se kell utána, egyből ott leszel ahova menni akarsz (az viszont genyóság, hogy 2 napot elszed ilyenkor is, pedig elvileg azonnal odateleportálsz).

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.01.06. 17:02:44

@Reactor: kis szaros koromban nem volt türelmem hozzá, amikor lehetett pl lhx-ezni is. türelmem azóta sem lett hozzá, plusz még időm se. max megnézek egy longplayt belőle tecsőn. én így játszom.

csikocska 2019.01.06. 19:04:40

@Reactor: A Ducktales platformer játék csak a Nintendo 2 konzoljára jelent meg, az NES-re és a Game Boy-ra. Én az előbbi verzióval tudtam játszani, amikor még a sárga kazettás Nintendo játékok vásárolhatók voltak a piacosoknál, én egészen jól élveztem végigvinni mind az 5 pályáját. Szinte minden titkos helyét könnyen megtaláltam és el tudtam érni a nagy kincsesládához Glomgold előtt.
Viszont Steam-re megjelent egy remastered változata több mint 5 évre, ott azért csak muszájból betették a beszélgetős átvezetőket, ahol nem mozog a szájuk a szereplőknek (pedig már a jelen évtizedben meg kellett volna hogy oldják ezt).
süti beállítások módosítása