HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #174: D/Generation

2021.12.31. 21:42 Stöki

cpmini_174.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Idei - most már tényleg - utolsó Checkpoint Minink egy könnyed levezetés az évre, amiről már volt szó egy korábbi toplistás adásban: a D/Generation. Azon ritka játékok egyike, amik nem a látvánnyal, hanem a játékmenettel próbáltak vakítani, ezért jól öregedett, és ennek örültünk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Azt tudtátok, hogy a Prince of Persia főhősének animációjához a fejlesztő, Jordan Mechner öccse ugrabugrált, majd rotoszkóp technikával gépre vitték és fázisokra bontották a videokazettára felvett mozgásokat? Hát persze, hogy tudtátok, ez visszatérő poén a Checkpointban. Na de azt tudtátok-e, hogy a többi szereplő, például a török őrök animációit ki "mozogta fel"? Most ez is kiderül: a Broderbund egyik programozója, Robert Cook volt az, aki dolgozott korábban a Karatekán és a Gumballon is, sőt a Karateka C64-es portját ő csinálta. Cookot ma már Veda Hlubinka-Cooknak hívják (pár éve coming outolt, hogy transznemű), és már évtizedek óta teljesen másban utazik, például a megboldogult Freebase egyik alapítója volt, az utóbbi években pedig startupguru lett. A játékipart a Last Express után ott hagyta (annak technikai vezetője volt), és ezt csak sajnálhatjuk, ha kipróbáljuk egyetlen igazán saját projektjét, a D/Generationt.

Az 1991-ben megjelent játéknak már akkor több lap lehúzta a grafikáját, és valóban nem volt szép, inkább stílusos. A zenéje sem vetekedett a kor digitális Mozartjaniak műveivel. Viszont a játékmenet annyira szórakoztató, gördülékeny és változatos volt, hogy nem véletlenül maradt fenn az emléke. A sztori szerint a távoli 2021-ben (!) járunk, egy biotech vállalat irodaházában, ahol megbolondult a helyi AI, és az őrző-védő rendszert használva halálos csapdákkal terítette be az irodaház 10 emeletét. Hősünk egy futár, akinek mindenképpen be kell juttatnia egy csomagot az irodaházba, és ehhez végig kell küzdenie magát a 10 emeleten.

A pályákat izometrikus nézetben kapjuk, és a játékmenet egyrészt fejtörő, másrészt akció: rá kell jönni, hogyan lehet kitrükközni a csapdákat, illetve legyőzni az AI mesterséges lényeit. Mindkettőhöz segítség egy végtelen lőszerű lézerpityu, aminek a lövedéke megpattan a falon, ezért a sarkon is be lehet lőni vele. És nagy vonalakban ennyi. Egyszerű, de jól kitalált és egymással jól összekapcsolt játékelemek, kicsit nehéz, de megoldható pályák, kihívás, de elérhető sikerélmény. Alapvető dolgok, mégis kevés játék tudja mindezt együtt jól - a D/Generation tudta.

A fejlesztés Apple II-n történt, és 1990-re kész volt a játék, de a platform addigra már eléggé meghalt, ezért nem adták ki, hanem Cook és társai átírták Amigára, DOS-ra és Atari ST-re (Amigára 3 verzió is született, mert később volt egy AGA- és egy CD32-verzió is). A játék így 1991-ben jelent meg nem kapta meg a megérdemelt sikert, pedig nagyon jó kis program ma is. Aki nem hiszi, próbálja ki a HD verziót, ami elérhető Steamen (sokszor bekerül leárazásokba).

Legközelebb még idén, azaz órákon belül jövünk új adással, az utolsó vendégessel, aztán kis pihi. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20211024.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Kurucz Ádám, Kecskés János, Kozmér József, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1416800240

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sporovits 2022.01.01. 16:23:34

Milyen jó kis játékot volt ez annak idején! A DOS-os változatával játszottam még a '90-es évek elején. Arra emlékszem, hogy több darab 3.5-es lemezen került hozzám a játék és trükkösen lehetett csak feltelepíteni róluk, talán valami virtuális meghajtót is létre kellett hozni hozzá a SUBS-t paranccsal...
A későbbiekben aztán még többször elővettem a játékot és mindannyiszor végig is játszottam. Az új, HD kiadás hangulata már nem fogott meg annyira, nekem a régi változat stilizált grafikája jobban tetszett.

Zolexx 2022.01.02. 09:26:50

Nekem ez egy CD32 demó CD ISO-n van fent (v1.1), amellyel annak idején magát a konzolt prezentálták. Akkoriban szinte csak a grafika számított, azért húzhatták le ennyire, de a mostanában, amikor számos indie "gyöngyszemnek" még ilyen grafikája sincs, abszolút érvényesülni tud a benne lévő remek gameplay.

Amúgy a CD32 kontrolére leginkább azt lehet mondani, hogy ormótlan, de ez kifejezetten jól jön akkor, ha az embernek a kezei is azok. :D
Elvileg a saját gépemhez nekem is van egy, de már sajnos nem működik és a pótlása egy kisebb vagyon lenne... Az még megvan egyébként, hogy az idén érkező A500 Mini-hez járó irányítót is erről mintázták?

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2022.01.02. 23:45:05

a remake-jét inkább hagyjuk, az eredeti az igazi.

Generic Jingle 2022.01.09. 18:07:20

Az AGA és CD32 verzió gondolom ugyanaz volt, legfeljebb egyik joystickre, a másik meg kontrollerre hangolva.
süti beállítások módosítása