Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Az évszám senkit ne tévesszen meg, ez még az utolsó 2019-es Mini, tavalyi felvétel, ami kicsit megcsúszva érkezik most. Benne a Katamari Damacy - egy olyan játék, ami a PlayStationök egyik valaha készült legőrültebb marhasága, bónusznak pedig egy toplista olyan témában, amiből csak rossz toplistákat lehet összeállítani. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Takahasi Keita kilóg a szabálykövető, élre vasalt japán fejlesztők közül: egy bohém művészlélek, aki nagyon szórakoztató nyilatkozatokat szokott adni. Például arról, hogy 1995-től szobrásznak tanult egy művészeti egyetemen, de pár év múlva otthagyta az egészet, mert elgondolkodott azon, hogy mi hasznuk van a szobrászoknak, és rájött, hogy nem sok. Mennyivel hasznosabb például videojátékokon dolgozni - e logika mentén jutott el a Namcóhoz, ahol 1999-től grafikus lett.
Ott egy Crazy Taxi-szerű játékon dolgozott, és közben kitalált mindenféle, a játékba egyáltalán nem passzoló karaktereket: a kozmosz királyát, királynőjét, meg a kis kozmikus herceget, akinek szülei helyett kell megcsinálnia valamilyen feladatot. Aztán nemsokára jött még két inspirációs forrás: az egyik a Densen nevű, soha meg nem jelent Sony-játék, amiből Takahasi azt tanulta meg, hogy erőszakmentesen is lehet szórakoztató egy játék azáltal, hogy ugyanazt a világot más-más perspektívákból mutatja. A másik ihletforrás pedig a tamakorogasi nevű, japán iskolákban népszerű tornaórai játék volt, aminek lényege, hogy a gyerekek egy óriási labdát próbálnak begörgetni a célba.
Takahasi ezekből gyúrta össze a Katamari Damacy koncepcióját: a főhősnek egy mágikus labdát kell görgetnie, amire rátapadnak a labdáknál kisebb dolgok, ezáltal a görgetett motyó egyre nagyobb lesz, a nagyobb görgetegre már még nagyobb dolgok tudnak rátapadni, és így tovább. Történjen a dolog időre vagy legyen megadva, hogy milyen pályaelemeket kell összegörgetni, és máris kész a játék. A fiatal fejlesztő előadta ezt a namcós mentorának, akinek a támogatásával az ötlet bekerült a Namco Digital Hollywood Game Leboratory programjába. Ez a Namcónak egy játékfejlesztő iskolája volt, és a Katamari Damacy lett az egyik gyakorlóprojekt. 2001 végén kezdődött a lényegi fejlesztés, aminek költsége nagyjából 100 millió jen volt - ez bőven kevesebb volt egymillió dollárnál, és az akkori namcós csúcsjátékok büdzséjének nagyjából egytizedének felelt meg.
A játék 2004-ben jelent meg Japánban, és bűbájos volt. A görgetős játékmechanikához kellően intuitív irányítást sikerült kitalálni, a büdzséből fakadóan szükségszerűen egyszerű grafikából pedig sikerült kihozni egy cuki sztorit, amiben a kozmosz királya egy részeg estén lerúgja a csillagokat az égről, és a kis hercegnek kell a másnapos fater után összeszedni mindent, csillagokká görgetve a szétszórt tárgyakat. A játék nyomott áron jelent meg PS2-re, de még ezzel együtt sem lett nagy siker Japánban (nagyjából százezer eladott példány), így nyugati megjelenést nem is terveztek neki. Aztán Takahasit elhívták a következő GDC-re (ami ugye egy full szakmai fórum), hogy tartson egy előadást a játékról, és a jelenlevő fejlesztők és újságírók megőrültek a látottakról. Olyan érdeklődés kerekedett Amerikában, hogy a Namco végül angol verziót is csinált, ami aztán behozta a japán eladások többszörösét. És azt kell mondanunk, hogy ma is nagyon szórakoztató játszani ezzel a kis marhasággal, az eredeti mellett pedig már a felújított Katamari Damacy Rerollt is lehet tolni, ami 2018-ban jött ki pc-re és Switchre.
A játékhoz nagyon vidám és dilis zene készült, főleg Mijake Juu vezetésével, az énekhangokhoz pedig előástak mindenféle régi japán popsztárokat és animeszinkronhangokat, ami persze a nyugati embernek inkább csak érdekesség. A végeredmény a legjobb japán játékzenék között említhető, és ez adta a témát az adáshoz csapott toplistához is: a legjobb videojáték-zenék. Csak így, a tíz legjobb. Persze lehetetlen vállalható toplistát összeállítani ebben a témában, mindenképpen kimarad valami (például esetünkben a Turrican 2, a Pinball Fantasies, a Portal vagy a GREAT GIANA SISTERS), de azért megpróbáltunk tíz-tíz örök kedvencet választani. Ez lett belőle:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Half-Life 2 (2004) 2. Rez (2001) 3. Halo sorozat (2001-2010) 4. Persona 4 (2008) 5. Jet Set Radio, Jet Set Radio Future (2000, 2002) 6. Final Fantasy VII (1997) 7. Metroid Prime (2002) 8. Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004) 9. Mass Effect 2 (2010) 10. Streets of Rage 2 (1992) |
1. The Last Ninja 1-2-3 (1987, 1988, 1991) 2. Starcraft (1998) 3. Neverhood (1996) 4. Commando (C64, 1985) 5. Uncharted 1-2-3 (2007, 2009, 2011) 6. LocoRoco (2006) 7. Supremacy (C64, 1990) 8. Mass Effect 1-2-3 (2007, 2010, 2012) 9. Shadow of the Beast (Amiga, 1989) 10. Gordian Tomb (C64, 1990) |
Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok is, nincs rossz megoldás. Legközelebb pár napon belül jövünk az 5. évad utolsó adásával. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
- Checkpoint Mini #102 - Gods
- Checkpoint Mini #103 - Nox
- Checkpoint Mini #104 - Star Wars: Dark Forces + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek "dark" van a címében
- Checkpoint Mini #105 - Shadow Man
- Checkpoint Mini #106 - Dune
- Checkpoint Mini #107 - Manic Miner + TOPLISTA: A 10 legjobb alliteráló című játék
- Checkpoint Mini #108 -The Firemen
- Checkpoint Mini #109 - Centurion: Defender of Rome
- Checkpoint Mini #110 - Psychonauts + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami nagyot bukott
- Checkpoint Mini #111 - Dark Reign
- Checkpoint Mini #112 - LocoRoco
- Checkpoint Mini #113 - Heart of China + TOPLISTA: A 10 legjobb komoly kalandjáték
- Checkpoint Mini #114 - Night Trap
- Checkpoint Mini #115 - Cave Story
- Checkpoint Mini #116 - Advent Rising + TOPLISTA: A 10 legsúlyosabb cliffhanger
- Checkpoint Mini #117 - Rod Land
- Checkpoint Mini #118 - Master of Magic
- Checkpoint Mini #119 - Comix Zone + TOPLISTA: A 10 legjobb játék furán írt címmel
- Checkpoint Mini #120 - Startopia
- Checkpoint Mini #121 - A Monty sorozat
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Szentmiklósi Dániel, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, Lidérc, Galántai László, Báger Milán, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom, bbandor.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek