HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #105: Shadow Man

2019.07.30. 00:53 Stöki

cpmini_105.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Tudom, hogy mind a Pc Guru-adás második részét várjátok, de előbb gyorsan emlékezzünk meg egy 3D-akciójátékról, ami a kilencvenes évek második felén elég nagyot szólt - hogy aztán mindenki gyorsan elfelejtse. Hölgyeim és uraim, bemutatjuk az Árnyékfószert (oké, lehet, hogy van jobb magyar fordítása). Gog.comon megvettük, kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Shadow Man az Acclaim saját fejlesztésű játéka, amennyiben az Acclaim Studios Teesside volt a fejlesztő, és az Acclaim adta ki - de a helyzet azért kicsit árnyaltabb. A stúdó igazából Optimus Software volt, és 1988-ban alapította két brit testvér, az akkor 18 és 19 éves Darren és Jason Falcus. Mindketten a nyolcvanas évek eleje óta programoztak, és kisebb játékokat kiadogattak, később az Optimussal némi sikert is elértek (leginkább a Seymour sorozat miatt emlékezetesek). Aztán 1993-ban eladták a cégüket az Iguanának, amit két évvel később megvett az Acclaim. Az új gazda átbrandelte a stúdiót, és mivel a székhelye az angliai Stockton-on-Tees volt, az új név Acclaim Studios Teesside lett. De ugyanúgy a Falcus-testvérek vitték a projekteket, mint régen, így a Shadow Mant is. Nem sokkal ezután, 2000 elején Falcusék elhagyták a céget, az Acclaim pedig 2002-ben bezárta a stúdiót, így a Teesside a Shadow Man miatt maradt meg leginkább az emlékezetben.

Persze nem volt ez AAA-kategóriás játék, de egy nagyon hangulatos és vállalható Tomb Raider-szerű cucc. A hangulat egy részét az alapanyagul szolgáló képregény adta. A kilencvenes években volt a képregényiparban egy darkos-poklos-véres irányzat - ekkortájt született például a Spawn -, és a Shadowman is ezt a trendet erősítette. A Vailant Comics 1992-ben vezette be a karaktert, és akkor még inkább urbánus fantasy volt, aztán pár év múlva az Acclaim megvette a képregénykiadót, és hamarosan új irányt kapott a sorozat. Ehhez felkérték a nagyszerű Garth Ennist, a Preacher íróját, aki horrorba hajló misztikus darkulásba vitte el a Shadowmant, voodoo mágiával és fülledt New Orleans-i környezettel körítve. Persze ahogy lenni szokott, később más írók hamar eltértek ettől az úttól, de az 1999-ben megjelent videojátékos Shadow Man az ennisi kánont követte.

Röviden annyi a lényeg, hogy az élők földje (Liveside) mellett létezik egy halottak világa is (Deadside), és Shadow Man úgy szaladgál a kettő között, mint egy Göd-felsőről a fővárosba ingázó irodista, és általában Liveside-ot védi Deadside-tól. A játékban egy Légió nevű gonosz entitástól, aki Hasfelmetsző Jack és más súlyos arcok sötét lelkeiből akar mojózni valami durvát - igazából mint alapsztori nem túl eredeti, de a képregény hangulati apróságai, illetve pár karakter azért átlag fölé emelik (a karakterek közül mindenképp kiemelném Jauntyt, a cilinderes, koponyafejű kígyót, és Mama Nettie-t, akihez furcsa kapcsolat fűzi Shadow Mant, amennyiben kvázi a szolgája).

A Shadow Man játéktechnikailag nem váltotta meg a világot, de a maga idejében egy korrekt és hosszú külső nézetes akciójáték volt, sok fejtörővel, kevés és nem túl nehéz akciórésszel. Mivel ezzel eléggé kilógott a Tomb Raidert majmoló hasonló játékok közül, a szaksajtó nem is nagyon tudta hova tenni (találtam kritikát, ami Resident Mariónak nevezte), viszont szerették (az Edge 8 pontot adott rá). Nekem újra kipróbálva azért már elég komoly gondjaim voltak az irányítással. A játék 1999-ben PC mellet N64-re, aztán PS-re és Dreamcastra is megjelent, és hát ordít róla, hogy konzolos-kontrolleres irányításra szabták, amit a PC-verzióban nem dolgoztak át kellően. Szóval elég nehézkes, és az elején sokat kell szüttyögni a beállításokkal, hogy valamennyire élvezhető legyen. Aztán ha sikerül benne elindulnunk, akkor azért kiderül, hogy vannak a játéknak időtálló részei, mindenekelőtt a szinkron és a hangok - a grafika már kevésbé, de azért a látvány jobban öregedett, mint néhány kortárs játéknál. Szóval akár érdemes is lehet kipróbálásra, ha a GOG-on bekerül egy leárazásba. Amúgy a játék a kritikai sikert nem tudta üzletire váltani, és a második rész (Shadow Man: 2econd Coming) már csak PlayStation 2-re jelent meg 2002-ben.

Legközelebb pár napon belül jön vendéges adás (a Guru-adás folytatása, eskü, earlyben már kint van), aztán Mini. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190717.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Lovekoma | roonie, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, MakkOS, Xlabu, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

17 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr314975626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Joc123 2019.07.30. 07:15:54

Elsőre Árnyékfészernek olvastam...:)

Blaise_hun 2019.07.30. 07:17:02

Early-hez hogy lehet hozzáférni?

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2019.07.30. 07:20:43

Az első igazán jó képregény adaptáció videójátékos fronton :D Nehézkes irányítás ide vagy oda, ennek a játéknak még ma sem igazán van párja.

Flankerr 2019.07.30. 08:03:30

@Blaise_hun: Patreonon tánogatodaCheckpoint, és ott a 2. v 3. tierbe már megkapod:

www.patreon.com/checkpointpodcast

thief 2019.07.30. 09:19:27

Szerintem a pc-s verzióhoz képest klasszisokkal jobban irányítható volt psx-en. Sokan ezért is ijedtek meg tőle akik pc-n próbálták....

Majdénmegmondom 2019.07.30. 09:23:26

Imádtam. Csak azért nem tudtam végigjátszani, mert a PS1 grafikai színvonala miatt nem vettem észre, hogy AZ ott nem egy egyforma barna faldarab, hanem egy ajtó...

Dukefazon 2019.07.31. 09:56:43

Meglepődve hallgattam, hogy milyen pozitívan nyilatkoztak a srácok. Azt képzeltem, hogy Grath teljesen le fogja húzni, pozitívan csalódtam.

Gyerekkorom nagy kedvencem volt. Láttunk egyszer egy készítési videót bátyámmal valami külföldi csatornán, akkor keltette fel az érdeklődésem, majd kicsivel később meg tudtuk szerezni a játékot. A Metroid játékokat nem ismertem, a Soul Reaver-ben láttam hasonló mechanikát, ahol a teljes pálya bejárható, csak a képességek hiánya akadályoz a tovább jutásban. Ezt itt nagyon szerettem, emlékszem, hogy volt mellettem végig egy sajtpapír amire jegyzeteltem, hogy hol találtam bizonyos kapukat és hasonlókat, hogy ha megszerezem a képességet, könnyen visszataláljak. Amúgy a játék az elején tarot kártyákkal elmagyarázza az összes mechanikát kb, szóval nem lesz meglepetés egyik képesség sem, de mégis jó érzés a fejlődés és régi helyek új oldalainak felkutatása.

A világ atmoszférája a zenékkel és hangokkal valami felülmúlhatatlan. Kicsit a szöveg butácska itt-ott, de a világ valami nagyon egyedi. A live side 4 vagy 5 sorozatgyilkosának felkutatása nagyon izgalmas, még akkor is, ha 2 vagy 3 csak a börtön blokkban van. Az elhagyatott lakás nagyon ott van. És tényleg, minden hely egészen más hangulatot hordoz, hol sziklás, hol bőrös, hol valóságos helyeken kell mászkálni és valahogy még sincs olyan érzése az embernek, hogy csak összefércelt pályák sorozata lenne, mégis összeáll egy egésszé.

A pályák alatt nem nagyon bontakozik ki a sztori, de pl a tűzzel kapcsolatos templomok mégis egyfajta történetet mesélnek el, úgy érzem. Meg azért vannak itt-ott cutscene-ek is.

Sajnos a ShadowMan 2 közel sem hozza azt a hangulatot, mint az első rész. Kerekebb, szebb, jobbak a fények, de a világ valahogy üresebb a rossz értelemben. Tele van pakolva a tovább jutáshoz szükséges fegyverekkel, de itt mesterségesebb érzést keltett és hiányoztak a Shadow Gate-ek. Már nem is tudom, hogy mi volt a cél, csak mentem előre... Asszem nem sütötték el 2x a Dark Souls gyűjtögetést. Ja, és Mike is teljesen át lett dizájnolva, a nappali kinézete nagyon szteroidos-gengszteres lett, a ShadowMan pedig nagyon csoffadt. Nem nagyon szerettem a ShadowMan 2-t.

.DnP. 2019.07.31. 18:13:42

4:23-nál szeretett vezérünk is feltűnik :)

Combat Gear Admin · http://combatgear.blog.hu 2019.07.31. 19:36:43

Hm. Számomra időtálló volt, amikor kijött nem bírtuk végig vinni, mert lássuk be azért picit nehézkes volt a továbbjutás és a fejben tartása annak, éppen merre kéne menni és mihez lenne szükség egy-egy terület feloldásához.

De a zenék, a helyszínek a párbeszédek még gyerek fejjel is parádéssá tették. Már akkor tetszett shadow man alakja, de a "boss"-ok és átvezetők is jól sikerültek, természetesen az akkori kor és játékfelhozatalához képest.

Blaise_hun 2019.08.02. 11:39:20

@Flankerr: Nem találom sehol, a patreon oldalon belül van direkt link? Köszi!

2019.08.02. 14:33:40

Anno végig nyomtam, bár elég szenvedős volt a vége.
Észrevehető a kánikula hatása, shadow man és a dark forces kicsit döcögösebb mint a korábbi minik.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.08.02. 18:58:21

Nem Hellblazer az a Hellraiser? (Egyik a kabátos nyomozó, másik a szögecsfejű démon, utóbbiról 1987-től vannak filmek, bár ahogy rágugliztam, kiderült, hogy képregények is, de annyira azért nem jelentősek, mint a HB.)

Bobby Newmark 2019.08.04. 21:50:15

@szogyenyi: Amit ismersz. Tucatjával voltak előtte is jó képregény adaptációk, csak Marvel beat-em-up van vagy két marék ami jól is néz ki, meg játszható is.

Ironfist 2019.08.07. 08:48:47

@Stöki:
Ejnye, klasszikust csak pontosan, kérem! :P Az veszett lelkek, nem sötét lelkek. :D
süti beállítások módosítása