Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Isten áldja a Bitmap Brotherst, vagy akár az istenek, amiért olyan játékokat készítettek a kilencvenes években, mint a Gods. Az Amiga egyik definitív játéka nem volt könnyű, de olyan stílusos volt, hogy azóta is emlékszünk rá. Most kipróbáltuk megint, és bár mostanra kicsit kopott a fénye, azért még mindig szépen ragyog. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Kis emlékeztető a Bitmap Brothersről: 1987 óta létező brit fejlesztőcsapat, aminek kulcsfigurái Mike Montgomery, Eric Mathews és Steve Kelly voltak. (A cég elvileg ma is létezik, régi sikereiből éldegél szerényen.) Sajátos, kicsit fémes grafikájú, fakó színeket használó játékokkal szereztek maguknak hírnevet, általában baromi jó és baromi nehéz dolgokat műveltek (Speedball, Xenon, Cadaver vagy a Chaos Engine, amiről volt már Mini). A kilencvenes évek elején voltak a csúcson, többek között az 1991-ben megjelent Godsnak köszönhetően.
A játék fejlesztéséről nem maradtak fenn nagy drámák, minden idevágó interjú arra mutat, hogy nagyon flottul ment a munka. A Bitlmap Brothers már ismert cégként, többéves tapasztalattal valamikor 1990/91 fordulóján kitalálta, hogy készít egy pöpec mászkálós-lövöldözős játékot, és a Matthews vezetésével, Steve Tall programozó és Mark Coleman grafikus támogatásával felálló csapat pár hónap és a játékiparban megszokott párhetes bentalvós finis után szállított egy olyan terméket, ami sorra kapta az ötperötöket a játékmagazinoktól (amúgy maga a Bitmap is a Godsra a legbüszkébb). Mivel a játék Atari ST-re és Amigára készült, és mindkét vas képességeit eléggé kihasználta, mindkét platformnak emblematikus programja lett. Aztán 1992 körül már persze jöttek a portok DOS-ra, Acorn Archimedesre, PC98-ra, Mega Drive-ra és SNES-re.
A sztorira kár sok szót vesztegetni: főhősünk Herkules, akit az istenek felkérnek, hogy foglalja vissza a városukat az azt elözönlő szörnyektől, és akkor cserébe őt is istenné teszik (és ő is olyan nyiszlett lehet, hogy halandók segítségét kéri minden csip-csup szörnyinvázióban). Négy nagy világ, több pályára osztva, végükön négy főszörny - eddig semmi meglepő, de a játékmenet azért kicsit szokatlan.
A Gods ránézésre platformjátéknak, esetleg lassabb run-and-gunnak tűnik, de valójában kell egy kis taktika a játszásához (akárcsak a Chaos Engine-éhez). Aki rohan előre, az hamar meghal, inkább fel kell deríteni a terepet, triggerelni a szörnyeket, aztán visszahúzódva kitalálni, hogyan számoljunk le velük - és az se árt, ha valamennyire tudjuk, merre vannak a pályákon az ajtónyitó kulcsok, illetve a felvehető fegyverek. Ez egy fura, "két lépés előre, egy lépés hátra" játékmenetet eredményez, amit kicsit szokni kell, de ha belejövünk, lehet sikerélményünk, annak ellenére, hogy a Gods nem könnyű. Ugyanakkor a játék egyik nagy trükkje a dinamikus nehézség, ami - elvileg - a játékos képességeihez igazítja a szívást, és ha a játékos túl béna, segít neki (például azzal, hogy gyógyitalt teleportál eléje). Ez nagyon szépen hangzik, de a gyakorlatban sem Grath, sem én nem nagyon tapasztaltunk ilyesmit. (További érdekesség, hogy a játék amigás verziójának másolásvédelme még nehezebbé teheti a dolgot, a védelem ugyanis kétszintű: az első védelmet fel kell törni egy crackernek, és ha ez sikerül, elindul a játék, látszólag normálisan, de életbe lép a második védelem, és ha ez nincs feltörve, a játék egyre nehezebb lesz, végül már játszhatatlan.) A nehézséget amúgy ellensúlyozzák a pályák közti boltok is, amikben a pályákon szerzett pénzünket költhetjük el mindenféle tápokra.
A játékosoknak bejött ez a furcsa műfaji hibrid (ami amúgy még ma is tök jól működik), de persze a csúcsgrafika és a szuper főcímzene (Nation 12, valamint Richard Joseph) is hozzájárult a Gods sikeréhez. A későbbi portokban akadnak kisebb különbségek (például pont zenében), a legutóbbi kiadás pedig a Robot Riot nevű indie csapaté, 2018-ból. Megtalálható benne az eredeti grafikás verzió és egy új, és mindenképpen az előbbit javasoljuk, mert az új valami förtelem lett - a Bitmap játékoknak egyszerűen kellenek a nagy pixelek.
Legközelebb jövő hét elején jön vendéges adás, aztán a következő Miniben egy olyan játék, aminek a címe még a Godsnál is rövidebb. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Senye Dénes, Csopa Tamás, Csányi Dániel, T1M3 D3VOUR3R, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, MakkOS, Xlabu, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek