HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #100: TETRIS

2019.05.03. 21:38 Stöki

cpmini_100.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Tudjuk, hogy sokan vártátok régóta. Hiszen egy korszakos játék, minden valamirevaló gémer ismeri. És mi is nagyon sokszor emlegettük a Checkpoint eddigi adásaiban, szóval várható volt, hogy sort kerítünk rá. És most meg is tesszük, mert ez a játék méltó arra, hogy a századik Mini témája legyen. Hölgyeim és uraim: a TETRIS! Hogy mi? Hogy a Golden Axe-ot vártátok? Hát az most nem lesz, de szeretnénk biztosítani mindenkit, hogy nem kárörvendő trollként röhögünk rajtatok, hanem máshogy képzeltük bemutatni a Sega klasszikusát, eskü, hogy még idén. A Tetris pedig tényleg alapjáték, ráadásul olyan kacifántos és izgalmas sztorija van magyar vonatkozással, hogy az megér egy századik Minit - bár az adásidőt tekintve ez inkább Maxi lett. Szóval ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Tetrist senkinek sem kell bemutatni, és azt sem, hogy milyen élmény ma játszani vele, mert bárki könnyen és ingyen kipróbálhatja, mobilon, böngészőben, kicsit felturbózott változatban meg pár dollárért valamelyik konzolon. A fejlesztése sem izgalmas különösebben: egy okos ember kitalált egy létező játékból egy másikat. Viszont a terjesztése, az egy kész Shakespeare-dráma. A sztori olyan terjedelmes, hogy könyvet, sőt képregényt is készítettek róla (Box Brown: Tetris The Game People Play), és nem véletlenül lett ez az adás majdnem 80 perces. Terjedelmi okokból ennek nyilván nem adom most részletes leiratát, csak egy zanzát.

tsmzba6lnvx11.jpg A Tetris szülőhelye - mint szerintem azt mindenki tudja - Moszkva, atyja pedig bizonyos Alexszej Leonyidovics Pazsitnov. Pazsitnov a szovjet tudományos akadémia számítástechnikai intézetének programozó matematikusa volt, és pszichológiával is foglalkozott. Az intézetben levő Elektronyika-60 gépeken (PDP-10 klónokon) dolgozott komoly akadémiai projekteken, szabadidejét pedig sokszor logikai (nem video-) játékokkal ütötte el, például a pentominóval, amiben öt négyzetből álló elemekkel kell kitölteni egy alakzatot. Illetve szabadidejében az intézet számítógépeit is használhatta, és egy alkalommal kitalálta, hogy megpróbálja leprogramozni a pentominót. Úgy képzelte, hogy egy képzeletbeli tartályba fentről potyognak bele a pentominóelemek, és a játékosnak az elemek mozgatásával és forgatásával ki kell töltenie ezt a tartályt. Ezzel két probléma volt: pentominóból túl sokféle volt (franc se akarta mindet leprogramozni, és a gép memóriája is véges volt), illetve a játékmenet elég unalmas volt valahogy a számítógépen. Az előbbi problémát Pazsitnov úgy oldotta meg, hogy levitte a négyzetek számát négyre, négy négyzetből pedig már csak hétféle elemet - tetrominót - lehetett összeállítani. Utóbbi problémát pedig úgy kezelte, hogy bevezette a teljes sor eltüntetését a játékba - és ez volt az a zseniális húzás, amitől a Tetris Tetris lett. A végtelen játék, a folyamatos kihívás, amit hamar lehet is teljesíteni, hogy aztán a sorok eltűnésével rögtön újabb kihívások keletkezzenek - ennek a pszichológiáját azóta is elemzik, de az biztos, hogy ez a játékmechanika nagyon beletalált az agy jutalmazási központjába.

0_xduzlq6fepgqwioy.png Pazsitnov megmutatta a játékot kollégáinak, aztán megbízta egy haverját, Dimitrij Pavlovszkijt, illetve főleg egy Vagyim Geraszimov nevű 16 éves srácot, hogy írják át DOS-ra. A DOS-verzió már grafikus volt és színes (az Elektronyika-60 monokróm karaktergrafikát használt), és a játék ekkor kapott nevet is a tetra (azaz négy) és tennis szavakból. A DOS-verzió shareware-ként kikerült az intézetből, elterjedt Moszkva több hasonló intézetében és egyetemén, és pár száz kiváltságos helyzetben levő szovjet értelmiségi rögtön rákattant. 1984-et írtunk ekkor. Pazsitnov egyik kollégája lemásolta egy magyarországi akadémikusnak is, aki bevitte a SZTAKI-ba, ahol egy végzetes napon megpillantotta a játékot Stein Róbert. Róla már többször volt szó, Robert Steinként a Novotrade játékfejlesztő részlegének külföldi alapembere volt kiváló brit kapcsolatokkal, az Andromeda vezetője, aki hozta a megrendelőket nyugatról (Last Ninja and stuff). Stein azonnal meglátta a lehetőséget a játékban, és felvette a kapcsolatot Pazsitnovékkal, és...

...és ez az a pont, ahol elkezdődik a Tetris-szappanopera, amit mi is alig bírtunk követni felvétel közben. Ajánljuk meghallgatásra, de bullet pointokban azért összefoglalom a lényegét.

  • Stein és a szovjet intézet telexeket váltott (akkor még nem volt internet), és rögtön az elején volt egy óriási félreértés. Az egyik telexet a szovjetek úgy értelmezték, hogy "érdekel minket a dolog, beszéljünk róla", Stein pedig úgy, hogy megszerezte a forgalmazás jogait. Bár sok angol nyelvű cikk antagonistaként tünteti fel Steint, sokkal valószínűbb, hogy jóhiszemű volt, csak éppen figyelmetlen és nem elég alapos.
  • Stein - azt gondolva, hogy megszerezte a jogokat - rögtön eladja azokat a brit Mirrorsoftnak, aminek tulajdonosa egy amerikai játékcéget is birtokolt, a Spectrum Holobyte-ot. Ez a vállalat is "megszerzi" az amerikai jogokat.
  • Az amerikai kiadáshoz a Spectrum Holobyte-nál dolgozó Gilman Louie találja ki a szovjet tematikát és a fordított R betűt a címbe. A vállalat egészoldalas hirdetésekkel támadja az amerikai piacot.
  • A szovjet kormány érzi, hogy kicsúszott a kezéből valami értékes, és megalapítja az Elorg ügynökséget, ami a külföldi hardver- és szoftverjogokat kezeli. Átveszik az alkudozást Pazsitnovéktól.
  • Stein közben rájön, hogy kicsit korán adott túl a jogokon (amikről még nincs rendes szerződése), ezért kimegy még párszor Moszkvába, és a végén (már 1987-88 körül) aláír egy elég szigorú szerződést.
  • A Mirrorsoft terítésének köszönhetően a konzolos jogok közül viszont elég nagy a katyvasz, Famicomra például a Nintendo és az Atari is készít átiratot (utóbbié volt az arcade jog is). Ezekről a verziókról az Elorgnál nem tudnak.
  • Képbe kerül Henk Rogers, a Bulletroof Software vezetője, akinek erős japán kapcsolatai vannak, és meg akarja szerezni a japán forgalmazási jogokat - mivel erről ellentmondásos infókat kap, illetve a Nintendo konzoljaira ő szeretne Tetrist vinni, egyenesen Moszkvába megy, hogy maga tárgyaljon a szovjetekkel. Úgy, hogy senkit nem ismer, és kapcsolatai sincsenek. Valahogy mégis sikerül megtalálnia az Elorgot és ott másnapra időpontot kérnie.
  • Történetesen pont ezen a napon - 1989. február 22-én - van meetingje az Elorggal Stein Róbertnek, valamint egy másik tárgyalása Kevin Maxwellnek, a Mirrorsoft tulajdonosának. A három embert egymás után fogadja az Elorg akkori dörzsölt vezetője, Nyikolaj Belikov.
  • A három meeting győztese Rogers, aki megszerzi a handheld jogokat, a vesztese pedig Stein, akivel Belikov trükkösen aláírat egy olyan szerződést, amiben Stein lemond a nintendós jogokról.
  • A GameBoy-verzió már Rogers bábáskodásával jön össze, és talán a legsikeresebb Tetris-verzió lesz, rengeteg mikrokonzolt és klónt hozva magával. Az ikonikus Tetris-zene is ekkor születik, Tanaka Hirokazu dolgoz fel egy XIX. századi orosz dalt, a Korobejnyikit.
  • Aztán van még Amerikában egy Nintendo-Tengen per is a kétféle Tetris miatt, Belikovot ott kicsit megvesztegetik, és ő a Nintendo javára tanúskodik, így a bíróság is nekik ítél. A Tengen-verziók ma gyűjtői ritkaságok.
  • A mérleg: a Tetrisen az orosz állam sok pénzt keresett, a Mirrorsoft is sok pénzt keresett, Rogers és a Nintendo RENGETEG pénzt keresett... Stein pedig mindezek töredékét kereste a DOS-verzión. Pazsitnov a nagy profitokból egy fityinget nem kapott.

sevencompmixture.png A Tetris popkulturális hatását nem kell nagyon ragozni, ismerjük a tetriseffektustól a BME koleszának falán látható fényjátékon át a Tetris 99-ig. Pazsitnov Rogers segítségével 1991-ben egy kollégájával Amerikába költözött, és közös céget csináltak (Animatek, nem volt túl sikeres). 1996-ban Rogers és Pazsitnov megalapították a The Tetris Companyt, ami a Tetris-játékok hivatalos brandkezelője, és azóta a játék alkotója is kap rendesen jogdíjakat. Ugyanabban az évben a Microsoft leigazolta Pazsitnovot, ennek eredménye lett később például a Pandora’s Box és a Hexic. Ma Pazsitnov 63 éves, és a kacskaringók ellenére szívesen beszél a Tetrisről.

Legközelebb jövő hét elején jön vendéges adás, aztán a 101. Mini, kíváncsi vagyok, eljutunk-e 200-ig (jelenleg nem látom akadályát). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190414.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Senye Dénes, Csopa Tamás, Mr. Gyarmati, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Arsenic, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Magyar Kristóf, Kester, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Szücs Márton, Xlabu, Gabesz Fótról, Somogyi Gábor.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

37 komment

Címkék: retro podcast tetris checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr1614789464

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cue 2019.05.03. 21:45:13

Boldog századikat! :)

Flankerr 2019.05.03. 21:49:34

Fasza adás lett, méltó az alkalomhoz :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.05.04. 09:14:28

szovjetúnió. hajajj, de rég hallottam. manapság csak a сука блять áramlik onnan nyugat felé. no meg a fék nyúz.

taffer 2019.05.05. 11:04:34

Egy picit azért még reménykedtem egy Golden Axe adásban...

Oké, hogy most már egyértelmű, hogy ez végig poén volt, most mégis úgy érzem magam, mint aki épp rájött, hogy csak azért olyan jókedvű mindenki körülötte, mert végig rajta röhögtek. :(

Pedig Tetrist még én is írtam '96-ban, ketten is lehetett játszani, fokozatok meg minden... mégis szívesebben sztorizgattam volna a meghatározó Golden Axe élményekről.

Azért nem dőlök a kardomba, ezt is letöltöm és meghallgatom majd, mint a többi adást is, de ez most kikívánkozott.

További sikeres munkát és még sok száz adást kívánok.

taffer 2019.05.05. 11:10:08

Oké, vissza is vonom, a cikket most olvasom. Előre is köszönjük.

soarvány 2019.05.05. 20:39:32

Szóval Steinrobi lenyúlta az oroszoktól.

oldalas 2019.05.06. 00:53:28

Üdv! Tudnátok linkelni, valamilyen böngészőben játszható Tetrist? Én csak eléggé játszhatatlanokat találtam

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.05.06. 06:11:29

@oldalas: tessék, oldikám, a magyar vonatkozású eredeti dos-os: archive.org/details/msdos_Tetris_1986

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2019.05.06. 08:14:08

A téma egyébként roppant érdekes. Bevallom, nem tudtam ezeket a részleteket. Az interneten található anyagok, főleg ha technikai beállítottságú emberek szerkesztik, csapnivaló helyesírásúak. Ezért fogott meg az első mondatban a "régijáték-rajongónak" szó. Basszus az első mozgószabály helyes használata!!!! Gratula.

larry 2019.05.06. 14:45:56

Az egyik legjobb CP mini lett, köszi!

Dukefazon 2019.05.06. 19:06:13

Kössz srácok, jó epizód volt! Imádom a Tetris-t. Tavaly télen nagyon rákattantam NES-en, aztán vettem egy PS1-es és PS2-es változatot, mondanom sem kell, hogy gyerekkoromban volt egy kézi Tetris gépem, de nem a built in 99-in-1, hanem ez csak 1 játékot tudott, de beszélt is ám! :) Aztán pár hete megvettem a Tetris Effect-et PS4-re, majd másnap visszamentem a boltba, hogy akkor egy PSVR-t és kérek szépen.

Nekem nagy kedvencem ez Tetris témában:
"Line peace!" :D
www.youtube.com/watch?v=Alw5hs0chj0

Bobby Newmark 2019.05.07. 00:34:38

@fofilozofus: Az arc azé' majd' harminc éve gémer újságíró, szal...

HN0rbert 2019.05.07. 09:41:33

A helyetekben jó előre felvenném a Golden Axe-os adást, és majd ha egyszer a távoli jövőben úgy döntenétek hogy befejezitek a podcastolást, leadnátok búcsúadásként. :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.05.08. 13:32:13

@oldalas: vagyunk így még néhányan vele, ha előjáték nélkül vágunk neki a dolognak.
www.baptistebrunet.com/games/tetris_js/

Reactor 2019.05.08. 14:37:25

A Tetris mái napig a világ legnépszerűbb játéka, pedig csak formákat kell egymás mellé passzintani benne egy 2D-s veremben.

Na ez az a szint, amit a Call of Vérpistike, Várkráft, meg a többi agyonfejlesztett hardverlobbista szar sose fog elérni.

oldalas 2019.05.08. 23:49:16

@manson karcsi: mire célzol?
ez megy de nem adja a Game Boy élményt.

Zarbon 2019.05.11. 13:48:06

@Reactor: pedig még jó hogy nem csak a világ legnépszerűbb játéka létezik mert biztos hogy nem az én hobbym lenne akkor a gaming, 1 percre se kötött le soha

Bobby Newmark 2019.05.14. 22:59:26

@Reactor: Szeretnék látni erről valami adatot is...

Reactor 2019.05.15. 01:37:41

@Bobby Newmark: Örömmel. Minden idők legtöbb eladást megélt videójátéka a Wiki szerint a Tetris:

en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_games

thinkEdem 2019.05.15. 12:39:59

Tetris temaban nekem meg mindig ez a kedvencem, bar csak lazan kotodik: www.youtube.com/watch?v=hWTFG3J1CP8

Generic Jingle 2019.05.23. 09:58:40

Anno 1991-92 körül a gimis számtechteremben játszottunk sokat egy 3D-s Tetris változattal. Szó szerint felülről néztünk le egy aknába, és felülről láttuk az érkező kockákat, meg hogy alul mi vár ránk. Amíg nem ért le az elem, addig átlátszó volt, leérkezés után meg az alapján szineződött ki, hogy melyik része milyen magasan van.

És igen, gyorsan rá is kerestem, ő volt az: Block Out.

youtu.be/qTkxmE2AAoo

AarPoe 2019.05.23. 12:25:01

@Generic Jingle: hogy ezt én mennyire utáltam! Egyrészt EGA monitoron képzeld el a "színeket", másrészt az egyik osztálytársunk mesteri szintre képezte magát benne az egyik osztálytársunk, akit mindenki utált. :D

Bónuszként egyedül ő volt képes leszállni a Retal-ban...

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.05.23. 13:37:39

@AarPoe: pff, retal-ban leszállni. ugyan már. f-14-ben hajóra leszállni, na az már igen.

AarPoe 2019.05.23. 14:22:48

@manson karcsi: F14, ja. Amikor ötödjére végre betöltött a tréningig (közben 3-szor kellett lemezt cserélni), és kapom a lecseszést hogy nem jó, mert 1 pixellel eltévesztettem az Immelmann manővert, próba újra. Közben hallom a többiektől, hogy milyen állat játék.

Generic Jingle 2019.05.23. 16:07:36

@AarPoe: Először én is CGA vagy EGA képernyőn láttam, ráadásul az sárga monocrome volt. Ezek után a színes VGA már fokozhatatlan csúcs volt.

Nargoth 2019.05.23. 18:34:57

De egy Giana Sisters 'rajongónak' ez A tetris zene...

www.youtube.com/watch?v=Ny743c32gPg

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.05.24. 13:25:16

@AarPoe: valamit rosszul csinálhattál, tényleg állat játék volt anno.

Bobby Newmark 2019.06.03. 14:57:09

@AarPoe: 100% hasonló tapasztalat, csak én a split-S nevű manővert voltam képtelen végrehajtani.

Ateszkoma 2019.06.07. 01:52:35

Ugyan volt évszázadokkal ezelőtt egy cikk a Szüntelen változó képről, de szívesen meghallgatnám róla a véleményeteket ilyen formában. Főleg, ha sikerül olyan faszányos háttérsztorikat begyüjteni mint a Tetrisről. :)

Reactor 2019.06.11. 19:22:20

@Generic Jingle: Volt egy másik faux 3D-s tetris is, a Welltris. Ez nem volt teljesen 3D-s, de ugyanúgy egy félig-meddig 3D-s verembe kellett fentről bedobálni a téglákat.

Cooper911 2019.06.13. 21:31:08

Hú az ElFish-el mennyit szórakoztam. Szerintem eléggé előremutató technika volt alatta, mert a halak tulajdonságai / kinézete csak az egyszerü halaknál volt előre meghatározva és azok szaporításánál úgy számolta ki a gép, hogy miket örökölnek az ősöktől. Sok generációval később ez már olyan bonyolult volt, hogy éjszakára bekapcsolva kellett hagyni a csúcsszuper 486DLC-met, hogy reggelre kiszámolja :D
Néhány éve mobilra is találtam valami hasonló játékot, de az már jóval egyszerűbb volt.

Amúgy jó kis adás volt ez. Ennél jobb már csak a Golden Axe lehet ;)
süti beállítások módosítása