HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #110: Psychonauts (+ a 10 legjobb játék, ami megjelenésekor nagyot bukott)

2019.09.29. 22:59 Stöki

cpmini_110.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nem vagyok egy achievement whore, nagyon ritkán fordul elő, hogy egy videojátékból kitekerem az összes virtuális trófeát. Amikor viszont PS4-re (is) megvettem a Psychonautsot, valahogy ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy megszerezzem az összes trophyt, és az egyik minijátékra ráment ugyan egy délutánom, de meglett végül az is. Semmi magyarázatot nem tudok adni a történtekre azon túl, hogy úgy éreztem, tartozom ennyivel a Psychonautsnak, ami egyik kedvenc játékom evör. Hogy Grath kicsit máshogy viszonyul hozzá, az az adásból kiderül, ugyanis megénekeltük a játékot egy Miniben, és megfejeltük egy toplistával is (a 10 legjobb, nagyot bukott játék). Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

Szóval Psychonauts... hol is kezdjem? Talán 2000-ben, amikor Tim Schafer (róla volt egy külön adásunk) elhagyta a Lucasartsot, miután a kalandjátékoknak akkor éppen eléggé lefelé szállt a csillaga, és a Grim Fandango sem hozta a kívánt számokat. Schafer több sikerjátékkal a háta mögött már elég magabiztosnak érezte magát ahhoz, hogy stúdiót alapítson, ez lett a Double Fine, aminek az első játéka lett a Psychonauts - és kész csoda, hogy megjelenhetett 2005 április 19-én, majdnem öt év fejlesztés után.

Az nem kifejezés, hogy az utolsó utáni pillanatban sikerült kiadni. Schaferék egy új stúdióban készítettek olyan műfajú játékot, amivel korábban nemigen volt dolguk, ezért az első egy-két év gyakorlatilag útkereséssel és az elkészült ötletek, techdemók elvetésével telt. Mivel munkaszervezésben is volt még mit tanulniuk, az egységes grafikai dizájn kialakítása is hosszú idő és sok veszekedés árán történt csak meg. Közben a microsoftos Ed Fries beállt a projekt mögé, és szerette volna a játékot az első Xbox launch címének megjelentetni, de hát addigra nagyon nem volt még kész a program. Azért Fries továbbra is bízott a Double Fine-ban, de amikor távozott a Microsofttól, a cég dobta a publikációs jogokat. Akkor a játék már sínen volt, pár hónap fejlesztés kellett volna neki. Ezt a pár hónapot Schafer egy ideig próbálta minden elérhető forrásából finanszírozni, miközben veszettül keresett új kiadót, de aztán eljött a pont, amikor bedobta a törölközőt, és egy állománygyűlésen bejelentette, hogy vége, ennyi volt a Double Fine-nak, mindenki írjon önéletrajzot és keressen állást. Ebben az állapotban volt a stúdió, amikor befutott a Majesco válasza egy korábbi megkeresésre: a kiadó vállalta, hogy megjelenteti a Psychonautsot, aminek a fejlesztési költsége végül 11,5 millió dollárra rúgott. (Schafer egyébként végigdokumentálta a fejlesztést, ebből lett egy jó kis werkfilm a játék készüléséről, az első részt iderakom.)

Lehet, hogy a Psychonauts drágán készült el, de elsőrangú játék volt, még ha kicsit furcsa is. Tim Schafer társa a dizájnban Erik Robson volt, a bizarr grafikai stílus Scott Campbellt és Peter Chant dicsérti, a sztorit és a dialógusokat Schafer mellett Erik Wolpaw írta. És mint az Schafertől várható, teljesen agyament volt már a környezet is: egy nyári tábor, ahol a különleges pszichés képességű gyerekeket fejlesztik. Ide pottyan a főhős Raz, aki egy cirkusztól szökött el, és minden vágya, hogy mentális kormányügynök, azaz pszichonauta legyen - és hogy erre rátermett, azt nagyon hamar bizonyítania kell, miután a táborlakó gyerekek agyát kezelésbe veszi egy bizonyos Dr. Loboto.

A játékmenetet tekintve a Psychonautsot többnyire 3D platformjátéknak mondanám, nagyon erős kalandelemekkel. A több órás felvezető pályák után Raz alapfelszerelésének része lesz egy kis ajtócska, amit ha rádob valakire, annak az elméjébe tudja projektálni magát, és az illető gondolatvilágának megfejelő pályákon kell túljutnia. És ez az, amiért nekem a Psychonauts olyan nagy kedvencem: nagyon-nagyon kevés olyan játék van, ahol a narratíva és a pályadizájn ennyire harmonikusan épül egymásra. Egy konteóhívő szereplő fejében például minden képzelt figura titkosügynök, egy Napóleon-leszármazott őrült végeláthatatlan hexatáblás csatát vív a fejében, és még sorolhatnám (de inkább nem lövök le több poént). A fantáziavilágokban játszódó pályák eredeti ihletforrása egyébként a Full Throttle egy kimaradt jelenete: Schafer motorosbandás játékának egy pontján a főhős egy kaktuszkivonattól bedrogozott volna és mindenféle látomások törtek volna rá, de a Lucasarts ezt kivágatta, mert nem ítélte eléggé családbarátnak. Schafert viszont nem hagyta nyugodni ez a jelenet, és addig csócsálta, amíg alaposan átalakítva megtalálta a helyét a Psychonautsban.

A nyári tábor egy jó kis keretet ad a pályáknak sok összegyűjthető tárggyal, amikkel - és a mentális pályákon szintén megtalálható tárgyakkal - 100 százalékra lehet teljesíteni a játékot (sőt, mivel ez Tim Schafer-játék, 101 százalékot is ki lehet hozni), de a játék lelkét nem a gyűjtögetés adja, hanem az az ötletorgia, ami végigkíséri a játékot. Schafert itt nem fogták vissza lucasartsos korlátok, szinte minden hülyeséget betett a játékba, ami eszébe jutott és működőképesnek ítélte. Szóval ne csodálkozzunk, ha váratlan helyen előbukkanó szójátékokkal, alapjaiból kiforgatott toposzokkal vagy az euklideszi geometriának ellentmondó pályatervezéssel találkozunk. És hogy mennyire élvezhető ma is ez a 14 éves játék? Baromira: az ötletek ma is ülnek, a sztori és a karakterek fergetegesek, technikailag pedig egy korrekt felfedezős platformjáték a cucc. Aki nem tette, próbálja ki, nem lesz olyan fluid a játékmenet, mint a Super Mario Odysseyben, de Schafer elborult világáért ezt könnyen el lehet viselni.

Bár a Psychonauts kritikai fogadtatása nagyon jó volt, és pár évjátéka-díjat is besöpört, megjelenésekor alig százezer példány kelt el belőle, pedig megjelent több platformon is (Xbox, PS2, PC, Mac). Szóval gyakorlatilag megbukott, és jelentősen hozzájárult a Majesco csődjéhez. 2011-ben aztán a Double Fine megszerezte a jogokat, és elkezdte betolni a játékot mindenféle steames és gog-os akciókba. 2015 végére így a játék már 1,7 millió példányban kelt el, amiből 1,2 millió már 2011 után talált gazdára. A Psychonauts kétségtelenül underground kultjátékká vált, így 2015-ben Schafer elérkezettnek látta az időt a folytatásra: elindította a Fig nevű crowdfunding szolgáltatást, és a Psychonauts 2 volt ott az első támogatható játék. 3,3 millió dolllár össze is jött rá, meg aztán pár csúszás is, elvégre Schaferről van szó, szóval jövőre érkezik a második rész, ha minden igaz. (Két éve pedig egy rövid VR játék is megjelent amolyan átvezetésként, a Psychonauts in the Rhombus of Ruin, de különösebb visszhang nélkül maradt. Majd a Psychonauts 2 lesz az igazi nagy mutatvány.)

További random érdekességek a Psychonautsról:

  • A tábor bullyjához, Bobby Zilchhez egy szintén Bobby nevű srác adta az ihletet, aki sokat zaklatta Schafert egy nyári táborban.
  • A paranoiás tejesember alapja szintén valós személy: egy pszichiátriai beteg, aki néha megfordult a Double Fine ajtaja előtt, és párszor kifejtette összeesküvés-elméleteit Schafernek.
  • Több karakter nevében ott a semmi vagy a nulla valamilyen nyelven (pl. Bobby Zilch, Sasha Nein).
  • Az eredeti főhős neve D'Artagnan lett volna, és máshogy is nézett ki. A befejező képsorokon easter eggként látható.
  • Sőt, a legeslegeslő tervekben Raz egy mentálisan instabil, több személyiséggel rendelkező strucc volt, de aztán Schafer elvetette ezt a tervett, mert belátta, hogy ez már túl furcsa lett volna a játékosoknak.
  • Dr. Loboto, Oleander edző és Pokeylope hangját ugyanaz a színész mondta fel, Nich Jameson.

Végül, mint említettem, van egy toplistánk is: a 10 legjobb játék, ami megjelenésekor nagyot bukott (tehát később lehetett még sikeres, de amikor megjelent, a kiadója sokkal többet várt tőle). Hát itt a bőség zavara volt, ki is felejtettem pl. a Jade Empire-t és a Planescape Tormentet (amiket Grath viszont nem), és olyan megbukott jó játékok nem fértek fel a tízes listára, mint a Toonstruck, a Vampire: Masquerade vagy a Killer 7. Ezek viszont felfértek:

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Planescape Torment (1999)

2. Sleeping Dogs (2012)

3. Shadow Hearts: From the New World (2005)

4. Warlords III (1997)

5. Jade Empire (2005)

6. Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012)

7. The Last Express (1997)

8. Beyond Good & Evil (2003)

9. Freedom Fighters (2003)

10. Brütal Legend (2009)

1. Psychonauts (2005)

2. Beyond Good & Evil (2003)

3. Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003)

4. Clive Barker's Undying (2001)

5. Okami (2006)

6. The Neverhood (1996)

7. Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012)

8. Brütal Legend (2009)

9. The Last Express (1997)

10. Shadows of the Damned (2011)

Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok is. Legközelebb pár nap múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190905.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Pozsonyi Róbert, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, MakkOS, Szabó Ferenc, Xlabu, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt, Ateela Wrink, Vidra.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

32 komment

Címkék: retro podcast toplista tim schafer psychonauts checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3215181854

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.09.30. 06:40:47

ez az a játék, ami önmagában egy kurva nagy easter egg.
nekem a mehikói torreró világa tetszett, előtte sosem láttam black velvet festményeket. a lungfish nem jött be, viszont milkman rulez. no meg a diszkós csaj világa is jó volt, ahol megszerezzük az ugrálós labda képességet, amivel szinte kinyílik az overworld.

a listákban meglepve tapasztaltam, hogy nagy többségüket megakciózták ingyenesen, steam-en és hasonló platformokon.

21 ezer Ft 2019.09.30. 13:55:48

Örök kedvenc. Természetesen ott vagyok a Fig-támogatók között is, nagyon várom a második részt, sajnos erről nincs olyan szintű dokumentálás, mint a Broken Age kapcsán, pedig biztosan hasonló élményeket nyújtana (persze készül dokumentumfilm itt is).

21 ezer Ft 2019.09.30. 14:20:09

@manson karcsi: Az elmék közül nekem mind nagyon bejött, a Lungfish kapcsán az nem, ahogy eljutottunk az elméjéig, az a rész nem igazán volt jó. Meg a húscirkuszt kívántam elég távoli és meleg éghajlatokra sokáig, nagy elégtételt éreztem, amikor sikerült kivégezni. És utólag volt egy komoly facepalm is, amikor rájöttem, hogy miért tartott olyan sokáig... :DDD Volt az a kerítésszerű cucc, aminek a közepe égett, na én azt egér/billentyűzet kombóval úgy csináltam meg végül, hogy a belső oldalán mentem fel. Miközben a külső részén úgy egymilliószor könnyebb felmászni XD

Zarbon 2019.09.30. 16:06:29

nálam a Battlezone bitos benne lenne a listában

Evoken 2019.09.30. 16:49:20

Heroes 4! Szomoru vége egy aranykornak...
:( Pedig baromi jo játék, ujito ötletekkel.
Nem gondoltam volna egyébként hogy valaha bármilyen kontextusban szóba kerül a podcastben az Immortal és a Cradle of Filth. :) \m/

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.09.30. 17:29:38

@21 ezer Ft: hú, az a rohadt húscirkusz. pedig majdnem sikerült elfelejtenem. én belül mentem a sátorban az egyre emelkedő szmötyi elől menekülve. na az traumatizáló volt.

Bobby Newmark 2019.09.30. 19:20:10

Vampire: The Masquarade mi? Redemption vagy Bloodlines? Mer' ez így csak az RPG ami az alapot adja mindkettőnek, a konkrét játékcím ez a fenti kettő.

Azt még hozzátenném a cikkhez, hogy a Psychonauts 2 sem mentes a kiadói szerencsétlenkedéstől. A Starbreeze szerezte meg a jogokat, ami nagyot ment a Payday 2-vel, de a balfasz vezetésnek köszönhetően elherdálta a milliókat, amiket keresett vele. Bedőlt saját VR headset, két bukta játék, a Raid: WW2 és az Overkill's The Walking Dead (az Overkill stúdió és a Starbreeze kiadó egy és ugyanaz, Overbreezenek is szokták emlegetni) ami annyira hulladék lett, hogy a Walking Dead tulaj visszavonta a jogokat a játéktól, és el is tűnt a virtuális polcokról a játék. Az egésznek az lett a vége, hogy perpill a kiadó lélegeztetőgépen van, adja el sorban a külső stúdióit és az IPit. Psychonauts 2-től tavasz magasságában szabadult meg. Ha jól látom, az Xbox Game Studios szerezte meg, úgyhogy az már valószínűleg sínen van.

Bobby Newmark 2019.09.30. 19:23:34

A listába nekem mindenképp beférne a watch_dogs. Szerencsétlen úgy elhasalt az IGN botrány és a trailer-játék közti grafikai gagyítás miatt, hogy csak úgy zengett, pedig nagyon jó kis GTA klón ötletes csavarral a játékmenetben. Az online bújócska, ahogy be lehet támadni mások single player játékát, ha küldetések közt vannak, az meg valami zseniális.

Bobby Newmark 2019.09.30. 19:24:47

@Bobby Newmark: Upsz, lehet hogy watch_dogsnak nem volt IGN botránya, és keverem a Kane&Lynch-csel, de akkor még az is beleférne nekem.

ooktáviánusz 2019.09.30. 19:59:36

No offens, de ezeket a bibliai betűméreteket nem tudnátok lecserélni? Az első sortól elmegy a kedvem, hogy elolvassam :(

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2019.09.30. 20:04:42

@ooktáviánusz: hm, te vagy az első, aki emiatt panaszkodik. miről olvasol?

Bobby Newmark 2019.09.30. 20:15:08

@ooktáviánusz: ctrl+görgő vagy két ujjal széthúzás a barátod.

Bobby Newmark 2019.09.30. 20:35:54

@Stöki: Szerintem a Psychonautsról.

Oké, tudom merre van az ajtó. :P

AgaricGameSquared 2019.10.01. 17:05:21

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura. Ordenáré bughegy volt eredetileg, de a történetébe, világépítésébe szerelmes vagyok. Örök kedvenc marad.

Grath 2019.10.01. 17:10:00

@Bobby Newmark: Kane & Lynch-nek Gamespot-botránya volt :)
A Watch Dogsnak Reddit-botránya volt (ami általánossá fajult), mert az első trailer és a végleges verziók közt eltűnt pár vadabb effekt a játékból.

szogyenyi · http://jatekblog.blog.hu 2019.10.02. 16:42:12

Én a Deus Ex-et tenném fel a listára. Pozitív fogadtatása ellenére is csak alig 200,000 darab ment el belőle 2001 végéig. 2009-re érte csak el az 1 milliós eladást, de még így is túlszárnyalta az elég gyengus második rész.

Bár az Enslaved: Odyssey to the West is megérne egy misét. Abból is csupán 730,000 darab talált gazdára egy 2011-es adat szerint.

jófejsrác 2019.10.02. 18:36:22

Csak jelezném, hogy a Planescape Tormentet aki még nem játszotta és van szabad ideje azonnal kezdje el. GoG-on van EE változat, van hozzá full magyarítás is akit a sok angol szöveg eltántorít.

Máig az egyik legjobb RPG-nek tartom (ha nem a legjobbnak), 4 CD-s változat itt pihen a polcon.

Ugyanez igaz a Beyond Good & Evil-re - szerintem kihagyhatatlan. Annyira tetszett, hogy hajlandó voltam invert mouse nélkül végigvinni 3x is :D.

Garott 2019.10.03. 08:54:07

@Bobby Newmark: A Watch Dogs számomra akkora átverés volt, hogy azóta semmyilen játékot nem rendelek elő, bármennyire is játszani akarok vele(max újrakiadást).

Cvd 2019.10.05. 12:12:17

Bedobnám az Advent Rising-et a bukottak közé. Szintén 2005 tavaszi megjelenés, Szintén Majesco a kiadó. PC-n szép meg jó volt, Orson Scott Card történettel, Tommy Tallarico soundtrackkel. Az egyetlen hibája a komoly cliffhanger a végén. Eleve 3 részre tervezték, de még abban az évben lelőtte a folytatásokat a kiadó.

jófejsrác 2019.10.05. 14:31:51

@molnibalage: Igen, van egy frissített verziója a korábbi magyarításnak.

jófejsrác 2019.10.05. 14:35:33

@molnibalage: Igen, van a korábbi kiadáshoz egy javított változat - azzal patentül működik.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.10.06. 20:01:32

@jófejsrác: Ok, köszi.
Egyébként a nem EE változat megvan GoG-on. Van értelme megvenni az EE-t, ha nem vagyok poligonhuszár?

A BG EE változatokhoz van magyarítás? Abból is megvan mondjuk mindjettő a GoG-on...

jófejsrác 2019.10.08. 18:40:11

@molnibalage: Szerintem felesleges, de tény, hogy szebb tőle a játék. Meg hát annyira imádom a játékot, hogy nem is volt kérdés az EE verzió megvétele.

BG-ről nem tudok, nekem annak a világa sosem jött be.

wrhwk 2019.10.11. 09:13:37

Krhm, krhm, Anachronox?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2019.10.11. 09:25:57

@wrhwk: Úristen, mennyire igazad van.

thinkEdem 2019.10.11. 14:45:05

@21 ezer Ft: Na a huscirkusznal vagtam majdnem a falhoz a kontrollert, pont a keriteses resznel. Addig a nehezsegi fok ugy 3 es 6 kozott ugralt, majd a huscirkusz hirtelen feltolta 9-11-re (egy tizes skalan).
Ugyhogy a lelki beke (es a toretlen kontroller) erdekeben a jatek veget inkabb youtubeon neztem meg.

sporovits 2019.10.11. 15:22:25

@Stöki: Pedig egy korábbi bejegyzésedben már összeszedtél egy 10-es listát ebben a témában: iddqd.blog.hu/2011/08/01/a_tiz_legjobb_pc_s_jatek_amivel_senki_nem_jatszott
Több átfedés is van a mostani listátok és az akkori között.

sporovits 2019.10.11. 21:04:31

@sporovits: Ja, azt kihagytam, hogy a korábbi listádba meg már belevetted az Anachronoxot.

Bobby Newmark 2019.10.25. 11:59:11

@Garott: Így jár az aki felül a hype vonatra. Nagyon rég megtanultam, hogy kár előre csorgatni a nyálat BÁRMIRE.
Onnantól lehet elkezdeni foglalkozni egy játékkal, hogy felkerül torrentre. Aztán letölt, megnéz saját szemmel, megállapít kell-e. Ha van előnye a legál verziónak, megvesz, egyébként torrentet végigjátsz. Egyébként meg uninstalldel.

Dukefazon 2022.04.03. 00:40:53

Nekem a Nier jutott még eszembe a nagyott bukott játékok kapcsán, az első rész eredeti megjelenése nem kavart nagy port, csak később fedezték fel a rajongók és aztán cult-classic lett. Majd jött a Nier:Automata és elsöpört mindent, majd utólag rájöttek, hogy "ja, az erdeti Nier is jó volt ám", így kapott egy remake/remaster-t. Sajnos a Cavia Inc. bele is tört a Nier sikertelenségébe :( Pedig volt pár jó játékuk.
süti beállítások módosítása