Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Nem vagyok egy achievement whore, nagyon ritkán fordul elő, hogy egy videojátékból kitekerem az összes virtuális trófeát. Amikor viszont PS4-re (is) megvettem a Psychonautsot, valahogy ellenállhatatlan késztetést éreztem, hogy megszerezzem az összes trophyt, és az egyik minijátékra ráment ugyan egy délutánom, de meglett végül az is. Semmi magyarázatot nem tudok adni a történtekre azon túl, hogy úgy éreztem, tartozom ennyivel a Psychonautsnak, ami egyik kedvenc játékom evör. Hogy Grath kicsit máshogy viszonyul hozzá, az az adásból kiderül, ugyanis megénekeltük a játékot egy Miniben, és megfejeltük egy toplistával is (a 10 legjobb, nagyot bukott játék). Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Szóval Psychonauts... hol is kezdjem? Talán 2000-ben, amikor Tim Schafer (róla volt egy külön adásunk) elhagyta a Lucasartsot, miután a kalandjátékoknak akkor éppen eléggé lefelé szállt a csillaga, és a Grim Fandango sem hozta a kívánt számokat. Schafer több sikerjátékkal a háta mögött már elég magabiztosnak érezte magát ahhoz, hogy stúdiót alapítson, ez lett a Double Fine, aminek az első játéka lett a Psychonauts - és kész csoda, hogy megjelenhetett 2005 április 19-én, majdnem öt év fejlesztés után.
Az nem kifejezés, hogy az utolsó utáni pillanatban sikerült kiadni. Schaferék egy új stúdióban készítettek olyan műfajú játékot, amivel korábban nemigen volt dolguk, ezért az első egy-két év gyakorlatilag útkereséssel és az elkészült ötletek, techdemók elvetésével telt. Mivel munkaszervezésben is volt még mit tanulniuk, az egységes grafikai dizájn kialakítása is hosszú idő és sok veszekedés árán történt csak meg. Közben a microsoftos Ed Fries beállt a projekt mögé, és szerette volna a játékot az első Xbox launch címének megjelentetni, de hát addigra nagyon nem volt még kész a program. Azért Fries továbbra is bízott a Double Fine-ban, de amikor távozott a Microsofttól, a cég dobta a publikációs jogokat. Akkor a játék már sínen volt, pár hónap fejlesztés kellett volna neki. Ezt a pár hónapot Schafer egy ideig próbálta minden elérhető forrásából finanszírozni, miközben veszettül keresett új kiadót, de aztán eljött a pont, amikor bedobta a törölközőt, és egy állománygyűlésen bejelentette, hogy vége, ennyi volt a Double Fine-nak, mindenki írjon önéletrajzot és keressen állást. Ebben az állapotban volt a stúdió, amikor befutott a Majesco válasza egy korábbi megkeresésre: a kiadó vállalta, hogy megjelenteti a Psychonautsot, aminek a fejlesztési költsége végül 11,5 millió dollárra rúgott. (Schafer egyébként végigdokumentálta a fejlesztést, ebből lett egy jó kis werkfilm a játék készüléséről, az első részt iderakom.)
Lehet, hogy a Psychonauts drágán készült el, de elsőrangú játék volt, még ha kicsit furcsa is. Tim Schafer társa a dizájnban Erik Robson volt, a bizarr grafikai stílus Scott Campbellt és Peter Chant dicsérti, a sztorit és a dialógusokat Schafer mellett Erik Wolpaw írta. És mint az Schafertől várható, teljesen agyament volt már a környezet is: egy nyári tábor, ahol a különleges pszichés képességű gyerekeket fejlesztik. Ide pottyan a főhős Raz, aki egy cirkusztól szökött el, és minden vágya, hogy mentális kormányügynök, azaz pszichonauta legyen - és hogy erre rátermett, azt nagyon hamar bizonyítania kell, miután a táborlakó gyerekek agyát kezelésbe veszi egy bizonyos Dr. Loboto.
A játékmenetet tekintve a Psychonautsot többnyire 3D platformjátéknak mondanám, nagyon erős kalandelemekkel. A több órás felvezető pályák után Raz alapfelszerelésének része lesz egy kis ajtócska, amit ha rádob valakire, annak az elméjébe tudja projektálni magát, és az illető gondolatvilágának megfejelő pályákon kell túljutnia. És ez az, amiért nekem a Psychonauts olyan nagy kedvencem: nagyon-nagyon kevés olyan játék van, ahol a narratíva és a pályadizájn ennyire harmonikusan épül egymásra. Egy konteóhívő szereplő fejében például minden képzelt figura titkosügynök, egy Napóleon-leszármazott őrült végeláthatatlan hexatáblás csatát vív a fejében, és még sorolhatnám (de inkább nem lövök le több poént). A fantáziavilágokban játszódó pályák eredeti ihletforrása egyébként a Full Throttle egy kimaradt jelenete: Schafer motorosbandás játékának egy pontján a főhős egy kaktuszkivonattól bedrogozott volna és mindenféle látomások törtek volna rá, de a Lucasarts ezt kivágatta, mert nem ítélte eléggé családbarátnak. Schafert viszont nem hagyta nyugodni ez a jelenet, és addig csócsálta, amíg alaposan átalakítva megtalálta a helyét a Psychonautsban.
A nyári tábor egy jó kis keretet ad a pályáknak sok összegyűjthető tárggyal, amikkel - és a mentális pályákon szintén megtalálható tárgyakkal - 100 százalékra lehet teljesíteni a játékot (sőt, mivel ez Tim Schafer-játék, 101 százalékot is ki lehet hozni), de a játék lelkét nem a gyűjtögetés adja, hanem az az ötletorgia, ami végigkíséri a játékot. Schafert itt nem fogták vissza lucasartsos korlátok, szinte minden hülyeséget betett a játékba, ami eszébe jutott és működőképesnek ítélte. Szóval ne csodálkozzunk, ha váratlan helyen előbukkanó szójátékokkal, alapjaiból kiforgatott toposzokkal vagy az euklideszi geometriának ellentmondó pályatervezéssel találkozunk. És hogy mennyire élvezhető ma is ez a 14 éves játék? Baromira: az ötletek ma is ülnek, a sztori és a karakterek fergetegesek, technikailag pedig egy korrekt felfedezős platformjáték a cucc. Aki nem tette, próbálja ki, nem lesz olyan fluid a játékmenet, mint a Super Mario Odysseyben, de Schafer elborult világáért ezt könnyen el lehet viselni.
Bár a Psychonauts kritikai fogadtatása nagyon jó volt, és pár évjátéka-díjat is besöpört, megjelenésekor alig százezer példány kelt el belőle, pedig megjelent több platformon is (Xbox, PS2, PC, Mac). Szóval gyakorlatilag megbukott, és jelentősen hozzájárult a Majesco csődjéhez. 2011-ben aztán a Double Fine megszerezte a jogokat, és elkezdte betolni a játékot mindenféle steames és gog-os akciókba. 2015 végére így a játék már 1,7 millió példányban kelt el, amiből 1,2 millió már 2011 után talált gazdára. A Psychonauts kétségtelenül underground kultjátékká vált, így 2015-ben Schafer elérkezettnek látta az időt a folytatásra: elindította a Fig nevű crowdfunding szolgáltatást, és a Psychonauts 2 volt ott az első támogatható játék. 3,3 millió dolllár össze is jött rá, meg aztán pár csúszás is, elvégre Schaferről van szó, szóval jövőre érkezik a második rész, ha minden igaz. (Két éve pedig egy rövid VR játék is megjelent amolyan átvezetésként, a Psychonauts in the Rhombus of Ruin, de különösebb visszhang nélkül maradt. Majd a Psychonauts 2 lesz az igazi nagy mutatvány.)
További random érdekességek a Psychonautsról:
- A tábor bullyjához, Bobby Zilchhez egy szintén Bobby nevű srác adta az ihletet, aki sokat zaklatta Schafert egy nyári táborban.
- A paranoiás tejesember alapja szintén valós személy: egy pszichiátriai beteg, aki néha megfordult a Double Fine ajtaja előtt, és párszor kifejtette összeesküvés-elméleteit Schafernek.
- Több karakter nevében ott a semmi vagy a nulla valamilyen nyelven (pl. Bobby Zilch, Sasha Nein).
- Az eredeti főhős neve D'Artagnan lett volna, és máshogy is nézett ki. A befejező képsorokon easter eggként látható.
- Sőt, a legeslegeslő tervekben Raz egy mentálisan instabil, több személyiséggel rendelkező strucc volt, de aztán Schafer elvetette ezt a tervett, mert belátta, hogy ez már túl furcsa lett volna a játékosoknak.
-
Dr. Loboto, Oleander edző és Pokeylope hangját ugyanaz a színész mondta fel, Nich Jameson.
Végül, mint említettem, van egy toplistánk is: a 10 legjobb játék, ami megjelenésekor nagyot bukott (tehát később lehetett még sikeres, de amikor megjelent, a kiadója sokkal többet várt tőle). Hát itt a bőség zavara volt, ki is felejtettem pl. a Jade Empire-t és a Planescape Tormentet (amiket Grath viszont nem), és olyan megbukott jó játékok nem fértek fel a tízes listára, mint a Toonstruck, a Vampire: Masquerade vagy a Killer 7. Ezek viszont felfértek:
GRATH TOP10 |
STÖKI TOP10 |
1. Planescape Torment (1999) 2. Sleeping Dogs (2012) 3. Shadow Hearts: From the New World (2005) 4. Warlords III (1997) 5. Jade Empire (2005) 6. Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012) 7. The Last Express (1997) 8. Beyond Good & Evil (2003) 9. Freedom Fighters (2003) 10. Brütal Legend (2009) |
1. Psychonauts (2005) 2. Beyond Good & Evil (2003) 3. Max Payne 2: The Fall of Max Payne (2003) 4. Clive Barker's Undying (2001) 5. Okami (2006) 6. The Neverhood (1996) 7. Kingdoms of Amalur: Reckoning (2012) 8. Brütal Legend (2009) 9. The Last Express (1997) 10. Shadows of the Damned (2011) |
Természetesen kommentekben jöhetnek a ti toplistáitok is. Legközelebb pár nap múlva jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
- Checkpoint Mini #102 - Gods
- Checkpoint Mini #103 - Nox
- Checkpoint Mini #104 - Star Wars: Dark Forces + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek "dark" van a címében
- Checkpoint Mini #105 - Shadow Man
- Checkpoint Mini #106 - Dune
- Checkpoint Mini #107 - Manic Miner + TOPLISTA: A 10 legjobb alliteráló című játék
- Checkpoint Mini #108 -The Firemen
- Checkpoint Mini #109 - Centurion: Defender of Rome
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Pozsonyi Róbert, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, MakkOS, Szabó Ferenc, Xlabu, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt, Ateela Wrink, Vidra.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek