HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #109: Centurion: Defender of Rome

2019.09.26. 23:21 Stöki

cpmini_109.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Itthon nagyon népszerű volt a maga idejében a Defender of the Crown, hogy mást ne mondjak, magyar spectrumos verzió készült a játékból. Ehhez képest a Centuriont aránylag kevesen ismerik, pedig nem rosszabb játék. Meg nem is jobb. Igazából pont ugyanolyan, és ez nem véletlen. Előástuk, kipróbáltuk - ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Defender of the Crownnal való hasonlóság oka pedig a vezető fejlesztő személye: ő Kellyn Beck, aki a Cinemaware-nél korábban alapember volt, és például a Defender of the Crownon dolgozott vezető dizájnerként. A Centurionhoz a Robinson-testvérek, Evan és Nicky igazolták le, akik meg korábban az EA-nél dolgoztak, amíg meg nem alapították Bits of Magic nevű stúdiójukat. Szóval adott volt egy friss fejlesztőcsapat, egy sikerjátékokkal bizonyított veterán, és mivel kockáztatni nem akartak, 1990-ben PC-n és Amigán gyakorlatilag lemásolták a Defender of the Crownt, csak középkori helyett ókori környezetben.

A Defender of the Crown ugyebár egy elég egyszerű, körökre osztott területfoglaló stratégia, a műfaj alapelemeivel: tartományaink pénzt fialnak, abból seregeket vehetünk, amikkel újabb tartományokat foglalhatunk el, és ha ügyesen mozgatjuk csapatainkat, illetve sáfárkodunk a lóvéval, akkor leradírozhatjuk az ellenfeleket a térképről. Ezt a receptet a Cinemaware játéka azzal dobta fel, hogy telerakta minijátékokkal, amiknek a grafikája a kor elvárásaihoz képest gyönyörű volt.

És hasonlóval próbálkozott a Centurion: Defender of Rome is. A játék időszámításunk előtt 275-ben játszódik, a játékos egy Scipio Africanushoz hasonló centurió bőrében hirdeti Európa- és Afrika-szerte Róma dicsőségét, azaz igyekszik leigázni keltákat, punokat, pártusokat. A végső cél persze a teljes birodalom kiépítése, ami a térképes csapatmozgásokon túl minijátékok formájában jelentkező kocsiversenyeket, tengeri csatákat és gladiátorjátékokat jelent, ha pedig Egyiptomhoz érkezünk Kleopátrát is meghódíthatjuk (ugyebár a Defender of the Crownban is volt románcra lehetőség). A Centurion az elődjéhez képest igazából annyiban hozott újat, hogy az ellenséges csapatokkal vívott csaták kaptak egy szép izometrikus nézetet, amiben a real-time folytatott harcot bármikor lehetett szünetetetni, hogy seregünknek új utasításokat adjunk.

No, hát ma ez a harc már elég idegesítő, nehézkes, bár 29 éve tényleg menő volt (sőt, igazából egy proto-Total Wart is beleláthatunk). Ez a része nem öregedett szépen a játéknak, meg amúgy is kicsit avítt ez a szaggatott játékmenet, de aki a Defendert szerette, az bátran tegyen vele egy próbát akár ma is (mi azért csak végigjátszottuk most is). A grafikára és a hangokra amúgy nem lehet panasz az 1990-es szinthez képest - ezért is fura, hogy a Centurion igazából megbukott, amikor megjelent. A szaksajtó nem esett hasra tőle, és a játékosok sem, a Bits of Magicnek pedig nem volt több játéka. További infók a játékról a 16-os Commorode Világban, ahol egyébként szükségesnek tartották a leíráshoz hozzáfűzni, hogy nincs C64-verzió. :)

Legközelebb pár napon belül jövünk újabb, toplistás Minivel (mert előtte két nagy Checkpoint volt egymás után). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190905.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Pozsonyi Róbert, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, MakkOS, Szabó Ferenc, Xlabu, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt, Ateela Wrink, Vidra.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

15 komment

Címkék: retro podcast dotc checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4915163450

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.09.27. 06:15:35

noha vannak hiányosságai, még így is emlékezetes játék lett.
a speakeres prüntyögése a csatáknál örökre a fülemben maradt.
no meg az opciók. bleed the dry, release the legion, consular army, scipio's defense.

Wild Colonial Boy 2019.09.27. 07:37:40

Nem kell az a Total War párhuzamot különösen erőltetni, gyakorlatilag ugyanaz a két játék :) ... mármint ha maguk szintjén nézzük őket.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.27. 09:48:37

@Wild Colonial Boy: Anno mikor alig pár év difivel találkoztam ezzel majd az RTW-vel, akkor tagadhatatlan volt, hogy miből indultak ki.

Sőt, bizonyos szempontból basic volta ellenére a Centruio még több is. Mert ugyebár a hadvezértől adott távolságban nem tudtad már irányítani a csapatokat. Mivel az RTW2-vel toltam kicsit évekkel utoljára azt tudom, hogy még ott sem volt benne az, hogy késleltetve érjenek a parancsok az egységekhez stb.

A mini játékok sanszosan a DoTC-ból jöttek. Bevallom én azokat nem szertettem. A tengeri csatákat sem tudtam vele rendesen lejátszani, az sem jött be annyira.

De összességében előremutató alkotás volt. Én egyébként azt hittem, hogy többen ismerik, mint nem. Sok embernél láttam fent a gépén.

yerico1 2019.09.27. 21:36:14

Akkoriban a kedvenc játékom volt.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.09.27. 22:16:32

Azért az nem igaz, hogy tök mindegy, merre mentél, a keleti végeken a pártusok simán le tudtak nyomni a pofátlan CSAK LOVAS seregükkel, ha nem figyeltél, sőt akkor is, ha igen, tulképp nem volt más mód a leverésükre, mint apránként, sok légiót rájuk áldozva lefaragni őket. A hülye barbárok amúgy mindig azzal kezdték, hogy előrejött a vezér, legyakása után a sereg fele-harmada megfutott, szóval az tényleg nem volt nehéz. Tápos gall, germán vidékeken toborozva pláne.

smartdrive 2019.09.28. 00:22:56

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: nomádok ellen bevetettem a Wunderwaffét: a hexaeditort! és máris nekem volt több lovasom :D

snikt 2019.09.28. 08:14:21

Volt akkoriban egy Caesar nevű játék is, ami egy városépítős stratégia, lényegében egy Simcity római környezetben. És ha már városépítés, a Tropicóról is jöhetne egy mini.

Rozsgyi 2019.09.28. 15:01:50

elso nagy kedvenceim egyike. Sokaig csorgattam a nyalam ra mire tudtam vele jatszani mert csak ega/vga-n indult nekunk meg herculesunk volt... :)

defaultXEX 2019.09.29. 18:48:38

Most, hogy tűkön ülve várom a Civilization VI-ot PS4-re, és ráeszméltem, hogy milyen régen kikoptak a stratégiai játékok az életemből, és mennyire hiányoznak, nagyon tudnék örülni egy hiánypótló Civilization/Sid Meier/Firaxis adásnak! :)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.09.29. 19:06:16

@defaultXEX: Sajnos mikor egy idő után rájöttem, hogy kőhülye csaló MI ellen játszani nincs sok értelme úgy koptak ki az ilyen játékok az életemből, hogy alig tudom elhinni.

Valahol vicces, hogy képes voltam csak azért megvenni a Civ VI-ot, mert érdekelt a rendszere, hogy mit csináltak. Aztán 2,5 játék után nem is érdekelt többet.

Az meg gyalázatos, hogy milyen állapotban adták ki és tudomásom szerit a warmongeringet és a diplo*t azóta sem javították ki vagy talán csak a DLC-vel. De, ha meg csak abban, akkor szarjanak sünt.

defaultXEX 2019.09.29. 20:02:17

@molnibalage: Nekem biztosan szükségem lesz jó párszáz körre, hogy egyáltalán megismerjem a rendszert, az MI-t, mert vagy 15 éve tuti nem játszottam Civilization-t, kivéve a táblás társasjátékot: az valami hihetetlenül szórakoztató!
Bár nincs nagy rálátásom a táblás játékválasztékra, de eddig az volt a legjobb, legösszetettebb játék, amihez szerencsém volt. Előnye, hogy nem igazán lehet csalni benne, hátránya, hogy nehéz társakat találni hozzá, akikkel türelmesen átvesszük a kb. 50 oldalas játékszabályt, megbeszéljük azokat a dolgokat, melyre nem kapunk belőle egyértelmű instrukciókat, amjd játszunk egy gyakorlókört. Ezzel el is ment vagy 10-12 óra, aztán jöhet maga a játék! :)

De visszatérve a videojátékra, én biztos sok-sok órára el fogok benne veszni PS-en, igazi különlegesség a jól megszokott zsánerek után. Abban azért bízom, hogy így 3 évvel a megjelenés után egy remélhetőleg "tökéletes" portot fogunk kapni, de majd meglátjuk! :)

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.09.29. 20:25:38

smartdrive, így az évek távolából is gratulálok sikeredhez!

Cooper911 2019.09.30. 17:31:16

Vááá Centurion! Mennyit nyomtuk ezt a suli számítógép termében! Majdnem annyit mint a Golden Axe-et! Golden Axe-os Checkpoint mini confirmed!

petrow84 2019.10.15. 11:07:25

Egyik kedvencem volt. Nullához közeli angoltudással próbáltam rájönni, hogy kell fogatot hajtani, lepüfölni a konkurens gladiátort, és egyáltalán, kijutni a Mare Mediterranumra két gályával, nem hogy tengeri csatát vívni. Meg mi az a sok ideges figura a provinciák alatt, amikor a Plunderre nyomok.
süti beállítások módosítása