HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

27 év után megjelent a magyar fejlesztésű Defender of the Crown!

2016.09.27. 15:38 Stöki

Most biztosan többen felhördültek, hiszen a Defender of the Crown már 1986-ban megjelent, és nem magyarok csinálták, hanem az amerikai Cinemaware, de hiszen ez volt az első játékuk, igazán jobban is tudhatnám, ha már hat éve hosszú posztban méltattam az érdemeit.

defenderofthecrown.PNGCsakhogy én nem az eredeti Defender of the Crownra gondoltam, hanem a ZX Spectrum-átiratra, amit bizony magyarok készítettek 27 évvel ezelőtt. A spectrumos DotC történetét anno el is mesélte nekünk egyikük: a The Cat néven alkotó csapatban Dombi Norbert (Ninja) készítette a grafikákat, Taletovics Dávid (G.O.D.) kódolta az akciósabb részeket, Kaproncai Tamásnak (Tomi of The Cat, később röviden TomCat, TC - de persze nem azonos a hírhedt Tomcattel) pedig a keretrendszer és a stratégia jutott. A győri Révai Miklós Gimnázium számtech szakkörén hegesztgették a konverziót, nagyjából a pc-s változatban látottak alapján, és 1989-ben el is készültek vele. Ekkor már tárgyaltak külföldi kiadókkal az esetleges megjelenésről is, de közben a játék kiszivárgott és elterjedt (ráadásul egy végképernyő nélküli verzió), így nem lett belőle semmi. Aztán 1991-ben a Cinemaware is megszűnt.

defenderofthecrown2.PNGMost viszont Tamás írt nekem, hogy a Cinemaware jogutódja kiadta a játékot, nyilván a hardcore gyűjtőkre pozicionálva, kazettán (és külön kazetta a soundtrack, amihez Tamás csak egy kövér WTF-et tudott kommentárként fűzni), 23 dollárért még lehet vinni, amíg a készlet tart (250-et gyártottak, vagy száz már elment). Ezúttal Dávid nyilatkozott hosszabban nekem, ő elmondta, hogy a német Cinemaware Retro (a régi Cinemaware-cuccok mostani jogtulajdonosa) kereste meg őt augusztus végén a Facebookon, egészen pontosan Sven Vößing producer. Vößing elmondta, hogy készítenek egy Cinemaware antológiát, amibe bevenné a spectrumos Defender of the Crownt is. És innentől átadom a szót Dávidnak.

Kérdezte, hogy van-e olyan verzióm, amiben van endscreen, vagy ha nincs, akkor tudunk-e gyártani bele. 2 éve, amikor 25 éves volt a játék, már elkészítettük a pótlást Shadow Makerrel. Volt eredetileg egy endscreen, amit Ninja (Dombi Norbert) rajzolt. A másolásvédelem miatt azt turbo loaderrel töltötte be a gép, így csak kazettáról kazettára lehetett másolni. A védelem elérte a célját, mert az elterjesztett verzióból már hiányzott ez az utótöltős kép. Lehet, hogy észre sem vette, aki elkezdte terjeszteni, mert ahhoz meg kell nyerni a játékot.

Aztán 3-4 éve PGyuri a Speccyalista fórumban hívta fel a figyelmemet, hogy a World of Spectrumon megy egy fórumtéma, hogy mi ez a speccys D.o.C., milyen nemzetiségűek készítették egyáltalán, stb. Még talán lengyelek is voltunk az egyik hozzászólásban. Írtam a fórumra, és mellétettem, hogy ha valakinek meglenne az eredeti változat, akkor küldje el/tegye fel, mert ami most fent van, az hiányos. Egyébként most is hiányos, mert nincs igazán gazdája a World of Spectrumnak. Két éve feltettem az FTP szerverre, de nem került ki a weblapra.

No... akkor jelentkezett Shadow Maker, hogy nem olyan nagy dolog lenne újra megcsinálni azt a képet, és ha be tudom építeni, ő megrajzolja szívesen. Kb. aznap lett belőle egy draft (ami egyébként egész jól nézett ki, de csak nekem tetszett, neki még nem; látszik nem vagyok grafikus :-) ). Végigtolta pár óra alatt a pc-s D.o.C.-ot, abból készült az alap. Aztán pár hétig még finomítgatta. Gondoltam, hogy a másolásvédelem úgy 25 év távlatában már kevésbé fontos, úgyhogy kicseréltem normál sebességű betöltőre a turbós rutint. Shadow Maker rádumált, hogy akár lehetne az is blockloader, mint a játék elején az introtext, azt is bepaszíroztam az eredeti rutin helyére. Van egy The End felirat, amit rátesz a winningscreenre a játék, azt odébb kellett tenni, mert máshogy volt az eredetiben megrajzolva; na azt vadásztam egy napig, hogy hol kell átírni. :-)

Volt egy hiba is a játékban, mert kihasználta, hogy a ROM-ban van egy terület csupa #FF-fel feltöltve. Ez remek volt invertáló rutint írni. Csak hát 128k-s gépen, vagy Interface 1-gyel, 2-vel már nem #FF-ek voltak ott, ezért a választókurzor hangyafocivá változott. Ezt is megjavítottam. Kellett keresni néhány bájt szabad helyet a játékban, ami nem volt triviális, mert annak idején cipőskanállal feszegettünk be a 42 240 bájtnyi helyre. Volt pár felesleges szubrutin továbbhívás, amiből kijött. Utána még jópár végigjátszás kellett teszt gyanánt. A hercegnőszöktetéssel meggyűlt a bajom, csöppet nehézre sikerült az a rész.

A végén otthoni módszerrel sokszorosítottam 20-30 példányban, készítettem egy kazettaborítót és használati útmutató hozzá. Valamelyik konzolos kiadás képét szerkesztettem át, és a leírást is valamelyik olyan kiadásból vadásztam össze, ami hasonlított a speccys változathoz. Sz'al nem saját mű. Az utolsó Speccyalista karácsonyi partin osztogattam ki az ott jelenlévőknek. Természetesen Tamás és Norbi is kap majd ebből saját példányt. Ezt a verziót küldtem el Svennek. Mondta, hogy neki sem válaszoltak a World of Spectrum gazdái. A többit ő intézte. Royality nincs, nekem nem is jutott eszembe. Kapunk tiszteletpéldányokat, no meg a tudat, hogy csak kiadták végre. Annak idején is megtehették volna, pár példányban el lehetett volna sütni. Legalábbis a World of Spectrum értékelések azt mutatják. :-) Az egész bizniszt Sven vitte, 1-2 dolgot kérdezett közben, mondta, hogy kis költségvetésű projekt. Küldött képeket időközben, hogy milyen lett. eBay-ről rendelt kazettás decket a másoláshoz. Nemrég kérdezte, hogy tuti az újra elkészített kép is ott volt-e a TZX fájlban, mert páran érdeklődtek. Úgyhogy ha megérkezik a kazi, végignyomom, hogy megnyugodjunk.

Hát így. Óriási gratuláció az elkövetőknek, végezetül pedig gyönyörködjünk a végeredményben:

14359778_10206561551629289_1128940770_o.jpg

7 komment

Címkék: retro cinemaware dotc magyar játékfejlesztők

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4511747213

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása