HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint 9x11 - TCFS bámulatos Plus/4 portjai

2023.11.06. 21:22 Stöki

Sasvári "TCFS" Tamás, a Plus/4 legendás hazai portoló mestere  már volt pár éve vendég a Checkpointban, amikor a - nahát - Plus/4 volt a téma. Akkor elmesélte, hogy 1993-ban félbemaradt egy Lemmings-porttal, de 1994 óta nem is portolgat, és ma már nem is tudná befejezni a Lemmings-portot, mert nem dokumentált semmit, minden a fejében volt akkor. Aztán az utolsó konverziója óta eltelt 28 év, és TCFS hirtelen elkezdte ontani megint a jobbnál jobb Plus/4-es portokat, többek közt egy Lemmings-portot.

podcast199.png

A mostani adás tulajdonképpen egy kétórás válasz az "és ezt így hogy?" kérdésre. TCFS elmeséli, hogyan talált vissza a portoláshoz, technikai és egyéb háttérinfókat ad mindegyik új munkájáról (így kiderül, hogy az új Lemmings-port nem a régi verzió befejezése, hanem nulláról írt egy portot) és élvezetesen beszél arról, hogyan indul meg a "vezérhangyája" újabb és újabb játékkonverziók felé. Grath és én néma áhítattal, szájtátva hallgattuk a mestert, szerintem ti is ezt fogjátok tenni. Embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt, >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.

Shownotes, azaz az adásban hivatkozott mindenféle:

Legközelebb pár nap múlva jövünk Checkpoint Now-val. Arra kérünk benneteket, hogy ha éppen arra jártok, értékeljetek bennünket az iTuneson vagy a Spotifyon, akár csillaggal, akár szövegesen (azért jó ez nekünk, mert ennek függvényében sorolnak feljebb minket a podcastappok, illetve ajánlanak másoknak). Egyéb visszajelzések, észrevételek is jöhetnek bátran, és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Korábbi Checkpoint adások a kilencedik évadban:

 

Még korábbi adások:

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20230927.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, Schmatzy, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Sh4mir83, marat, Tamás, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Leto, Karasz Edit, Szabó Ferenc.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangsos-képes főhajtás.)

19 komment

Címkék: retro checkpoint plus4 magyar játékfejlesztők

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7718252471

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2023.11.06. 22:02:13

Maaaaaargit! Nooooooormális? :-)

Szekrényszagú néni 2023.11.06. 22:54:06

Aztamindenit. Másodrangú rút kiskacsa-tulajként gyerekkorom jelentős részét azzal töltöttem, hogy a változatlanul elérhetetlen 64-es csodák után nyáladzottam, de TCFS-nek (és Pigmynek satöbbi) hála a szakadék jelentősen szűkült.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2023.11.07. 06:20:19

tcfs közkincs, vigyázni rá!

zaza42 2023.11.07. 07:33:23

Itt az MC Hammer-es Wizard of Wor azon lustáknak, mint én, akik emuba se rakják be: www.youtube.com/watch?v=0Dvb-neCj-U

AtomCamel 2023.11.07. 11:19:15

Húúú, de jó adás lett. :-) Mega-hyper elismerés TCFS munkájáért! :-) :-)

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2023.11.07. 17:57:28

TCFS for president :D Király rész, köszi fiúk!

larry 2023.11.07. 20:34:57

TCFS egy tanya-bringával teljesíti szintidőn belül a Tour de France-ot, miközben ő egy Cincinátusz, aki noszogatás nélkül hagyta ott az eke szarvát a szenátus kedvéért. Én is nagyon szeretném látni a Maniac Mansion-t Plus/4-en, és tök OK, ha nem ő fogja megcsinálni, mert tényleg ott az egész szcéna, ahol TCFS a menetrenszerű AAA átiratokkal és a PULS4R csapat meg a Psytronik vadonatúj, tényleg C64 szintű AAA címekkel (Lykia Lost Island, Pets Rescue, Alpharay) csak a jéghegy csúcsa. Csak jelzem, hogy létezik egy befejezésre váró, de már részben játszható állapotú Prince of Persia Plus/4, fogalmam sincs, hogy lehet-e kész játékot varázsolni belőle, de a mai TCFS attitűd alapján csak az lehet a kérdés, hogy a srácok mennyire érnek rá.

scarabaeus 2023.11.07. 22:53:32

Tetszett az a megjegyzés a fekete-fehérben töltött időszakról, ami után volt meghökkentő ereje színesben meglátni az addig megírt programokat és azok "színvakon" belőtt színeit. Csak Amigától kezdve írtam színes tévén a programokat, a Plus/4-es éveket végig fekete-fehér tévé előtt töltöttem, és hát a kész programot haverék színes tévéjén utólag meglátva ütős volt néha. :-) Volt olyan, hogy a játék képernyőin a fal színét és a terem "burkolására" használt burkolókarakter sorszámát is a terem sorszámából számoltattam formulával, na, itt aztán jöttek ki érdekes színek. :-)

Drout 2023.11.11. 14:20:50

nagyon köszi ezt az adást!

vili/c64user · http://www.zeropage.hu 2023.11.13. 14:31:24

Tisztelet a szent őrültnek!
A műsorvezetőkhöz hasonlóan én is szájtátva hallgattam az adást és megemelem a kalapom TCFS, illetve a munkássága előtt! (Pedig a Plus/4 nagyon távol áll tőlem.)

Kit Fisto 2023.11.22. 21:43:39

Csatlakozom az előttem szólóhoz! TCFS egy zseniális programozó, a magyar számítástechnika egyik legendás személyisége. Nagyon élveztem őt hallgatni. Ez a rész is bekerült nálam a legjobb adások közé!
Plus4 sosem volt a kezem alatt, és mindig csak egy "majdnem 64"-nek tartottam. Mivel nekem C64 volt, és az bizony betyár jó volt, sosem értettem, miért van valakinek Plus4-e. (vagy Spectruma) A Plus4 egy mostoha sorsú Commodore. Bár több színt tud, de gyengébb a hangja, mint a C64-é, és ugye a hardveres spriteok hiánya.. Cserébe kapott az ember fia hozzá bedrótozva 4 db kvázi használhatatlan programot. Nekem nem tetszik a kivitele sem. Főleg a négy nyíl alakú kurzor, kényelmetlen elrendezésben. Ennél akkor már a C64 két kurzor + shift kombója is jobb. Nem bántani akarom szegény Plusit, csak sosem értettem, erre mi szükség volt. Na persze, az irodai használat.. amire különben teljesen használhatatlan volt. És oda is a négy nyíl, hát nem túl irodás, és kinézetben is pont a C64 nézett ki komolyabbnak, akár irodában is jobban mutatott. Láttam, használta a "költségvetés üzem" és a Posta. De Plus4-et sosem láttam, csak képen. És olvastam róla a CoV-ban. De azért értem, milyen nagy dolog, hogy TCFS C64-es programokat írt át rá, és pedig kiváló átiratok lettek. Ma már a retró rajongásom miatt, és hogy a programozás fejlődése miatt jelentek meg rá sokkal jobb játékok, érdeklődöm a Plus4 iránt is. Egy kicsit :)

Szekrényszagú néni 2023.11.23. 10:47:27

@Kit Fisto: De csak úgy képről el tudtad dönteni, hogy a 4 kurzorgomb az kényelmetlenebb, mint a 2. Nem unalmas ennyire távérteni mindenhez?

Plus 4-e (Spectruma, bármije) meg azért volt sokaknak, mert a t. család azt vette meg. Másoknak meg semmit, nekik azért nem volt. Tényleg, Ferrarija, golfpályája, nagycsöcsű szőke nője miért nincs mindenkinek? Világítsd már meg ezt is könyörgöm, látom kened-vágod!

bunny.hu · http://www.divecenter.hu 2023.11.25. 08:25:38

@Kit Fisto: Egyrészt a nyilak baromira jól működtek, én azt nem értettem, hogy lehet a C64-s megoldást egyáltalán piacra dobni annyira balfa** :) Annál még a C16 is jobb volt egy picivel de nem sokkal.
Kinézet meg szubjektív, nekem a legszebb commodore ház pl, de lehet csak mert plus/4-em volt. Az újabb C64 + Amiga500 ház se ronda, de nekem a pluszi a best.
Egyébként a pluszi vonal valóban vakvágány volt, és pont ezért volt sok embernek mert "nyugaton" a kutya nem vette. Nem játékra tervezték ezért is hagyták ki a felesleges sprite-ot. Csak azt nézték be, hogy az emberek igénylik a játékokat és még olyan gépen is játszanak ami munkára/tanulásra van amúgy használva. Ezért lett pl C16-tal teleszórva az ország, az iskolaszámítógép pályázat keretében ránksózták mert tényleg senki se vette odaát. Az más kérdés, hogy valóban jobb lett volna-e, ha helyette primo, Videoton vagy más hazai cucc kerülnek a gyerekek kezébe.
Magánemberként azért vett az ember pl én szüleim Plus/4-et mert egyrészt olcsóbb volt a 64-esnél másrészt a kölök 16-oson képződött, tehát ismerte (plusz/4=C16 több memóriával és a 4 program). Egyébként programozni ég és föld volt a 64-hez képest, nekem csak pluszim volt mert nem vetett fel minket a zsé (anyu konkrétan hitelt vett fel, hogy megvehesse kicsi fiacskájának a vágyott gépet!) de a haveromék jobban álltak, neki volt 64 és plus/4 is. A 64-en játszott(unk) a de programozni ő is a pluszit használta.
Az eredmény: Mindketten programozásból élünk a C64 tulajok 99%-a meg csak játszott aztán lett ami lett ...
A basic klasszisokkal jobb volt és volt monitora, ami iszonyat nagy segítség volt. Szóval fejlesztére az alapgép jobb volt. 64-et is lehetett pimpelni cardridge-okkal sok pénzért ha hozzájutottál vagy tudtad, hogy létezik.
De nem véletlen dőlt be végül a cég, egyre hülyébb döntéseket hoztak sajnos, és a pluszi vonal is ilyen volt. Ha megkapja a spriteot és a c64 hangképességét a mostani tudása és megoldásai mellé, akár sikeres gép is lehetett volna.

Szekrényszagú néni 2023.11.28. 21:14:25

@bunny.hu: Csak hát ugye "irodai" gépre minek sprite meg hang? Írtam amúgy szöveges kalandjátékokat +4-re, jó, ez nyilván nem a kódolás csúcsa, aztán lettem ami lettem, ez bizonyára engem minősít.

Szekrényszagú néni 2023.11.29. 18:52:00

Ez a sok botrány, KGB-zsebcsel, bérgyilkosság stb. a Raid Over Moscow kapcsán nem csak ÖRBEN LEDZSEND? Rövid keresés alapján a finn megjelenés miatt hőbörögtek kicsit a ruszkik akkoriban (1985), hogy tilcsákbea, a finnek nem tiltották és kb. ennyi. Nem esett ki az ablakon miatta senki.

Szekrényszagú néni 2023.11.29. 20:37:35

...sőt 1986 (?) felé nyilvános iskolanapon játszottunk vele (pontosabban a szerencsés, aki odafért a géphez, játszott, a többiek ájult csodálattal bámulták) a fél tanári kar szeme láttára, akkor sem vittek senkit javítóba.

Kit Fisto 2024.02.11. 23:49:32

@Szekrényszagú néni: Igen, látom, hogy egyrészt nyíl alakúak a gombok, amik korántsem nevezhetőek ergonómikus formájúnak, és azt is, hogy a LE nyíl lejjebb van, mint a BAL és JOBB. Mivel rengeteget játszottam már az Amiga és PC kurzoraival, és ez az elrendezés nekem nagyon bejött, el tudom képzelni, milyen az, ha a LE gombhoz lejjebb kell nyúlni a megszokott egyvonal helyett. Sőt, voltak olyan játékok is PC-n, amiket nem a rendes kurzorokkal lehetett játszani, hanem a numerikus nyilakkal, és onnan gyakorlatból is tudom, hogy nagyon x4r úgy kezelni a LE gombot, hogy az nincs egyvonalban az oldalirányokkal. Nem távértés, józan paraszti ész. Attól, hogy valamit nem próbáltam ki a gyakorlatban, még láthatom, hogy az nekem x4r. Te csak akkor jössz rá, ha valami nem jó neked, ha előbb kipróbálod? :)

Én elég későn találkoztam a C64-gyel, 89-ben. Akkor már a "köznép" is vehetett Ausztriában, ott nem volt olyan drága. És onnantól kezdve volt az, hogy nem értettem, miért Plus-os, vagy Spectrumos valaki. Az újságokból azért tudtam, hogy milyenek a képességeik. Fogalmam sincs, hogy mennyivel voltak olcsóbbak, sosem ismertem senkit, akinek lenne, és sosem láttam egyiket sem "élőben". Mindig úgy jött le, hogy vannak, akik ezeket tartják jobbnak, és ezt nem értettem. Nem nézem le egyiket sem, mindkettő fontos volt a 8 bites korszak egészét nézve, megvan a helyük a számítástechnika történelmében. Ma már retró rajongóként sokkal többre értékelem ezeket a gépeket is. Még nem próbáltam ki, de elkezdtem gyűjteni a Plus4-re és Spectrumra is a jobb játékokat, majd emulátorral azért meg akarom tapasztalni a Plusis és Speccis feelinget is. Manapság pedig már tényleg olyan játékok jönnek ki rájuk, hogy csak nézek.

Kit Fisto 2024.02.12. 00:52:47

@bunny.hu: Szerintem zseniális megoldás a C64 kurzora, hiszen Shift mindenképpen kell, viszont nyilakból így csak kettő kellett a négy helyett. 1982-ben azért nem volt ez olyan furcsa, voltak más gépeknél hajmeresztőbb megoldások is. Volt nálam sokat C16 is, és annak pontosan olyan volt a kurzora, mint a C64-nek. Tehát semmivel sem volt jobb. Azt is szerettem, programok írására nagyon jó volt, a komfortosabb Basicje miatt. Tehát ez a jobb Basic élmény nekem is megvolt, több játékot írtam rá, mint C64-re.

Szekrényszagú néni 2024.02.12. 19:15:20

@Kit Fisto: És amikor hirtelen pl. a jól bevált oldalirányú rángatás helyett (mittomén, mondjuk Inter Karatéban lábsöprés a jobbra-balra sunnyogás után) hirtelen lefelé kellett rántani a joysticket, az nem fárasztott vagy zökkentett ki tűrhetetlen mértékben?

Amúgy igen, az egészen egyértelmű eseteket (pl. a pötsöm szöges léccel történő csapkodása) leszámítva tényleg szeretek kipróbálni dolgokat előre, már csak ilyen begyöpösödött vagyok.
süti beállítások módosítása