(A múlt heti Defender of the Crown-cikk alatt előkerült, hogy a ZX Spectrum-verziót három magyar készítette: Taletovics Dávid, Kaproncai Tamás és Dombi Norbert. Nagy örömünkre egyikük, Kaproncai Tamás megírta nekünk, mi is történt anno:)
"A játékot valóban hárman készítettük, nagy meló és igazi csapatmunka volt. Norbi alias Ninja készítette a grafikákat, Dávid vagy Dave alias G.O.D. kódolta az akció részeket, nekem (Tomi of The Cat, később röviden TomCat, TC) a keretrendszer és a stratégia jutott. Emlékszem, a család nicki nyaralójában találtam egy megbarnult kockás füzetet, abba írtam az assemblyben rutinokat, mikor mit csináljon az AI.
A pc-s változatot "kopíroztuk" ZX Spectrumra, a győri Révai Miklós Gimnázium számtech szakkörén kockás papírra másoltuk a portrék CGA monitoros pixeleit. A zenéket Szombathelyi Szaniszló zenetanár szolmizálta le és Dávid valamelyik másik játékból kivett hozzá egy érdekes, elektromos gitár szerű hangzást adó zenerutint. Anglia térképét én igazítottam a Speccy kockás képernyőjére :-)
A 48 K-ba nehezen fértünk volna bele, ha nincs a képekhez egy jó tömörítő rutinunk. Ez az általános tömörítő eljárásokkal szemben kifejezetten a Spectrum képernyőstruktúrájára íródott, a színeket és a grafikát is úgy tömörítette, hogy fentről lefelé az adott sort mindig a felette lévőből másolva adaptívan (csak a változásokat) tárolta el.
Miután elkészült a játék, szerettük volna eladni. Csináltunk belőle egy játszható demo verziót, amit kiküldtünk az akkori összes nagyobb stúdiónak. Számos levelet őrzök, amit válaszként kaptunk. Az egyik legígéretesebb kapcsolattal többször beszéltünk telefonon is a bázisról (DIT, Vöröshadsereg u. 52.). Ezeket a beszélgetéseket mindig magnóra rögzítettünk, az akkor még nem túl biztos nyelvtudásunk miatt. :-) A tárgyalások azonban megszakadtak, mivel időközben sajnos a játék elterjedt...
Az, hogy hogyan terjedt el a mai napig nem derült ki. Tudtommal csak két jó haver kapta meg tesztelésre, akikben megbíztam. Viszont abban az évben bemutattuk a Computer Karácsony budapesti rendezvényen is. Igaz, csak egyetlen egyszer töltöttük be a játékot, de erős a gyanú, hogy akkor másolták le egy másik magnóval. Utána már nem lehetett megállítani, a DotC nagy sebességgel elterjedt a nyerőképernyő nélkül. :-( Ez utóbbit a Dávid által írt látványos, turbo loader töltötte volna be. A programnak csak ez a része rendelkezett másolásvédelemmel. Én a mai napig őrzök egy felmatricázott mesterkazettát, azon megvan a teljes DotC, a befejező résszel együtt. De nem hinném, hogy ennyi év után is beolvasható volna a játék, pláne nem a vége. Talán Ninjának meg lehet még a kép valahol, valamelyik adathordozó mély bugyrában, hiszen ő rajzolta.
A történtek után pc-n kezdtünk el kódolni, hiszen számos stúdió válasza az volt, hogy ZX-Spectrum már nem érdekli őket. Valamilyen kalandjáték írásába kezdtünk a CGA korszakban, de a pc korlátai olyan gyorsan kitolódtak, hogy azzal nem tartottuk a lépést. Helyette inkább demókat írogattunk. 1990-ben a pécsi partyn, 1991-ben pedig Szegeden nyertünk is. Ez követően kibővült a csapat és Abaddon néven tevékenykedett tovább.
Hogy anno a játék fejlesztését hogyan és miért is kezdtük el? Arra már nem emlékszem, talán elsőnek Norbi rajzolt pár képet... Azóta a történet folytatódik, Dávid ezen thread hatására elkészítette a DOC remixet! Hamarosan megtaláljátok a neten."
Utolsó kommentek