HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #120: Startopia

2020.01.02. 12:02 Stöki

cpmini_120.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mennyit számít a nosztalgia: én fátyolos szemmel játszottam újra a Startopiát, míg Grath, akinek annak idején kimaradt ez a játék, sokkal kiritikusabban állt hozzá. Avagy mit ér a Theme Akármi, ha nincs mögötte Peter Molyneux? - erre a kérdésre ad választ a Startopia. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A gazdasági szimulátorok elég népszerűek voltak a Bullfrognál és utódcégeinél. A nagyszerű Theme Park/Theme Hospital, majd a Dungeon Keeper sokakat megihletett Molyneux direkt közreműködése nélkül is: a Lionheadnél ugye ott volt később a Movies, a Lionheadtől lelépő Demis Hassabis az Evil Geniust csinálta meg, és a most tárgyalt Startopia gyökereit is a Bullfrognál kell keresni. A fejlesztő ugyanis a Mucky Foot Productions, amit bullfrogosok alapítottak 1997-ben. Mike Diskettnek, Fin McGeiche-nek és Guy Simmonsnak elegük lett az EA által új pályára állított Bullfrogból, és hamarosan csatlakozott hozzájuk Gary Carr is. Még abban az évben lecsaptak egy dealt az Eidosszal az Urban Chaos fejlesztésére, a 2001-ben pc-re megjelent Startopia pedig a második játékuk volt. Aztán sajnos nem sokáig maradtak meg a piacon (2003-ban bezártak), pedig volt potenciál bennük.

A Startopia fejlesztéséről szép, kerek postmortem maradt fenn 2001-ből a Gamasutrán, aminek nagyjából az a tanulsága, hogy a projektben csomó nehézség akadt a kódok delegálásától kezdve a szerencsétlen fejlesztési döntésekig (eleinte túlságosan a dizájnra mentek rá, és csak utána gondolkoztak el a játékmeneten), de az EA-s rabigából felszabadult csapat elképesztő összetartó és pozitív volt és mindenáron bizonyítani akart, így minden problémát megoldottak, összeszorított fogakkal és túlórázva. Elég jó olvasmány, ajánlom mindenkinek, többek között megfogalmazódik benne 5 dolog, ami nagyon félrement a játék fejlesztésekor, és 5, ami jól sikerült. Mivel a szívások között az 5-ből az egyik pont a marketing hiánya (az Eidos nemigen gondoskodott megfelelő sajtóról), talán nem meglepő, hogy a Startopia végül megbukott: 110 ezer példányban fogyott a kritikus időszakban, ami nagyon kevésnek számított, és nyilván hozzájárult ez a Mucky Foot bedőléséhez is.

Pedig nem egy rossz játék annak ellenére sem, hogy igazából minden megoldását láttuk már máshol. Szépen felmondja a Theme- meg a Dungeon Keeper-leckét, csak ezúttal űrbázisos környezetben. A játékos feladata egy eleinte üres űrállomáson megteremteni a megfelelő életfeltételeket (munka-, lakó- és szórakozóhelyeket), hogy odaköltözzenek mindenféle idegen lények - aztán persze ahogy bővül az állomás újabb szintekkel és szegmensekkel, úgy lesznek elérhetők újabb épületek, amik újabb idegen fajokat vonzanak, és így tovább. Van kampány nagyon egyszerű küldetéscélokkal, de persze a sandbox játék az igazán önfeledt móka ebben a műfajban. És ahogy az a Bullfrog-játékoknál lenni szokott, az űrlényeket direkt nem irányíthatjuk, csak a köréjük telepített épületekkel befolyásolhatjuk viselkedésüket.

A játékmenet helyenként meglepően mély, máshol meg hiányoznak alap mikromenedzselési lehetőségek, de ezzel együtt meg lehet szokni a működését - ahogy a 2001-es szintű, azaz elég szögletes 3D grafikát is. A lehetőségekhez képest szerintem a Startopia elég stílusos (Grath szerint nem), és jót tesz neki, hogy a grafika, az animációk és VAL nevű mesterségesintelligencia-asszisztensünk szövegei könnyedek, helyenként humorosak. (A játékot amúgy a fejlesztés ideje alatt elhunyt Douglas Adams emlékének ajánlották a készítők.)

A játék 2012 óta a GOG-on is elérhető, de aki valamilyen újabb mutációra vágyik, annak sem kell sokáig várnia: a tavalyi Gamescomon a Realmforge Studios nevű indie csapat bejelentette, hogy készít egy modern szellemi örököst Starbase Starstopia néven. Az eredeti alkotók közül persze senki nincs a csapatban, de azért reménykedni lehet, illetve ez a projekt bizonyíték arra, hogy vannak azért ma is olyanok, akik jó szívvel emlékeznek az eredetire.

Legközelebb 24 órán belül jövünk új adással, hogy kipörgessük a tavalyi kontentet. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20191220.png

További támogatóink:

Kiss András, Szentmiklósi Dániel, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, Lidérc, Galántai László, Báger Milán, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

2 komment

Címkék: retro podcast bullfrog checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr5915377912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.01.03. 08:26:29

szerintem nagyon szép játék, bár sandboxozni egy idő után nem annyira élvezetes vele, tekintve a real-time volta miatti kapkodást, és a viszonylagos kiegyensúlyozatlanságát.
de jó volt anno a teljes tóruszt ragyogó fénybe vonni, és figyelni az eluralkodó káoszt, ahogy a csuhások a fél bázist elkonvertálták conscript-nek.
süti beállítások módosítása