(Egy csúnya szembetegség miatt napokig nem tudtam vágni, ezért a karácsonyra szánt kontent kicsit csúszik, elnézést. Boldog ünnepeket mindenkinek.)
Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Rengetegen kértétek a Master of Magicet, amit én ugyan pongyolán el szoktam intézni azzal, hogy "ja, a fantasy Civilization", de ennél azért többről van szó - más kérdés, hogy nem feltétlenül kell mindenkinek az a vitathatatlan plusz, amit a fejlesztők beletettek, és ez volt nagyjából a tanulsága annak is, hogy idén megint kipróbáltuk ezt a klasszikust. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
Csak a rend kedvéért jegyezzük meg, hogy volt már 1985-ben egy Master of Magic nevű rougelike játék C64-re (nem sok vizet zavart, bár az élő C64-legenda Rob Hubbard írta a zenéjét), de nyilván nem erről lesz most szó. Hanem a Simtex 1994-es fantasztikus játékáról, amihez hasonlót még pont kettőt csinált a cég. A Simtexet az amerikai Steve Barcia alapította 1988-ban, aztán 1996-ban be is zárt, de a cég fennállása alatt volt pár nagy dobása, mindenekelőtt a Masters of Orion első és második része, és persze a Masters of Magic.
A játék vezető fejlesztője Barcia volt, és bár kétségtelen a Civilization hatása, pár dologgal átfazonírozta Sid Meier klasszikusát. Az első rögtön nyilván a fantasy környezet: a történelem nagy hódítói helyett hatalomra éhes varázslók igyekeznek meghódítani a térképet, városokat fejleszteni, seregeket toborozni, terjeszkedni, meg a szokásos 4X-teendőkkel bíbelődni. A játékos 14 faj közül választhat indításkor, és 6 mágiaiskolából mazsolázhat, ami elég jó újrajátszhatósági értéket sejtet. De ez eddig tényleg csak átfazonírozás, Barcia viszont két ötlettel tovább is tolta a CiV-vonatot.
Egyrészt azzal, hogy két, párhuzamosan létező világban játszódik a haddelhadd: az elsődleges anyagi létsík, Arcanus mellett létezik egy mágikus dimenzió, Myrror, ahol mindenféle fura lények élnek, és nagy tápokat lehet lootolni - cserébe elég veszélyes hely, ahova csak kijelölt portálokon lehet közlekedni. A "kétszintes" játék érdekes új taktikákra adott lehetőséget (akárcsak később a nemtudomhányadik Heroes-részben a hasonló játékelem). Barcia másik nagy újítása pedig az volt, hogy míg a Civilizationben ikonok csaptak össze a statisztikáik (meg egy kis véletlen) szerint, addig a Master of Magicben rendesen le lehetett játszani a harcot egy erre szolgáló játéknézetben. A harc izometrikus - és nem túl szép - játéktérben ment körökre osztva, és nagyon feldobták a különféle elsüthető varázslatok. Bizonyos mágiákat amúgy a normál térképnézetben is lehetett használni, és volt egy-két erős varázslat, ami szinte partinyerőnek számított.
Most kipróbálva a Master of Magicet még mindig nagyon szórakoztató móka, bátran ajánljuk. Érdekes módon minket pont a nagy újítás, a harc zavart kicsit (ki lehet kapcsolni), és valahogy arra állt rá a kezünk, hogy tényleg Civilizationként játsszunk a játékkal. De úgy is nagyon jó, és stabil. Ez utóbbit azért kell kihangsúlyozni, mert a játék 1994-ben igen bugosan jelent meg, de aztán egy évig patchelték, később a rajongótábor is hozzátoldozta a magáét, és persze a 2010-ben GOG-ra kiadott verzió már nagyjából problémamentes volt. Barcia amúgy tervezett Master of Magic II-t, 1998-ban jelent volna meg, de a Simtex csődje sajnos ezt meghiúsította.
Legközelebb valószínűleg már holnap jövünk vendéges adással, és év végéig szinte naponta lesznek újabb adások. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
- Checkpoint Mini #102 - Gods
- Checkpoint Mini #103 - Nox
- Checkpoint Mini #104 - Star Wars: Dark Forces + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek "dark" van a címében
- Checkpoint Mini #105 - Shadow Man
- Checkpoint Mini #106 - Dune
- Checkpoint Mini #107 - Manic Miner + TOPLISTA: A 10 legjobb alliteráló című játék
- Checkpoint Mini #108 -The Firemen
- Checkpoint Mini #109 - Centurion: Defender of Rome
- Checkpoint Mini #110 - Psychonauts + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami nagyot bukott
- Checkpoint Mini #111 - Dark Reign
- Checkpoint Mini #112 - LocoRoco
- Checkpoint Mini #113 - Heart of China + TOPLISTA: A 10 legjobb komoly kalandjáték
- Checkpoint Mini #114 - Night Trap
- Checkpoint Mini #115 - Cave Story
- Checkpoint Mini #116 - Advent Rising + TOPLISTA: A 10 legsúlyosabb cliffhanger
- Checkpoint Mini #117 - Rod Land
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Szentmiklósi Dániel, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, Lidérc, Galántai László, Báger Milán, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Majdénmegmondom.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek