Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.) És szeretném megköszönni mindenkinek az idei figyelmet és retróban gazdag, boldog új évet kívánni minden kedves hallgatónknak, szimpatizánsunknak, vendégünknek és támogatónknak. 2018-ban jövünk rendületlen lendülettel.
Az évvégi adásdömping utolsó darabja jön 2017 utolsó óráiban, aztán kicsit elvonulunk előkészíteni az új évadot. Az idei utolsó Checkpoint Minibe a Nebulus került, amihez mindkettőnket kellemes emlékek fűztek - mint kiderült, nem véletlenül, a 30 éves játék egész jól muzsikál ma is. Ha kíváncsi vagy élményeinkre és a toplistán szereplő játékok indoklására, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
A Nebulus fejlesztője a Hewson (ejtsd. Hewson) Consultants, a Commodore 64 egyik legjobb csapata, a kulcsfigura pedig John M. Phillips, aki nem sokkal a Nebulus készülése után a Bitmap Brothershez igazolt. és ott lett technológiai igazgató.
Az 1987-es játék egyediségével elég népszerű lett (főleg miután a Golden Joystick Díjat is megnyerte a legjobb eredeti játék kategóriájában), ezért szinte minden akkor létező portra átírták, és később még továbbiakra is - Amiga, Atari ST, ZX Spectrum, Amstrad CPC, C64, Game Boy, NES, Atari 7800, Acorn Archimedes, Wii Virtual Console, MS-DOS a teljes lista (illetve a C64 DTV-be is bekerült 2004-ben). Érdekesség, hogy a Doom-fejlesztő John Romero írta megrendelésre az Apple IIe portot, de ezt végül a kiadó lelőtte (azért John még az 1989-es AppleFesten bemutatta), illetve hogy az Atari ST-változatot a Hewson kiadta egy külső cégnek, de miután három hónap alatt sem tudtak semmit felmutatni, Phillips odament, és egy hónap alatt összerántotta a konverziót.
A játékot több néven is ismerték, Amerikában Tower Toppler volt a neve, egy olasz bootleg verzió Subline lett, Japánban pedig Castelian, illetve Kyorochan Land néven ismert. Ez utóbbi verzió egy advergaming játék volt átrajzolt sprite-okkal, a Kyorochan csokigyártó cég támogatta, és ebben a verzióban a cég kabalaállata, egy madár volt a főszereplő.
Az alapjátékban egyébként Pogo volt a főhős neve, aki a Nebulus bolygó tengereiben élt boldogan nebulean barátaival együtt, amíg egyszer csak nem jöttek idegenek, hogy mindenféle tornyokat építsenek a tengerekbe. Pogo feladata a tornyok tetejére feljutva lerombolni azokat, illetve a 8 pálya (8 torony) közti bónuszpályákon halakat gyűjteni a tengeralattjárójával. Műfaját tekintve a Nebulus platformjáték, de nagyon eredeti nézettel. A játék nézőpontjának közepében Pogo áll, és ez mindvégig így marad, akkor is, amikor hősünk mozogni kezd - vagyis gyakorlatilag a henger alakú torony fordul el Pogo mellett/alatt. Ez a megoldás, illetve az erre felépített motor olyan mélységérzetet adott, ami igen ritkának számított a 8-bites platformokon. Ennek fényében külön lenyűgöző, hogy az egész egy apró technikai trükkből indult ki: Phillipset megfogta az Uridium egyik képernyőjén egy logóban látott forgó elem, és kitalálta, hogy csinál egy hengerfelületre feszített lövöldözős játékot. Ezzel technikai korlátok miatt befürdött, de a dizájnt átalakítva kigondolta, hogy akkor a henger ne fekvő, hanem álló legyen, a műfaj pedig platformjáték.
A játékmenetet a hengeres nézet megbolondítja, amúgy sima mész-és-ugrasz móka ajtókkal és liftekkel, illetve pár ellenfelet ki lehet iktatni lövéssel (a többit átugrani vagy kikerülni kell). A játék nehezebb, mint első pillantásra tűnik, mert ha ellenfélhez érünk, nem halunk meg, csak egy alsóbb platformra esünk, és csak akkor veszítünk életet, ha a legalsóbb platformokról esünk a vízbe. Viszont van időlimit minden pályán, és könnyű összehozni 3-4 platformos "kombókat", amikor egy alsóbb platformra esve rögtön szörnnyel találkozunk, és tovább esünk, aztán szinte elölről kezdhetjük a pályát. Szóval végső soron leggyakrabban azért lehet meghalni, mert elfogy az idő. Grathnek leginkább ezzel gyűlt meg a baja, nekem pedig a hirtelen eltűnő platformokkal - ez egy olyan játék, amiben előre ki kell ismerni a pályákat, és megtanulni, hogy melyek azok a platformok, amikre látszólag rá lehet lépni, de valójában át kell ugrani őket. Ezzel együtt mindketten ajánljuk most is a Nebulust, mert ma is tök szórakoztató. A C64-játékok többségének a játékmenete annyira avítt ma már, hogy nem adja meg azt az örömet, mint régen - a Nebulus üdítő kivétel. (Volt amúgy egy kevésbé ismert folytatása is, az 1991-es Nebulus 2: Pogo a Gogo. Ez csak Amigára jelent meg az Infernal Byte Systems fejlesztésében, és gyakorlatilag a Nebulusnak egy szebb kiadása volt más pályákkal.)
A játék kapcsán egy toplistát is összeszedtünk, az eddigi legnehezebbet: a 10 legjobb C64-játékot. Én csaltam, mert két listát is gyűjtöttem, egyet a legjobb eredeti C64-játékokról, egyet az átiratokról (sajnálom, nem tudtam választani, hogy első helyre az Impossible Missiont vagy a Wizard of Wort tegyem). Grath tartotta magát a szabályokhoz, de elég hasonló az ízlésünk: 3-3 játékot eltalált a listáimon. A következő toplistákat hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):
STÖKI TOP10 (eredeti) |
STÖKI TOP10 (átiratok) |
1. Impossible Mission I-II (1984, 1988) 2. Maniac Mansion (1987) 3. Sid Meier's Pirates! (1987) 4. Project Firestart (1989) 5. Laser Squad (1988) 6. Katakis (1988) 7. Paradroid (1985) 8. The Last Ninja 2 (1988) 9. Nebulus (1987) 10. Microprose Soccer (1988) |
1. Wizard of Wor (1983) 2. Wasteland (1988) 3. ELITE (1984) 4. Archon I-II (1983, 1984) 5. Commando (1986) 6. Bruce Lee (1984) 7. Turbo OutRun (1989) 8. Boulder Dash (1985) 9. Paperboy (1986) 10. Ghosts 'n Goblins (1986) |
GRATH TOP10 |
1. Ultima IV (1985) 2. Wizard of Wor (1983) 3. Project Firestart (1989) 4. Paradroid (1985) 5. Pool of Radiance (1988) 6. Archon: The Light and the Dark (1984) 7. Sid Meier's Pirates! (1987) 8. Wasteland (1988) 9. Newcomer (1994) 10. World Class Leaderboard Golf (1987) |
Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig már jövőre, valamikor január közepén lesz Checkpoint, mégpedig a 2017-es év legjobb pillanataiból egy besztof adás. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
- Checkpoint Mini #40: Redneck Rampage
- Checkpoint Mini #41: No One Lives Forever
- Checkpoint Mini #42: LUFIS TAMADAS (Pooyan)
- Checkpoint Mini #43: The Lost Vikings
- Checkpoint Mini #44: Moonstone: A Hard Days Knight + TOPLISTA: A 10 legjobb véres játék
- Checkpoint Mini #45: The Chaos Engine
- Checkpoint Mini #46: Rise of Nations
- Checkpoint Mini #47: Ghostbusters + TOPLISTA: A 10 legjobb filmes témájú videojáték
- Checkpoint Mini #48: ActRaiser
- Checkpoint Mini #49: Ugh!
- Checkpoint Mini #50: The Incredible Machine + TOPLISTA: A 10 legjobb logikai játék
- Checkpoint Mini #51: Prehistorik 1-2
- Checkpoint Mini #52: Star Wars: Republic Commando
- Checkpoint Mini #53: Lion King + TOPLISTA: A 10 legjobb platformjáték
- Checkpoint Mini #54: Epic
- Checkpoint Mini #55: A Capcom verekedős D&D-játékai
- Checkpoint Mini #56: Az Eye of the Beholder sorozat + TOPLISTA: A 10 legjobb második rész
- Checkpoint Mini #57: Seesaw és Gun Dogs
- Checkpoint Mini #58: A Simon the Sorcerer sorozat (vendég: Szűcs Gyula)
- Checkpoint Mini #59: Jade Empire + TOPLISTA: A 10 legjobb J-betűs játék
- Checkpoint Mini #60: Majesty
- Checkpoint Mini #61: Shogo: Mobile Armor Division
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Szigeti Gábor, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Hájas Ákos, Bojki, Rokborn, Lottsie, Szőke Attila, Gabe
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)
Utolsó kommentek