Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Van-e játék a Golden Axe-on túl? A kérdésnek nyilván nincs értelme, de ha lenne, akkor a válasz úgy szólna, hogy a Capcom D&D-játékai. Konkrétan a Dungeons & Dragons: Tower of Doom és a Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara. Két bitang jó arcade verekedős játék, nyilván a Golden Axe nyomdokain, de azon túllépve (persze évekkel későbbi cuccok, szóval természetes a fejlődés ténye). Kipróbáltuk, végigjátszottuk, imádtuk, megpodcasteltük. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Vizsgálódásunk tárgya tehát a Capcom két játéka volt: az 1993-ban kiadott Dungeons & Dragons: Tower of Doom, illetve az 1996-os folytatás, melynek címe Dungeons & Dragons: Shadow over Mystara volt. Ha nem ismeritek egyiket sem, az teljesen normális, mert ezek (akkor még) csak játéktermi arcade verzióban jelentek meg - ugyanakkor éppen ezért szeretnénk felhívni rájuk a figyelmet. Már csak azért is, mert a Golden Axe (1989-ből, a világ legjobb játéka) nagyon szép szellemi örököseiről van szó.
A Capcom ugye elég erős volt beat'em upokban, ezt egyebek között a Cadillacs & Dinosaurs-adásban meg is beszéltük, az viszont nem az ő ötletük volt, hogy legyenek verekedős D&D-játékok, hanem ez az elképzelés a TSR/SSI fejéből pattant ki. Ennek megfelelően érdekes a fejlesztők listája: a japán dizájnerek - Szadamoto Tomosi, Fukunisi, Magigi, George Kamitani - mellett ott van egy Alex Jimenez, aki a Capcom USA D&D-hez értő kapcsolattartó embere volt, és ő közelítette a szerepjátékos brandet a capcomi világhoz, ráadásul a sztorit is ő írta. A történet persze eléggé alibi volt: jön egy gonosz fenyegetés (az első részben egy lich, a másodikban egy varázslónő/sárkány), és csak egy négyfős kalandozócsapat mentheti meg a randomnév-generált fantasy birodalmat. A történet néha elágazott (MINT AZ 1992-ES GOLDEN AXE-FOLYTATÁSBAN), kvázi lehetett mellékküldetéseket is vállalni.
A játékoknak két nagy erősségük volt, az egyiket a négyfős csapattal már elárultam: egyszerre négy játékos is tolhatta kooperatív módban - ami persze 1993-ban már nem számított óriási kuriózumnak, de azért alapfunkciónak sem, és fantasy világban nem sok ilyen volt addig. A másik erény a szerepjátékelemek - köztük konkrét D&D-varázslatok - átültetése a játékba. A hősök kasztokat/fajokat választhattak, a pályák között varázstárgyakat vehettek a pályákon összegyűjtött pénzből, harc közben meg látványos vajákolásokat művelhettek az ellenfél lebénításától (déendéül: Hold Person) a kígyóidézésen át (Sticks to Snakes) a gyilkos felhőig (Cloud Kill). Kellő aprópénzmennyiséggel felvértezve nagyon szórakoztató volt végigtolni mindkét játékot - és ma is az, főleg, hogy nem kell pénzt dobálni a konzolos kiadásokba.
Technikailag is ugrás volt a két játék: az 1993 tavaszán megjelent Cadillacs & Dinosaurs még a Capcom CPS-1 rendszerének egy módosított változatát használta, de az 1993 őszén kiadott Tower of Doom volt az első, ami CPS-2-n futott, a folytatása meg aztán kihozott belőle mindent. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy picit szebb és részletesebb volt a grafika, a játékmenet reccenésmentesebb és gyorsabb, és hát valós időben ment a varázslatok és használható tárgyak közti válogatás is (vagyis a szörnyek ütöttek minket, amíg a hátizsákunkban turkáltunk), amit egyszerre négy karakternél valószínűleg nem volt egyszerű lekezelni. A harcrendszer már a Tower of Doomban is elég gazdag volt, sok különféle támadási lehetőséggel, de a Shadow over Mystarában még rátettek egy lapáttal, már-már Street Fighter-szerű kombórendszert építve a játékba, amit főleg a folytatás vezető dizájnerének, Kataoka Kendzsinek lehet megköszönni.
A két játék 1999-ben csak Japánban kijött Saturnra is Dungeons & Dragons Collection néven, de ezzel csak két játékos játszhatott. Aztán 2013-ban az előző konzolgenerációra és pc-re megjelent a Dungeons & Dragons: Chronicles of Mystara gyűjtemény, szóval a két játékot ma is könnyű kipróbálni, a Steamen 14 euró. Meg persze ott a MAME emulátor, könnyen találni romot a két játékhoz. Valamilyen formában érdemes kipróbálni. Legközelebb jövő hét első felében lesz Checkpoint, egy új vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
- Checkpoint Mini #40: Redneck Rampage
- Checkpoint Mini #41: No One Lives Forever
- Checkpoint Mini #42: LUFIS TAMADAS (Pooyan)
- Checkpoint Mini #43: The Lost Vikings
- Checkpoint Mini #44: Moonstone: A Hard Days Knight + TOPLISTA: A 10 legjobb véres játék
- Checkpoint Mini #45: The Chaos Engine
- Checkpoint Mini #46: Rise of Nations
- Checkpoint Mini #47: Ghostbusters + TOPLISTA: A 10 legjobb filmes témájú videojáték
- Checkpoint Mini #48: ActRaiser
- Checkpoint Mini #49: Ugh!
- Checkpoint Mini #50: The Incredible Machine + TOPLISTA: A 10 legjobb logikai játék
- Checkpoint Mini #51: Prehistorik 1-2
- Checkpoint Mini #52: Star Wars: Republic Commando
- Checkpoint Mini #53: Lion King + TOPLISTA: A 10 legjobb platformjáték
- Checkpoint Mini #54: Epic
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Szigeti Gábor, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Hájas Ákos, Mazy
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)
Utolsó kommentek