HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #56: Eye of the Beholder I-III. (+ a 10 legjobb második rész)

2017.11.12. 23:27 Stöki

cpmini_56.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A mai penzum az Eye of the Beholder sorozat. Igen, tudom, hogy ezer éve volt már egy poszt erről a blogon, de olyan sokan kértétek, hogy podcastet is csináljunk róla, hogy beadtuk a derekunkat, és kipróbáltuk ezt a neves dungeon crawlert. Hozzáadott értékként pedig egy-egy toplistát, a legjobb második részeket szedtük össze - mert hát mindkettőnk szerint az Eye of the Beholder II volt a sorozat csúcsa. Ha kíváncsi vagy élményeinkre és a toplistán szereplő játékok indoklására, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy (ezúttal reciklált) posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Szóval Westwood, Eye of the Beholder, és három elég sikeres szerepjáték. Az első rész 1990-ben jelent meg, a második (The Legend of Darkmoon alcímmel) egy évvel később, a harmadik (Assault on Myth Drannor) pedig 1993-ban. De az eredettörténet a nyolcvanas években indul, amikor elkezdődött a CRPG-k aranykora, és az Ultima mellett olyan sorozatok indultak, mint a Wizardry, a Might & Magic és a Bard’s Tale, és persze az SSI legendás „aranydobozos” CRPG-i, amik 1988-ban startoltak a Pool of Radiance-szel (tessék olvasni Retro.Landet, elképesztően sok info van ott jelenleg ezekről). Ezeknek a játékoknak volt egy közös vonásuk: mindegyik körökre osztott játékmenettel bírt, akárcsak az asztali szerepjátékok. Na, ezt vette semmibe az FTL által fejlesztett Dungeon Master 1987-ben. Abban nem volt idő hosszas tervezgetésre, mert a múmia szépen lecsapkodta a főhősök életerejét, ha a játékos sokáig tétlenkedett.

A műfaj rajongói két táborra szakadtak, egyik csapat istenítette az új, adrenalinosabb irányt, amiben fps nézet is erősítette az immerziót, az Igazzy Szherepjátékosok viszont azt mondták, hogy RPG csakis körökre osztott lehet, és a játékos igenis lássa a csatatéren a hősöket, akiket mozgat. Persze a valósidejűséghez az is kellett, hogy a 8-bites gépeket lassan felváltsák a nagyobb teljesítményű masinák. A Dungeon Master is először Atari ST-re jelent meg, majd Amigára és pc-re. De volt még egy fontos technikai ugrás nagyjából ekkor (egészen pontosan a kilencvenes évek elején): a 256 színű VGA grafika megjelenése, amivel nagyságrendekkel szebb képeket lehetett hegeszteni, mint a 8-bites gépeken vagy EGA monitorokon, de az Amiga addig nonpluszultrának hitt grafikájára is rávert. Az Eye of the Beholder ebben az időszakban, igen szerencsés csillagzat alatt született: egy bejáratott műfaj újnak ható vadhajtásának szépségdíjas klónja lehetett, ráadásul egy sikeres brand alapján. A játék ugyanis az AD&D szabályrendszere alapján készült, akárcsak az SSI már említett aranydobozos sorozata. Az SSI pedig az AD&D kiadójával, a TSR-ral ápolt jó viszonyt, így gyakorlatilag nem is egy, hanem két cég rendelte meg a tehetséges fejlesztőcsapat Westwood Associatestől (a későbbi Westwood Studios) az Eye of the Beholdert 1988 végén.

Hárman voltak a projekt főnökei három különböző cégtől: a TSR-os Jim Ward érdeke nyilván az volt, hogy minél jobban visszaadja a játék az AD&D rendszerét, és minél több statisztikára, szabályra ismerjen rá a játékos a programban. Az SSI egyik főnöke, Chuck Kroegel volt az, aki nagy vonalakban belőtte a fejlesztés irányát: olyan CRPG-at akart, ami kihasználja a VGA grafikát és pörgősebb a játékmenete, mint az aranydobozos játékoké. Végül ott volt a Westwoodtól Brett Sperry, aki valószínűleg leginkább azt akarta, hogy a másik kettő hagyja békén, de szerencsére hagyták is kibontakozni őt – legalábbis a Dungeon Master-klónozás Sperry ötlete volt. (Apró érdekesség még, hogy a TSR-nál ekkoriban az EA is keményen lobbizott egy AD&D-s szerepjátékért, de végül az SSI-Westwood páros nyert, amit nagyban köszönhettek egy gyors demónak, amit a Westwood dobott össze.)

A RetroGamernek azt nyilatkozták a fenti urak, hogy a három cég elég jól tudott együtt dolgozni. Az SSI volt a játék megrendelője, a TSR megvétózhatta a túl merésznek ítélt ötleteket, de az elfogadott ötletek részletes kidolgozását már rábízták a Westwood szakértelmére. Másfél évig fejlesztették a játékot (akkoriban ez nem volt kevés), Joe Bostic designer szerint az EoB legalább a Westwood kapacitásának 30 százalékát elvitte, de voltak időszakok, amikor 60 százalékot is (a cég ugyebár mással is foglalkozott ekkortájt, például a kilencvenes évek elején már javában folyt a Dune II fejlesztése). Később az SSI-veterán George MacDonald is becsatlakozott a fejlesztésbe, hogy felügyelje a világ konzisztenciáját, és azt, hogy a játékbeli Waterdeep, a város alatt élő sötételfek, sáskaemberek, és persze Xanathar, a címadó beholder szörny köszönőviszonyban legyenek az AD&D szabálykönyvekkel. Fejlesztési szempontból természetesen a valósidejűség volt a legnagyobb kihívás: az, hogy egy körökre osztott rendszert miként lehet átültetni real-time-ba. Ez nem is sikerült maradéktalanul (a tolvaj kaszt például teljesen feleslegessé vált, semmi pluszt nem adott a programhoz), de a szép grafika és az adrenalin feledtette a kisebb hibákat. No és az is erős pont volt, hogy a labirintusok egyes pontjain npc-ket (azaz nem játékos karaktereket) lehetett felvenni az induláskor gondosan összerakott csapatba (ez akkoriban még nem volt magától értetődő egy CRPG-ben).

Az 1990 végén megjelent Eye of the Beholder az lett pc-n, ami a Dungeon Master volt Atari ST-n. Rétegjátékhoz képest nagy sikert aratott, teljesen megérdemelten. A pc-s verzió után született még több átirat, például egy amigás, egy átvezető animációkkal és szinkronnal kibővített Sega-CD változat, 2003-ban pedig még egy félresikerült GBA-verzió is. A pc-s eredeti nagy hibája volt, hogy nem volt igazi jutalom a befejezés után: miután a játékos lezúzta Xanathart, kapott egy hosszú gratuláló szöveget, aztán a program kilépett. Ebből okulva az Amiga- és Sega CD-változatokban már volt befejező animáció, illetve ez utóbbinak remek zenéje volt Kosiro Juzónak köszönhetően.

A Westwood 1991 végére meg is csinálta a Legend of Darkmoon alcímű második részt. A motor ugyanaz volt, mint az első részben, de nagyobb és trükkösebb labirintusok szívatták a játékost, illetve az npc-kkel is több volt az interakció (és emiatt valószínűleg sokan szidták a fejlesztők anyját, amikor Insal, a csapatba frissen felvett félszerzet egy pihenő során meglépett egy értékes tárgyunkkal). Aztán a Westwood és az SSI megszakította az együttműködést, mert hosszú távon azért mégsem volt olyan jó ez a Westwoodnak. A fejlesztők ugyanis nagyobb szabadságot szerettek volna, az SSI-TSR páros viszont tovább erőltette az AD&D szabályrendszerét. Így az 1993-ban kiadott Eye of the Beholder III-at már az SSI belső fejlesztőgárdája készítette, és ezzel csúnya befejezést adott a trilógiának. Semmi igazán előremutató nem volt a folytatásban, viszont voltak benne bugok, a két elődhöz képest fantáziátlan fejtörők, a főellenséget pedig nevetségesen könnyű volt legyőzni. És persze nem mellesleg a CRPG három év alatt elég sokat fejlődött az első EoB óta, megjelent egy Wizardry VII meg egy Ultima Underworld például. Kroegel (ma a Petroglyph CEO-ja) nem túl szimpatikusan azt nyilatkozta a RetroGamernek, hogy ha a Westwood készíti a harmadik részt, akkor is ilyen felemás lett volna. Úgy látszik, Kroegel elfelejtette, hogy a Westwood 1993-ra elkészítette a saját CRPG-jét, a Lands of Lore-t, ami köröket vert az EoB III-ra, többek között azért, mert elszakadt a merev AD&D-szabályoktól. A Digital Antiquarianen megtaláltam a három rész eladási adatait; egyre rosszabbul fogytak (129 ezer, 73 ezer, 50 ezer), és ez végképp megpecsételte a sorozat sorsát.

Aki ma játszana a trilógiával, a GOG-on 10 dollárért megkapja a három részt együtt, de készüljön fel idejétmúlt, nehézkes játékmenetre és kis játéktérre. De előbb még jöjjenek az említett toplisták; tehát a legjobb második részeket próbáltuk összeszedni, és nem volt könnyű, én a bőség zavarával küszködtem (többek között ezek estek ki az első tízből: Silent Hill 2, Speedball II, Creatures 2, Pit Stop II, System Shock 2, Resident Evil 2., Warcraft 2). Végül a következő toplistákat hoztuk össze (persze az adásban részletesen magyarázzuk-értékeljük a választásainkat):

GRATH TOP10

STÖKI TOP10

1. Street Fighter II (1991)

2. Red Dead Redemption (2010)

3. Assassin's Creed 2 (2009) 

4. Uncharted 2: Among Thieves (2009)     

5. Diablo 2 (2000)

6. Herzog Zwei (1989)

7. FIFA Soccer 96 (1995) 

8. Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000)

9. Sim City 2000 (1993)

10. Super Smash Bros. Melee (2001)

1. Half-Life 2 (2004)

2. Day of the Tentacle (1993)

3. Street Fighter II (1991)

4. Red Dead Redemption (2010)

5. Star Control II (1992)

6. Portal 2 (2011)

7. Assassin's Creed 2 (2009)

8. Uncharted 2: Among Thieves (2009)

9. Mass Effect 2 (2010)

10. Impossible Mission II (1988)

Nyilván ez a toplistás műfaj totál szubjektív, szóval várjuk a ti listáitokat is kommentekben. Legközelebb pedig a hét második felében lesz Checkpoint, két vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Szigeti Gábor, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Hájas Ákos

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

87 komment

Címkék: retro podcast toplista szerepjáték d&d ssi checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9513245687

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gerithegreat88 2017.11.13. 12:19:55

\,,\ egy poszter van az egész lakásban, de az az ...and justice for all.

AgaricGameSquared 2017.11.13. 13:16:17

Hadd legyek Daev, vagy Captain Nemértiaviccet tetszőlegesen: a "Beauty is in the eye of the beholder" igen régi közmondás, amelyből valószínűleg már az első beholder-szörny feltűnésekor is már ott figyelt a szóvicc... www.phrases.org.uk/meanings/beauty-is-in-the-eye-of-the-beholder.html

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.11.13. 13:20:33

@Goombaa: Köszi, ma is tanultam valamit.

blarke 2017.11.13. 14:20:31

örülök a BG2nek a szubjektív toplistában (most tolom újra, olyan szinten szetmodolva, hogy rá sem lehet ismerni). ME2, Diablo 2 szintén.

Fallout 2 kicsit faj, hogy egyikotoknek sem fért bele :)

Személy szerint bajban vagyok, nem nagyon tudnék ennél a négynél több besztof második részt mondani...

Zarbon 2017.11.13. 14:52:36

fallout 2, starcraft 2, baldurs gate 2

Zarbon 2017.11.13. 14:53:23

@Zarbon: jajj meg divinity original sin 2

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.11.13. 15:30:15

nekem az impossible mission 2 csalódás volt az elsőhöz képest. a többi jó választás, bár a red dead nem volt meg, konzolmentesség miatt.

a beholder 1-ben voltak olyan ellenfelek, amik látszólag beholdernek néztek ki, azonban nem azok voltak. volt nagy beszarás, amikor numerikus billentyűzetet verve haladtunk előre a "lilatorta" dungeon-ban, és egy sarkon befordulva szembejött egy ilyen. de csak gázgolyó volt, ami közelharckor nagyot pukkant a csapat arcába.

GalaHU 2017.11.13. 16:43:13

Végre-végre! Köszi! :)

paráznabillegető 2017.11.13. 18:20:07

master of orion 2
last ninja 2
battle isle 2
mission impossible 2

Aranytorkú Károly Művész Úr 2017.11.13. 18:46:42

@manson karcsi: Ezek a 2. részben voltak.
Az igazi beholderek előtt.

midnightcoder2 2017.11.13. 18:51:31

Gothic2. Vagy háromszor játszottam végig anno.

Amúgy az EOB-nak egy nagy hibája volt: a térkép kezelés hiánya. Elég vicces volt, hogy az ember kézzel rajzolta a térképet a számítógép mellett kockás papírra. Már akinek volt ehhez türelme...

thief 2017.11.13. 18:57:53

Szerintem az első EOB Sega Cd verziója a mai napig vállalható. Mind a rajz, a zene elviszi simán a hátán az egészet. Én pár éve vittem végig ezt a verziót és jó volt...

killercsiga 2017.11.13. 19:35:09

Age of empires 2 nem tudom hogy maradt le mindkét listáról.
Mind a mai napig játsszák kompetitíven, és még új hivatalos kiegészítők is érkeztek az elmúlt években - mindezt egy olyan játékhoz ami ma már 18 éves elmúlt!

golf mk3 2017.11.13. 19:42:50

Pit Stop 2
Rengeteget játszottunk vele.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.11.13. 19:47:49

@killercsiga: ú, tényleg. Becserelem a mass effect 2-t

Void Bunkoid 2017.11.13. 19:55:24

"de készüljön fel idejétmúlt, nehézkes játékmenetre és kis játéktérre"

Ez sajnálatos, de mondjuk korfüggő, aki annak idején nem ismerte ezeket, és amúgy is manapság nagyon dívnak a retró kinézetű játékok, már csak az egyre terjedő mobilplatformon játszás miatt is, azoknak lehet, hogy nem is lesz zavaró.

Nekem viszont, aki kiskamaszként tolta annak idején ezeket, és az állam a padlóról szedegettem össze meg hugyoztam össze magam az izgalomtól, de "sajnos" gémer maradtam élemedett koromra is, na az ilyen diablók, assassins creedek, codok meg outlastek korában nemhogy ez, gyakorlatilag BÁRMELYIK kora 90-es évekbeli játék irdatlan csalódás. Ronda, kezelhetetlen, un-intuitív, béna és sokszor teljesen próba-szerencse alapú (lásd pl a point'n'click kalandjátékok kib*szott értelmetlen, egyértelműen időhúzásra játszó pixelvadászatai és teljesen logikátlan tárgypárosításokon alapuló puzzle-jai).

Sőt, kövezzetek meg, alapvetően nekem 2017-ben már az RTS, mint műfaj is iszonyatosan avítt és béna. Igen, a Starcraft is.

Gukker 2017.11.13. 21:32:51

Jagged Alliance 2.
Neverwinter Nights 2.
Wasteland 2.

Guardian Hero 2017.11.13. 21:42:49

Grathnek kudos a FIFA 96 említéséért, valóban forradalmi folytatás volt a maga idejében, az első hely sem lenne túlzás neki.

Ami még eszembe jut:
Elite 2 - Frontier (durva grafikai update + leszállás a bolygókon)

Veder1 2017.11.13. 22:14:38

A beholder egy elég ősi, több mint 40 éves monszta a kezdeti D&D időkből :)

en.wikipedia.org/wiki/Beholder_(Dungeons_%26_Dragons)

Veder1 2017.11.13. 22:18:25

A Beholder 1991-es a Black Crypt meg 1992-es, nem?

Hóember 2017.11.13. 22:28:52

Ez csak valami szándékos gonoszkodás lehet, hogy sehol nem látom a cikkben a Fallout 2-t. Tökéletes "hogy basszuk fel az olvasót" trükk, gratulálok!!!

tamareaf 2017.11.14. 01:10:55

@Void Bunkoid: YMW. Engem annyira nem érdekel a grafika, jó ha szép, például új Tomb Raider lenyűgöző volt, de én még most is leülök a TR1-4el játszani bármikor szívesen. Az a csöndes, felfedezős hangulat verhetetlen. A játékok nagy része középszerű, de igen jó játékok sztem időtlenül jól szórakoztanak. És ez a COD-ra is áll, vannak remek epizódjai, de inkább leülnék játszani a Doom 1-el, mint a COD:WWII-val.

Az RTS az meg egy más kategória, abból nehéz jót alkotni, és ami jó, az kevesek számára vonzó, mert nehezen tanulható.

tamareaf 2017.11.14. 01:12:17

@Hóember: Azért az anno kapott hideget-meleget. Amikor még keveseknek volt internete, akkor beletellett pár hónapba mire játszhatóvá lett patchelve.

tamareaf 2017.11.14. 01:13:05

@killercsiga: Elképesztő, hogy a Steames megjelenéssel mekkora új erőre kapott a scene.

Zoolex (törölt) 2017.11.14. 07:38:41

Batman Arkham City

Zoolex (törölt) 2017.11.14. 07:52:41

Az EOB2-ből kijött egy rajongók által felturbózott Amiga változat is 256 színű AGA grafikával és automapping (!) funkcióval. hol.abime.net/6040

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.11.14. 09:14:18

@Aranytorkú Károly Művész Úr: én az elsőre emlékeztem. a másodikban nem egy john delancie-fejű ürge volt vörös sárkányként a főgenya?

GalaHU 2017.11.14. 11:01:57

Országomat egy automappos EOB-ért!

Laszlo Bako 2017.11.14. 12:47:42

Dungeon Keeper 2! Kihagyhatatlan! Emlékeztek a kínzó kamrákban gyakorlatozó mistressekre?

Keshik 2017.11.14. 14:37:16

Dungeon Crawlerek ugyeben. Neha kedvem tamad szintiszta "oldschol" dungeon crawlert jatszani, es ehhez mostansag az Atlus Nintendo DS/3DS-re keszitett Etrian Odyssey sorozat az, amit ilyen cellal jatszok: genya level es szornydesgnok, es persze rajzold magad a terkepet hozza, azzal a kulonbseggel, hogy nem kell hozza fuzet, a jatek adja az eszkozt hozza, az erintokepernyos fele a 3DS-nek. Persze az ujabb reszeknel be lehet kapcsolni az automapping funkciot is, igy mindenki az izlesenek megfeleloen tud dungeoncrawlni.

Aranytorkú Károly Művész Úr 2017.11.14. 14:46:42

@Guardian Hero: Elite 2 bugos, játszhatatlan szar, az elsőhöz képest hatalmas ugrás, az igaz. A "3" rész, a first encounter már játszhatóbb.

Aranytorkú Károly Művész Úr 2017.11.14. 14:48:56

@manson karcsi: de, mondjuk röhejesen könnyű volt. Előtte a mind flayer dungeon, az kemény volt. Meg az óriások, ott nem lehetett félre ugrálni harc közben. Én egyszer végig vittem 1 karakterrel, egy lovaggal. A harmadikat sose bírtam végig szenvedni, az a játék borzalmas.

Aranytorkú Károly Művész Úr 2017.11.14. 14:49:57

Érdemes próbát tenni a legends of grimmrock-kal, elég szemét játék, de hozza az eob életérzést.

-Adam- 2017.11.14. 15:07:02

@Aranytorkú Károly Művész Úr:
Igazából az óriásokat ki lehetett kerülni, ha jól rémlik.
Miután felveszed a medúzák után a hilt of talont, visszamész és a teleport felől mész az óriások királyához.
Másik hiba az EOB 2-ben, hogy a tesztnél, ahol nem vihetsz magaddal varázskönyvet, kurzorként engedi a játék, hogy vigyél magaddal egyet.
A mind flayerekkel meg nem érdemes vacakolni, semmi értelmes nincs a fészkükben, csak egy gömb, amibe belenézhetsz. Érdemes egyből menni a lépcsőhöz és nyomás az utolsó pályára.

Egyébként az trollkodás egy IDDQD nevű blogtól, hogy a Doom II nem fért fel a toplistákra? :)
Az IM 2-nél biztos, hogy előbbre venném.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.11.14. 15:12:16

@-Adam-: Aki olvassa a blogot, tudja, hogy imádom a Doom II-t, de ma ezt inkább dlc-nek hívnánk, a játékmenetben csak egy új fegyver a lényegi újítás (jó, lett online játék is, de már annak is megvolt minden alapja az elődben). Az első Doom már önmagában annyira fasza volt, hogy a Doom II - bár valóban jobb volt - nem tudott egy év alatt ugrásszerű minőségjavulást hozni. Ami nem baj, de a felsoroltak meg igen, legalábbis szerintem. Persze ízlések és plafonok.

-Adam- 2017.11.14. 15:24:01

@Stöki: Igazad van ebben, azért is volt smiley ;)
Igazság szerint nekem az IM2 sem jelentett minőségjavulást, a tornyokban ki kellett szedni a számjegyeket a tárgyakból, ha jól emlékszem. De messze nem az összes kellett, mint az egyben és hiányzott a végéről a puzzle játék is nekem. De persze ízlések és pofonok, ahogy te is mondod.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.11.14. 15:44:20

@Aranytorkú Károly Művész Úr: grimrockot nézegettem, de sok-sok idő kellene hozzá.
az eob-ket én hexahackkel kimaxolt képességű csapattal nyomtam, így nem volt olyan nagy kihívás, csak a hülye item-eket nem vágtam mindig, hogy mi hova kell.

inframazsola 2017.11.14. 16:47:22

@Stöki: Valld be, hogy direkt azért indítottátok a podcastot 2015-ben, hogy ebből az adásból kihagyjátok a Fallout 2-t!@#$//^&*!

mbm 2017.11.14. 17:07:00

Nekem a Commandos 2, az Age of Empires 2 és az Europa Universalis 2 voltak azok a játékok, amik új szintre emelték és kerekké tették az egyébként is nagyon fasza első részeket.
De az Assassin's Creed 2-vel most se tudok mit kezdeni, szerintem nem jobb mint az első, sőt.

bbandi 2017.11.14. 19:26:49

Witcher 2. A W3 előtti egy-két évben játszottam végig az első kettőt, és az első résszel azért nem haladtam túl jól. Nyögvenyelős sztori, csomó bug, borzasztó fordítás (magyarra, ez lehet az én hülyeségem volt), fura harcrendszer. Igazából Vizima után indult csak be, és az már majdnem a vége.
A witcher2 ezzel szemben egy remek játék, amire persze a 3 rátett egy lapáttal, de szerintem a 2 nagyobb ugrás volt.

grungi · http://grungirpg.blog.hu 2017.11.15. 06:14:50

Szuper, teljesen egyet tudok érteni, hogy a 2. rész a csúcs az EOB-ok közül.

larry 2017.11.15. 11:41:08

@GyuszikaBaba: Az nem igazi második rész, csak azért 2, hogy meg lehessen különböztetni a kb párhuzamosan készülő másiktól.

random 2017.11.15. 14:09:28

Heroes II,
Unreal Tournament
Hidden and Dangerous 2,
Battlezone 2,
Fallout 2,
Need For Speed 2,
De a Moto Racer 2 is a sorozatanak legjobb darabja szerintem.

GyuszikaBaba 2017.11.15. 16:39:25

Akkor most a Space Taxiról nem lesz Mini Stöki???

:'D

Grath 2017.11.15. 16:40:20

@GyuszikaBaba: Hogy egy remek oldalt hypoljak: retro.land/command-conquer/

A Cryo és a Westwood is Dune-játékot csinált a Virginnek, és amelyik elsőként készült el, az lett a Dune, a második pedig a Dune 2. A franciák gyorsabbak voltak.

@random: Van sok igazság abban, amit írsz, de.
UT - nem folytatás, hanem spinoff.
NFS2 - szerintem a 2 SE volt az igazi faszaság, nem a sima 2. Plusz az 1-hez képest azért mindkettő itt-ott visszalépés volt.

A Fallout 2 nagyszerű volt, kivéve, amikor elvesztek a tárgyaim a csomagtartóban, aztán meg amikor a második nekifutásnál korrupt lett a mentett állásom. Ma már nyilván majdnem hibátlan, de engem elveszített a játék :) (Csak zárójelben merem megjegyezni, hogy a New Vegast viszont akár a listára is tehetném, ha elfogadnám, hogy a F3-mal új sorozat indult.)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.11.15. 16:42:24

@Grath: @inframazsola: Pontosan ezért nem került be nálam sem a 10-be. Akkor játszottam vele, amikor megjelent, és életre szóló trauma volt a rengeteg bug.

random 2017.11.15. 16:44:07

@Grath: Igen, tenyleg csalas az UT,de az Unreal II, mint eletem legnagyobb digitalis csalodasa (az orosz/thai/sved felesegrendelos bannerek utan persze) megsem kerulhetett oda. XD

Grath 2017.11.15. 20:31:48

@random: látom kimaradt a Mass Effect Andromeda :)

GyuszikaBaba 2017.11.16. 04:28:32

@Grath: óhhhh èrtem! Köszönöm :)

GalaHU 2017.11.16. 10:39:38

Nekem ezek hiányoznak a listáról:
Speedball 2
Monkey Island 2
Grand Prix 2
Forza Motorsport 2

Savior 2017.11.16. 11:38:44

@midnightcoder2: térképrajzolás: akkoriban MINDENKINEK volt ehhez türelme. Nekem a Wizardry 7 térképek foglalták el egy nagy spirál matekfüzet nagy részét. Tudom, annak volt automapje, de egyrészt a térképészet skilltől függött a részletessége, másrészt a régi szokások nehezen halnak ki. :)

@Guardian Hero: Elite 2 tényleg hatalmas előrelépés volt -- annyira, hogy annak idején nem is tudtam kezelni, és inkább hagytam a fenébe. :D

Savior 2017.11.16. 11:43:54

@Stöki: @Grath: Hát, én csak a Fallout 1-el játszottam, és hát azt is hívhatták volna inkább Bugsweepernek. Ha sikerült elkerülni (visszatölteni, mentésfile-t backupolni, stb.), akkor persze egy tök jó játék. Baldur's Gate dettó. Szóval egy dolog biztos, hogy az Interplay nem állt a minőségbiztosítás magaslatán.

Ami azért érdekes, mert anno (BT, Neuromancer, Battle Chess, Dragon Wars) nem volt még ilyen problémájuk.

Egyébként pedig a Star Control II egyértelműen az első. :)

Prefetch 2017.11.16. 11:55:09

Ezt a játékot úgy lehetne jól játszani, hogy az ember ír egy autohotkey scriptet, ami gombnyomásra az egérmutatót oda viszi az ütésre és klikkel, mejd visszatér az eredeti pozícióba, így csata közben nem kéne folyton egerészni, mert nekem az elég idegesítőnek tűnik.

Savior 2017.11.16. 14:34:53

Egyébként két kiegészítés a podcasthoz:

1. A szintlépés azért elég sokat számít AD&D-ben, mert egyrészt a HP nagyon fontos :), másrészt ekkor nő mindenkinek a támadása (sebzés, védelem nem), illetve varázslók / papok ekkor kapnak új varázslat-slotokat és szinteket. Azért ez elég fontos. :)
2. Azért vették észre a karakterek a titkos átjárókat, mert ha jól emlékszem, a szabályok szerint mindenkinek van erre 1/6 esélye, ha keresi. Elfeknek akkor is, ha csak elsétálna mellette; ha keresik is, 1/3. Szerintem jó ötlet volt belerakni, bár úgyis végigklikkelte az ember az összes falat...

Veder1 2017.11.16. 21:02:29

@Grath: ez a retro.land annyira hyper-mega-über-brutál-szuper, hogy hihetetlen! Hatalmas köszönet!

Komojtalan 2017.11.16. 22:23:44

Elsőre mind a 3 rész szuper volt, de egy rpg -ben ritka az ha érdemes másodszor is végig játszani. Ezeket nem tudom hányszor vittem végig, minden évben 1x: 1-2 1 nap, 3. 1 nap. Még a HoMM 6-7 volt ilyen, amit kb. 4x játszottam végig. Érdekes módon a Lands of loret csak 2x, elsőre rip, másodszor CD -s verzióban. A csata kis trükkel könnyű volt ha volt 2x2 -es hely: Ütés, arrébb lépés, fordulás, ütés, stb ... Említették a Legend od Grimrockot, első rész szerintem nagyon jó, második max. közepes, felénél abba is fejeztem.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.11.16. 22:53:56

@Prefetch: ha jól emlékszem, f1-től f6-ig végig lehetett nyomkodni a karaktereket, u-val fegyvert használva mindegyiknél, a numerikus gombokkal pedig lehetett forgolódni és tipegni.

Grath 2017.11.16. 22:54:54

@Veder1: én köszi, általában szombaton van mindig új cikk :)

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.11.17. 06:33:17

és hol a Simon the Sorcerer 2?!?
:)
na jó, azt pont nem hianyolom, de ezeket igen:
Monkey Island 2
Imperium Galactica 2
Settlers 2
Fallout 2
Prince 2
Doom 2
Spear (már ha ez a Wolfenstein 2)
Heroes 2
Risen 2

Grath 2017.11.17. 17:59:50

@-Szűcs Gyula-: néhány működne (na nem a Risen :)), de azt árulja el valaki, hogy a Doom 2 miért jó folytatás. Nem egyszerűen ultrajó második részekről szól a lista, hanem hatalmas előrelépést jelentő második részekről. A Doom 2 - amellett, hogy bődületesen jó játék - igazából nem sokkal több egy egyszerű pályacsomagnál. Dettó a Monkey Island.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.11.17. 19:26:19

@Grath: Ok, a Doom 2 csak egy DLC az 1-hez. De hogy a Risen 2 ne lenne fejlődés az 1-hez képest?!? Hát ott jött be ez az egész vudu kalózosdi, amit utána a 3-ban is tovább vittek! az 1-ben ez azért elég minimális volt...

GépBalta 2017.11.17. 20:18:53

Nekem a Team Fortress 2 ugrik be, mint nagyon sikeres második rész. Az adás kikerülésének pillanatában már az IDDQD házi szabály szerint (10 év vagy 2 konzolgen ha jól rémlik), is retrónak számít, de még mindig az egyik legnépszerűbb PC játék, pedig akadt pár kihívója az elmúlt évtizedben.

@-Szűcs Gyula-: Én nem próbáltam ugyan, de akkoriban senki nem is mondta nekem, hogy a Risen 2 olyan nagy durranás lett volna. A legtöbben inkább erős közepesnek osztályozták.

Chessterfield 2017.11.17. 21:56:05

@-Szűcs Gyula-: Hááát ízlések és pofonok, ugye... számomra a Risen 1 tökéletes, de a Risen 2 nálam a valaha volt legrosszabb folytatás, kb. 10 percig bírtam játszani, utána uninstall.

A Risen 3 egy fokkal jobb lett, de az első résszel összehasonlítva az is nagyon halvány.

Viszont a nemrég megjelent Elex eddig kellemes meglepetés, hozza a Risen 1 hangulatot, már csak azért is, mert jónéhány hangeffektet áthoztak belőle :D

A Gothic-sorozat nekem kimaradt, arról nem tudok nyilatkozni, de ha jól tudom, sokan pont a 2. részt tartják a legjobbnak.

Laslo_ 2017.11.20. 21:43:19

Aliens versus Predator 2: Nem ugyanaz a csapat készítette, mint amelyik az első részt, de ez talán játékosként kevésbé fontos. A második után az első rész mintha valami prototípus lenne: nulla történet, egyhangú, szűk pályák, kevés fegyver, nekem kisebb csalódás volt. A második rész szerencsére mindezeket a hibákat javította.

Jurassic Park Rampage Edition: A Jurassic Park annyira jól menő franchise volt a ’90-es években, hogy Super Nintendora és Sega Megadrive-ra készült játékadaptációk még a második film előtt kaptak egy-egy folytatást.
A Jurassic Park: Rampage Edition Megadrive-ra jelent meg és kb. ugyanaz áll rá, mint fentebb az Aliens versus Predatorral kapcsolatban. Az első rész egy nehézkesen irányítható platformer volt, ahol inkább az ugráláson és kiút megtalálásán volt a hangsúly, sötét, csúnyácska pályákkal. A második részben felpörgették a játékmenetet és az akciót hangsúlyosabbá tették (kb. itt egyetlen pályán annyit kell lövöldözni, mint az első részben összesen), ráadásul itt a dínók mellett már emberi ellenfelekkel is meg kellett küzdeni. A pályák szebbek lettek és változatosabbak: lovagolhatunk egy gallimimus hátán, egy pteranodon a karmai közé kapva repít fel a pálya tetejére vagy gumicsónakba szállhatunk (ez utóbbi már volt az első részben is, de ezen kívül csak gyalogosan közlekedhettünk).

Stuntman Ignition: Itt is egy másik csapat vette át a fejlesztést és kijavították az összes kritikus pontot. A pályák újrakezdés esetén szinte azonnal betöltődnek - ez igen fontos, mivel ez az a típusú játék, ahol egy pályák pár percesek, de gyakorta kell újrakezdeni őket. A játék játszhatóbb lett: az első részben a pályák teljesítéséhez egy bizonyos százalékot el kellett érni, amit attól függően kaptunk, hogy hány trükköt teljesítettünk, a végén ez már emlékeim szerint 100% volt. A második részben nem ennyire szigorúak, a trükköket könnyebb teljesíteni és a továbbjutáshoz nem is kell az összeset. Ha viszont a legjobb minősítést akarjuk megkapni, akkor a trükköket össze kell „fűzni” (két trükk között valami extra mozdulatot bemutatni, pl. motorral egykerekezni vagy csak veszélyesen közel elhaladni egy jármű vagy terepakadály mellett). Míg az első részben csak egymás után voltak teljesíthetőek a pályák itt az egymás után következő 3-4 pálya között szabadon választhattunk, így nem kellett idegbajt kapni, ha az egyik pálya sehogy sem akart sikerülni.

killerbee 2017.11.20. 23:10:02

Damocles (Mercenary 2)
Last Ninja 2 (föleg a zene miatt)
Frontier (Elite 2)
Sensible World of Soccer
Speedball 2

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.11.21. 01:02:20

@Stöki: @manson karcsi:
Hehe, nekem is egyből az jutott eszembe, hogy szegény Manson Karcsi!
:P

közösperonos átszállás 2017.11.21. 13:15:44

@Grath: "Dettó a Monkey Island. "

Sőt, ott az 1 jobb volt (mínusz grafika). Nem csak a setting, hanem a "pick up dog" jellegű "logikai" feladványok, ehh.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.11.21. 14:37:33

@-Szűcs Gyula-: szegény manson karcsi, nyugodjék békében. két napja, 19.-én halt meg.

kemi242 2017.11.22. 21:46:56

Az EOB2 zenéje Frank Klepacki (aki a Red Alert sorozathoz írt később remek zenét) egyik első munkája. Ha már Red Alert, a Red Alert 2 véleményem szerint felfért volna a 10 legjobb második rész listájára.

Gault 2017.11.22. 22:04:18

@GalaHU: automap sok egyéb funkcióval:
personal.inet.fi/koti/jhirvonen/ase/

Wasteland 2
Warhammer: Dark Omen

esetleg Populous 2

Bera Nándi 2017.11.23. 15:59:39

A silent hill 2 más játékmenetű mint az 1. Nem ugyanaz csak jobb, vagy ugyanolyan jó. Designban is szintlépés. Játékmenete is, sztorija is máshogy működik, szerinte befért vóna.

Ironfist 2017.11.28. 13:57:58

És a Team Fortress 2? :) Vagy az nem számít, mert az első rész csak egy Half Life mod volt?

Bobby Newmark 2018.03.31. 01:29:06

@Ironfist: Mármint úgy érted, hogy az első egy Quake1 mod volt. Aztán egy Quake2 mod Weapons Factory néven, meg még valószínűleg egy féltucatnyi befejezetlen elfajzás, aztán lett a Team Fortress Classic, ami már ugye a nevéből is mutatja, hogy nem ő az eredeti. És aztán kb még két abortusz, mert ugye volt egy verziója, ami HL1 enginere épült volna, és a szürkék meg a sárgák voltak egymás ellen és csak 5-6 kép volt róla kiadva hivatalosan. Aztán volt egy olyan, ami realisztikus akart volna lenni ilyen amcsi katona modellekkel, két ember kezeli a géppuskát, egyik csak a hevedert tartja stb., erről már videók is voltak. Aztán mikor ezután 10 évig nem történt semmi, utána lett a TF2.

Bobby Newmark 2018.03.31. 01:32:30

@GépBalta: Neked is ajánlom figyelmedbe a fentieket. Az nem második rész, hanem negyedik.

Bobby Newmark 2018.03.31. 01:41:20

@Savior: Frontier fasza, csak nincs benne mit csinálni. Én beleraktam rengeteg órát, és... összességében szar mint játék. Technikailag elképesztő, fél kislemez méretben egy teljes galaxis (procedurálisan generált, de a Föld környéke kb valós, meg néhány igen távoli "landmark" is benne van, pl Betelgeuse), 30 körüli űrhajó, textúrázás, newtoni fizika a bolygóközi űrutazásban, dinamikus gazdaság...
Kár, hogy semmi nem történik benne. Idemész, odamész, kereskedsz... kevés. Random küldetések idióták, szar őket csinálni, és nem adnak semmi értelmes jutalmat. Semmi értelmes cél, semmi sztori.

Frontier: First Encounters mindezt kijavította, tett bele "hand coded" küldetésvonalat... na ahhoz meg nekem nem volt már türelmem. Amikor még érdekelt, akkor 386oson nem ment, meg eleve csak a működésképtelen 1.0-t lehetett megszerezni, később meg már nem kötött le. Kár érte.

Bobby Newmark 2018.03.31. 01:44:14

@Grath: Monkey Island 2-ben debütált (ha jól emlékszem) a iMUSE zene engine, ami önmagában megérne egy misét. Az valami kurvajó, ahogy ugyanaz a dallam helyszínektől függően más hangszerekkel szólal meg.
süti beállítások módosítása