Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Szóval Epic. Úgy emlékszem - és remélem, jól emlékszem -, hogy ez azon játékok közé tartozott, amik anno az 576 Kbyte-tól 100 pontot kaptak. Legalábbis a grafikára, mert a játékmenet, az más tészta volt. 25 év után próbáltuk ki a játékot, ami az ilyen vektorgrafikás cuccoknál mindig veszélyes, és hát... de inkább hallgassátok meg az adást. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).
Az Ocean programjairól nem sok szót ejtettünk eddig, mert bár a nyolcvanas-kilencvenes évek egyik legnagyobb kiadója volt, többnyire elég felejthető rágógumijátékokat terített. Az Epic is ezek közé tartozott volna, ha annak idején nem emelkedik ki mesze a mezőnyből. A fejlesztő a Digital Image Design volt, egy brit csapat, amit Phillip Allsopp és Martin Kenwright alapított 1989-ben - ez utóbbi pedig egyben az Epic vezető fejlesztője. A cég repülőszimulátorokra specializálódott, ők csinálták például az F29 Retaliatort és az EF2000-et. A csúcson 80 embert foglalkoztattak, aztán 1998-ban az Ocean megvette őket, majd több eladást követően csendben beolvadtak a THQ-ba.
És látszólag az Epic is egy szimulátor, de valójában inkább egy szimulátoros kinézetű akciójáték, ami még a szép emlékű Comanche-nál is lájtosabb volt. Eredetileg Amigára és Atari ST-re készült, de még 1992-ben kapott pc- és NEC PC-9801-portot is. A játéknak két óriási szerencséje volt: 1. Baromi jól nézett ki a maga idejében. 2. Egy évvel sikerült megelőznie az X-Winget. 3. Sokan elnézték neki, hogy pofátlanul lopott. (Igen, tudom, hogy ez nem kettő, hanem három, örülök, hogy figyeltek.)
Mert az Epic készítőinek arcán rinocéroszbőr feszült. Gond nélkül nyúltak a régi Battlestar Galactica sorozatokból, a Star Wars- és a Star Trek filmekből, akár konkrét űrhajókat is (szóval ne lepődjünk meg, ha egy klingon Warbird húz el előttünk). A sztori a távoli jövőben indul, amikor az emberiség elhagyni készül a naprendszerét egy szupernóva-robbanás miatt. Az új otthon keresése közben a földi flotta belebotlik a Rexxon Birodalomba, és mivel harcias fajról van szó, kitör a háború. Szerencsére éppen van raktáron három kísérleti szuperűrhajó, azok majd megállítják jól ezeket a klingonoid izéket (- gondolta Stirlitz).
A játék elég nehezen született meg, három év fejlesztés után, ami a kilencvenes évek elején soknak számított. A hosszú vajúdásra magyarázat, hogy eleinte egy Uridium-szerű 2D-lövölde volt a terv, aztán az F29 Retaliator megoldásainak felhasználásával inkább egy vektorgrafikás 3D akciószimulátort készítettek. A sok fejlesztéshez képest a játék elég rövid a nyolc, aránylag gyorsan teljesíthető, űrbéli vagy bolygófelszínen játszódó küldetésével, cserében viszont rengeteg átvezető állóképet és minimálanimációt kap a játékos - tényleg a kor egyik legszebb játéka volt az Epic (bár még egyszer mondom: egy évvel az X-Wing előtt járunk).
Most (DOSBoxban) újra kipróbálva azért nyilván nem üt akkorát, mint régen, és inkább játéktörténelmi értéke van. Grath túl nehéznek találta, én csak billentyűzettel játszva kicsit ráéreztem (annak idején simán végigtoltam rutinszerűen), de nem ajánlanám jó szívvel a műfaj rajongóin kívül senkinek. Inkább nézzetek meg egy longplayt róla, nem lesz hosszú. A játékhoz amúgy volt egy kiegészítőlemez is, ami csak Amigára és csak a The One nevű magazin lemezmellékleteként jelent meg, 1994-ben pedig készült egy Inferno nevű folytatás, ami mindenben alulmúlta az Epicet (pedig az sem aratott osztatlan sikert, több kritikus nem szédült el pusztán a grafikától).
Legközelebb jövő hét első felében lesz Checkpoint, egy új vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.
A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #32: Cadillacs & Dinosaurs
- Checkpoint Mini #33: General Chaos
- Checkpoint Mini #34: Planescape: Torment
- Checkpoint Mini #35: Nitro Ball
- Checkpoint Mini #36: Oddworld: Abe's Oddysee
- Checkpoint Mini #37: TRON 2.0
- Checkpoint Mini #38: North & South
- Checkpoint Mini #39: Cannon Fodder
- Checkpoint Mini #40: Redneck Rampage
- Checkpoint Mini #41: No One Lives Forever
- Checkpoint Mini #42: LUFIS TAMADAS (Pooyan)
- Checkpoint Mini #43: The Lost Vikings
- Checkpoint Mini #44: Moonstone: A Hard Days Knight + TOPLISTA: A 10 legjobb véres játék
- Checkpoint Mini #45: The Chaos Engine
- Checkpoint Mini #46: Rise of Nations
- Checkpoint Mini #47: Ghostbusters + TOPLISTA: A 10 legjobb filmes témájú videojáték
- Checkpoint Mini #48: ActRaiser
- Checkpoint Mini #49: Ugh!
- Checkpoint Mini #50: The Incredible Machine + TOPLISTA: A 10 legjobb logikai játék
- Checkpoint Mini #51: Prehistorik 1-2
- Checkpoint Mini #52: Star Wars: Republic Commando
- Checkpoint Mini #53: Lion King + TOPLISTA: A 10 legjobb platformjáték
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, Kúthy Előd, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Szigeti Gábor, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Hájas Ákos
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)
Utolsó kommentek