HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #54: Epic

2017.10.13. 21:43 Stöki

cpmini_54.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Szóval Epic. Úgy emlékszem - és remélem, jól emlékszem -, hogy ez azon játékok közé tartozott, amik anno az 576 Kbyte-tól 100 pontot kaptak. Legalábbis a grafikára, mert a játékmenet, az más tészta volt. 25 év után próbáltuk ki a játékot, ami az ilyen vektorgrafikás cuccoknál mindig veszélyes, és hát... de inkább hallgassátok meg az adást. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról és gyorsan átfutnád a toplistáinkat, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

Az Ocean programjairól nem sok szót ejtettünk eddig, mert bár a nyolcvanas-kilencvenes évek egyik legnagyobb kiadója volt, többnyire elég felejthető rágógumijátékokat terített. Az Epic is ezek közé tartozott volna, ha annak idején nem emelkedik ki mesze a mezőnyből. A fejlesztő a Digital Image Design volt, egy brit csapat, amit Phillip Allsopp és Martin Kenwright alapított 1989-ben - ez utóbbi pedig egyben az Epic vezető fejlesztője. A cég repülőszimulátorokra specializálódott, ők csinálták például az F29 Retaliatort és az EF2000-et. A csúcson 80 embert foglalkoztattak, aztán 1998-ban az Ocean megvette őket, majd több eladást követően csendben beolvadtak a THQ-ba.

És látszólag az Epic is egy szimulátor, de valójában inkább egy szimulátoros kinézetű akciójáték, ami még a szép emlékű Comanche-nál is lájtosabb volt. Eredetileg Amigára és Atari ST-re készült, de még 1992-ben kapott pc- és NEC PC-9801-portot is. A játéknak két óriási szerencséje volt: 1. Baromi jól nézett ki a maga idejében. 2. Egy évvel sikerült megelőznie az X-Winget. 3. Sokan elnézték neki, hogy pofátlanul lopott. (Igen, tudom, hogy ez nem kettő, hanem három, örülök, hogy figyeltek.)

Mert az Epic készítőinek arcán rinocéroszbőr feszült. Gond nélkül nyúltak a régi Battlestar Galactica sorozatokból, a Star Wars- és a Star Trek filmekből, akár konkrét űrhajókat is (szóval ne lepődjünk meg, ha egy klingon Warbird húz el előttünk). A sztori a távoli jövőben indul, amikor az emberiség elhagyni készül a naprendszerét egy szupernóva-robbanás miatt. Az új otthon keresése közben a földi flotta belebotlik a Rexxon Birodalomba, és mivel harcias fajról van szó, kitör a háború. Szerencsére éppen van raktáron három kísérleti szuperűrhajó, azok majd megállítják jól ezeket a klingonoid izéket (- gondolta Stirlitz).

A játék elég nehezen született meg, három év fejlesztés után, ami a kilencvenes évek elején soknak számított. A hosszú vajúdásra magyarázat, hogy eleinte egy Uridium-szerű 2D-lövölde volt a terv, aztán az F29 Retaliator megoldásainak felhasználásával inkább egy vektorgrafikás 3D akciószimulátort készítettek. A sok fejlesztéshez képest a játék elég rövid a nyolc, aránylag gyorsan teljesíthető, űrbéli vagy bolygófelszínen játszódó küldetésével, cserében viszont rengeteg átvezető állóképet és minimálanimációt kap a játékos - tényleg a kor egyik legszebb játéka volt az Epic (bár még egyszer mondom: egy évvel az X-Wing előtt járunk).

Most (DOSBoxban) újra kipróbálva azért nyilván nem üt akkorát, mint régen, és inkább játéktörténelmi értéke van. Grath túl nehéznek találta, én csak billentyűzettel játszva kicsit ráéreztem (annak idején simán végigtoltam rutinszerűen), de nem ajánlanám jó szívvel a műfaj rajongóin kívül senkinek. Inkább nézzetek meg egy longplayt róla, nem lesz hosszú. A játékhoz amúgy volt egy kiegészítőlemez is, ami csak Amigára és csak a The One nevű magazin lemezmellékleteként jelent meg, 1994-ben pedig készült egy Inferno nevű folytatás, ami mindenben alulmúlta az Epicet (pedig az sem aratott osztatlan sikert, több kritikus nem szédült el pusztán a grafikától). 

Legközelebb jövő hét első felében lesz Checkpoint, egy új vendéggel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170611.png

További támogatóink:

Kiss András, Kúthy Előd, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Szigeti Gábor, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Hájas Ákos

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

35 komment

Címkék: retro podcast ocean checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr4112941261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.10.14. 07:29:34

hajdúcompon ezzel demózták a sound blastereket és a dx2-66-okat.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.10.14. 07:52:24

Jó kis adás! Remélem a SIMON THE SORCERER-ről, a COOL SPOT-ról és a COMMANDER KEEN-ről szóló is ilyen jó lesz! ;)

2017.10.14. 08:41:22

Hát ez tiszta Starfox! :D

Zoolex (törölt) 2017.10.14. 08:46:01

Csináltak ők aztán rendes szimulátort is, a TFX-et.

GépBalta 2017.10.14. 10:23:18

Hadd legyek én is Daev! Nem "Retaliátor", hanem r(i)Tellié(j)tör. Azt hiszem életem legelső videojátékai közt volt, az iskolai gépekre felcsempészett változata. Azért csak hiszem, mert lehet hogy tök más volt, de néhány videó, meg screenshot, hasonlít arra a pár emlékfoszlányra ami megmaradt abból az időből. A másik kettőre emlékszem. A Commander Keen 4 és a DOOM volt még a gépeken, azokra tisztán emlékszem. Talán még jobban csodáltam a grafikáját, mint a DOOM-ét. Persze sosem értettem, hogy mit kell benne csinálni, de nagyon jól elvoltunk vele. Mondjuk őszintén akkoriban a DOOM sem tetszett annyira, hogy megjegyezzem a nevét, de az azért elég egyedi játék ahhoz, hogy utólag biztosan felismerjem. Nálam a Keen volt a favorit, ott értettem, hogy mit kéne csinálni csak sohasem sikerült. Ráadásul nem elég, hogy 3 életem volt, de a suliban 45 perces timelimit is volt nehezítésként, a savegame funkciót meg még nem ismertem.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.10.14. 12:44:24

A beágyazott videóban is szerepel COMMANDER ZOLTAN, nagyon vicces! :D
Nekem amúgy ez a játék totálisan kimaradt anno.

sallaister 2017.10.14. 13:56:10

Egy kicsit Retaliator os beütése is van.

Void Bunkoid 2017.10.14. 18:24:49

Ó, jó volt ez. Speciel Star Wars nemnagyon volt fellelhető benne, Star Trek is csak a rexxonok vadászhajóinak az ábrázolásában, BSG viszont annál több (gyakorlatilag a flotta maga egy az egyben a Galactica "rag-tag fugitive fleet"-je, az anyahajók ugyan kicst redizájnoltak, de azok is erősen emlékeztetnek a BSG battlestarjaira, a védő vadászgépek meg egyértelmű Viper-klónok.

A zene sem volt túl eredeti, egyszerűen bepötyögték Holst Bolygók-szvitjének a kottáit....na, talán itt lehet az egyetlen Star Wars-kapcsolat, lévén John Williams elég pofátlanul nyúlta Holstot a főtémához (másokhoz meg orosz baletteket :D).

Void Bunkoid 2017.10.14. 18:29:41

Ja, az Adama-szerű vezéradmirálisról és a "may the gods be with us"-ról nem is beszélve...

Hoild 2017.10.14. 21:38:59

Mondok egy garantált újdonságot az Amiga verzióról. Legalábbis egy bizonyos amigás verzióról. Annak idején rendszeresen hazavittem néhányat kipróbálni a GURU szerkesztőségben felhalmozódott gyári játékokból. Amikor pont az EPIC is nálam volt, egy burzsuj Amiga3000 tulaj ismerősnél megnéztük azt, és már kb. a bootblock beolvasásánál egy fekete alapon vörös felirat jelent meg a ROMWhack ill. a GURU Meditation stílusában:
"68030 Detected and Utilized" (vagy valami ilyesmi).
És az így aktiválódott patch az A3000 25 MHz-es 68030-asával durván körbe is húgyozta az alapesetben csak blitteres vektormegjelenítést.

Később a saját A3000-esemen többféle EPIC crackben kerestem ezt a 68030 patch-et, de sajnos egyikben sem leltem meg. Az is igaz, hogy a kalózverziók bootblockjai eltértek a gyáriétól, hiszen mind valamilyen cracktrót húztak be.

Akit érdekel a dolog, az vadásszon össze a gyári lemezekről készült CAPS vagy egyéb image-eket, hátha így előkerül ez az extrás verzió.

Hoild 2017.10.16. 20:49:49

@manson karcsi: Köszi! Ez csak "68020 DETECTED" volt, FastMem nélküli alap A1200-esen. Ricegett is a 3D csúnyán. Remélem enpera a turbókártyás (030+FastMem) gépén kipróbálva zúzósabb teljesítményről fog majd beszámolni.

Hoild 2017.10.16. 20:54:03

@enpera: A te gépeden milyen konfigvisszajelzéssel indult el, és lényegesen jobban hasított+e, mint amit a YT-os videó mutat? Próbáld majd ki a gépet NTSC-ben elindítva is, mert úgy eséllyel még olajozottabb lesz.

GalaHU 2017.10.17. 09:17:36

Nem volt ebből valami demó 91-ben? Mert konkrétan belém van égve a kép, hogy középsuli választás előtt voltunk iskolalátogatáson és az egyik számtech-laborban (faltól falig XT-k és 286-osok) a tanári 386-oson ez futott. Konkrétan lehidaltam a graftól és a hangtól, és hogy-hogy nem azt az iskolát választottam! :)

Void Bunkoid 2017.10.17. 12:14:00

@GalaHU: hehe, na igen. Amúgy ezen régen én is gondolkodtam, hogy a mai legújabb-leghúbazmegebb játékokon már simán nem ülök le annyira még egy akár tízéves játékkal is összehasonlítva (na jó, remélem az AC Origins azé' leültet...), mint annak idején az ilyen C64-Enterprise cuccok utáni ugrásként a 90es évek elején az előbbi gépeknél nagyságrendekkel erősebb pécék megjelenítése láttán.

Pedig mekkora röhej, azok a gépek annak idején kb akkora háttértárakkal rendelkeztek, amikre ma egy tisztességes flac tömörítésű dal nem férne rá, észbontó 20-25 megahertzes órajelen hasítottak, és amelyik nagyon menő volt, annak már volt 1 MB (igen, megabájt...) ramja :)

Savior 2017.10.17. 13:02:33

Ez nekem már annak idején se tetszett, az van, amit mondtok: nagyon rövid és üres volt az egész. Mondjuk nekem a videónál lassabb játékmenet rémlik, de hát 386-osom volt.

Ezt eszembe se jutott egynél többször végigjátszani, de mondjuk az Another Worldöt én is végigvittem egy időben minden nap. :)

Viktor Fulop 2017.10.17. 14:59:40

Urstn dude nem ez volt az a cucc amit rongyosra jatszottunk nalad az elso, nyari melobol vedd pécéden?

GalaHU 2017.10.17. 15:21:27

@Void Bunkoid: Sokkal fiatalabbak voltunk, könnyebb volt elvarázsolni... :)

Void Bunkoid 2017.10.17. 20:18:46

@GalaHU: pedig mai szemmel borzalmas csúnyák már ezek a cuccok, sőt, meg merem kockáztatni, hogy sok 8 bites játék sokkal jobb esztétikai élmény, mint a velük hellyel-közzel egykorú pécés 3d dolgok, de hát akkor meg voltunk veszve, hogy húúbazmeg, körbe lehet járni egy matt szürke CSONKAGÚLÁT, mekkora realizmus, majd leugrik a monitorról :)

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2017.10.17. 21:15:00

@Hoild: igenis, amint lesz kis időm. Whdloados verzió remélem jó lesz.
030 van 32 megával, meg scanflicker, meg ilyesmik

Cvd 2017.10.18. 20:29:58

Az előbb ránéztem az Amiga verzióra.
Anno egy 020-as, 28 Mhz-es, 4 mega fastramos turbokártyás A1200-on játszottam vele sokat. Azon a töltés elején megjelent az "MC68020 DETECTED" felirat, és piszok jól is futott rajta. Furcsa volt hallani hogy PC-n billentyűzettel jobb, mert Amigán az egeres irányítás tökéletes volt, mindenféle érzékenységállítás meg ilyesmi nélkül (nem is létezett ilyen akkoriban). Most kipróbáltam PC-n emulátoron is, 68020-68030-as emulációval, mindkét esetben felismerte a bootnál a procit. Plusz megnéztem a 030-as turbókártyás A1200-omon is a WHDLoad verziót, ott viszont hiányzott az elején a szöveg. A grafika minőségre mindenhol ugyanaz mint régen.
Remélem előkerül valahogy a Holid által említett verzió, mert kíváncsi vagyok rá. A "normál" Amigás és PC-s verzió is sima fillezett vektorgrafikát használt, nem hangzik életszerűen, hogy a nem túl nagy 030-as procis Amiga piac kedvéért készült volna valami spec. verzió is, de lehet hogy valami tesztverzió volt benne hagyott funkciókkal. Annyit lehet tudni, hogy pontosan miben volt több a grafika az alapnál?

mbm 2017.10.18. 22:06:54

@Stöki: Off: akkor a release date-eket early accesben kell érteni, ugye?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.10.19. 10:09:17

@mbm: Elvileg nem, gyakrolatilag most a héten nagyon összesűrűsödött csomó teendő (pl. felvételeket is csinálunk előre), ezért a vágással is csúszok 1-2 napot.

mbm 2017.10.20. 10:41:42

@Stöki: ó ok, de persze nem lenne baj ha úgy lenne

Hoild 2017.10.20. 18:21:37

@Cvd: Köszi az infót. Csak extra teljesítményt írtam, sajnos a kidolgozottság nem változott. Nuku extra fényforrás/árnyék-számolás, vagy egyéb csicsa. Olajozottabb megjelenítés volt, ami nagyobb poligonszám kirakásakor sem döccen le nagyon. Ennyiben tért el, de ebben jelentősen.
Arra sajnos nem emlékszem, hogy a (legalábbis az Amiga verzióban) erősen korlátozott megjelenítési távolság a bolygófelszíni küldetésekben változott-e 030+FastMem konfigon, mert a blitteres megjelenítésnél csak viszonylag közel érve a 3D tereptárgyakhoz kerülnek azok tényleges megjelenítésre, és mintha a DOS változat jobb lett volna ebben, ráadásul ott 486DX2-eseken asszem hasított SVGA felbontásban is.

Cvd 2017.10.21. 10:50:34

@Hoild: Most már találtam hozzá kézikönyvet a neten, ebből derült ki hogy a "D"-t nyomogatva 3 fokozatban állítható a grafika részletessége, de úgy tűnik hogy csak több tereptárgyat pakol ki a játék, a modellek nem lesznek részletesebbek, és kb. a megjelenítési távolság sem változik. A középső részletességgel indul a játék, a legmagasabb fokozaton ehhez képest egész látványos a változás, pl. a második küldetésben a bolygó lapos felszínét teleszórja dombokkal, meg extra kis épületekkel. Hogy ezt tudtam-e régen arra már nem emlékszem. Kézikönyvem akkoriban nem volt, az én verzióm is ugyanarról a kamionról eshetett le mint Stökié.:) Ha a cracktro-ban nem tértek ki rá a billenytűzet kiosztásnál, utólag biztosan nem nyomogattam végig.
Lehet, hogy a nálad járt verzió a maximális részletességgel indult.

inframazsola 2017.10.22. 17:38:27

Nem türelmetlenkedés égett, csak a háztartási munkák ütemezése végett érdekelne, hogy mikorra számíthatunk a következő részre?:)

Bobby Newmark 2017.11.03. 12:00:26

Én nekem ez kizárólag a tévés 576kbyte műsorból volt meg. Gamplayt talán nem is mutattak, csak átvezetőket. Nagyon sokáig meg akartam szerezni, de nem sikerült.

Aztán pár éve megint eszembe jutott, letöltöttem, és egy világ omlott össze bennem. Valami olyan dolgok keringtek a fejemben, hogy lemodellezett naprendszer 3Dben, oda megyek, ahová akarok. Ehhez képest meg valami mezei árkád, ál3Dben, síkbeli űrrel. Béna, meg nettó parasztvakítás. Egy Elite2:Frontier többet tudott nagyságrendekkel, bár tény, hogy az is egy évvel fiatalabb.

Zoolex (törölt) 2017.11.04. 05:09:44

@Zoolex: Tegnap este én is kipróbáltam valódi CD32-n az Amiga floppy verziót. Ritka nagy humbug az egész cucc, legfőképpen a gameplay, ha lehet ezt annak nevezni egyáltalán. Ebből kifolyólag inkább most már nem is nagyon hasonlítgatnám a Starfox-hoz. És ezt az Inferno-ban tényleg sikerült még inkább alulmúlni?
süti beállítások módosítása