HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #142: Flashback

2020.12.13. 21:16 Stöki

cpmini_142.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Nem, a Flashback nem az Another World volt, bár annak idején sokan így ismerték. Némi hasonlóság persze van köztük, és hogy mennyi, arra kíváncsiak lettünk több évtized után, szóval kipróbáltuk a játékot, mondhatni volt egy Flashback-flashbackünk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Flachbacket - teljes amerikai címe Flashback: The Quest for Identity - ugyanúgy a francia Delphine Software készítette, mint az Another Worldöt (részben innen az állandó összehasonlítás), de a fő agytröszt más volt a két játékban. Paul Cuisset a név, amit meg kell jegyeznünk, aki korábban a Future Wars című kalandjátékot csinálta meg a stúdiónak, és a Flashbackkel maradt a sci-finél.

Hogy a játékot folyton az Another World mellé rakják, annak azért vannak mélyebb okai a közös istállónál. Bár a vezető fejlesztő más volt, egyéb posztokon azért előfordultak olyan dolgozók, akik mindkét játékon ügyködtek, és időben is egymáshoz közel jelent meg a kettő (1991-ben az Another World, 1992-ben a Flashback). És hát játékmenetbeli hasonlóságok is akadnak: mindkettőben egy magányos ember próbál átvergődni idegen, veszélyes pályákon, ezek a pályák nem scrollozódó képernyőkre vannak osztva, és még hasonló kütyüt is találunk (energiapajzs). Az animációk pedig fantasztikusan szépek mindkét játékban, meg úgy az egészükben nagyon stílusosak, jó rájuk nézni. (A főhős mozgását a Prince of Persia-féle rotoszkóptechnikával készítették.)

A Flashback viszont kicsit pörgősebb, akciósabb játék volt, és az egyes képernyők, illetve azok összefűzése is komplexebb lett, lehetővé téve bonyolultabb fejtörőket és akrobatikusabb mozgásokat (igen, ezen a ponton is nyugodtan jusson eszünkbe a Prince of Persia). A filmszerűséget azért ezzel együtt is, nagyon magáévá tette a Flashback is, sőt 1992-höz képest elképesztő mennyiségű és minőségű átvezető animáció került a játékba, abszolút kiérdemelve a cinematic platformer kategóriát. Csak mellette több harcra és feladványra is jutott proceszoridő. Oké, én ki merem mondani: az Another Worldtől lepadlóztam, amikor megjelent, és mai napig leborulok a letisztultsága előtt, művészet az a játék, egy csoda. De játékélményként a Flashback többet adott.

A sztorit még nem említettem, pedig egy 1992-es akció/platformjátékhoz képest elég pöpec történetet talált ki Cuisset. 2142-ben járunk, hősünk pedig egy Conrad B. Hart nevű férfi, aki amnéziásan ébred egy dzsungelben a Titánon. A vadonból elindulva aztán kideríti, hogy az emlékezetkiesése mögött súlyos összeesküvés rejlik, konkrétan alakváltó idegen lények fondorkodnak az emberiség ellen. Hét, aránylag nagy játékvilág (pálya) kell ahhoz, hogy Conrad leszámoljon, megelőzzön és végére járjon, a játékmenetet pedig egy ponton már teleportáló eszköz is színesíti.

És hogy milyen ma játszani a Flashbackkel? Még mindig tök jó, ajánljuk melegen. Akár az eredeti Amiga/DOS verziókat emulátorban, akár valami kulturáltabb megoldást, mint a GOG-verzió (ami persze DOS-os szintén) vagy például a switches újrakiadást. Amit kevésbé ajánlunk, az az 1995-ös folytatás, a Fade to Black, ami korai 3D-re cserélte a csodás pixelgrafikát, nem kellett volna. A Flashback viszont teljesen megérdemelten lett az egyik legsikeresebb francia játék (750 ezer eladott példány 1995-ig, ma már kétmillió fölött jár ez a szám). Lett volna amúgy egy harmadik rész is Flashback Legends néven, de a Delphine 2002-es csődje előbb következett be, mint az egy évvel későbbre tervezett premier.

Legközelebb előbb jövünk, mint gondolnátok, egy új nem-mini adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200930b.png

További támogatóink:

Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

11 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr8716320184

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbm 2020.12.13. 22:46:57

Nyomjon F5-öt a Cuisset-hez

scarabaeus 2020.12.13. 22:58:34

Ahogy beszéltetek a játék közbeni mozzanatokról, nekem is flashbackem lett. :-) '93-ban Amigán nyomattuk.

scarabaeus 2020.12.13. 23:10:13

Hm, a PC-s változatot most láttam először, a beágyazott youtube videón. Azért Amigán mást hallottunk. :-)
www.youtube.com/watch?v=wNTnRM77XuE
Érdemes összevetni, akár az intrót, vagy a főcímzenét.

Dukefazon 2020.12.14. 16:34:36

Whoa! Imádom! Én későn csöppentem bele az Amiga világába, sajnos nem tudom évszámhoz kötni, de kb 92től 98ig még Amiga volt a házi játékra alkalmas gépünk. Amikor bátyám hazahozta az Amiga500-at, a Flashback volt az első játék, amit berakott, a mai napig fel tudom idézni a szoba hangulatát, azonnal magával ragadott. A mai napig az egyik kedvenc amigás játékom! És jöhetnek itt az alkotók meg a rajongók a Mega Drive verzióval meg DOS verzióval, szerintem az Amiga verzió zenéje mindent visz.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.12.14. 20:04:13

bekötött szemmel végigjátszom bármikor.
nem dokumentált mozgások megvoltak valakinek?

tájbor1001110 2020.12.14. 20:39:08

@Dukefazon: Megnéztem az amigás intrót, jól megkurtították a PC-hez képest! Jóval döcögősebb is, persze érthető.
Egyébként, emlékszem nekem akkor egy 386DX40-em volt, de minden ami nem vektorgrafikát használt, kiábrándítóan lomha volt az amigához képest, a kb. 6x-os órajel ellenére. Na meg be kellett érni az adlib szinti kártyával. Emlékszem, néha feljártam egy gyerekhez amigázni és csak pislogtam mit tud a gép, tiszta kognitív disszonancia, szabályosan kellemetlenül éreztem magam.
'...szoba hangulata': Mikor beüt egy régi hangulat, az oda tud b@szni, nekem főleg a c64-es korszakból.

Generic Jingle 2020.12.15. 09:52:46

Tényleg volt anno némi értetlenkedés, hogy akkor most melyik melyik.

Amíg nem néztem meg a mellékelt videót, addig ebből a játékből csak az első pálya első képe volt meg fejben, az intro nem, még úgy sem, hogy az adásban elmesélik Stökiék, míg az Another Worldből az intro volt meg, és az első pálya nem. Érdekes.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2020.12.15. 19:06:57

Imádtam ezt is, az Another Worldöt is! (Sőt, a Future Warst is!)

Aston Kanál 2020.12.20. 23:08:24

Nem a Grathet akarom idegesiteni, de ugy fel oraja a karacsonyi akcioban 90 egesz pennyert lattam a Nintendo Store-ban :)

Bobby Newmark 2020.12.25. 18:20:28

Nem értek egyet, Another World jobban öregedett. Nincs éles váltás az átvezetők és a játék grafikai stílusa közt, meg nem fullad repetitív unalomba a játék a vége felé sem. Flashback meg igen, idegurul, odalő, odagurul, idelő, ismételd 34szer mire meghal az ellen. Pfuj.
Another Worldöt kb évente újrajátszom, Flashbacket meg akkor, ha elmúlt az előző végigjátszás során szerzett csömör.

Kit Fisto 2021.03.22. 01:31:38

@Bobby Newmark: Azért annyira nem rossz az. Sosem értettem az ilyen igényeskedőket. A mai 2D akciójátékok egy kalap kaka a Flashbackhez képest. Az Another World tényleg jobb, de nem is mint játék, hanem hatalmas hangulata van. Szinte egy interaktív film! Pláne az Anniversary Edition. Mint játék, a Flashback jobb. Mint engine. az is átvezető animos, de lehetett volna jobb is. Az AW-ben nem fontos dolgokat mutatnak animációval, inkább hangulati elemek, filmesebbé teszik az egészet. A méretük megegyezik a játékéval. A FB-ben inkább információs szerepük van, és kisebb méretűek az animációk. Mindenesetre, én máig imádom mindkettőt. És bármelyikkel kezdenék el játszani, sokáig nem tudnám abbahagyni!
süti beállítások módosítása