Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
BBC Micro klasszikusról ritkán beszélünk, pedig ez a gép a briteknek olyan volt, mint nálunk a VTC, és nyilván a tehetséges angolok összehoztak rajta pár jó játékot - hogy mást ne mondjak, az Elite is BBC Micróra készült. És van egy másik E-betűs BBC Micro-csoda, ami viszont nem lett akkora siker, mint az Elite, pedig megérdemelné: ez az Exile. Grath nem ismerte, én pedig örömmel mutattam meg neki, annak ellenére, hogy a játékot valószínűleg sosem fogom végigjátszani. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Ahogy az Elite sztorija is, az Exile-é is két brit egyetemistával kezdődik, akik elhatározták, hogy összedobnak egy játékot. Őket Peter Irvinnek és Jeremy Smithnek hívták, és korábban mindketten próbálkoztak már játékfejlesztéssel BBC Micrón. Irvin az Imperial College diákjaként az űrhajós-lövöldözős Starship Commandot készítette el, Smith pedig a Cambridge-en az asteroidsos irányítású Thrustot (ez az irányítás aztán visszaköszön az Exile-ban). Egyesült erővel természetesen sci-fi játékot készítettek, méghozzá egy olyan felfedezős játékot, amit ma már metroidvaniának hívnának - csak ők 1988-ban tették ezt, hatalmas, egybefüggő játéktérrel, évekkel például a Castlevania: Symphony of the Night előtt, és egy igen szerény képességű hardveren,
Mai szemmel is szinte hihetetlen, hogy mi mindent belezsúfoltak a BBC Micro (illetve az Acorn Electron) 32 kilobájtos memóriájába. Mindkét fejlesztő igen erős matekos-fizikás háttérrel érkezett, ezért amit csak tudtak, leszimuláltak a játékban, a súrlódástól a szélviszonyokig. De nem álltak itt meg: azt is leprogramozták, hogy az általuk teremtett hatalmas térképen a tárgyak és élőlények hathatnak-e egymásra, és ha igen, hogyan. Így végül egy egész kis világot teremtettek, amiben a játékos akár több megoldást is találhat egy-egy problémára (például rögtön a játék elején megtámad egy madárszerű lény, előle el is menekülhetünk, de akár oda is csalhatjuk egy löveghez, ami végez vele).
A sztori szerint a főhős egy Mike Finn nevű űrhajós, akinek egy bolygóról kell kiszabadítania egy expedíció legénységét, no meg megtalálni egy alkatrészt, amivel elröppenhet. Ehhez fel kell fedeznie a bolygó hatalmas barlangrendszerét, és átvészelni rengeteg nehézséget a helyi flóra és fauna képviselőitől kezdve a legénység egyik megkattant tagjáig. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy Smithék hatalmas térképet készítettek (lásd itt), és telerakták olyan játékelemekkel, amiktől a játékos úgy érezte, hogy tényleg egy veszélyes küldetésen jár. Pedig az Exile-ban nem lehetett meghalni, mert ha elfogyott az életerőnk, Mike Finn visszateleportált a kezdőhelyre. Ezzel együtt nagyon kevesen játszották végig a játékot, és még kevesebben úgy, hogy a legénység minden tagját megmentették (van olyan is, akit időkorláton belül kell elérni). Az Exile nem adta könnyen magát: ki kellett ismerni, térképezni, többször nekifutni. Rengeteg időt el lehetett ütni vele, de mindig kicsit tovább is lehetett jutni.
A 32K-s korlátnak persze ára is volt. A grafika egyszerű, zene nincs. Ennek ellenére valahogy mégis stílusos tudott lenni a játék, és nemcsak külsejében, hanem játékmenetével is. 1988-ban gyakorlatilag az Exile-on kívül nem létezett olyan mászkálós játék, ami nem lineáris volt, teljes környezetet szimulált és töltés vagy képernyőváltások nélkül kezelt hatalmas, egybefüggő térképet. Már csak ezért is érdemes kipróbálni ma is, emulátorban is - aki kicsit belekóstol, hamar eljut oda, hogy hüledezni fog, és kalapot emelni a két brit előtt. Aki pedig végigjátszaná, itt talál egy guide-ot. Persze nem kell a BBC Micro verzióval szenvedni, mert 1991-ben C64-re és Amigára is megjelent a játék, kicsit pimpelve (például már volt egy minimális kezelőfelület és üzenetsor, mert az eredetiben erre sem jutott bájt).
Legközelebb egy héten belül jövünk egy új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:
- Checkpoint Mini #123 - Dune 2000
- Checkpoint Mini #124 - Peggle
- Checkpoint Mini #125 - Outlaws + TOPLISTA: A 10 legjobb vadnyugati játék
- Checkpoint Mini #126 - Banshee
- Checkpoint Mini #127 - Panzer General
- Checkpoint Mini #128 - Litil Divil + TOPLISTA: A 10 legjobb rajzfilmgrafikás játék
- Checkpoint Mini #129 - Albion
- Checkpoint Mini #130 - Scorched Earth
- Checkpoint Mini #131 - C&C: Red Alert + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek szín van a címében
- Checkpoint Mini #132 - The 7th Guest és The 11th Hour
- Checkpoint Mini #133 - Earthbound
- Checkpoint Mini #134 - Dig Dug és Galaga + TOPLISTA: A 10 legjobb játéktermi játék 1985-ig
- Checkpoint Mini #135 - Elasto Mania
- Checkpoint Mini #136 - Dink Smallwood
- Checkpoint Mini #137 - Beneath a Steel Sky + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fém van a címében
- Checkpoint Mini #138 - C.R.E.A.T.U.R.E.S. 1-2
- Checkpoint Mini #139 - Eric the Unready
- Checkpoint Mini #140 - Midnight Resistance + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek napszak van a címében
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek