HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #141: Exile

2020.11.22. 23:22 Stöki

cpmini_141.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

BBC Micro klasszikusról ritkán beszélünk, pedig ez a gép a briteknek olyan volt, mint nálunk a VTC, és nyilván a tehetséges angolok összehoztak rajta pár jó játékot - hogy mást ne mondjak, az Elite is BBC Micróra készült. És van egy másik E-betűs BBC Micro-csoda, ami viszont nem lett akkora siker, mint az Elite, pedig megérdemelné: ez az Exile. Grath nem ismerte, én pedig örömmel mutattam meg neki, annak ellenére, hogy a játékot valószínűleg sosem fogom végigjátszani. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Ahogy az Elite sztorija is, az Exile-é is két brit egyetemistával kezdődik, akik elhatározták, hogy összedobnak egy játékot. Őket Peter Irvinnek és Jeremy Smithnek hívták, és korábban mindketten próbálkoztak már játékfejlesztéssel BBC Micrón. Irvin az Imperial College diákjaként az űrhajós-lövöldözős Starship Commandot készítette el, Smith pedig a Cambridge-en az asteroidsos irányítású Thrustot (ez az irányítás aztán visszaköszön az Exile-ban). Egyesült erővel természetesen sci-fi játékot készítettek, méghozzá egy olyan felfedezős játékot, amit ma már metroidvaniának hívnának - csak ők 1988-ban tették ezt, hatalmas, egybefüggő játéktérrel, évekkel például a Castlevania: Symphony of the Night előtt, és egy igen szerény képességű hardveren,

Mai szemmel is szinte hihetetlen, hogy mi mindent belezsúfoltak a BBC Micro (illetve az Acorn Electron) 32 kilobájtos memóriájába. Mindkét fejlesztő igen erős matekos-fizikás háttérrel érkezett, ezért amit csak tudtak, leszimuláltak a játékban, a súrlódástól a szélviszonyokig. De nem álltak itt meg: azt is leprogramozták, hogy az általuk teremtett hatalmas térképen a tárgyak és élőlények hathatnak-e egymásra, és ha igen, hogyan. Így végül egy egész kis világot teremtettek, amiben a játékos akár több megoldást is találhat egy-egy problémára (például rögtön a játék elején megtámad egy madárszerű lény, előle el is menekülhetünk, de akár oda is csalhatjuk egy löveghez, ami végez vele).

A sztori szerint a főhős egy Mike Finn nevű űrhajós, akinek egy bolygóról kell kiszabadítania egy expedíció legénységét, no meg megtalálni egy alkatrészt, amivel elröppenhet. Ehhez fel kell fedeznie a bolygó hatalmas barlangrendszerét, és átvészelni rengeteg nehézséget a helyi flóra és fauna képviselőitől kezdve a legénység egyik megkattant tagjáig. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy Smithék hatalmas térképet készítettek (lásd itt), és telerakták olyan játékelemekkel, amiktől a játékos úgy érezte, hogy tényleg egy veszélyes küldetésen jár. Pedig az Exile-ban nem lehetett meghalni, mert ha elfogyott az életerőnk, Mike Finn visszateleportált a kezdőhelyre. Ezzel együtt nagyon kevesen játszották végig a játékot, és még kevesebben úgy, hogy a legénység minden tagját megmentették (van olyan is, akit időkorláton belül kell elérni). Az Exile nem adta könnyen magát: ki kellett ismerni, térképezni, többször nekifutni. Rengeteg időt el lehetett ütni vele, de mindig kicsit tovább is lehetett jutni.

A 32K-s korlátnak persze ára is volt. A grafika egyszerű, zene nincs. Ennek ellenére valahogy mégis stílusos tudott lenni a játék, és nemcsak külsejében, hanem játékmenetével is. 1988-ban gyakorlatilag az Exile-on kívül nem létezett olyan mászkálós játék, ami nem lineáris volt, teljes környezetet szimulált és töltés vagy képernyőváltások nélkül kezelt hatalmas, egybefüggő térképet. Már csak ezért is érdemes kipróbálni ma is, emulátorban is - aki kicsit belekóstol, hamar eljut oda, hogy hüledezni fog, és kalapot emelni a két brit előtt. Aki pedig végigjátszaná, itt talál egy guide-ot. Persze nem kell a BBC Micro verzióval szenvedni, mert 1991-ben C64-re és Amigára is megjelent a játék, kicsit pimpelve (például már volt egy minimális kezelőfelület és üzenetsor, mert az eredetiben erre sem jutott bájt).

Legközelebb egy héten belül jövünk egy új vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hatodik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20200930b.png

További támogatóink:

Kiss András, rozmy, kopeszku, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Vasas Gergő, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag, Bakonyi Gergő István, Markó Gábor, Seci, NPanyo, zsovez, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, Tök Inger, pec, Magunsz, Obertmotz, Rauminen és Fattykány.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

15 komment

Címkék: podcast c64 bbc micro checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6516290606

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.11.23. 00:26:22

Az Antiriad vagy a Moonshadow rajta van esetleg a listátokon?

erosennin79 2020.11.23. 01:17:01

Sziasztok
Újfent köszönöm a munkátokat.
Szuper lett ez a podcast is.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.11.23. 06:18:29

báj(t)os játék, annyi szent.

Generic Jingle 2020.11.23. 11:06:17

A mellékelt videó nem hozta vissza a hangulatot, de amikor rákerestem a C64-es verzióra tecsőn, egyből elmorzsoltam egy könnycseppet.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2020.11.23. 12:45:35

Kösz, remek adás volt egy számomra teljesen ismeretlen cuccról. A névsorolvasás a végén meg már olyan, mint a vízállásjelentés, mindig meghallgatom mint biztos pontot a változó világban.

Valenhun 2020.11.23. 19:59:13

C64-en ha 100x nem kezdtem el végigjátszani, akkor 1x sem, de sose jutottam tovább 10-15%-nál.

sporovits 2020.11.23. 22:07:35

Volt szerencsém nekem is játszani a Exile-lal C64-en, ha jól emlékszem, elég jó értékelést kapott az 576 KByte-ban, ez is hozta meg a kedvemet hozzá akkor. Többünkhöz hasonlóan én sem jutottam el benne sokáig, viszont kellemes emlékeim maradtak róla.
Ellenben néhány remake készült belőle, az egyikkel (The Nameless) játszottam is jó néhány éve és szerintem nem is sikeredett olyan rosszra a játék!
A többi remake felsorolás szinten: www.nemmelheim.de/exile/exile-incarnations_frame.html

Generic Jingle 2020.11.24. 18:34:06

@Valenhun: Én is gyakran elkezdtem, de nekem max. 5% sikerült. Vagy még annyi sem.

scarabaeus 2020.11.24. 23:21:18

Amigán találkoztam az Exile-lal, a '90-es évek elején. Megragadott az amigás változat grafikája (az előzményeit nem ismertem), és tetszett a fizikája. Plus/4-en a Thrustot, Amigán az ugyanolyan Zarathrustát nagy ötletnek tartottam az egy illetve két tömegközéppontos rakétás manőverezéssel, tetszettek, az Exile viszont teljesen lenyűgözött. A bejárhatatlanul nagy térképpel (a saját térképemen berajzoltam, mekkora egy képernyő, máig elképedek rajta), fizikával, mindenféle lényekkel, mókával, trükkel, szóval igen jól elvoltam vele sokáig.

Előszedtem az annak idején spirálfüzetbe rajzolgatott térképemet, beszkenneltem:
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_sajat_terkep.jpg

Aztán utánanéztem az amigás változat térképének, és akkor jött a második megdöbbenés. Rárajzoltam az általam bejárt terület határvonalát pirossal, és hát, évtizedekkel később látom, hogy még mennyi mindent kellett volna bejárnom a játékból akkoriban. :-)
scarabaeus.nvs.hu/exile/Exile_bejart_resz.jpg

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2020.11.25. 11:31:00

furcsa, hogy a vvvvvv-t nem említi senki, pedig az is ilyen kalandozós, felfedezős, csak az irányítás van a végletekig leegyszerűsítve.

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2020.11.26. 21:02:33

@scarabaeus: elismerésem a térképért, nekem ekkora sem volt :) Én is nagyon szerettem a játékot, már csak a fizikája miatt is, a lebegés miatt... Emlékszem, mennyire büszke voltam, amikor az általad C-vel jelölt ágyút félre tudtam nyomni fejjel úgy, hogy a madarak alulról emeltek...

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2020.11.26. 21:05:50

@scarabaeus: Ja, azt nem írtam, hogy nekem C64-en volt (ott is ekkora volt vajon a térkép?)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2020.12.02. 20:40:49

Technikailag ez a játék mutatja azt, hogy mit lehet, ha akar a fejlesztő. Kb. nyomokban sem látni lassan 10+ éve azt a szemléletet, ami ebben a játékban van.

Kit Fisto 2024.07.14. 15:30:21

Emlékszem, akkoriban "bejelöltem" ezt a játékot is az 576-ban. Ezt meg kell szerezni :) De aztán mégis kimaradt. Most előbb megnéztem a BBC Micro videót, majd egy Amigásat.
Az eredeti verzió meglepett, nem számítottam ilyen jó animációra főleg ezen a gépen és 1988-ból. A színek már egy másik téma - zöld űrhajóhajtómű.. és ami nekem nagyon zavaró lett volna, hogy az egyszerű grafika miatt még azt sem ismertem volna fel magamtól, hogy az ott egy ajtó, vagy úgy általában, hogy mi micsoda. Számomra ez jelentette volna a második legnagyobb nehézséget. Az elsőt pedig természetesen a jetpackkel való közlekedés. Bár úgy tűnik, azt is egész jól megoldották, de nekem eleve nem tetszik ez a módszer. Ha simán szaladgálni és ugrálni kellene, mint a Turricanben, sokkal jobban játszható játék lehetett volna. Vagy legalább csak a magasabb helyek elérésére használni, nem pedig végigbukdácsolni az egész játékot, mint valami űrruhás
Supermannel. Áh, és az űrruha: Matematikusaink abban nem brillíroztak, hogy egy ilyen dressz 30-40 kiló, és aligha lehetne benne így szaladgálni és bukdácsolni. Lassabb játékmenettel reálisabb, és talán könnyebb is lehetett volna. Ezeket leszámítva, különben valóban érdekes, jó játék.
A C64 verziót csak képeken láttam. Szép, és biztos vagyok benne, hogy jól is működik, jó átiratnak tűnik.
Az Amigás verzió egy másik világ, még aprólékosabb a grafika, és jobbak a hangok, de nekem úgy tűnt, mintha ez a verzió még nehezebb lenne. Mintha még kevésbé az okos taktikázás volna a cél, hanem a gyors akciók, azaz a bukdácsolás mesteri szintre fejlesztése. Továbbá utálom, ha egy játékban teleportok vannak. Itt eltűnök, valahol máshol megjelenek.. ez nehezen követhető, és valljuk be, olcsó módszer a nehézzé tételre. (az egyetlen játék, amiben nem jött le idegesítően, a Lost Vikings) Itt láthattok képeket az AGA verzióról, valóban AGA, ez még szebb lett. Ha valaha kipróbálnám, ezt választanám.
amiga.abime.net/games/view/exile
süti beállítások módosítása