HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #168: Quest for Glory

2021.11.15. 21:59 Stöki

cpmini_168.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Szégyenletesen kevés szó esett eddig a Checkpoint 7 évadjában a Sierra Quest-sorozatáról, most elkezdjük törleszteni az adósságot a Quest for Gloryval, amit egyébként is sokan kértetek. A Sierra ugyebár az egyik legjobb kalandjáték-fejlesztő cég volt (a Lucasarts mellett), a Quest for Gloryval viszont kicsit már a szerepjátékok terepére is átmerészkedett. Hogy ez mennyire sikerült jól, eláruljuk: nagyon. Na de mennyire öregedett jól? Hát, ezt meg az adásban áruljuk el. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

A Quest for Glory sorozat lelke az amerikai Cole házaspár, Corey Cole és Lori Ann Cole. Súlyos alfageek mindkettő, és ennek köszönhetik azt is, hogy találkoztak: egy szerepjátékos/scifi találkozón futottak össze, ahol Corey mesélt, és rávette Lori Annt, hogy álljon be hozzá játszani. Ebből levélberátság lett, aztán találkozók, közös partik, végül szerelem szövődött, 1982-ben pedig összeházasodtak. Azóta is együtt vannak, és még mindig geekek, pár napja streameltek egyet Halloween alkalmából, nagyon cukik.

Lori Ann általános iskolai tanár volt, Corey pedig programozó - nem meglepő, hogy utóbbi révén kerültek a Sierrához. Corey azt remélve, hogy az Atari ST lesz a jövő erős platformja, kitanulta annak programozását, és ennek köszönhette, hogy a Sierrához került. A Sierra akkor éppen elvesztette az Ultimát, és valami erős saját szerepjátékbrandet akart, ehhez keresett RPG-ben jártas embereket. Erre a hirdetésre jelentkezett Corey, de végül az Atari ST miatt vették fel, és nem játéktervezőnek, hanem programozónak. Corey kiismerte lassan a Sierra kalandjátékmotorját, és esténként otthon beszélgetett a feleségével a munkájáról. Együtt kitalálták, hogy ezzel a motorral akár valami szerepjátékosat is lehetne kezdeni. Egy évig dolgoztak az ötleten, aztán előadták a Sierra-góré Ken Williamsnek, aki rögtön szerződtette Lorit is, és a házaspár belevágott a játék fejlesztésébe, ami később az első Quest for Glory lett (illetve eleinte még Hero's Quest, de aztán át kellett nevezni jogi okokból, mert volt egy HeroQuest nevű táblás társasjáték).

Cole-ék fejest ugrottak az ismeretlenbe, de csak a karrierjüket tekintve. A játékról már nagyon sokat tudtak a legelején is, nem hiába agyaltak már előtte sokat a részleteken. Nagyjából meg is tudták valósítani, ami a fejükben volt, bár egy rakás apróság nem került be a játékba, főleg a technikai korlátok miatt. A Sierra ekkor még a szövegbeviteles-grafikus motorjánál tartott, ami akkortájt már nem volt a legmodernebb darab, de erre készült el a Hero's Quest, 1989-ben, EGA grafikával. Aztán elég hamar, 1992-ben már az új motorral és VGA grafikával megjelent a remake is, ez már Quest for Glory néven. A fő platform pc volt, de azért megjelent Amigára, Atari ST-re és Macre is, és viharos sikert aratott, egy időben a Sierra legkelendőbb terméke volt.

A siker titka részben a szerepjátékos körítés volt. A Quest for Gloryban háromféle karakterrel lehetett indulni, és mindegyik más képességekkel járult hozzá a fejtörők megoldásához. Ez akkoriban elég szokatlan húzás volt, és az újrajátszhatóságnak is jót tett (a Sierra pedig rá is ment erre, úgy hirdette, hogy "három játék egyben"). A másik erős pont pedig a tudatosan épített, előre kitalált sztori volt. Cole-ék már az első játék készítésekor tudták, hogy hová akarják kifuttatni a cselekményt összesen négy játék alatt. Kitalálták a háttérvilágot valahol a fantasy és a mesék között félúton, mind a négy játékhoz rendeltek egy-egy mondavilágot, amiből ihletet merítettek, illetve a négy őselemet is behozták a sztoriba. Pontosan tudták, hova akarnak eljutni, terveiket csak egyszer módosították komolyan, amikor beiktattak egy ötödik részt, ami összefogta a másik négyet és visszautalgatott rájuk. Sőt, annyira egy sztoriként kezelték a játékokat, hogy a főhőst át lehetett mozgatni egyik játékból a másikba (legalábbis a statjait, mert az előző rész többféle befejezésből mindig a legjobbnak gondoltat kanonizálta a folytatás). Mondani sem kell, ez is nagyon modern tervezői megoldás volt akkoriban (a fő dizájner amúgy Lori Ann volt, de a későbbi részeknél Corey a programozásból azért átmozgott a rendezői szék felé.

Ebből az elhivatottságból születtek meg aztán a folytatások is. Az első rész a germán regékből és a tündérmesékből építkezett, a második (QfG II: Trial By Fire, 1990) az Ezeregyéjszaka meséiből, a harmadik (QfG III: Wages of War, 1992) az egyiptomi és más afrikai mitológiákból, a negyedik (QfG: Shadows of Darkness, 1993) a szláv folkórból, a befejező rész (QfG V: Dragon Fire, 1998) pedig a görög mondákból. Mai szemmel is csemege ez a sorozat mindenkinek, aki hajlandó kalandjátékokkal játszani (bár a szerepjátékos harcok nem öregedtek jól). Egyetlen pontban érezni talán gyengébbnek a többi Sierra-kalandnál: a főhős jellegtelen a többi Quest-széria főhőseihez képest, de ez részben a választható karakterből fakad, és bőven kárpótol érte egy csomó játékmechanikai finomság és a sztori kanyarjai. Szóval nagyon-nagyon ajánljuk ma is, pláne hogy a teljes sorozat elérhető pár dolláért/euróért a GOG-on.

Legközelebb még a héten jövünk egy újabb Minivel (két nagy adás volt egymás után, azért jön most zsinórban két Mini). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a hetedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20211024.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Kurucz Ádám, Kecskés János, Kozmér József, Nagy Gyula, Lidérc, kfgyk kfgyk, Horváth Zoltán, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, KrApN3k, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

8 komment

Címkék: retro podcast sierra checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3916756242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Generic Jingle 2021.11.16. 10:54:29

Kár, hogy nem Hero's Quest lett a neve, biztosan árulták volna az Andrássy úti Hírók Boltjában.

scherier 2021.11.16. 14:55:41

Megnéztem őket, tényleg cukik, szinte érzed az ari zónát ahogy együtt töltik az atari estét:) Bocsi:))

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2021.11.16. 21:00:40

engem pont az rpg-elemek és az akciórészek irritáltak benne. a jó kis kalandjáték- és fejtörőelemek háttérbe is szorultak, piha!

Zolexx 2021.11.18. 05:56:08

PC-n a legelső rész támogatta a Roland MT-32-t? Ezerszer különb hangja van, mint a felújított változatnak vagy a más gépekre készült portoknak.

Amigára egyébként az első két rész klimpírozós változata jelent meg és sajnos azok is csak szegényes, EGA palettának megfelelő grafikával. Atari ST-n pedig csak a legelső rész volt.

Zolexx 2021.11.18. 06:02:13

@Zolexx: Mondjuk az alábbi lista szerint jó néhány Sierra Quest játék más platformokon is kapott Roland MT-32 támogatást:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_MT-32-compatible_computer_games

Szekrényszagú néni 2021.11.21. 12:55:06

Legelső kiadású D&D-ben (mai szóhasználattal OD&D) voltak skillek? Ez azért meglepne. Vagy csak Arizonában?

Generic Jingle 2021.11.24. 19:28:47

Kutya legyek, ha az említett társasjáték pár ábrája nem szerepelt anno az 576-ban.

Reactor 2021.11.28. 04:57:49

Jók a Sierra-féle kalandjátékok, egyetlen dolgot utáltam bennük, de nagyon: a logikai rejtvényeknek sokszor a világon semmi értelmük nem volt, képtelenség ép ésszel rájönni a dolog nyitjára. Mindent meg kell nézni-szagolni-ízlelni-tapogatni, és nézni, mikor kínál fel a játék valami új lehetőséget...

Készült azóta jópárból modern újrafeldolgozás, na azokra már tényleg nincs panasz.
süti beállítások módosítása