HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #115: Cave Story

2019.12.06. 00:17 Stöki

cpmini_115.pngÜdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Kevesen ismerik a Cave Storyt, például én sem ismertem, de a Checkpoint Mini arra is jó, hogy elfeledett gyöngyszemeket előkaparjunk a múltból. Grath mutatta meg nekem ezt a kis csodát, és rögtön megszerettem. Hogy miért, azt részletesen kifejtem a podcastben, kicsit tömörebben pedig alant. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Cave Story fejlesztésének története nem szokványos, miközben a legszokványosabb fejlesztési sztori: egy fiatal programozó szabadidejében elkezdett játékot hegeszteni, és pofozgatta nagy kitartással. Ami nem megszokott, az egyrészt az, hogy a játék tényleg elkészült (hiszen az ilyen hobbiprojektek nagy része behal) másrészt az, hogy a fejlesztő teljesen amatőr módon és intuitívan, de mégis olyan érzékkel rakta össze a játékelemeket, mintha tapasztalt veterán lenne. A Cave Story azóta is az indie sikerek egyik korai és szép példája.

És akkor már nevezzük is meg az alkotót: a japán Amaja Daiszuke, művésznevén Pixel készítette a Cave Storyt szabadidejében PC-re, nagyjából 1999 és 2004 között (a játék 2004-ben jelent meg). Pixel még akkor kezdte el a játékot, amikor műszaki fősulis volt, aztán az üzleti világban lett programozó, és onnantól a Cave Story hegesztése lett neki a pihenés. Teljesen ötletszerűen dolgozott, először például megcsinálta a címképernyőt meg pár karakter mozgását. Gyerekkori kedvencei, a Metroid és a Castlevania alapján úgy gondolta, egyfajta Metroidvania-játékot (duh) készít, és elkezdett nagy, de zárt 2D pályákat tervezni, amik összekapcsolódtak. Ezeken a pályákon a főhősnek platformokon kellett ugrálnia, ellenfeleket lelőnie, és egyszerű fejtörőkön túljutnia. Mondom, Metroidvania.

A műfaj számtalan klónjából kiemelte viszont egy játéktechnikai megoldás: az ellenfelek halálakor olyan bigyókat lehet felvenni, amik növelik a főhős fegyverének szintjét, viszont ha a főhős sebződik, veszít is ilyen bigyókat, és a fegyvere is gyengülhet. Vagyis a játékos motivált abban, hogy nekimenjen a szörnyeknek, ne pedig kikerülje őket, ugyanakkor eléggé vigyáznia kell magára, és nem csak a csökkenő életerő miatt. Mentéspont persze van a játékban, de pont olyan messzire elszórva, hogy kihívás legyen a továbbjutás jó fegyverrel is. Ez végig fenntart egy feszültséget a játék során, és amúgy a pályatervezés is meghazudtolja azt a tényt, hogy egy kezdő rakta össze a Cave Storyt.

A játéknak Történet is van persze, bár röviden elintézhető: egy fantáziavilágban egy kómás robot amnéziásan ébredve próbálja összerakni, hol van, aztán belefut egy emberrablós drámába, és segít megoldani. Egyszerű az egész, és nem is a sztori érdekes, hanem a grafika: a történet cuki, de azért saját karakterrel bíró pixelgrafikával elevenedik meg, és bontakozik ki, ahogy hősünk felderíti a játék barlangjait és újabb lényekkel találkozik.

Miután a játék pc-re megjelent, lassacskán elterjedt a játékosok között, és kialakult egy kis rajongótábora. Ezt megneszelte a Nicalis kiadó, ami Pixel úrral szerződést kötött (egyesek szerint csúnyán át is vágta őt), és kiadta a Wii-s, DSi-s verziót, valamint a Steamen fellelhető, kicsit kipolírozott Cave Story+-t, két éve pedig switches port is megjelent. Ha valamelyik platformon belebotlotok, bátran próbáljátok ki, ma is nagyon pöpec kis játék ez.

Legközelebb pár napon belül jövünk, és szerintem megint Minivel, mert a vendéges adásokkal kicsit csúszunk most (majd behozzuk). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20191012.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, Kurucz Ádám, Nagy Gyula, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, Szabó Ferenc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, Vidra, kszicsillag.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

13 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr9315316694

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Serathis 2019.12.06. 04:27:42

Cave Story. Valszeg a legjobb ingyenes játék amit valaha csináltak.

BobaFett 2019.12.06. 10:17:35

Végre újra volt ilyen értékelés hogy checkpoint checkit. Ezek miért maradtak el ? Meg régi adásokban volt kisipolás helyet mario hangok, stb. Ezek feldobták régen az adást.

csikocska 2019.12.06. 22:38:16

Amikor éppen felkerült a Cave Story+ játék a Steam-re, a sima Cave Story-val tettem egy próbát és nekem is tetszett az igényes pixelgrafika, a különféle zenék és a 3 féle befejezés miatt. :)

Valamennyi módosítás is készült egy évtized alatt, néhány olyannyira említésre méltó lehetne, mint az alábbiak:
- Cave Story with a fourth ending (egy nem hivatalos 4. befejezést adó mod)
- King: Strife and Sacrifice (AKA King's Story): egy előzmény lehetne a Cave Story cselekményei előtt, csak sajnos nem készült el teljesen
- Jenka's Nightmare: egy epilógus jellegű mod, teljesen hihető történetszállal (és egy kicsit nehezebb, mint a sima Cave Story
<;-P)
- Another Cave Story Sequel: hasonló mod, mint a Jenka's Nightmare

AarPoe 2019.12.06. 22:44:16

@BobaFett: Volt mindig, de ez egyfajta pozitív nekünk tetszett-értékelés, kapja meg automatikusan minden játék. Rendszeresen vannak tematikusan szarjátékok is a porondon amolyan FreddyD módra, értelemszerűen azoknak ez nem jár. :)

AarPoe 2019.12.06. 22:45:17

@AarPoe: javítás: nem kapja meg, értelemszerűen... :)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.12.07. 09:38:25

a felhős résznél idegesítő volt az ugrálás, és a bónusz cuccokat indokolatlanul nagy szívás volt néhol megszerezni. de tényleg jó játék, én a +-t játszottam.

a támogatós kép már 8764 pixel magas.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2019.12.07. 16:48:26

Nincs ---more--- a posztban, főoldalon látszik a teljes poszt, a kilóméteres támogatói képpel!

Amúgy meg hol vagytok, "szarfosuncsiformátumapodcast, holvannakacikkek, régenmindenjobbvoltfőlegaziddqd?"-huhogók?
Most (meg a többi Mininél) legyen nagy a szátok! :D

Generic Jingle 2019.12.07. 17:40:46

@BobaFett: Nagyon régen, még az első időkben "checkpoint approved" is volt.

dzsedaj 2019.12.07. 18:58:43

@AarPoe: igazából több kategória is van/volt, a rossz játékoknak is volt sajátjuk és régebben több játék végén is elhangzott az osztályzás, függetlenül attól, hogy tetszett-e, vagy nem, aztán ezek el-elmaradoztak, de néha feltűntek időnként. Gondolom az sem segítette a dolgot, hogy a srácok nem mindig emlékeztek pontosan, hogy mik voltak a kategóriák neve :D

Majdénmegmondom 2019.12.13. 09:44:53

Mivammá, karácsonyi szünet?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2019.12.13. 10:17:33

@Majdénmegmondom: Ma publikálok új adást. Egy másikat meg vasárnap.

Majdénmegmondom 2019.12.13. 12:09:36

@Stöki: Éreztem, hogy most kell lázadnom! Megyek is a Patreonra...