HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Köszönjük, Jack!

2012.04.10. 16:38 Stöki

Köszönjük neked, sokan, az első számítógépünket. A 16-ot, a 64-et, a 128-at, az 512-t. A 320*200-at, a 16 színt, a három hangcsatornát, és mindent, amit ezekből ki lehetett hozni. Köszönjük első, BASIC-ben írt saját programjainkat. A ?SYNTAX ERROR-t, a ?LOAD ERROR-t, a POKE-ot, a trainereket, a hideg és a meleg resetet. A magnófejállítást, az utántöltős programokat és a Quickshot joystickokat.

Köszönjük könnyű másolhatóságot, és azt, hogy a keleti blokkban is kicsírázhatott a játékkultúra. A Commorode Világot, CoVboyt és Sótész Gögyöt. A végigjátszásokat és a lemezcseréket. A Plusi–C64-háborút, a Kazettaküldő Szolgálatot és az 576 Kbyte-ot. A demoscene-t, a crackercsapatokat, és a számtalan új fejlesztőstúdiót.

Köszönjük a Commodore-okra készült játékokat. A sok halált az Aztec Challenge-ben, az Antiriadot és a Test Drive kanyarjait. A Stunt Car Racert, a fejlevágást a Barbarianben, és a C.R.E.A.T.U.R.E.S. humorát. A Raid Over Moscow-t, a Street Rod ’63-as Corvette-jét és a lovagi tornákat a Defender of the Crownban. A Supremacy és a Myth zenéjét, és a két Impossible Missiont. A Shoot’em Up Construction Kitet és a Graphic Adventure Creatort. Az Időrégészt, a Bosszút, az Új Vadnyugatokat, ezek jelszavas védelmét és a Newcomert. A Pirates! tengeri csatáit, a lila csápot a Maniac Mansionben és azt, hogy Zak McKracken nevét senki nem tudta helyesen leírni. Rick Dangeroust, Gianát, és az utolsó nindzsát.

És köszönjük az átiratokat is. A Total Eclipse-et, a Nodes of Yesodot, azt, amikor végre végigjátszottuk a Head Over Heelst. A Paperboyt, a Lords of Midnight végtelenségét, a Tir Na Nog átláthatatlanságát. A Boulder Dasht, a Laser Squad pályáit, a megunhatatlan ELITE-et. A Commando termelte adrenalint, a Ghost’n’Goblinsot és a Wizard of Wor kétszemélyes arénaharcait.

Köszönjük az IDDQD-t, és a lelkesedést, amit kaptunk hozzá.

Tegnap elhunyt Jack Tramiel, a Commodore alapítója.

157 komment

Címkék: commodore halál jack tremiel

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr154381143

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Malachi 2012.04.10. 21:22:21

mi is Commodore gépekkel kezdtük otthon, aztán számtech fakton is C-16-osokon okítottak - engem már nem, mert otthon megtanultam a BASIC alapjait, szóval játszani jártam be. :D

meg is van a plus/4, a C64 és azóta vettem egy másikat is mellé, ami első bekapcs után nem adott képet, de szétkaptam, kiegyengettem az elgörbült csatlakozólábat és utána minden remek volt. mint a régi szép időkben...

Nyugodj békében, Jack!

Malachi 2012.04.10. 21:23:17

(ugyanitt jó állapotú eladó Amiga500-at keresek)

matlab compiler 2012.04.10. 21:25:30

5 ?"szív"
..

120 GOTO 10
RUN

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.04.10. 21:26:32

Milyen furcsa szinkronicitás, hogy épp tegnap tettem pontot a saját "rövid" cikkem végére, amelyet a C64 születésének a harmincadik évfordulójára írtam. (Most kiegészítettem egy-két mondattal az aktuális események kapcsán.) Csak kb. egy-két hét múlva terveztem volna nyilvánossá tenni majd a weboldalamon (egyelőre képanyagot gyűjtök hozzá illusztrációnak, a HTML kódot addig nem szerkesztem be), de úgy döntöttem, hogy most kissé megelőlegezem ezt itt. Egyelőre csupán PDF-ben olvasható el a szövege, ha valakit érdekel, a lenti linken megtalálható:

istennyila.hu/dox/archive/h_c64.pdf

(A történések fényében most picit talán morbidnak hat a címválasztás és az alcím, azaz "Gép az emulánsok ellen - Harminc éves, és még mindig él...") Aki mégis nekidurálná magát, azt előre is figyelmeztetem, hogy 24 oldal. Az írásomhoz jó szórakozást, a jó öreg Jack bácsinak pedig R.I.P.

matlab compiler 2012.04.10. 21:26:57

a haverommal kockás füzeten terveztünk sprite-ot, és kézzel, byte-onként vittük be, POKE parancsokkal...
aztán joystickal lehetett irányítani, olyan jól sikerül hogy ki is mentettük kazettára :)

agent_x 2012.04.10. 21:28:51

@Usul74: néha egy szó felér ezerrel. mint most.

(II. Torgyán Виктор) THY Rokk *n* Troller 2012.04.10. 21:32:23

Személy szerint hiányolom a magyar fejlesztésű játékokat a felsorolásból, mint például a Ghost (ezt égettem epromba is)

pedigrépa 2012.04.10. 21:39:10

Szivárvány fut az egész képernyőn:

$1000 SEI
$1001 LDA #$0B
$1003 STA $D011
$1006 INC $D020
$1009 JMP $1006

SYS4096
:DDDD

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2012.04.10. 21:39:37

Bezzeg, amikor a számítógépet még javíthatóra és nem eldobhatóra tervezték...

Én későn, 2001 végétől 2009 őszéig részesültem a Commodore 64 nyújtotta örömökben. Ezen tanultam meg morzézni, az Aztékban mindig megettek a piranhák, és váltig állítom, hogy az igazi Flipper, ahol igazán meg kell dolgozni a pontokért, az C64-en játszható.

Sőt, volt sakkprogramom is. emlékszem, hogy másfél óra küzdelem után egy pattot sikerült kihoznom, de volt, aki könnyen mattot adott a gépnek.

Malachi 2012.04.10. 21:40:21

@Dr. Doktorovics THY Rokk 'n' Troller: személy szerint csak neked: "Az Időrégészt, a Bosszút, az Új Vadnyugatokat, ezek jelszavas védelmét és a Newcomert..." innen fentről.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2012.04.10. 21:41:09

Kár, h a Plus 4 kimaradt a felsorolásból, én azon kezdtem.

Még mindig megvan datasettel. Imádtam rajta pl. kickstartot játszani.

*rockstar* 2012.04.10. 21:41:12

Kívánom, hogy legyen neki könnyű a föld, és köszönök minden percet, minden élményt, amit kaptam a komodortól. R.I.P.

Dester 2012.04.10. 21:43:09

@TetraB: engem is érdekelne egy ilyen cikk, de az én blogjaim nem ilyen témájúak, Stökiékkel egyeztess. :)

Sokan írnak itt mindenféle BASIC kiegészítőkről... Nos, én alföldi gyerek vagyok, és a mi kis városunkban még Amigát se láttam, nem hogy ilyen nyalánkságokat. A régi újságokban nyálcsorgatva figyeltem a Proszolg és egyéb játékküldő szolgáltatásokat, karikázgattam, hogy mi minden kéne, de soha nem volt módom rendelni. Ezek a cuccok nekünk elérhetetlenek voltak. Ezért én az alap C64-en, alap BASICben tanultam meg programozni azoknak a könyveknek a segítségével, amelyeket apám össze tudott szedni mindenféle piacokon és egyéb helyeken. Nem volt más. Gép kód? Ugyan már, mint ha most a szanszkritot kéne fordítanom magyarra, a világ hetedik csodája volt.
Cartridge-et sem láttam soha annak idején, csak nemrég sikerült például szereznem egy Final Cartridge III-at, ami a non plus ultra volt abban az időben. Most már látom, milyen lehetőségektől estem el. Azért vigasztal a tudat, hogy amit lehetett elérni az alap BASICben 10 éves fejjel, azt elértem. Utántöltős programokat írtam, mert nem fértek el a memóriában. (Ez persze nem azért volt, mert annyira király voltam, hanem mert a programozói technikám finoman szólva nem volt kiforrott.) Ez sem volt egyszerű, nem volt mindegy, melyik programrész volt a nagyobb, ha jól emlékszem, a kisebbet nem lehetett a nagyobb után tölteni. És még ezer apróság.

Azok az átvirrasztott esték, amikor a haverommal gépelgettük be órákon keresztül az itt-ott megjelent programokat, amelyek néhány "olvasható" és milliónyi DATA sorból álltak. (Aki annak idején programozott C64-ben akár csak sprite-okat vagy minimális hangkeltést, tudja, miről beszélek.)

És... nem működött. A fejünket fogtuk...

Azért a 1541-es floppy meghajtót sikerült megzenéltetünk. :) Örömmámorban úsztunk. Édesanyám nem értette, amikor lelkendezve cibáltuk be a szobába, hogy megmutassuk... Csak annyit kérdezett: "és?" :) A "De anya"-val kezdődő mondatok sem hatottak. :)

Azt hiszem, oldalakon keresztül tudnám mesélni, ahogy azt már korábban is megtettem néha a blogon. :)

Dester 2012.04.10. 21:46:05

@Isten Nyila: Beleolvastam, nagyon jónak tűnik! Töltöm is le a telefonomra, holnap munkába menet olvasgatom is. Köszi!

no mail, no problem 2012.04.10. 21:52:03

és a lode runnert meg a tetrist is!

tlantos 2012.04.10. 21:55:25

Sokunknak nagyon sokat jelentett a munkassaga.
Koszonjuk.

PiBá 2012.04.10. 21:57:12

R.I.P.
Köszönet a kellemes percekért, órákért!

RosszQtya · http://indafoto.hu/rosszqtya 2012.04.10. 21:58:19

emlékszik még valaki a rátkai féle szöveges játékokra? :))

konyvelomo 2012.04.10. 22:00:13

Tartalmas élet... nem kis nyomot hagyott maga után.

Nekem is C64-gyel kezdődött a számítástechnika.
És a Bubble Bobble (a 74. szoba kötelező kifagyásával) lemaradt a listáról...

Nick Leeson 2012.04.10. 22:02:41

Nyugodjék békében!

A pirates volt a kedvencem!

Mi annak idején a suliban egész nap egymással cserélgettük a programokat, a poke kódokat, stb.

Sajnos a mai fiatalok egy androidos telefonon is képtelenek kikapcsolni az állandó net kapcsolatot, ezért naponta 2-3 alkalommal töltik a telefont...

VT 135 2012.04.10. 22:03:50

Az Ataris vonalért köszönet/leborulás valahogy kifelejtődött... Remélem, ez nem azt akarja szimbolizálni, hogy a cikkírók fejében még mindig "Commodore rule, Atari sucks" él. :) Jó lenne frissíteni a cikket és az Atari vonalat is megemlíteni valamilyen szinten benne.

Rihárdó · http://rihardo.uw.hu 2012.04.10. 22:16:29

Olvasgatom a hozzászólásokat, és eszembe jutott, hogy elképesztő, de amikor 2001-ben, a középiskola elvégzése után egy évig olyan iskolába jártam, ahol már volt állandó netkapcsolat, az első dolgok, amiket letöltöttem, az a C64 emulátor és azok a játékok voltak, amiket soha nem tudtam megszerezni... Hiába volt már PC-m és játszhattam az új játékokkal, nem érdekeltek...

hebab 2012.04.10. 22:19:57

@RosszQtya: ha más nem, a cikkíró igen. olvasd csak el még egyszer, és máris látod ott a Bosszút, az Új Vadnyugatot...

Dudi 2012.04.10. 22:27:17

Három ember alapozta meg a jelenemet és a jövőmet: Édesanyám, aki megszült, Édesapám, aki megvette a C64-et, és Jack, aki megalkotta.

Kár, hogy nem működik az IDDQD irl :(

RIP

Wertzui 2012.04.10. 22:43:43

@Parasite: Nem. Erősen kétlem. Ma már szinte csak casualság van. Aztán ha megunja a gyerek, leveri az asztalról a gépet/földhözvágja és megrugdossa a telefont és másnapra már meg is vették a szülei az akkor aktuális csúcskészüléket.

▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒ 2012.04.10. 22:47:12

Stöki! Ez a cikk egy szép megemlékezés. Mindent, amit leírtál átéltem. De tényleg mindent.

Wertzui 2012.04.10. 22:55:16

@VT 135: Talán az Ataris ténykedéséért többen átkozzák, mint amennyien az Atari ST-ről valaha is hallottak.

ommm 2012.04.10. 23:07:56

ó, ez szomorú, sajnálom és köszönöm is neki. nyugodjék

docgoyo 2012.04.10. 23:21:23

Bammeg, a Quasimodo senkinek nem jutott eszébe?! Meg volt valami kétfedelű repülús játék - Mad Max vagy valami ilyesmi címmel - "majdnem" 3D-ben!

LOL

Régi szép idők...

R.I.P.

SECI 2012.04.10. 23:25:37

Super Pipeline? Quest for tyres?

Aramir1975 2012.04.10. 23:28:56

Nyugodjék békében! :(

docgoyo, Blue Max volt az :)

THK 2012.04.10. 23:39:23

@VT 135: valszeg mert az Atarit Tramiel kétszer is csődközelbe vitte így vagy úgy: először amikor még konkurrense volt, másodszor pedig amikor a Commodore után odakerült, de a korabeli ST-k nemigen tudtak az Commodore Amiga-val versenyezni

Mohican 2012.04.10. 23:50:11

Respect!
... és a nekrológ is fasza! Pár szót emelnék csak a Computer karácsonyos, Csoki művházas, klubos, sorbanállós-junostos, Amigázós évekért ... amiért szintén hála és köszönet!

közöSÜN 2012.04.10. 23:57:26

Több működőképes C64-em van otthon, van egy +4-em is.
Holnap hazamegyek, bekapcsolom, tolok egy Raid Over Moscow-ot...

R.I.P.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.04.10. 23:59:32

Hét végén lesz a "Retro videó és kvarcjáték kiállítás" ( www.csokonaimk.hu/index.php/component/rsevents/event/4087-retro-video-es-kvarcjatek-kiallitas.html?Itemid=101 ) remélem lesz majd sok-sok commodore-os cucc!! :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.11. 03:51:40

@pedigrépa: "Én szeretném megköszönni azt a pár hétnyi nemalvásos időszakot amikor az alsó-felső keret után az oldalsó részbe is ki tudtam vinni a spite-okat.... Imádtam akkor élni."

Mondhatjuk azt is, akkor érdemes is volt. :-)

@Behajtó70: "Ó, és ha hangok! ADSR képzéssel! Mi mindent megtanított velünk az kis gép!"

Ez az, te fogtad meg a házi számítógépek kategóriájának a leglényegét. Ezekkel a kis masinákkal tanulni tudtunk. Láthattuk, hogy mi mindent megcsináltak már rajta mások, és láttuk, hogy ennek benne kell lennie a mi gépünkben is, csak meg kell keresnünk. Kutattuk, gyűrtük, ötleteket és nagy trükköket cseréltünk a haverokkal, és állandóan tudtunk haladni. Mindig tudtunk valami érdekes újat csinálni, és ez kihozta belőlünk a maximumot, mert mindig közel volt az új cél.

Ha a Hold nem lenne, a szomszéd bolygókig kellett volna eljutnunk ahhoz, hogy a Földet elhagyjuk. Máig megvalósíthatatlan, a Hold viszont éppen elérhető volt, kihozva az emberi technológiából azt, ami akkor kihozható volt. A Hold nélkül nem lett volna értelme a próbálkozásnak, és az űrhajózás megmaradt volna a Föld körüli pályán.

A C64-esem mindig kínált egy közeli, elérhető, de csak agymunkával elérhető célt, valami olyat, amit elérve új, látványos eredményben gyönyörködhetünk. Ennek a gépcsaládnak ez a meghálálhatatlan erénye, felfedezésre ösztönzött egy egész generációt. Bárki hozzáfoghatott a programozásához, a "Helló, világ!" megírásához elég volt a gépet bekapcsolni (és várni 4 másodpercet), majd beírni a parancsot és kész. Ha valaki mutat nekem egy olyan eszközt a PC-n, amellyel ugyanilyen könnyedén lehet lépésről-lépésre haladni a programozás tanulásában, akkor mutasson, mert látni szeretném. Ma az is eredménynek számít, ha a gépet sikerül egy hónapig működőképes állapotban megtartanunk. Akkor viszont: katt, 4 másodperc (akinek nem volt Fastload 2 kártyája :-)) ), és előtted van minden, lehet nyüstölni. Elrontani nem tudod, mert ha minden beszarik, akkor is kikapcsolod, bekapcsolod, és újra ott van előtted minden, tisztán, elérhetően, meghódíthatóan. Ez az, amiért bármelyik érdeklődő ember megkóstolhatta, hogy milyen egy programot megírni, és olvadni a gyönyörtől, amikor a program meg is csinálta, amit az írója remélt tőle. És ha igen, akkor jöhet a következő kis lépés, a felfedezés, a próbálkozás. A BASIC feltalálójának is örökké hálásak lehetünk az átlátható szerkezetű és konzekvens eszközrendszerű nyelvért, a Commodore mikrogépek megalkotóinak pedig azért, mert nekünk otthon! lehetett egy számítógépünk, amelyen a BASIC-et büntetlenül próbálgathattuk.

Azok voltak talán az utolsó kifogástalanul dokumentált, nem utolsósorban egymással teljesen kompatibilis képek. Ha egy C64 fölé hajoltál, előtted volt egy zárt világ, amelyben megpróbálhatod minden ötletedet. Ha egy PC elé ülsz, akkor látod, hogy vagy hat osztály-orientált, objektumalapú nyelvet kellene megtanulnod egyszerre, hogy a mai fejlesztőeszközökön valami láthatót tudj csinálni a kis programoddal, és eközben gőzöd sincs, hogy mit lehet még megcsinálni, mert nincs az az isten, aki felsorolja a rendszeredbe integrált bővítések, programozható szolgáltatások és hasonlók mindegyikét. És ha írsz egy Java vagy DotNet alapú programocskát, akkor az öt ismerősödből kettőnél nem fog működni. A PC egy kezdőnek riasztó. A C64 egy kezdőnek a kíváncsiságát piszkálta fel. Ez az érdeme a számítógépet a hűtött géptermekből a kisasztalra áthelyező üzleti és műszaki zseniknek, nélkülük a számítógép talán nem lenne ennyire hétköznapi eszközünk.

DOGMAN · http://kutyasagok.blogspot.com 2012.04.11. 07:06:34

Kösz Jack, hogy a C64-be basic és poke kódokat pötyögő kölökből mára szoftverfejlesztő lehettem...

Mózsi bá (törölt) 2012.04.11. 07:55:51

Isten nyugtassa ezt a nagyszerű embert! Én spec. VIC 20-al kezdtem, aztán jött a 64, ezt már gépi kódban nyomtam. Mellette természetesen ott volt a plus 4, a lebutított hangmegszólaltatási képességeivel. Már amigás korszakomban történt, hogy jó áron beszerezhettem egy 128-ast, ami ma is működik. Sőt, megy az amigám, illetve megy a +4-em is!
OFF: Egyébként az androidos telefonomon ott figyel egy 64-es emulátor ill. egy amiga emu, amit még nem bírtam rávenni arra, hogy az agás programokat vigye, ámbátor 3.1-es romot tettem alá.
ON: Köszönet Jacknek amiatt is, hogy van jónéhány felhasználó, aki ha olvassa ezt a bejegyzést és a kommenteket, melegséget érez a szíve körül.
Örülök, hogy olvashattalak Benneteket, Kedves Barátaim! És ha gáz van, akkor: sys 64738 :)

Infomaker 2012.04.11. 07:59:31

RIP Jack!

Én a mai napig (32) évesen nem értem hogy a Pokeokat hogy kellett vona beírni. Van egy sejtésem hogy talán soft reset és úgy? De akkor hogy indul újra a játék?

Edward Nygma 2012.04.11. 08:03:01

Csak kimondom, hogy Amiga és könnyezni kezdek.

Viszlát Jack és kösz a gyerekkoromat!

Adani 2012.04.11. 08:10:24

A Commodore SX64-ről esett szó, mint első laptopról, de Tramiel távozása után 1985-ben az utódja egy bizonyos (asszem) Marshall Smith a konkurencia tanácsára visszahívta a Commodore LCD-t, sosem jelent meg, pedig az már igazi laptop lehetett volna, és a maga idejében egyedülálló is, az első laptop lehetett volna, felhajtható képernyővel. A hülye Marshall Smith meg a konkurencia tanácsára szemétbe dobta addig húzta az agyát azzal, hogy ők azért nem csinálnak, mert nincs rá kereslet, ameddig elhitte és visszahívta a terméket a gyártósort is kidobta. A Tandy meg jó egy évvel később piacra dobta a hasonló gépét, ami fele annyit sem tudott ,de konkurencia híján nagy siker lett.

A C64-nek a gyenge pontja a magnó volt, ill. maga a kazettás adatbetöltés kezelése. Belefért volna igazán egy A/D átalakító beépítés, hogy bármilyen magnóval működhessen, mint a többi mikroszámítógép, meg legalább annyira hibatűrőre mint a Spektrumnál, ugyebár a C64-esek folyton szívtak, mert a másolt kazit már nem olvassa meg sokszor még azonos fejállással sem olvasható ugyanolyan magnón, a Spektrumosok meg ahogy hallani simán másolták a kazikat nemhogy duplakazettás magnón, de még két magnó egymás mellé rakásával is ill. tévében sugárzott programokat vettek fel úgy, hogy odarakták a magnót a tévé elé és úgyis sikerült betölteni.

torvenyfigyelo · http://www.torvenyfigyelo.hu 2012.04.11. 08:17:59

RÉGI SZÉP IDŐK!!! Kéne két jó joystick, és szívesen újból beüzemelném!

Kimaradt a cikkből: köszönjük a rekordidő alatt load"$",8 begépelést! :))

Reb Tevye 2012.04.11. 08:24:37

Én is a C64-en nőttem fel. Úgy érzem még néhányan köszönetet érdemelnek Mr. Tramiel-en kívül, tehát a teljesség igénye nélkül KÖSZÖNET NEKIK:

Palace Software
The Dynamic Duo
Rob Hubbard
David Braben és Ian Bell
Ocean
EOA
Lucasarts
Rátkai István
Epyx

stb.

Gondolom érthető a lényeg.

kamasuka 2012.04.11. 08:41:05

Máig megvan egy ehhez hasonló a szekrényemben:

3.bp.blogspot.com/_gJMCSTp8SGs/SOK3pXwliRI/AAAAAAAABJU/JYTUD3Ml5rM/s400/Bayern-88-Home+Commodore.gif

Akkor vettem, amikor a C64em Münchenben ...

Kampec 2012.04.11. 09:10:04

olvasgatva a kommenteket, érdemes lenne összeszámolni, hányan foglalkozunk szoftverfejlesztéssel bármilyen módon, azért, mert annó kisgyerekként, vagy nagygyerekként volt egy commodore-unk :)

MEDVE1978 2012.04.11. 09:17:28

A C64-es játékokban még általában az ötletek domináltak, nem az effektek és a látvány-hangzás.
Egy mai menő stratégiai játék leginkább a PC nyújtotta hatalmas memóriatöbblettel és külsőségekkel több mondjuk egy Pirates!-nél vagy egy Kings Bountynál.
Az előbbi két játék azért is lenyűgöző, mert szinte minden megvan bennük, ami egy modern stratégiában. Célkitűzés, taktikai (térkép) és harcképernyők, diplomácia, gazdaság-gazdálkodás (Pirates-ben élelem) stb. 25 év és ötletileg ez nem lépett túl sokat előre, csak kiegészült.

finalNmbr 2012.04.11. 09:31:49

Mobil appokat fejlesztek, programozgatok hobby szinten amit a commodorenak köszönhetek (amúgy grafikusként dolgozom amit pedig a demoscene-nek köszönhetek, amit pedig megint a commodore-nak köszönhetek :))) ). Mikor elöször megkaptam, internet és szakértő ismerős híján elöször még egy játékot sem tudtam betölteni rajta. Ameddig megpróbáltam ezt kideríteni (végigpróbálgatni mindent amit a csomaghoz kapott spectrum újságokban szerepelt, hátha az egyik a mágikus megoldás..) elkezdtem basic progikat pötyögni a kézikönyvből :) Így elöbb kezdtem el 'programozni' mint játékokkal játszani.. :)

Én nagyon szépen köszönöm ezeket a Commodore-nak mert ha ezek az élmények nem lettek volna, lehet soha sem fogtam volna bele komolyabban az informatikai dolgokba.

Nyugodj békében Jack!

(Amúgy ha már itt vagyok, megjegyzem halkan, hogy jöhetne már az új Newcomer :) )

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.04.11. 09:33:50

@Isten Nyila: Nagyon köszi. A videóknál leesett az állam. 1 MHz és 16 MB memóra ennyire képes? Atombrutál.

Savior 2012.04.11. 09:35:07

@Stöki: nagyon szép nekrológ, köszönjük!

@MEDVE1978: Hát igen, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a New World Computing szerintem végig a HoMM sorozatból élt, ami bár azért fejlettebb volt, mint a King's Bounty, sosem tudtam szeretni, ellentétben az eredetivel. Lehet azért, mert nem volt róla CoV leírás. :)

zenador 2012.04.11. 09:39:16

Azok a legendás nyolcvanas évek vége/kilencvenes évek eleje, amikor megannyi csodával játszhattam! Creatures 2, Johnny Quest, Brubaker, Defender of the Crown, Pirates!, North and South, Frogger és még sorolhatnám.

Ja, és a kétjátékos mulatságok: Pipeline -- amit szigorúan Pipelinének ejtettünk:), Wizard of Wor -- amit persze Vizárd of VAR-nak, naná:)...

Még most is beleremegek, milyen nagy játékok voltak ezek.

Más idők voltak azok, nem számított annyira, hogy ki mennyire zsetonos, kevesebb volt az arcoskodás. Egy mezei C-64-en is kiváló játékok futottak. Több volt az értékes, eredeti alkotás. Döbbenetesen kreatív korszak volt ez, ilyen még egyszer nem lesz.

Sajnos mára alaposan elk*rvult a világ. Most a divat mondja meg, hogy ki vagy! Sehol semmi, valódi innováció, kreativitás nuku, csak a pénzlehúzás megy ezerrel. Attól tartok, hogy a nyugati kultúra elérte a csúcsát a nyolcvanas-kilencvenes években, most már: DESCENT!

Magyarországról már nem is beszélve. Megyünk vissza a setét középkorba, az információs társadalom itt csak kiüresedett vízió.

Őszintén sajnálom a mai fiatalokat, hogy ebben a mocsok világban és egy ilyen szétb*szott Magyarországon kell felnőniük!

Én is köszönöm Jack, de kár a történelmi pillanat elmúlásáért!

Burwor · http://loot.blog.hu 2012.04.11. 09:44:56

Szép kort élt meg az öreg.
Nagyon sajnáltam amikor a Commodore cég megszűnt, igaz akkor ő már rég nem volt a cégnél...

Adani 2012.04.11. 10:15:43

@zenador:

Vizard of var, a player 1-2 meg plájeregy meg plájerkettő volt.

Meg persze, lepke,disznó,rák,skorpió, boszi (ott megy a boszi, lepke meglépett, jön a sárga disznó stb.). Meg persze multiplayer és persze mindig véletlenül lőtted le a havert, á persze, hogyne. Akkor is ha előtte fővesztés terhe mellett ígérted meg ,hogy nem fogsz csak szörnyekre lőni.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.04.11. 10:37:10

@molnibalage: Igen, meg a REU DMA :) (memóriablokkok mozgatása, gépi ciklusonként egy-egy byte) + FLI képkockák

youtube.com/watch?v=IXLv7UosQXs

Baromméter 2012.04.11. 10:55:58

Köszönöm én is gyerekkorom egyik legjelentősebb vetületét. Ami asszem még nem volt és nálam sokat pörgött: Summer Games I-II, Rock Star, Interkarate I-II, Superstar Soccer. Na meg a Bruce Lee, amely családformáló erő volt.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.04.11. 11:00:10

Akkor ezek csak letárolt képek? Tehát ilyen felbontású és képi világgal rendelkező játék elvileg nem készíthető?

ikri 2012.04.11. 11:15:21

10 print"Nyugodj bekeben, Jack."
20 goto 10

ChPh 2012.04.11. 12:10:00

@Isten Nyila: AAAh, mindenképpen elolvasom :)

anarchoid · http://www.stormriders.hu 2012.04.11. 12:20:06

riszpekt , de en Jay Miner -t jobban csipaztam

Alter_EGO 2012.04.11. 12:35:44

R.I.P
Soha nem felejtem el, amikor a Commodore Újság által meghirdetett reklám pályázatra készítettem egy kis progit assembly-ben. Volt benne grafika, animáció, zene, önmagát futás közben módosító kód, végtelenített futással. Első komolyabb progim volt assembly-ben. Kb. 3-4 hétig dolgoztam rajta és amikor elkészült, csak ültem a TV előtt és csak néztem és néztem már vagy fél órája (2 perc alatt lefutott, aztán kezdte elölről), amikor benyitott anyu a szobába és azt kérdezte: "Mit tudsz ezen ennyi ideig nézni?" :) Aki foglalkozott hasonló dolgokkal, tudja a választ... :)

Adani 2012.04.11. 13:30:56

Én csak Basic-ben ökörködtem, sosem léptem be az assembly világába, és igen először én is így kezdtem, hogy 10 print "hülye, aki elolvassa" 20 goto 10. Írtam valami összeadogató programot még magamtól meg 21-ezőt is (randomozott és a lap értékét írta csak ki), de nem mentettem el, ill. akkori igen ,de hol van az már.

BoGyesz 2012.04.11. 13:56:54

Nagyon sokat játszottam egy valamilyen Dungeon (?) nevű játékkal, de nem emlékszem pontosan a nevére. 2D-s pac-man szerű "labirintusokban" kellett szörnyeket vadászni és asszem ketten is lehetett egyszerre játszani.
Emlékszik valaki erre a játékra?

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.04.11. 13:58:02

@BoGyesz: Wizard of Wor, de sok magnósnak valóban DUNGEON néven volt meg. :)

Itt a korábbi poszt róla:

iddqd.blog.hu/2010/03/24/szerdai_retro_wizard_of_wor

Parasite 2012.04.11. 14:46:53

@Moan: @Wertzui: igen, akkoriban minden új volt és korszakalkotó. ma valahogy ez már elsikkad. elkezdtek jönni a számítógépek, majd a játékok. azt hiszem az volt a lényeg, hogy a vas évekig ugyanaz maradt, abból kellett jobb és jobb grafikát, zenét, játékmenetet kihozni, ami volt. c64, amiga, később 386, még a 486-pentium is talán, a dos-os korszak végéig. lehet a konzolok és az internet rontottak el mindent. a játékok csodaszépek, de sorozatgyártásban készülnek, nem marad idő tartalommal megtölteni. a fiatalok meg elfelejtettek türelmesek lenni. oké, utálta mindenki, hogy percekig tölt a magnó, hogy kerreg a floppymeghajtó, jöttek a konzolok, ahol beraktad a kártyát és már játszottál is. aztán jött a playstation/xbox, ami ugyan megint töltött sokat, de gyönyörűek lettek a játékok. viszont hol van az már hogy kockásfüzetbe térképet rajzolunk? hogy alig vártam, hogy valamelyik újságban kijöjjön a goblins leírás, mert annyira eszement, hogy nem tudtam továbbjutni? a mai játékok jó része egy 1.5-2 órás film, amiben te vagy a főszereplő. egyedüli kivételek talán az mmorpg-k. azokkal ha évekig játszik az ember, akkor szívesen emlékszik vissza rá, "azokra az időkre".

BoGyesz 2012.04.11. 15:15:23

@Stöki: Ez az! :-) Köszi a linket.

KJ4prez 2012.04.11. 16:50:33

én a c64-nek köszönhetem, hogy elkezdtem zenélni. a nevét már nem tudom a proginak, de a chromance-s griff készítette asszem, úgy 1991 környékén.

nem volt helpfile, nem értettem a zeneelmélethez, de olyan faszán nézett ki az egész, és olyan jók voltak a demoszámok hozzá, hogy rákattantam. hetekbe telt, mire egyáltalán értékelhetőt tudtam vele csinálni. :)

emlékszem, a c64 után mekkora csalódás volt a fast tracker 2 és a 8 bit/22khz/mono sound blaster kompatiblis hangkártya. :D hiába volt 16 sáv, meg digitalizált hangszerek, a jó kis kárcos sid-et évekig nem tudta überelni a pc. :)

KJ4prez 2012.04.11. 17:13:17

@KJ4prez: ó, istenem, meg is van, Light Voices volt a program neve, akit érdekel, innen tudja leszedni (ezer más trackerrel együtt): utenti.multimania.it/ice00/HVMEC/CONTROL/

UnrealFCY 2012.04.11. 17:14:34

@Napkutya: sajnos en is "taptalan":) vagyok, nekem is jol jonne egy:)

algi 2012.04.11. 17:17:31

Nekem az egyik joystick még működik is, szóval én tudok játszani a 64-en.

Tojásos Nokedli Fejes Salátával 2012.04.11. 17:26:24

!!! Rick Dangerous - olyan nehéz volt, hogy öcsém dührohamot kapott tőle... Amikor három óra próbálkozás után sem sikerült abszolválnia valamelyik pályát, akkorát ütött a joystickra hogy kettényílt... Egyórás műtéttel megmentettem a joy életét, de a felső gombja örökre nyomorék maradt :D

Vészmadár · http://foxhole.blog.hu 2012.04.11. 17:49:10

Rip, sokmindenért....
Csak néhány foszlány:
- Kösz a Commandoért, a a rézsútos lövésért, a kapunál való "campelésért"
- Kösz a soksok órányi Summer Olympicért, a joysticktörés öröméért
- A cartridgeről futtatott fociért, amikor a legófigurákkal végre megvertem Brazíliát:)
- És a Piratesért, ahol barátokkal hosszú órákat vitatkoztunk, hogy melyik a jobb hajó, és stratégia: a Pinnace, a Fregatt, vagy a Fast Galleon a jobb-e...
- Kösz a Supremacyért is...

Köszönöm.

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.04.11. 18:49:55

@molnibalage: Van egy kimondottan SuperCPU-ra írott játék, a Metal Dust (ld. itt: protovision-online.com/md/enemies.htm - ezt kihagytam a cikkből, de lehet, hogy majd megemlítem még), de ahhoz bizony tényleg kell a plusz proci. (Állóképekhez - vagy abból álló videókhoz - persze nem.)

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2012.04.11. 19:37:37

@Isten Nyila: Most esik le, hogy idén lett 30 éves a vas. Ugye?

rosettif · http://istennyila.hu/ 2012.04.11. 19:51:31

@molnibalage: Harmincz éves a vas - nem avas, de néha savas. (Bocsánat, de ma meg már a költészet napja van... :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2012.04.11. 20:05:46

@molnibalage: Augusztusban lesz 30, ha jol emlekszem, bar mar a januari CES-en bemutattak.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.04.11. 20:16:58

@Adani: Létezett átalakító kábel a hagyományos magnó és a C64 közé, de ''annyit is ért''.

Adani 2012.04.11. 20:39:40

@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

Ezt a többi gyártó akármit is mondunk okosabban oldotta meg. Sima jack-jack kábel és bármilyen magnó jó volt. Ennél egyszerűbb nem is lehetett volna

Kiddy (dugnám nikki sixx-et!) 2012.04.11. 20:58:18

@Androsz: Itt meg kell állnom és azt kell mondanom, remekül megfogalmaztad a lényeget. Nagyon jó kommentet írtál.

Én 1995-ben kaptam a Commodore-omat, amikor már szinte ciki volt, amikor már szinte mindenkinek IBM gépe volt. Magam voltam az édes tudatlanság. Sok-sok évig abból állt a számítógépezés, hogy monochrom zöld monitor bekapcs, lemezegység bekapcs, billentyűzet bekapcs, az öt lemez közül egyet kiválasztottam (bezzeg, akitől vettük, megtartotta a többi 45 lemezét, csak tudnám, minek...), betettem, majd
LOAD(shiftlock2-4-2)vessző8return (még véletlenül sem ritörn. return.), azaz
LOAD"$",8
Majd miután kiírkálta a dolgait,
LIST (return)
és a listában felgyalogoltam a kívánt játékhoz,
az elejére a számok helyére beírtam, hogy LOAD, majd kurzorral (de utáltam, hogy csak kettő volt!) a sor végére szaladtam és a PRG helyére beírtam, hogy ,8: és return.
Aztán kimentem csinálni egy szendvicset, visszamentem, kis szerencsével addigra be is töltött a játék, és kezdődött az élvezet.
Az utasítások sora egy kockás füzetben volt leírva, annak a faszinak a fia követte el, akitől a gépet vettük. Szarul volt persze leírva, így eleinte sok sírós hiábavaló kísérlet volt, hogy életre keltsem a vasat, nem történt semmi, mindig át kellett csöngetni Pistihez, hogy játszani akarok, de nem megy. Aztán egyszer leírta normálisan és a probléma megszűnt.
Később egy barátnőm szintén kapott egy Commodore-t, egy Plus4-est, egy halom kazettával, meg egy kockás füzettel, amiben le voltak írva, hogy melyik kazettán mi és hol és merre... Azok a nyarak... Fel se álltunk a gép mellől órákig. Pedig milyen egyszerű, kétdimenziós vacak ábrák és kezdetleges dolgok voltak (mai szemmel nézve), és mégis hogy megbabonáztak...
Teltek-múltak az évek, 1999 áprilisában a gyerekkönyvtárban lézengtem unottan, majd elvetődtem a Számítástechnika szekcióhoz. Volt ott egy kék alapon fehér rácsos, vastag, keménykötésű könyv, belelapoztam és leesett az állam. Ekkor jöttem rá, hogy bizony, a Commodore-t másra is lehet használni, mint játékra... Kikölcsönöztem, kipróbáltam a pattogó labdát, szuper érzés volt. Aztán át akartam nevezni az egyik lemezemet, sikerült is, de nem olvastam végig az utasítást, így nem is láttam, hogy ez igazából az üres lemez formázása utasítás... Hát, ugrott pár játékom (abból a kevésből), a könyv pedig visszament a könyvtárba. Aztán egy évvel később (addigra már beszippantott kicsit a nintendo NES, pedig akkorra már az is ciki volt - lett viszont jó kábelem) a NES kábelével rákötöttem a gépet a tévére, és tök rossz volt, nem tudtam játszani a játékokkal, zavart a sok szín. =D
Meg van egy régi Süni magazinom is, abban is van egy Bűvös négyzetek programkód (Digi Süni rovat, emlékszik valaki?), egyszer elkezdtem begépelni, de már az elején volt benne valami hiba, úgy is maradt.
A gép amúgy még megvan, sok-sok éve nem volt bekapcsolva, de még össze van szerelve. A lemezek is megvannak. Az a kevés. Datasette is van, kazetta nincs. A barátnőm nekem adta a Plus4-esét, de a tápegyság nincs sehol. A szekrényben volt a gép évekig, de a tápegység elpárolgott...
Természetesen van emulátorom. =)
Kedvencek voltak C64-ről: Super Mario, Pinball Power, Pair of Memory, Summer Games, Winter Games, Süsü, Donald, Interkarate, Mah Jongg, Bobby Bearing, (Danger Mouse 1-2 mindig megfeneklett), Monkey Magic, Tarzan Digi (tarzanüvöltés, semmi több), Crillion. Később, 2000 után (amikor egy ismerőstől kaptam lemezeket kölcsön) a Monopoly meg a Piracy.
Plus4-en meg kellemes perceket szerzett: Tower of Evil (csak "evil"-nek hívtuk, fonetikusan, olasz egyszerű mászkálós játék volt, a bűvös kaput fullánknak neveztük benne), Saboteur (a maga labirintusával, vizesgödrével meg a két metróval), Flesh Fantasy (zeneprogram Billy Idol dalára, volt egy másik zeneprogram is, de nem emlékszem a nevére), Major Blink (négyzeteket kellett színezgetni)... Ja, meg a pornó, ugye. Porno pictures, jelszóval indult, a jelszó "vilagirodalom" volt... =D

Durva, hogy régen órákig szórakoztunk, hogy végigvigyünk 1-1 pályát, ma meg már max. fél órára köt le...

De azért jó volt gyereknek lenni. Nagyon.
Még úgy is, hogy a joystickot én is kinyírtam.

R.I.P. Jack.
Azt még el kell mondanom, hogy nem a C64 miatt lettem programozó... =D
És hogy jobban tetszett a Plus4-es, mert fekete volt, négy kurzora volt és reset gombja. =)

(Fáradt vagyok és összeszedetlen. Bocsesz.)

The real Donky 2012.04.11. 21:06:06

@Bobby Newmark: "Az ilyesmivel az a helyzet, hogy ez nem a program erénye/hibája, hanem az agyadé. A mai gyerekek meg a mai csillivilli csodákba élik bele magukat, amibe te már nem."

Jaja, szerintem igazad van. A nosztalgikus énem azt mondja, hogy a régi programok sokkal ötletesebbek voltak, a realista énem meg azt, hogy akkoriban nem volt jobb, és amiatt... :o)
Azért egy Lords of Midnight-tal még a manapság is nagyon jól elvagyok.

Kiddy (dugnám nikki sixx-et!) 2012.04.11. 21:07:02

Annyit még tegyünk hozzá, hogy a legjobb Commodore-zene a Pair of Memory zenéje 1993-ból, Anders Elmén műve. A második pedig természetesen a The Great Giana Sisters.

The real Donky 2012.04.11. 21:08:49

@Dester: Igazságod vagyon.
Nem véletlen, hogy a modern játékprogramok közül is inkább azok lesznek legendásak, amik tudnak valami mélységet, pluszt nyújtani a manapság elvárt külsőségeken kívül.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2012.04.11. 22:00:23

@Kiddy (dugnám nikki sixx-et!): Melyik Monopoly? Mert én legalább kettőt ismerek.

@Adani: "Sima jack-jack kábel és bármilyen magnó jó volt. Ennél egyszerűbb nem is lehetett volna."

A gép meg tudta állítani a kazettát írás közben. Ha nem egyetlen, ömlesztett adatsort, pl. egy programot írsz ki, akkor a funkció nélkülözhetetlen. Így a magnó adatrekordok tárolására is képes volt, ami primitív dolog, de több, mint sima programtárolás. Ebben különbözött a Datasette a közönséges magnótól.

"Én csak Basic-ben ökörködtem, sosem léptem be az assembly világába, és igen először én is így kezdtem, hogy 10 print "hülye, aki elolvassa" 20 goto 10."

Nem baj. Ez volt a lényeg. Odaülsz, húsz másodperc alatt bepötyögöd, amit a barátodnál láttál, aki ezt a programot már "felfedezte", aztán RUN, és lehet vigyorogni. Ez a két sor már egy program, több jellegzetes elemét is tartalmazza egy bármilyen BASIC programnak. Fentről lefelé, számozott sorok, címhivatkozás, vezérlő szerkezet, végtelenített ciklus, utasításszó–paraméter szerkezete révén teljesen átlátható utasítás (hogy ezt hány mai nyelv írói voltak képesek elvetni!), szóval már ennyi is képes megmutatni, hogy mit takar a program fogalma. Igen, ennyi is. És persze az ember itt nem állt meg, beletett még egy PRINT-et, vagy egy pontosvesszőt, aztán kipróbálja a "10 A=A+1 : PRINT A" verziót is, meghökkenve, amikor 32767 után hibaüzenetet kap, miért pont annyinál, ilyenkor mi van stb. Nem kellett ablakot definiálni, változót, osztálystruktúrát, eljárásnevet deklarálni, csak két sor, és már megy is.

Persze az egyszerűség rengeteg kontár programot eredményezett a próbálkozóktól. Hát, ahogy megfigyelhetjük, a bonyolultság sem kevesebbet. De régen MINDENKI belekóstolhatott a progam írásába, és hitemre, általános iskolában is a tananyag kötelező részévé tenném a programírást, mert logikus gondolkodást ad. A törvényhozóknak és jogászoknak pedig munkafeltétellé tenném, akkor talán kevesebb ostobán megírt, lyukakkal teli törvény és szerződés születne.

Mellesleg pedig programot írni izgalmas és szórakoztató dolog. Szenvedéllyé tud válni az is, nem csak a játék, erre rengetegen emlékezhetünk csodálatos szenvedéseinkből. És dühöngéseinkből. :-))

Adani 2012.04.11. 22:06:37

@Androsz:

Na igen, akkor még bőszen ugrálgattunk Goto-val mindenfelé, elvégre minek írjuk meg mégegyszer ha többször is szükség van rá odaugrasztjuk és kész.
Anno mikor atuoexec.bat fájlokba írtam menüs bootolást ott is Gotoval ugráltam ide-oda sőt Batch fájloknál is, ma meg már csapnak a kezedre mindenhol ha gotozol mondván nem szabad, mert csak. Főiskolán is volt oylan tanár ,aki nem engedte, old meg kivételkezeléssel meg függvényekkel meg ahogy akarod, pedig a megoldás goto-val pár sor, és nem bonyolult. De volt rendes tanár is, akit csak a végeredmény érdekelt, azt mondta felőle akár száz ezer if-el is megcsinálhatja valaki ha működik, mondván a felhasználó úgyse nézi a forráskódot, ha lefut és működik neki annyi elég.

Adani 2012.04.11. 22:27:28

@Kiddy (dugnám nikki sixx-et!):

Na igen a C64, 4 éves voltam mikor a szülők beújítottak egyet, sőt még 1541-II is volt hozzá a magnó mellett és bár akkor még nem sok játék volt flopin később egyre több. Kazettából is volt egy pár, úgy tudtam betölteni a játékot már 5 évesen, hogy load majd kazetta be és play gomb, előtte meg saccra kb. odatekertem a szalagot ,ahol a játék volt. Akkoriban pl. a chopliftert nyomtam soskzor az helikopter néven volt rajta ak zin. később jöttem rá, hogy lehet ám úgy is ,hogy load "helikopter2 és akkor azt tölti be. De akkor már minden megvolt flopin is és igen ott gyorsabb és egyszerűbb is volt, siftkettősiftnégysiftkettővesszőnyolcrítöörn!

Áltsuli elsőben meg a Donald Duck playgroundot nyomtam sokat, ugye számolni tanulás, mikor neked kell kifizetni a megvett eszközöket, meg lehetett teherautóról lepotyogó dinnyéket meg tököket elkapdosni és a megfelelő ládába rakni, meg váltókat állítani ,hogy a vonat jó helyre menjen. A Davids Midnight Magic is kedvenc volt családi bajnokságokat nyomtunk vele.

Aztech Challengetől idegbaj, Barbarianban csak a fejlevágásra mentünk mégse lettünk agresszívak tőle, Comamndoban hentelés, Krakouttól szintén idegbaj, ez volt az a játék az Aztech Challenge mellett, amit a zene miatt töltöttünk be inkább mint maga a játék miatt. Volt még egy autopalya néven a flopin lévő játék is, aminek a nevére már nem emlékszem ott egy autóval kellett az úton száguldani és kikerülni a többi kocsit, de gyalogosokat el tudtad ütni és kaptál érte pontot (Carmageddon őse:).

Amire még emlékszem és sokat nyomtam a Tower toppler, valamiért a flopin "kismalac" néven volt rajta, sosem tudtam végigcsinálni, az utolsó torony mindig kifogott rajtam.
Ami még kifogott az a Raid over moscow volt sosem tudtam kiállni a hangárból. Megvolt egy Quasi modos játék ,ahol sikerült eljutni addig, hogy harangokon hintázva kellett átugrálni a következőre, a de negyedikre sosem sikerült, mert mindig leesett.
Vagy ott volt a The Train ,amit sosem játszottam végig, ráadásul sokszor töltött, és az unalmas volt ,hogy 5 percenként loading... jó sokáig pláne ha nem tudtad, hogy a game overt tölti vagy a következő pályát. Volt is szentségelés mikor több perces töltés után a következő pálya helyett a game over képernyő jelent meg.

Wertzui 2012.04.11. 22:40:34

@Adani: Amikor én irkáltam batch fájlokat gotokkal, iffekkel, meg choice-szal, soha sem akartak működni.
Aztán az egyik játék mellé volt egy KEY$.COM, azzal sikerült csak működésre bírni őket.

Dester 2012.04.11. 22:47:43

@Adani: "Az igazi programozó nem fél a goto-tól." Én is ezt vallom, igazi programozóként. Még pár éve is előfordult, hogy poénból az igencsak OO szemléletű C# programba is beletettünk egy-egy goto-t a munkatársaimmal, és azon ment a verseny, hogy ki tudja az azonos működést "szebben" (értsd: egyszerűbben és ugyanilyen átláthatóan) megoldani goto nélkül. Némi fejtörés után sikerült is, és azóta is az a tapasztalatom, hogy OO nyelvekben bármilyen esetben ki lehet "szépen" váltani a goto-t; tehát összességében nem tartom célszerűnek a használatát, de tűzzel-vassal irtandónak sem.

Egyébként a tanároddal nem értek egyet. Persze az elején még elmegy, hogy 10 darab if egymás után, de aztán ki kell valami mást találni, mert a program lassú lesz, és ami talán még rosszabb, hogy átláthatatlanná és karbantarthatatlanná is válik. Ezt onnan tudom, hogy én is ezzel szenvedtem kezdőként 8-10 évesen, aztán felfedeztem, hogy vannak ciklusok is. :) Azzal viszont tökéletesen egyetértek, hogy alapszintű programozást oktatni kéne ma is. Annak idején volt ilyen, qbasic volt a menő még a DOS-os időkben. Persze mindenki a banános játékot töltötte be inkább (MONKEY.BAS talán? :)))

filmcomm 2012.04.12. 02:01:02

Valakinek összeáll a kép, hogy azért beszélünk itt ezekről, mert megszökött a munkatáborból?

Beszédes, hogy a neve lengyelül (Trzmiel)"méhecske"...
Legalább háromszor mentette meg a céget zseniálisan.
Epic - filmbe illő az egész.

en.wikipedia.org/wiki/Jack_Tramiel

Adani 2012.04.12. 08:07:40

@Dester:

Nekem is volt olyan programom C-ben, ahol pl. sokszorosan egymásba ágyazott ciklusból gotoval ugrottam ki, egyszerű volt működött, minek bonyolítsam? Csak a tanárnak nem tetszett, de végül is elismerte, hogy működik, adott rá egy hármast és passz, nekem elég volt az is, a prog szigó meglett ennek örült az ember.

Szerintem elsődleges szempont, hogy működjön a program másodlagos, hogy minél jobban gazdálkodjon az erőforrásokkal, ez még a C64 idején fontos volt, minél tömörebb kódot írni ugye, ma már kevésbé. A Goto része a nyelv utasításkészletének, vagyis nem értek egyet azzal ,hogy nem szabad használni, Pláne ha magadnak írsz programot és nem csapatban dolgozol.

Qbasic-el minket is szívattak, de azt még EXE-be fordítani sem lehetett, mi inkább a Sound utasítással szívattuk egymást, egyik volt osztálytársam pl. a boci-boci tarkát írta meg rajta én meg inkább ciklussal szórakoztam, skálázva a frekvenciatartományt. :)

De aztán hamar áttértünk az egy fokkal jobb Turbo Pascalra (vagy, ahogy i hívtuk pacal:), azt legalább le lehetett fordítani meg az ökörködésen kívül jó volt másra is. Elavult volt az már akkor is persze, de a tanár is csak azt ismerte, nem tanított mást. Főiskolán meg már C/C+/C$ volt, azt nem nagyon szerettem, egy félévig Java az valahogy jobban tetszett, meg később magamtól ill. ott egy szabadon választható tárgynál PHP.

leonsio · http://pctoc64.blog.hu/ 2012.04.12. 09:16:15

Nekem egy nagyon rossz emlékem is van a commodore-ról. Egész nyáron ('94) csak játszottam a C64-en, másra nem is emlékszem csak hogy állandóan játszottam. Amikor szeptember elsején vége volt az évnyitó ünnepségnek az iskolában, csak bámultam ki a folyosó ablakán és egyszerűen nem akartam elhinni, hogy úgy telt el pillanatok alatt a nyár, hogy csak a gép előtt ültem. Olyan volt, mint egy rossz álom: egyik nap évzáró, előttem az egész nyár, aztán kiderül hogy az nem is az évzáró volt hanem az évnyitó, és kezdődik a suli... hú de szar volt...

Zozosoft 2012.04.12. 10:01:31

@Androsz: "A gép meg tudta állítani a kazettát írás közben. ... Ebben különbözött a Datasette a közönséges magnótól."
Akkoriban a legtöbb közönséges magnón is ott volt a REM (távvezérlés) csatlakozó, eredetileg ahhoz kitalálva, hogy a mikrofonra tettek egy kapcsolót, és azzal tudtad a felvételt ki/be kapcsolni.
Ezt a lehetőséget pl. az Enterprise ki is használta, ráadásul 2 magnót is tud vezérelni, ami másolásnál igen jól jött.

Dester 2012.04.12. 21:15:37

@Zozosoft: megint tanultam valami újat, sose tudtam, mi volt az a luk a magnókon. :)

Kis önreklám: bár nekem nincs gamer vagy számítástechnikai blogom, igaz nagyon szerettem volna már egyet létrehozni, csak hát az idő ugye (bár ez a szakmám és az egyik hobbim is), a blogomon - már amennyire témába vág - én is megemlékeztem Jackről. Ha esetleg valakit érdekel, kukkantson rá, néhány lájkolónak meg külön örülnék. :)

originalremix.blog.hu/2012/04/11/kernkraft_400
süti beállítások módosítása