HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Heti retro: Aztec Challenge

2011.09.16. 13:45 Stöki

Kevés olyan aljas játék született C64-re, mint a legutóbbi szavazás nyertese, az Aztec Challenge. Ez a program nem is játék, hanem válogatott kínzások sorozata. Ha a játékos bírja a gyűrődést a dárdák között, egyszer csak zuhanó kövek közé kerül. Ha azt is túléli, piranhák közé vetik. És így tovább. Ma már teljesen érthetetlen, hogyan bírtam annak idején végigjátszani – még ha csak alapfokozaton is, de – örökélet nélkül. Aljassága viszont kétségtelenül olyan emlékezetessé tette, hogy helye van a rovatban.

A kínzómester amerikai, Paul Normannak hívják, és érdekes életpályája van: profi zenészként kezdte karrierjét. Már jó 15 éve gitározgatott, sessionzenész volt, amikor jött a diszkó, és alávágott a gitárbiznisznek. Normannak valamilyen kiegészítő munka után kellett néznie, ha nem akarta, hogy felkopjon az álla. 1982 nyarán így talált rá a számítógépre, amivel először egy hangszerboltban találkozott. Ez egy VIC-20-as gép volt, Norman ezen tanult meg basicben programozni, és készített néhány, mára már feledésbe merült programot. A Synchro nevű kis cégnél kapott munkát, ahol azt hazudta, hogy tud gépi kódban programozni – másnap a cég vezetője egy C64-es elé ültette, hogy akkor erre kérünk szépen egy íjászos-lövöldözős játékot. Norman nem esett kétségbe, kitanulgatta gépi kódot is, és elkezdte fejleszteni a kért programot. 1983 derekára kész is lett a korához képest több forradalmi megoldást (például parallax scrollt és a játék történéseitől függő zenét) felvonultató Forbidden Forest. Közben viszont tönkrement a Synchro, ezért a játék már a Cosmi nevű vállalatnál jelent meg. (Isteni sztori: a Cosmi eredetileg a becsődölt cég irodabútorait akarta csak megvenni, de amikor a fejesek megjelentek a Synchrónál, meglátták, hogy Norman mivel foglalatoskodik, megnézték a félkész játékot, és az asztalokkal, szekrényekkel együtt megvették emberünket is.)

A Forbidden Forest megmutatta, milyenek lesznek a Norman-játékok: jelenetekre bontott, ebből következően kicsit filmszerű játékmenet, változatos akadályok, amelyek véletlenszerűen bukkannak fel (ebből következően nem lehetett betanulni a pályákat), véres elhalálozások. Norman következő programja már az 1984-es Aztec Challenge volt, és hasonló recept szerint készült: egy azték harcosnak kellett mindenféle próbákon átmennie, mint arra már utaltam. A feladat nem volt egyszerű, mert nem lehetett menteni, és ha harcosunk az utolsó métereken bukott el egy próbát, akkor kezdhette elölről. Ez a bosszantó kihívásban gazdag játékmenet sokaknak nem jött be, szóval teljesen megértem például, hogy a Rossz PC játékok sorozatban is helyet kapott (a játékról készült szakértő videót itt nézhetitek meg). Bennem inkább felpiszkálta a küzdőszellemet: addig gyötörtem, amíg végig nem jutottam a pályákon – ez azért volt szép teljesítmény, mert örökélet nélküli verzió volt meg nekem, de így is várnom kellett, amíg színes tévét vettünk, a fekete-fehéren ugyanis nem látszottak a piranhák a vízben, így az a pálya biztos halált jelentett. Szóval végigtoltam a játékot, és akkor derült ki, hogy csak az első fokozatot játszottam végig, ugyanis minden kínpróba kezdődött elölről, csak gyorsabban. Na, akkor mondtam, hogy Paul Norman elmegy a francba.

Egyébként – és ezt kevesen tudják – az Aztec Challenge valójában nem is Paul Norman játéka. A Cosmi egy másik programozója, Robert Tegel Bonifacio készítette el Apple II-re és Atarira, ezt kellett volna Normannak portolnia C64-re, de portolás közben gyakorlatilag teljesen átírta. Bonifacio programja egyszerű scrollozós platformjáték volt, amit Norman unalmasnak talált, ezért – mitológiákra épülő B-filmes élményei alapján – az alapoktól csinált egy kínkamrákra jelenetekre bontott új játékot. A fenti videón Norman játéka, alant pedig az eredeti, hát tényleg zongorázni lehetne a különbséget.

Apropó, zongora. Mindenképpen ki kell emelni a játék zenéjét. Norman profi zenészként eleve remek dallamokat tudott komponálni, de az Aztec Challenge-hez különösen jó, feszültséggel teli zenét készített, ami pályánként váltott kicsit, és bár egy idő után ismétlődött, folyamatosan szinten tartotta a játékos adrenalinszintjét – már a röpködő dárdák mellett, persze. Hallgassuk is meg a zene egy nagyszerű remixét, utána pedig azt, hogyan szól a mű a Press Play On Tape előadásában (a fuvolánál Ben Daglish, az első The Last Ninja zeneszerzője).

Hogy a játékból mennyit adtak el, nem sikerült kiderítenem, de Norman nem habozik kihangsúlyozni az interjúiban, hogy a Cosmi rengeteget kaszált a programjain. Bár a fejlesztő is kapott tisztességes fizetést, utólag eléggé bánja, hogy üzletembernek pocsék volt, és hagyta, hogy a főnökei tegyék zsebre a nagy pénzeket.

Norman később készített még C64-játékokat (Caverns of Khafka, Super Huey, a Forbidden Forest folytatása), de az elmúlt években inkább a zenéléshez tért vissza, multimédiás cégeknek dolgozott, illetve egy online színészügynökség indításával is próbálkozott. Azért a kínzómester néha még előbújik belőle: pár éve Azteca Queen néven készített egy böngészőben játszható Aztec Challenge-változatot, csak erős idegzetűeknek ajánlom. Aki az eredetit próbálná ki, itt találja (C64-emulátorokat pedig itt és itt). Készült egy egész jó remake is a játékból, lásd itt. És szavazzatok, mi lesz a következő Heti retro témája.

122 komment

Címkék: retro heti retro jatek aztec challenge

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr513230999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.16. 19:47:27

@Blassius: Én is. :D

Egyébként ha ennek a Mr. Normannek a története igaz, akkor a fickót nyugodtan megtisztelhetjük a zseni szóval. 83-84-ben még nem nagyon voltak sem rajzolóprogramok, sem profi spriteszerkesztők, sem zeneszerkesztők. Ha magától beletanult a programírásba olyan mértékig, hogy assemblyben is tudott dolgozni, hozzá még kitanulta a grafikusságnak ezt a speciális változatát, az animálást, a zene számítógépes előállítását, akkor ez az ember zseni, kész.

ommm 2011.09.16. 20:11:37

Csak POKE-al tudtam végigjátszani anno.
A másik agyfaszom a Dizzy-széria volt, ott lehetett igazán berosálni...

(Mellesleg a disassembler lebontottuk anno ezt is.)

Meggymag81 2011.09.16. 20:16:44

Marha jó hangulata van ennek a két játéknak.

Adani 2011.09.16. 20:24:04

Ezzel sokat szenvedtem, a káromkodást is tökélyre tudtam segítségével fejleszteni. Alapfokozaton se tudtam végigcsinálni, ráadásul sokszor a gép is csal pl. a templomban bead olyan kombókat, amit nem tudsz kikerülni pl. 3 ellenfelet, amit nem tudsz átugrani. Piranhéknál is beadhat olyan kombinációt, amit nem tudsz elkerülni. A Longplayben is cheattel tolta az ember, asszem 5:56 környékén látszik meg valahol a piranhás résznél is ,hogy átmegy a piranha rajta és nem hal meg.

Nehéz fokozaton meg szerintem ember nincs, aki végig tudta cheat nélkül tolni. És igen az különösen idegesítő volt ,hogy mindig elől kellett kezdeni ha elb*sztad, meg ugye mentés se volt. Emulátorral már véggi tudtam vinni, használva a quicksave/quickload opciót.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.09.16. 20:27:32

Ó, az utolsó pályát de ritkán láttam. És mekkora csalódás volt, amikor sikerült azt is végigvinni.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.16. 21:00:53

@Androsz: Ez így is értelemmel bír. De abban egyetértünk, hogy Norman zseni. Mindent ő csinált, a grafikától az utolsó huncut szubrutinig.

igenember 2011.09.16. 21:15:40

Engem is a Junoszty tévé állított meg anno. Mondjuk a játék is borzalmas volt.

SztupY · http://sztupy.hu 2011.09.16. 21:18:17

Én mindig feladtam az első képernyőnél. Át is tértem olyan könnyebb játékokra, mint a Mission Impossible, pedig ott se jutottam el soha a főgonoszig... (és a raiod over moscowben se jutottam ki soha a hangárból -> szörnyen frusztrált gyerekkorom volt)

freddyD 2011.09.16. 21:27:08

Az említést köszönöm, azonban nem teljesen helyes, hogy én rossznak neveztem volna a játékot. Én egy különkiadás keretében mutattam be anno a videót, hogy emlékeim szerint ez volt az első játék, amely valaha felbosszantott.

Rossznak egyáltalán nem rossz játék, de hogy szemétparaszt, az holtbiztos ;)

Az első pálya a legszemetebb, mert ott annyira gyorsan kell reagálni és kikerülhetetlen, hogy rosszul reagál az ember és akkor utálhatja magát rendesen ;)

rosettif · http://istennyila.hu/ 2011.09.16. 21:36:13

Pedig ez a játék csupán hű a címéhez - az aztékok is éppen ilyen rögeszmésen kegyetlenek voltak. :)

Savior 2011.09.16. 22:04:54

@ommm: A Dizzyben mi volt a nehéz? Nagyon kevés ügyességi rész volt bennük, hál'istennek. Sőt, nekem az nagy siker volt, hogy az I-et és III-at is végigjátszottam leírás nélkül. Igaz, nem 20 éve, és emulátoron.

hallari 2011.09.16. 22:06:02

@Bobby Newmark: a mi Videoton Super Colorunkat tönkretette a C16. :( Féltem is apuék reakciója miatt, de szerencsére én is meg öcsém is megúsztuk.

kyanzes (törölt) 2011.09.16. 22:06:49

@Savior: Nem azért, mert hülye a fószer, hanem hogy nagyobb szívás legyen.

ommm 2011.09.16. 22:10:12

@Savior: Nekem egyértelműen egy falazott kút, már nem emlékszem, hogy át kellett-e ugrani vagy beleesni, de az biztos, hogy nem érhettél hozzá, mert összetört a kis rohadék. Na AZ sokáig tartott, de megcsináltam. Remek kis sorozat volt. (Didaktik M-en nyomtam akkoriban.)

Ja, a másik kedvenc a 8 bites Elite. Az hiányzik, de rákeresek. Most.

hallari 2011.09.16. 22:11:13

@Isten Nyila: régi szép idők, amikor az irodabútor mellé félkész játékprogramot adtak... plusz egy hazudós és szadista zenészből lett programozót... :-)

Savior 2011.09.16. 22:14:20

@ommm: Jó kérdés, szerintem a 2-esen kívül minden Dizzyben volt kút. :) Nekem is egyik kedvenc sorozatom volt, kár, hogy sosem tudtam a II-est végigvinni, mert a Kazettaküldő Szolgálat változata kifagyott a tenger közepén. :(

ommm 2011.09.16. 22:22:41

@Savior: Hehe, a gennyes medúzák mi? :)

Bobby Newmark 2011.09.16. 22:35:27

@ommm: Ajánlom az Acorn Archimedes verziót emulátorral, vagy az Oolite remake-et. Frontier First Encountersből is van D3D verzió, az is fasza.

fraki 2011.09.16. 22:37:02

OFF

@Androsz: Stöki verziója helyes idiómahasználat, a te verziód pedig egy modoroskodó túlspilázás. Leülhetsz.

ON

Nahát, azt nem tudtam, hogy a főhős egy nő. Így egész más :) Az Aztec Ch nagyon jó játék, igazi klasszikus, tényleg művészi teljesítmény. Ahogy a piramis növekszik a háttérben például. Ötletes. Zene király.

A Forbidden Forestet simán nem értettem. Bár volt hangulata, de a grafika valahogy összeszedetlennek tűnt.

Savior 2011.09.16. 22:41:50

@ommm: De aztán most jutottam eszembe, hogy emulátorral eljutottam a végéig -- de csak 29 pénzem volt! :D

Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2011.09.16. 22:43:26

@Androsz: egyetértek nagyon is, kétségkívül ügyes fickó volt, de ez a játék valami miatt nem jött be.

KKKKKKKKK 2011.09.16. 22:46:38

@Bobby Newmark:

Nekem sikerült tönkrevágni a Videoton tv-t a c64-gyel, szép nagy színváltos foltok lettek a képernyő két oldalán, ahogy kinyírta a sok egyszínű kép a tévét.

Amúgy Forbidden Forest a legjobb, az Aztec meg elmegy a picsába. Junosztyon pirannyák, az mi?

röntgenszeműlány 2011.09.16. 22:48:41

Jut eszembe, évekkel ezelőtt az ACh volt a csengőhangom. Akkor még volt dallamszerkesztő a telefonokban, hehe.

Ha már a szaladós 8 biteseknél tartunk, nem triviális javaslat heti retróra: Hysteria

ommm 2011.09.16. 22:52:15

@Bobby Newmark: Hmm...ezt nem ismertem. Most már nem fogok neki, de köszi, rákeresek.

@Savior: Na ott b..sz szét az ideg, amikor az utolsó miatt kell bejárni megint az egész térképet és Insert Tape

Bobby Newmark 2011.09.16. 22:55:52

@KKKKKKKKK: Jó, és ez hány év használat után lett olyan? :P

KKKKKKKKK 2011.09.16. 23:03:30

@Bobby Newmark: Meglepően kevés idő alatt kinyírta egyébként. Csak alkalmilag volt a "nagytévén" a gép.

KKKKKKKKK 2011.09.16. 23:05:43

@hallari: Azaz! Super colort nyírt ki nálunk is.

röntgenszeműlány 2011.09.16. 23:07:51

@KKKKKKKKK: Én inkább arra fogadnék, hogy véletlen koincidenciáról van szó. Legalábbis nem tudok olyan fizikai okot, ami miatt egy képcsöves tévének ne lenne tökmindegy milyen színű képet jelenít meg. Szóljon, aki igen.

Verghaust 2011.09.16. 23:37:10

Jo jo, ezen meg csak tultettem magam valahogy, mert kezdetben is anyamek szines videotonjan jatszottam, ellenben eletem legnagyobb szopasai koze tartozik pl. a Cauldron (aka Hexenküche), ahol a fold alatti barlangokba lemaszva bizonyos platformok, amiken ugralni kellett olyan messze voltak egymastol -foleg kepatmeneteknel-, hogy csak nekifutasbol, pixelpontosan ugorva lehetett atugrani, kulonben halal, es visszarakott az adott kepernyon a legelso platformra. Orokelettel is reggeltol estig tartott vegigjatszani, es komolyan fontolgattam a nagy bacsben tartott C64 foldhoz vagdosasat. A masik orbitalis szopasom az egesz napig jatszott Krakout kb 118 palyajan kovetkezett be, mikor fel nap jatek utan a labda vegtelen cilusban kezdett el pattogni a fix, leszedhetetlen elemek kozott ,es nem volt semmilyen ropkodo akadaly ami elterithette volna. O istenem Krakout, at is allitom a mobilom csengohangjat a 3-as tune-ra.

röntgenszeműlány 2011.09.17. 00:11:32

@Verghaust: A Krakouttal lényegében csak a zenéje miatt játszottam. Megnyugató, hogy más is c64 zenéket rak be csengőhangnak, nem csak én vagyok elmebeteg. Bár Wizard of Wor-os GET READY GO-t hallottam nem rég más telefonján is.

Celern 2011.09.17. 00:20:57

Ez egy annyira rohadtszemétparaztmocsokgennyláda játék volt, de zseniálisan abbahagyhatatlan. Basszus de jó, hogy eszembe juttattátok. :)

Skulo2 2011.09.17. 01:02:45

Ezt az Istenv...kellemes kikapcsolódást nyújtó játékot, pont akkor sikerült végigtolni, amikor már kiégettem a VIC chipet a gépből és fél, vagy egy óra után, már nem emlékszem pontosan, de már csak úgy maradt életben a gép, ha le volt véve a háza és egy NDK hajszárítóval hűtöttük folyamatosan. Ha, leállt a hűtés, vagy nem volt szerencsénk, akkor egyszerűen szétesett a kép, amíg vissza nem hűlt a chip. Na, ebből az időszakból csak az maradt meg, ahogy iszonyat drukkolok, mert végre nem csak a teves...kissé idegborzoló lándzsás részen, de már a lépcsőn is túljutottam és úgy festett, hogy végre meg tudom csinálni, ha nem megy el a kép. Asszem, mintha az első fos-ződ C64 Joy is erre ment volna rá, illetve, mintha pont itt adta volna be a kulcsot.

@Androsz: A szprájokról meg annyit, hogy kockás papíron simán meg lehetett őket rajzolni és nem volt olyan nagy küldetés 8x8,16x16. Ha megnézitek a játékot, nincs is benne igazán sok belőlük. A zene viszont epic! :)

Skulo2 2011.09.17. 01:05:04

ui.: Igazán kivehetnétek már a bannból, mindig elfelejtek nevet váltani. Bosszantó!

Ja igen és gépi kód messze nem egyenlő az Assembly-vel.

sbarrett 2011.09.17. 02:45:00

"ha harcosunk az utolsó métereken bukott el egy próbát, akkor kezdhette elölről" - na ez a lényeg: egy olyan játék volt, ami megtanított engem 7-8 évesen arra, hogy sose adjam fel! Ez leginkább a piranhás részre igaz!

HavocS · http://www.obsidianshell.com 2011.09.17. 06:40:52

@röntgenszeműlány: krakouttal szerintem mindenki a zenéje miatt játszott elsősorban :)

neofrix baszmacs · http://nemblog.blog.hu/ 2011.09.17. 09:03:17

Néhány sikertelen próbálkozás után rájöttem egy nagyon egyszerű "cheat"-re. Zene nélkül sokkal könnyebb volt végigmenni a pályákon: semmi dráma, semmi izgalom, nem várod hogy jajmindjártvégelesz, és ez nyugodtabb, eredményesebb joystick-kezelést tett lehetővé.

Csak a lényeg veszett el, a játék feszültsége, úgyhogy pár kísérlet után zene vissza, és lehetett újra izgulni.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2011.09.17. 09:54:28

@Skulo2: Ó, a sprite és karakterkészlettervezés a matekfüzetben sok-sok lapot megtöltött. Megrajzolás, aztán ott helyben, fejben bináris-decimális átváltás... Jó móka volt :)

peterszky 2011.09.17. 10:02:15

Így szombat reggel jól felb*szott ez a netes verzió, persze, hogy 5 méterrel a cél előtt ledárdáztak :D

tb79 · http://www.ukulele.hu 2011.09.17. 10:22:54

IMÁDTAM ezt a játékot! Milyen nehéz volt a dárdás, első pálya. Fantasztikus érzés volt végigvinni, aztán a kövek gurultak lefelé... olyan hangulata volt ennek a játéknak, mint amilyet egy mai PC-s game sem tud felmutatni! A legvégén a hidas... azt hittem, megnyertem vagy vmi ilyesmi, aztán kezdődött elölről... hát kb. eddig volt türelmem. De isteni gém!

Skatulya bácsi megmondta 2011.09.17. 11:18:21

Én viszont UTÁLTAM a játékot. Mármint a forbidden Forestet. Sosem tudtam mozogni a csávóval, rögtön letámadtak a pókok. Béna voltam, na! (Lehet, rossz portba raktam a joyt?)

Az Aztec Challenge azonban nem volt rossz, de a zöld-fehér-fekete monitoron ugyanúgy szívás volt úszni. Pár próba után mentem is Microprose Soccert játszani! :) (0-16.: valami program betöltése; 16-52.: pedig rögtön az első program volt a világtörténelem legjobb focisprogramjának betöltése a mágnesszalagon.)

A legjobb zenéje pedig egyértelműen a Yie-Ar Kung-funak volt! Konami! Yeee!

Savior 2011.09.17. 11:29:06

@röntgenszeműlány: @Verghaust: @HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: Egyetértek! Én örökélettel játszottam, anélkül nagyon frusztráló lett volna, így viszont élvezhettem a zenéjét, amíg akartam. Csengőhangon is gondolkodtam, de inkább az inkább Star Control II lett; ismeretlen számhoz pl. tökéletes az Ur Quan theme. :)

KKKKKKKKK 2011.09.17. 16:19:42

@röntgenszeműlány: Beégés jelensége tényleg nem mond semmit? A képernyővédő szót biztos ismered. :)
Vajon miért kellett a crt technológiánál megoldani azt, hogy hosszan ne mutassa ugyanazt a monitor/tv?

Bobby Newmark 2011.09.17. 17:03:42

@KKKKKKKKK: Ja, én is láttam beégett monitort, amin két évtizedig ugyanaz a nyomtatóprogram futott, és kikapcsolt állapotban olvasható volt a szöveg.

De ahhoz sok év kell, és pixelre ugyanaz a kép. Ami C64-re kurvára nem igaz. Az eredetileg kék szélső keret általában játékok alatt fekete volt, nem mellesleg minden krekker azzal villantott, hogy az elvileg elérhetetlen keretbe rakott futószöveget meg csíkozást az intrójában.

Azt nem fogod megmagyarázni, hogy egyszer rádugtad a C64-et a tévére, és beégette, ez baromság.
De még azt sem, hogy normál használat mellett beéget bármit a C64.

Mondom, elszíneződést láttam már tévén, pl ha közel raktad a tápot a tévéhez, az elbaszhatta, de azt meg egy mágnessel le lehet róla húzni, mint CRT monitoron a degauss, csak kézzel.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.17. 18:33:35

@Skulo2: Én 83-ban (vagy 84-ben?) az ELTE SZK-ban láttam egy programozót, aki az akkoriban újdonságként beszerzett C64-en egy háttérképet fabrikált, úgy, hogy a memóriába közvetlenül írta be a kódot, megnézte, számolt, PEEK-elt és POKE-olt egy kicsit, megnézte stb. Természetesen lehet így is, de később egy Art Studioval vagy Koala Painterrel jobban lehetett haladni. Kockás papíron is lehet sprite-ot tervezni (24x21), de egész más látni is a képernyőn, miközben pixeleket birizgálsz benne, főleg multicolor módban, és más a kockás papírt nézegetni. Úgy is lehet, de mégiscsak jobb lett a helyzet, amikor két csoporttársam összedobta a Sprite Buildert – sosem került forgalomba, pedig istenbizony veri az összes szerkesztőt –, amellyel már animálva lehetett megnézni és szerkeszteni a sprite-okat. Ha Norman úr a kockás papírral dolgozott, és ezzel a technikával hozott össze egy nagy terjedelmű játékot, nos, ilyen esetre helyeztem kilátásba számára a zseni titulust.

Egyébként egy képen jóval több sprite is lehet, mint amennyi elsőre látszik. A háttér egyes részleteit szintén sprite-tal kellett megoldani, főleg a fedéses részeknél. Nem is gondolná az ember, hogy mekkora meló.

@fraki: Stöki változata egy eléggé értelmét vesztett, eltorzult szólásmaradék, amely ennek ellenére éppúgy elterjedt, mint a még ennél is hülyébb "zabszem van a seggében". Ismert jelenség, a későbbi generációk már csak a torzult változatot ismerhetik meg, filmekből, újságokból, ismerősöktől. Az én verzióm az eredeti, és ha még nem ismerted, nem nagy baj, csak ne okoskodj.

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: "krakouttal szerintem mindenki a zenéje miatt játszott elsősorban :)"

Perverz alak :-)) A Krakoutot csak erős önuralommal lehetett abbahagyni. Minden idők legjobb falbontós játéka.

Egyszer csináltam egy teljes kazettát játékok zenéjével. A Krakout azért ott volt rajta. :-) Meg a Commando, meg a Shoot Out, bár az demóként került hozzám.

Az Aztec Challenge-hez hasonlóan reménytelen és mégis abbahagyhatatlan játék volt a Solomon's Key.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.17. 19:10:08

@Stöki: @Bobby Newmark: @Savior: @Skatulya bácsi megmondta: @Hammer: @Skulo2: @HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]: @neofrix baszmacs: @röntgenszeműlány: @fraki: @Blassius: és mindenki más:

kérem, hogy ha tudtok ma is működő helyet, http vagy ftp, amelyről NAGYON sok C64-es játék tölthető le, azt írjátok ide. Amiket ismertem, azok már megszűntek. Köszönöm szépen.

fraki 2011.09.17. 19:26:59

@Androsz: A nyelvszemléleted egy elmaradott, vaskalapos, elavult és minden tekintetben ciki (főleg amikor kioktatni próbál) attitűdön alapul, amit a nyelvésztársadalom egységesen a laikusok betegségének tart. A nyelv gyakorlatilag majdnem minden eleme "eltorzult szólásmaradék". A neked "eltorzult szólásmaradék" ma a kanonikus változat a szólásgyűjteményekben. Nem néztem utána az etimológiának (mivel nem lényeges), de még ha a fisher annie-s (stb.) volna az első előfordulása, akkor is igaz lenne rá, hogy csak egy öreges, stílusidegen modorosság. (Ahogy mondjuk az egyalakú "az" ("az magyaroknak dolgairól") is eredetibb, ma mégis csak egy öreges modorosság lenne, legfeljebb.)

És bár mondom, nem lényeges az etimológia, de valószínűleg a "zongorázni lehet a különbséget" egyidőben megjelent a hosszabb változattal, ha nem előbb (mivel így is teljesen motivált).

fraki 2011.09.17. 19:28:43

@Androsz: ("motivált" = teljesen visszafejthető, tehát nem "értelmét vesztett" - ez amúgy is elég értelmezhetetlen minősítés)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.17. 20:10:36

@fraki: Nem tudom, hogy ezen minek görcsölsz, de kérlek, hogy mondj egy szólásgyűjteményt, amely a "kanonikus" (?) változatot tartalmazza, egyébként pedig értelmezhetnéd nekem a kanonikus alakot, ha már ilyen alaposan utánajártál a dolgoknak.

Megismétlem, nem vádolom azokat, akik ezt használják, mert az ilyen szólások, kiszólások (agyilag zokni, lementem alfába, csók a család, dobtam egy hátast, annyi esze van, mint egy hintalónak stb.) gyorsan elterjednek, aztán esetleg gyorsan el is halnak. Aki ezt hallja, ezt jegyzi meg az adott fogalom kifejezésére. Valószínűleg a zabszemes dolgot is rosszul ismered, annak sem hallani már az értelmes eredetijét, kihalt. Az irodalmi magyar nyelv is tele van egyszer még helytelen, értelmetlen vagy rosszul rögzült kifejezésekkel, ez a nyelv életjelei közé is besorolható. Mivel ennek a mostani szólásnak még fellelhető az eredetije, voltam bátor megismertetni veled. Bírd ki, és ne használd, ha nem akarod. Felejtsd el, nekem mindegy. Koncentráljunk a C64-re.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.17. 20:56:58

@Androsz:

"nem vádolom azokat, akik ezt használják"

vs.

"Ez helyesen és valami értelemmel bíró módon"

Legközelebb próbáld jobban jelezni a toleranciádat. :)

Én nem fogalmaztam volna olyan nyersen, mint fraki, de nagyjából egyetértek vele.
Van egy rossz hírem neked: a nyelv fejlődik. És nem kérdez meg téged, hogy tetszik-e, amerre fejlődik.
A magyar nyelvben (meg gondolom, a többiben is) bőven találni eredetileg teljesen más jelentéssel bíró szavakat, kifejezéseket, és az új jelentés nem lesz helytelen attól, hogy valaha létezett egy régebbi.

Én köszönöm neked, hogy felhívtad a figyelmemet a zongorás idióma eredetére, mert nem tudtam róla. De arról nem fogsz meggyőzni, hogy ahogy én használtam, helytelen, vagy akár pongyola lenne.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.17. 20:59:24

@Androsz: Én a jó öreg Magyar C64 HQ-ról szoktam szedegetni, szép nagy gyűjtemény:

c64.hardwired.hu/

Pár dolog ezen sincs meg (volt, amit leszedettek), azoknál a Google eddig mindig segített nekem.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.17. 21:25:48

@Stöki: "Nem vádolom", mondtam, de attól a módosult változatnak számomra nem világos a logikája. Azt elfogadom, és ahogy láthatod én is a nyelv formálódásának - a fejlődés szót nem merném használni :-) – jeleként fogadom el, hogy ma ez a változat az, amely a beszélők között egyezményesen fejezi ki azt, hogy két dolog között óriási minőségi különbség van. Ha én celeb lennék, bevezethetném erre azt, hogy a két dolog "holsa". Vagy "esztergál". Ha a köznyelv befogadná ezt a jelentés kifejezőjeként, akkor mostantól ez lesz használatban, és mindegy, hogy mi a szavak eredete, esetleg én találtam ki.

A nyelvünk, mások nyelve is tele van módosult, sokszor torzult, csökevényesedett formulákkal. Stimmel, én is ezt mondtam. Ez a zongora-ügy is ezek közé csúszik, hiszen ma már ezt használja mindenki, és csak a korosztályom emlékezhet talán a kiszólás eredetére, amelynek a jelentését még logikusan meg tudjuk fejteni. Nem vádoltalak, nem gúnyoltalak, csak a késztetésemnek engedelmeskedve nyomát hagytam annak, hogy ez a mai kifejezés egy hosszabb változat csökevényesedett alakja. Nem pongyola, csak elvesztette a szólás logikáját. Majdnem mindenki az újat használja, egy szóalakzatként, amelyhez egy jelentést társít, és nem keresi a kifejezés magyarázatát. Rendben van, de érdekes lehetne visszavezetni a nyelvbe az eredeti formulát. De nem kötelező.

Ha @fraki: hajlandó lenne leszállni a témáról, akkor már a kutya sem emlékezne erre a megjegyzésre.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.17. 21:29:52

@Stöki: Ebben a C64 HQ-ban eszméletlen sok meló fekszik! Ezt tényleg megszállottak csinálhatják. Magamra ismerek bennük, ezt elismerem, de ők csinálják is, én mostanában pedig csak álmodozom egy hasonlóan megszállottságot elváró könyvbázisról. Kösz a címet.

Ha van még más is, ne szégyelljétek. :-)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.17. 21:32:54

@Androsz: Ja, hát a nyelv néha tök logikátlanul formálódik, ez van. Lásd kies-kietlen.

A többit illetően nem akartam vitatkozni, igazából inkább az első kommented miatt írtam be - azt én is beszólásnak értelmeztem, akárcsak fraki. De tényleg túllihegtük.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.17. 21:39:40

@Androsz: Sok meló, bizony, Dohi nevét áldd érte. Igazából szinte minden fontos C64-játék megtalálható itt.

Még ajánlom a Lemon 64-et is, meg a C64.com is frissülget néha.

www.lemon64.com/
www.c64.com/

fraki 2011.09.18. 00:24:10

@Androsz: "Nem tudom, hogy ezen minek görcsölsz"

Mármint hogy te minek görcsölsz.

"kérlek, hogy mondj egy szólásgyűjteményt"

O Nagy-tól Vámosiig az összes, inkább te mondj olyat, amiben a hosszú változat van.

"egyébként pedig értelmezhetnéd nekem a kanonikus alakot"

Aha.

"Megismétlem, nem vádolom"

Öö, csak minősítgetsz, alaptalanul.

"Az irodalmi magyar nyelv is tele van egyszer még helytelen, értelmetlen vagy rosszul rögzült kifejezésekkel, ez a nyelv életjelei közé is besorolható"

Nézd, amit írsz, az értetlmetlen. A frazeológiáról valószínűleg életedben nem hallottál, nyelvészetileg képzetlen vagy, nem érdemes erőltetni...

"Mivel ennek a mostani szólásnak még fellelhető az eredetije"

Ebben valószínűleg tévedsz. Mármint a megfogalmazásban már. A feltételes mód valóban lehetett "eredeti" használat, de a poénkodó rátoldás (akkor én lennék a fischer annie) már valószínűleg kezdettől fogva alternáns volt, és még valószínűbb, hogy a kijelentő mód is már kezdettől fogva megjelent. Mindhárom változat együtt lehetett elterjedve. (Most mint szólásról beszélek, nem az első előfordulásról.) Adatokkal persze megcáfolhatsz, de egyelőre neked csak egy benyomásod az, hogy a hosszú az "eredeti" (talán túl sok lakat té károlyt néztél a naptévén), és erre építve helyesbítgetsz másokat.

"Bírd ki, és ne használd, ha nem akarod. Felejtsd el, nekem mindegy. Koncentráljunk a C64-re."

Koncentráljunk, főleg te koncentrálj. Ha vki téved, azon gyorsan túl lehet lendülni, ha valaki tájékozatlanságból helyreigazítgat offtopik indirekt minősítgetve a másikat, annak az egóját kicsit lejjebb kell venni. Ne az akarja már a másikat lecsitítgatni, érted. Ha ez megvan, tényleg továbblendülhetünk.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.18. 00:31:45

@Stöki: Ez az, pompás. A Lemonon még egy linkgyűjtemény is van pár nagy FTP lelőhelyről, szóval megvannak még a régi dolgok, csak máshová költöztek. Köszönöm a linkeket. Üdv.

fraki 2011.09.18. 01:21:15

@Androsz: Na, szóval mégsem maradsz a c64-nél, hanem görcsölsz tovább a témán... Mint mondtam, a kanonikus alak a rövid a szólásgyűjteményekben (o nagy, vámosi stb.). Amit te most linkeltél, az egy google keresés a hosszú változatra. És ezzel te mondani akartál valamit.

Egy dolgot megtudtam, vagyishogy sejtek. Feltehetően a szozat.org-ról hoztad át az okosságot ide, vagyis ilyen nyelvőrféle konzervatív kiadványokból szívod a preskiptív életérzést, hogy aztán ilyen helyeken trollkodjál vele. (Ó, régen minden jobb volt, ó, hogy romlik a nyelv.)

+1 Még mindig előrefele menekülsz, dehát hajrá.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.18. 01:24:28

@Androsz: Átmentek, csak ilyen linkfolyamot automatikusan megfog a blog.hu, és elküldi nekem, hogy beengedem-e.

A témát meg szerintem rekesszük be, az ennyiből is látszott, hogy nem fogjátok egymás meggyőzni.

Ha lesz következő hozzászólásotok, már az Aztecról szóljon, köszi.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.18. 01:57:19

@Stöki: Aha, erről nem tudtam. Sejtettem, hogy valami spamgyanú miatt lett elterelve valahová. Frakiról én már leszálltam, túlságosan ráakadt erre a dologra, a C64 valóban sokkal érdekesebb. És most, hogy mindent megbeszéltünk, már megyek is, előszedtem egy örökéletesnek ígérkező verziót, és kipróbálom, hogy billentyűzetről megy-e. Jó nap ez a halálra. :-)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.18. 02:28:36

Eh, öreg vagyok én már ehhez a stresszhez. :-D De komolyan, kicsit szoros lett a hely a szívemnek. A retrójátékok mellé kell egy figyelmeztető jelzés, amelyen egy szakállas, joysticket markoló figura az asztalra borul. Végül is ha már van az a 6-os, 12-es és más nyüves karika, akkor ideje bevezetni a 66-os karikát is. A Scarabaeusra már rá is nyomnám, az már régen is kimerítő volt. Lehetne egy külön lista a leghomlokgyöngyöztetőbb játékokról. :-)

themikka87 2011.09.18. 10:34:35

Ohó, apámmal mennyit szenvedtünk c64-nél anno ezzel!:D Harmadik pálya volt asszem a max ameddig eljutottunk. Most így fél éve kábé emulátoron pont kipróbáltam újra, de kis kísérletezéssel igazából végig lehetett nyomni - első fokozaton... (na az beütött, mikor újrakezdte..) Legnagyobb szívás igazából tényleg az első pálya, utána már kevésbé para. De jó cucc, és köszi a cikket, érdekes infók voltak benn

Adani 2011.09.18. 11:55:57

@röntgenszeműlány:

Ha sokáig van ugyanaz a kép akkor a képcsöveseknél, de a plazmáknál is beéghet a képernyőbe, régen épp ezért használtak a monitorokhoz képernyőkímélőt, de már az akkori színes TV-kis jól bírták csak ha napokig volt ugyanaz rajta akkor lett baja, de mióta bevezették a sárga korhatárkarikákat volt rá sok panasz,h beégtek a képbe, hiszen az is majdnem mindig ugyanott van, vagy ha mindig egy csatornát nézel a csatornalogó is beéghet.

C64-nélviszont nehezen tudom ezt elképzelni ,elvégre ha nem mindig ugyanazzal játszol, vagy nem hagyod sokáig bekapcsolva a kezdőképernyőn akkor nem lehet nagy baj.

Adani 2011.09.18. 12:00:24

@HavocS [www.obsidianshell.com - sunametál]:

Az biztos, imádtam a zenéjét, nagyon jól eltalálták. A Másik kedvenc a Commando volt, de az ontopik játéknak is a zenéje nagyon jól eltalált volt, csak hát maga a játék. Akkor már volt flopi és hát akkoriban nem volt meg a kazettás időkben meglévő elszántság, h ha végre sikerült betölteni nagy nehezen akkor játszunk vele sokáig, akármilyen is. Amikor lett flopi meg jó sok lemez jó sok játékkal akkor már nem szenvedtünk vele, ha nem ment vagy nem sikerült elsőre sokszor ment a levesbe játszottunk mással.

hallari 2011.09.18. 14:26:04

@Bobby Newmark: Nekünk is alkalmilag volt a Commodore-ral használva a gép és 1-1,5 év elég volt, hogy szétszedje. Egyébként előre mondták anyámék, hogy valszeg ez lesz.

hallari 2011.09.18. 14:28:55

@röntgenszeműlány: A magyarázatot én sem tudom, de nálunk is úgy kezdődött, hogy oldalt egyre nagyobb foltok jelentek meg, aztán egy idő után az egész képernyő vörös-kékbe váltott át (eltűnt a zöld az alapszínek közül). Érdekes, szellemképes lett a megjelenítés.

hallari 2011.09.18. 14:31:33

@sbarrett: engem pont az ellenkezőjére oktatott, ha túl nehéz volt, már dobtam is félre. :)

Csigafattyú 2011.09.18. 17:36:59

@Bobby Newmark: Ne becsüld alá szüleink generációjának paráit, a technikát sokan még ma is csudálatos boszorkányságnak tekintik. Az én faterom pl. meg volt róla győződve, hogy ha nem szemből kapcsolod a tévét a távirányítóval, akkor elromlik, ha nem _eredeti_ tápot használsz valamihez, akkor elromlik, illetve ha megnyomok egy olyan gombot a videókamerán, amit ő nem ismer, akkor az is elromlik. A szórakoztató elektronikai termékekben ugyanis mindig van egy piropatron, ami bizonyos gombkombinációra felrobban.

Adani 2011.09.18. 18:28:55

@Csigafattyú:

Ismerős és ez főleg az idősebbekre volt jellemző, nem is a szülőkre hanem a nagyszülőkre inkább. A mikrósütőhöz is alig mertek páran hozzáérni, mert mi van ha rossz gombot nyomok meg és elrontom, ugyanez TV-nél sőt magnókazettánál is, ne tekerd ceruzával, mert elromlik és még lehetne sorolni.

sbarrett 2011.09.18. 18:31:26

@hallari: Lényeg, hogy felkészített minket az életre ez az idióta játék! :D :D :D

Csigafattyú 2011.09.18. 18:36:03

@Adani: Valószínűleg onnan ered ez a rémüldözés, hogy az analóg korban még sok cuccot precízen be kellett hangolni, hogy működjön, és ezt sokszor csak szerelő tudta elvégezni. Aztán szegények nem tudtak mit kezdeni a digitális korszak "megnyomom és működik" jellegű kihívásával, azzal meg pláne nem, hogy pl. a tévé távirányítója vagy a mobiltelefon nem törik ripityára, ha leejtik, mert figyelembe vették a tervezésnél, hogy ez megtörténhet. Sőt, az sem egyértelmű számukra, hogy a különféle gyártók eszközei ugyanazon jelöléseket használják ugyanazon funkciókra, pl. a magnó gombjain vagy a tévé távirányítóján.

Adani 2011.09.18. 21:26:42

@Csigafattyú:

Na igen, pl. a ki-be kapcsoló gomb piros színnel ki van emelve sok gyártónal, meg ugye minden gép úgy működik, h ON állapot bekapcsol, OFF kikapcsol.

szbszig 2011.09.19. 05:07:24

Az Aztec Challenge-et emlékeim szerint nem vittem végig. Ugyanis angoltudás hiányában fogalmam se volt, mit kell csinálni a piranhás pályán. Hogy kikerülni a halakat, az addig rendben volt. Ezen felül azonban azt hittem, hogy csak életben kell maradni egy adott ideig, holott úszkálni kellett volna keresztbe a képernyőn.

Amúgy ez a Forbidden Forest szintén nagyon hangulatos játék lehetett a saját korában. Tetszik. :)

HomeGnome 2011.09.19. 11:02:31

Ááá Forbidden Forest, az is mekkora volt már! :)) Pedig csak kb a sárkányokig jutottam, de valami furán félelmetes hangulata volt annak a játéknak. :)

ultravox 2011.09.19. 14:35:00

Ha össze akarjátok számolni mennyit adott el, (akkor az eddig 1 :) az enyém eredeti volt 85'-ben kaptam a C64-el együtt első játékként :) Húú :)

Bobby Newmark 2011.09.19. 18:09:44

@Androsz: slp.dwalin.ru
Silent Library Project, adatbázis, könyvben.
Magyar bürokrácia letiltatta, azóta zárt.

Adani 2011.09.19. 18:26:13

@Bobby Newmark:

Fent volt akkoriban sok torrent oldalon az adatbázis, biztos ma is megtalálható pár helyen.

Gabriel Deronda 2011.09.19. 21:41:21

Tudom, hogy OFF, de az Index nyitólapon Monkey Island idézetek a rovatcímek :)

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2011.09.19. 21:45:39

@Gabriel Deronda: Mert en vagyok az ugyeletes cimlapos. :)

Es csak az egyik Monkey Island, a tobbi siman kalozos, az apropo pedig ez:

www.talklikeapirate.com/

Egyebkent Hancu otlete volt, hogy csinaljak ma ilyen cimlapot. :)

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2011.09.20. 04:56:04

@Bobby Newmark: Igen, tudom. Épp azért, mert zárt, kellene csinálni egy másikat. Ha én nem, talán majd más.

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.09.20. 12:09:33

Most nem volt időm átmenni a csillió kommenten, szóval biztos mondta már más is, de ez a kazettaborító hatalmas :-)

Yarner · http://androlib.blog.hu 2011.09.20. 12:13:59

Úgy látom, a head over heels végre eléri az őt megillető helyezést, de én azért az Antiriadra böktem, mert máig külön helye van a szívemben. (Most is fent van a telómon, just because)

Zozosoft 2011.09.21. 10:56:41

@Chocho86: a világ legrosszabb endingje az Airwolf Amstrad CPC-re és Enterprise-ra kiadott változatának van: egy önmagára ugró JP utasítással ér véget a játék.

py 2011.09.21. 13:33:55

Volt egy bug a rettegett piranhás pályán, legalábbis az én változatomban. Az ember nemcsak felfelé tudott elindulni, hanem lefelé is be tudott úszni a képbe föntről. Ha egy kicsit leúszott, majd felfelé kiúszott a képből, azt a játék úgy értelmezte, hogy egyszer átúszott a pályán. Ezt szorgalmasan ismételve kész is volt a pálya, csak a legfelső egy-két halat kellett figyelni.

Így nekem ennél vészesebb volt az a pálya, ahol a kockaköveken kellett végigugrálni, és nem lehetett tudni, melyik kőnél lőnek dárdákat az emberbe. A teljesen random módon ment, legalábbis én nem jöttem rá, van-e bármiféle logika benne.

lerchenfelder 2011.09.22. 16:33:24

no hát akkor Mel Gibson innen koppintotta az Apocalypto-t :))

Reactor 2012.04.09. 22:57:13

Ehhez a játékhoz nekem is volt szerencsém - igaz nem saját gépen, hanem vendégségben. Nem tudom, hogyan, de az illető csajnak egy meglehetősen bugos, vagy átírt változata lehetett. A játék már így is bődületesen nehéz, de azzal a "verzióval" amivel játszottam...fuhh...

- Az első pályán, ahol "kétoldalt hatszázezer azték harcos" lándzsákat dobál, a játék már eleve úgy kezdődött, hogy repült egy lándzsa. Hacsak nem nyomta a játékos az ugrást vagy a guggolást (vagy ha rosszat nyomott), már meg is halt. Ez kb. ugyanolyan mint az Action 52-ben a Star Evil. Van egy századmásodperced reagálni...

- A negyedik pályán megjelentek szakadékok a földön, és elkezdtek liftezni a levegőben (viszont szörny kevesebb volt szerencsére).

- Az ötödik pálya volt a csúcs. Nem elég, hogy a kijárathoz vezető út nem volt nyilvánvaló, még kis fekete robothelikopterek is röpködtek a szobában, és ha egyvonalba kerültek veled, hát le is lőttek azonnal, elugrani nem lehetett. Hát persze skacok, az aztékoknak voltak kis fekete robothelikopterjeik dárdavetőkkel, nem tudtátok!?

- A piranhás pálya egy hatalmas pixelkavargás volt, lófszt se lehetett látni, úgyhogy azonnal meg is haltunk rajta mindig.

Xezs 2012.05.23. 23:20:34

@szbszig: Nekem az angolszótár az ilyenek miatt volt a gép mellé téve állandó jelleggel.

Adani 2012.05.24. 07:54:22

@Xezs:

Amúgy ezt a Rossz Pc Játkok FreddyD-je is benézte, mutatja is a videón, hogy 8x-os gyorsításban is több percekig tart mire megcsinálod. Azt meg én is csak a longplay óta tudom, hogy le lehet bukni a víz alá és akkor pár mp-ig a piranhák nem tudnak elkapni.

Xezs 2012.05.24. 22:42:45

@Adani: Tényleg, a tűz gombra lebukott. Miket eszembe nem juttatsz :)

Adani 2012.05.25. 07:48:26

@Xezs:

Én se tudtam addig, ameddig meg nem néztem a longplayt és csodálkoztam, hogy többször is elkapják a piranhák mégse hal meg, aztán alatta volt kommentben, hogy le lehet bukni rövid ideig és akkor megúszod.

Ugye FreddyD is azt mondta, hogy nézzétek jön olyan kombó, amit nem tudsz kivédeni és akkor bukod az egészet. Ilyenkor kell a víz alá bukást használni.

freddyD 2012.05.25. 16:26:42

@Xezs: @Adani: Hát igen ez van akkor, ha gyerekként játszottál valamivel (amikor nem tudtál angolul és nem tudtad elolvasni ezeket a trükköket) és felnőttként újra nekiállsz és azt hiszed, hogy mindent tudsz már róla, amit tudni kell ;)

Wertzui 2012.05.25. 17:07:13

@Reactor: Mieh? Mivel játszottál te?

Adani 2012.05.25. 18:07:27

@freddyD:

Na igen, sőt nemhogy angolul nem tudtál hanem esetleg még 5 évesen olvasni se ill. nem profi szinten. Press play on tape, ekkor tudtam hogy el kell indítani a magnót.

Xezs 2012.05.28. 22:00:11

@freddyD: Na várj, az angollal sosem volt gond, mert ott volt a szótár a gép mellett, és valahogy ki tudtam sakkozni, hogy mikor mit ír a játék.

A baj a régi játékokkal inkább az volt, hogy semmiféle információt nem szolgáltattak arról, hogy hogy kell játszani azt a játékot. Manapság már az a minimum, hogy a billentyűkonfig oldalról kinézed, hogy milyen lehetőségek vannak a játékban, és egy komolyabb játék első pályája mindig bemelegítés, ahol kapod az infot, hogy milyen helyzetben mit tudsz csinálni.

C64-en meg elédbaszták a játékot aztán vagy játszol vele vagy nem, te dolgod.

Én azon kevesek közé tartozok, akik nem sírják vissza a régi időket, mert a régi játékoktól egyszerűen hánytam, annyira primitívek voltak. Persze ott is akadt 1-2 ami nagyon jóra sikerült.

Adani 2012.05.28. 22:52:30

@Xezs:

Régebben sok játékhoz nem volt gombleírás egyáltalán, találd ki mi mire való. A Barbariannak sem volt pl. neked kellett kitalálni milyen kombóval mit lehet csinálni.

Reactor féle játékbemutatókban sok játéknál kihozta negatvumként, hogy nincs gombleírás és kéne. A Prehistoriknál pl. nem baj, hogy nincs, mert csak 5 gomb kell hozzá, nyilakkal mozogsz meg a felfelével ugrasz meg lősz.

freddyD 2012.05.29. 07:26:02

@Xezs: Igen van ebben valami, de azért hozzá kell tenni, hogy azoknál az ősrégi játékoknál sokkal kevesebb funkció is volt. Tehát nem volt 20 különféle gomb minden marhaságra, mint manapság, hanem általában volt 2-3.

Meg az is hozzátartozik, hogy pl C64-nél Joystickkal nyomták az emberek és ott aztán meg pláne limitált az egész.

De persze ennek ellenére tényleg kiírhatták volna MINDIG a gombokat. Van amelyik megtette azért, de sok nem

Xezs 2012.05.29. 19:58:51

@freddyD: Itt, az Aztecben pl. kifejezetten észrevehetetlen, hogy a tűz gombra leúszik a víz aljára, hogy elkerülje a piranhákat.

meg ugye sok szituációfüggő dolog is van, amit csak egy-egy helyen tudsz megcsinálni.

De egyetértünk: mindig ki kellett volna írni, hogy mi mit csinál.

Megjegyzem láttam 1-2 ilyet C64-re, szóval volt pár.

Adani 2012.09.12. 13:27:19

@freddyD:
lásd pl. a Mortal kombat sorozat ,ahol minden karakternek volt legalább egy spéci trükkje (fagyasztás, csáklya dobás, tökönütés stb.), volt kivégzésre is,de a játékban hiába is keresnéd a gombleírást még a doksiban sem, csak újságok hozták le meg szájról-szájra terjedt. Májer dolog volt fejből vágni mindet és a kivégzéseket mindig megcsinálni. Aki még Kano kivégzését is tudja az meg hiperszuper májer volt.
süti beállítások módosítása