HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Szerdai retro: Supremacy

2010.06.02. 07:30 Stöki

– Szia, Jeroen. Milyen idős vagy és mi a hobbid a zeneszerzés mellett?
– Hello mindenkinek. 18 éves vagyok, és a hobbim a lányok. :)

Így kezdődik az a Jeroen Tellel készített interjú, ami a 64’er magazin 1991. márciusi számában jelent meg. Az idézetből az következik, hogy Tel 17 éves volt, amikor az 1990-ben megjelenő Supremacy zenéjét komponálta. És 15-16 évesen írt olyan, három hangcsatornás klasszikusokat, mint a Hawkeye vagy a Cybernoid zenéje.

Döbbenet.

Talán néhányatoknak feltűnt, hogy Tóta W. múlt heti Dune II-idézése után olyan játékokat tettem a szavazódobozba, amelyek főleg a zenéjük miatt lettek emlékezetesek. A Supremacyt szavaztátok meg, így ez a poszt nagyrészt a főcímzene alkotójáról, Jeroen Telről fog szólni, akit nyugodtan zenezhetünk a SID Mozartjának. De most komolyan, 15 évesen én éppen azzal voltam elfoglalva, hogy szarrá törjem a könyökömet gördeszkázás közben (két műtét), ez a csávó meg már világhírű zenész volt.

Az 1972-es születésű, holland Telnek 12 évesen vettek C64-et a szülei, és a kis Jeroen rögtön rákattant a BASIC-re, illetve arra, hogy miként lehet dallamokat kipréselni a 8-bites csoda hanggeneráló csipjéből, a SID-ből. Ez nem ment olyan könnyen neki, mert a gépi kódhoz nem értett, de hamarosan találkozott Charles Deenennel, és 1987-ben együtt megalapították az azóta legendás hírű Maniacs of Noise zeneszerző csapatot. Tel komponált, Deenen effektezett és programozott – a későbbiekben aztán Tel is egyre jobban belejött a programozásba (ő egyébként a demoscene-be is belefolyt, Wave és JT/Scoop néven). Legnagyobb hatással a Commando zeneszerzője, Rob Hubbard volt Jeroenre.

Néhány termékeny év után aztán a két srácnak elváltak útjaik, mivel nagyjából egy időben kaptak állásajánlatot – Deenen az Interplaytől, Tel a Probe Entertainmenttől. A Maniacs of Noise takaréklángon égett tovább, Tel saját utakat keresett. Nagyjából ebben az időszakban kérték fel, hogy írjon főcímzenét egy űrstratégiához, az Overlordhoz (aminek csak Amerikában volt ez a neve, Európában már Supremacy néven jött ki). A még kiskorú Tel megtette ezt, és megszületett az a szomorú-felemelő dallam, ami azóta is állandó szereplője a szaklapok „legjobb C64-es zenék” válogatásainak. A lenti lejátszóban kilenc remixet találtok ebből, a harmadik a Myth: History in the Making zenéjével van összemixelve (ami egyébként szintén Jeroen Tel műve), az utolsóban pedig több játékzene feldolgozása is keveredik. Ebben a videóban pedig egy kisebb szimfonikus zenekar adja elő a főcímzenét.

Jeroen Tel ma már újra a Maniacs of Noise-ban dolgozik, és többnyire játékzenéknél producerkedik (a saját külön projektjei nem voltak túl népszerűek), de interjúiból kitűnik, hogy a C64-es korszakban érezte igazán otthon magát, és azokat az éveket sírja vissza. Még egy 1997-es interjúban is teljesen komolyan említette, hogy újra gyártani kellene a C64-est. Saját munkái közül egyébként a Turbo Outrun zenéjével a leginkább elégedett, amibe a saját hangját is belekeverte (meghallgatható a művész MySpace-oldalán). A C64-et még ma is elő-előveszi komponálásra, de persze már csak saját maga szórakoztatására.

Essen azért szó a játékról is. Az Overlord/Supremacy David Perry és állandó tettestársa, Nick Bruty fejéből pattant ki (főleg az Eathworm Jim sorozat és a Smash TV tette őket híressé). Mint azt Perry a RetroGamernek elmesélte, a Supremacy volt az első stratégiai játékuk, egyben az első olyan játék, amit eleve Amigára terveztek meg (bár nagyjából az amigás verzióval egy időben egy csodálatos C64-es meg egy pofás pc-s konverzió is megjelent). A játékból először a csillagtérkép készült el, sőt az adta az ötletet a programhoz. „Csak köröket rajzolgattam, már nem is tudom, miért. Aztán rájöttem, hogy ha a köröket megfelelő ütemben mozgatjuk, keringő bolygórendszer illúzióját lehet megteremteni. Jött a gondolat, hogy mi lenne, ha az első és az utolsó bolygóra két ellenfelet helyzenénk? És ha át lehetne mozogni egyik bolygóról a másikra? Az ilyen ’mi lenne, ha’ beszélgetésekből alakult ki a játék” – mesélte a lapnak. (Fenti videón az amigás, lentin a C64-es verzió.)

Azért lássuk be, hogy a Supremacy nem volt egy eget rengetően eredeti játék. Perryék jó érzékkel nyúltak le mindenféle játékelemet a korábbi űrstratégiáktól, mindenekelőtt a Millennium: Return to Earthtől (más nevén Millennium 2.2). A teendők – nyersanyagok előállítása, más bolygók terraformálása és védelme, a populációszaporulat és az adózás ügyes egyensúlyban tartása, támadó sereg toborzása, invázió – nem is okoztak nagy meglepetést, viszont Perryék szépen felmondták a leckét, a játék minden túlzás nélkül élvezhető ma is. És amit igen szépen megoldottak: négy nehézségi szinten lehetett játszani a programot, ami a bolygók számán és a különféle nyersanyagkorlátozásokon túl különböző taktikákat is jelentett. A legostobább ellenfél például egyenként foglalgatta el a bolygókat, az okosabbak már egyenesen a bázisunkra hajtottak (a játéknak akkor volt vége, ha valamelyik bázis – tehát a két fő bolygó közül az egyik – elesett).

Két évvel az első verziók megjelenése után készült egy NES-átirat is, ami minden szempontból bátor vállalkozás volt: a már kifutó platform egyik utolsó játéka volt, ráadásul hardcore stratégiát próbált konzolon meghonosítani. A készítők kicsit átvariálták a képernyőket és kezdetleges RTS-elemekkel (egy-egy direkt irányítható harci egységgel) akarták feldobni a játékmenetet, de nem igazán sikerült a bravúr. Pc-n, C64-en és Amigán viszont a Supremacy egy kiforrott űrstratégia volt, és hozzájárult a műfaj fejlődéséhez – ami ugye olyan magyar sikereket termelt ki később, mint a Reunion és az Imperium Galactica.

Szokás szerint a végére lapátolok lemezborítókat meg pár ugróhivatkozást: C64-es verzió (emulátor itt és itt), pc-s verzió (hozzá x86 emulátor itt), Amiga verzió (emulátor itt), a CoV Supremacy-leírása (a 7. oldalon kezdődik), a fent említett interjúk Jeroen Tellel, Jeroen Tel a Facebookon. Már csak az örök kérdés van hátra, ezúttal ősrégi, hetvenes évekbeli műfajteremtőkkel:

Mi legyen a következő játék?
Asteroids
Pong
Rogue
Adventure
Space Invaders
  
pollcode.com free polls

39 komment

Címkék: retro sid c64 supremacy jeroen tel heti retro jatek

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr902049090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

RTSnip 2010.06.02. 07:43:49

Igen, hatalmas zenéje volt a játéknak. Tel Jeroen munkásságának is nagy rajongója vagyok. A Supremacy-t C64-en játszottam, úgy emlékszem a CoV-ban hirdető kazettaküldő szolgálattól rendeltem, és volt hozzá egy eredeti borítóm az 576 kbyte-ból... :) A szerintem legnagyobb feldolgozást a Machinea Supremacy készítette egy SID egyveleg intrójaként, hallgassátok meg: remix.kwed.org/files/RKOfiles/machinae%20supremacy%20-%20Sidology%202%20Trinity.mp3

sockpuppet (törölt) 2010.06.02. 09:03:16

+1 szavazat a Sidology 2-re. Odabaszós.

Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer 2010.06.02. 09:13:19

Mike Oldfield meg 19 évesen készítette el a Tubular Bellst. (17 évesen írta, de csak két év múlva kapott stúdióidőt)
Mozart meg... szóval ügyes gyerek ez a Jeroen, de azért ne nevezzük zeneszerzőnek.

paráznabillegető 2010.06.02. 09:13:23

na, erről hallottam, de nem toltam soha.
a játékleírásból viszont a STAR CONTROLra asszociáltam...

Bérgyilkos Bohóc 2010.06.02. 09:14:45

Egyik első amigás játékaim egyike volt a Supremacy. Többször is nekifutottam, de semmit nem értettem belőle:)

peti papagáj 2010.06.02. 09:34:34

94-95 körül vettem a piacon lemezen, sokat toltam aztán, utolsó c64-es játékaim közé tartozott

KevinMulder 2010.06.02. 09:40:12

Egyik nagy kedvencem volt a C64-en. Sokszor csak az introt hagytam futni a zene miatt ... gyermekkorom legszebb nyarait aranyozta be.

pasztasutta (törölt) 2010.06.02. 09:40:52

Ez volt az a játék ami maximálisan, a legutolsó bitig kihasználta a C64 képességeit.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.06.02. 09:41:57

@Dr. Otto Von Schnitzelpusskrankengescheitmeyer: Miért ne? Zenéket komponál. A mozartos utalás a fiatal korának szólt.

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2010.06.02. 09:45:31

@RTSnip: Mennyire igazad van, nem értem, hogy felejthettem ki. Most betettem a lejátszóba.

TetraB 2010.06.02. 09:56:32

jó kis game volt...

valaki említette a Star Controlt (meg SC2), jó lenne ezekről is hallani, nagy kedvencek voltak.

algi 2010.06.02. 10:13:11

Szeretem a Millennium 2.2-t. Viszonylag könnyű, de a Deuterost még időgyorsítással se tudtam legyőzni.

Van 2010.06.02. 10:33:15

Ne szaladjunk túl a Machinae Supremacyn sem, szerintem a legjobb sid metal zenekar (jó, nincs sok riválisa a stílusban...). Aki kíváncsi rájuk, a Jets'n'Guns-hoz írt összes zenét letöltheti tőlük:
www.machinaesupremacy.com/

Periwinkle (aka A 40-es fantomja) · http://cido.blog.hu/ 2010.06.02. 10:44:15

Imádtam ezt a játékot! Egek, mennyi időt töltöttem el a gép előtt ezzel... emlékszem, lenyűgözött a grafikája és a komplexitása. :DDD

A Supremacy-s floppym másik oldalán egy Scenario nevű, térképfoglalgatós játék volt: Európa az I. világháborúban. Nem tudom, hányan ismerik - én azt is imádtam. :)

moli 2010.06.02. 10:48:38

nem is tudtam, hogy *ez* a supremacy, csak a nevere emlekeztem, hogy valami nagyonjo jatek volt

Szedrencs 2010.06.02. 10:56:27

@TetraB: bizonyhogymennyirejólenne

www.youtube.com/watch?v=qWipMbpc_JE&feature=related

Nekem a Szupermaci :) kimaradt, helyette Star Control 2 volt őrült mennyiségben, hajnali 4-ig, aztán 8-tól megint hajnal 4-ig. :D

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2010.06.02. 10:58:12

@KevinMulder:
Én is nagyon sokat játszottam & sokszor hallgattam az intro zenéjét.

HomeGnome 2010.06.02. 11:01:27

Szuper játék volt, zseniális C64 konverzióval, sőt a zenéje C64-en sokkal jobb volt mint Amigán. :) Emlékszem, mindig "szupermaci"-nak mondtam a címét. :))
Ja, és ahogyan Van is írta, hallgassátok meg a Jets'n'Guns zenéjét, mert nagggyon király (és tök ingyenesen letölthető legálisan)!! :D

verbatim23 2010.06.02. 11:01:31

C64-es SID rajongók figyelmébe szeretném ajánlani a DailySID nevű magyar készítésű blogot, amiben a demoscene érából találhattok érdekesebb SID zenéket: dailysid.tumblr.com/

lokkoLori 2010.06.02. 11:31:03

régi álmom, hogy a Myth: History in the Making zenéjét feldogozhassam hősmetál stílusban !!!

Malachi 2010.06.02. 11:54:22

@Periwinkle (aka A 40-es fantomja): Scenario C64-en, ej de sokat toltuk anno.

Közben néztem kicsit a Supremacy gameplay-t és nem értem, hogyan győzhettem mindhárom fajjal külön-külön, minimális angol ismerettel, leírás nélkül. 13 évesen. Heh.

Bobby Newmark 2010.06.02. 12:12:39

Ha esetleg valakit érdekel, akkor itt lehet online játszani vele:
dosdose.com/game/283/supremacy_aka_overlord/

Viszont ha rájöttök, hogy hogyan kell az emuláció sebességén lassítani, akkor ne tartsátok magatokban! (Ez így nekem játszhatatlanul gyors)

orion777 · http://www.fotoklip.hu 2010.06.02. 12:47:21

A remix.kwed.org-on nekünk is van fent pár remixünk, akit érdekel:
remix.kwed.org/index.php?search=mikka
Kössz

RTSnip 2010.06.02. 15:13:56

@Bobby Newmark: Használd a Vice emulátort, abban Te vagy az Idő Ura. :) www.viceteam.org/

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2010.06.02. 18:03:52

Végre a Supremacy! Már vártam rá.
C64-en és PC-n is toltam. Királyság volt.

Nincs belőle flash verzió?

Bobby Newmark 2010.06.02. 20:47:42

@RTSnip: Hát otthon nem művészet játszani... :D

Dukefazon 2010.06.02. 21:22:47

"... a harmadik a Myth: History in the Making zenéjével van összemixelve (ami egyébként szintén Jeroen Tel műve)..." bele se kellett hallgatnom, már végig futott a hátamon a hideg. Imádom a Myth zenéjét, a c64es verzió egyszerűen fantasztikus!!!

bolhabetu 2010.06.02. 23:38:19

@lokkoLori: " régi álmom, hogy a Myth: History in the Making zenéjét feldogozhassam hősmetál stílusban !!!"

Valaki már megtette:
www.youtube.com/watch?v=YTmoX8YIvWw

RTSnip 2010.06.02. 23:46:02

@Bobby Newmark: Ja bocsesz, elnéztem, úgy értettem másik emulátoron nyomod. :)

Dukefazon 2010.06.03. 19:13:10

Apropó Cov, nem lehet valahol megtalálni a neten a régi Cov-Commodore világ újság rajzait? Elég kevés magazin van meg, de nagyon élveztem az illusztrációkat benne! :)

ügyfélszolgálatos 2010.06.04. 00:00:44

@Dukefazon: Valahol az összes Cov fent van a neten.

rbatty 2010.06.05. 07:09:13

Néhány 64es játék, amit még fel lehetne venni a lehetőségek közé: Night Shift, Viz, Sword of Honour.

Dudi 2010.06.06. 10:20:23

Ohh, a nagy kedvencem :) Még a mai napig tolom emun. Emlékszem, a zenéjét úgy vettem fel magnóra, hogy nekiálltam bömböltetni a TV-t, mellé rakva a mikrofonos felvevőt. Ősök ijedten jöttek be, azt hitték beszart a hangszabályzó (vagy én kattantam be) :)
Volt benne egy időigényes, ám hasznos "csít": A bolygókon az adó beszedése és az adózáshoz kötött szaporulat megfigyelésének időzítése különböző "ritmusba" esett, így lehetséges volt 100%-os adó mellett maximális szaporulatot elérni. Annyi volt a teendő, hogy elsőként 0%-ra kellett levinni az adót, megvárni, míg a szaporulat eléri a maximálisat. Ezután jöhetett a csiki-csuki: amikor a szaporulatot nézte a játék, az adót le kellett vinni 0%-ra, majd miután megjött a szaporulat, azonnal felvinni az adót 100%-ra. Amikor megjött a zsé', újra le 0%-ra az adót és így tovább :)

Azt nem tudjátok, hogy a hadihajókhoz mikor találják fel a nukleáris üzemanyagot?

Malachi: 4 ellenfél van, a 4. a 3. után jön egy új képernyőn ;)
süti beállítások módosítása