HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

  • Lóval ne: @Zolexx: A kidolgozottság a Microprose, Papyrus vagy más fejlesztők versenyjátékaihoz képest valób... (2024.03.29. 11:03) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • manson karcsi: @Zolexx: a stunts nagyon előremuató volt. 1990-ben arcade-ben olyanok jöttek ki, mint a moonwalker... (2024.03.28. 18:33) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • kemi242: Ennek a játéknak nekem a zenéje maradt meg. Emlékszem, osztálytársam hívott át, hogy hallgassam me... (2024.03.28. 09:42) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • Zolexx: Hát akkoriban az ilyen jellegű játékok csak a játéktermekben voltak csodák, esetleg valami gyorsab... (2024.03.28. 07:28) Checkpoint Mini #235: Stunts
  • molnibalage: @Karvaly: Köszönöm. Meg még jó darabig a sorozat, de lehet, hogy lesz egy hosszabb szünet, mert re... (2024.03.27. 13:30) Checkpoint 5x20: Harci repülőszimulátorok
  • Utolsó 20

Checkpoint Mini #51: Prehistorik 1-2

2017.09.10. 10:58 Stöki

cpmini_51.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Ezúttal egy támogatói kérést teljesítettünk: hallgatónk, Németh Bálint javasolta, hogy beszéljünk a Prehistorik 2-ről, és ennek mi eleget tettünk, és akkor már nyilván a Prehistorik 1-ről is szó esett. Persze azt sehol nem ígértük, hogy az ilyen támogatói adások esetében nekünk mindig tetszeni fog a játék, amit kértek. :) Számunkra az derült ki, hogy a nosztalgia eléggé megszépíti az ősemberes platformjáték emlékét. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad).

A Prehistorik fejlesztője és kiadója is egyben a francia Titus Interactive, ami már a kilencvenes évek elején kétes hírnévvel bírt. A Titus ugyanis szinte kivétel nélkül elég rossz játékokat csinált fennállása során - ott van például az 1999-es Superman, az N64 szégyene, vagy a 2003-as xboxos Robocop. Az 1985-ben, két testvér, Eric és Hervé Caen által alapított párizsi cég mégis fenn tudott maradni a 2000-es évek közepéig, gyakran rossz filmátiratokat készítettek, jobb pillanataikban erős közepes játékokat (Crazy Cars), illetve előremenekülésként bevásárolgattak a fejlesztőcsapat-boltban. Övék lett például 1991-ben a Barbarianeket fejlesztő Palace Software, 1998-ban a BlueSky, 1999-ben pedig nem kisebb brand, mint a Virgin Interactive, sőt nem sokkal ezután az Interplay. Aztán 2005-re a cég becsődölt, és nagyjából minden maradéka az éppen feléledő Interplayé lett.

De 1991-ben ebből még semmit nem lehetett látni, a francia cég ekkor jelentette meg az első Prehistorikot Amigára, Atari ST-re, Amstradra és pc-re. A belső fejlesztésről szinte semmi infó azon kívül, hogy bizonyos “Cybele” volt a fő dizájner (csak úgy Cybele-Balázs módjára). Valószínűleg átlagos platformernek szánták mindenféle extra brillír nélkül - hogy mégis sokan szép emlékeket őriznek róla, az valószínűleg a cuki, őskori témájú grafikának köszönhető, mert ma ez tűnik a legnagyobb erősségének.

A játékmenet maga ugyanis elég rémes; azon túl, hogy nagyon nehéz, az ugrás nehezen irányítható, a pályatervezésben vannak komoly hiányosságok, és még az ütközéskezelés is kicsit pontatlan. Ősemberünkkel kaját kell gyűjteni, majd eljutni a pálya végi főellenfélhez, mindez 7 pályán - ha földönkívüli az ember, 25 perc alatt végigtolható, földieknek nem annyira. Az 1993-ban megjelent folytatás (pc és Amstrad) talán éppen ezért könnyebb volt, mert a dizájnere - bizonyos Eric Zmiro - jelszavakat is rakott a kritikusabb pályarészek után (ugyanakkor a pályatervezési hibák maradtak). A második rész grafikája is szebb, részletesebb és stílusosabb lett, aranyos animációkkal, a zene viszont erősen felejthető (az első rész dallamossága odalett). Viszont nagyon mókás easter egg van a játékban: indításkor figyeli a gépidőt, és ha 1996 már elmúlt, az indítófájl indításakor a következő, valószínűleg Eric Zmiro által írt üzenettel startol a játék:

YEAAA . . .
A JÁTÉKOM MÉG MINDIG MŰKÖDIK <aktuális év>-BEN!!
1992-BEN PROGRAMOZTAM EGY 286-OS, 12 MHZ-S AT-N.
. . . HAJRÁ, RÉGISÉGEK!!

A két rész a GOG-on ma 10 dolláreuró körül megvásárolható, de egy nagyobb leárazást érdemes megvárni a vétellel, mert lehet, hogy a játék nem fog felérni a szép emlékekhez. És sokan nem tudják, de 1995-ben megjelent egy kvázi SNES-folytatás, a Prehistorik Man (később GBA-portot is kapott). Ez gyakorlatilag a Prehistorik 2 konzolos verziója a nagyon nehéz részek nélkül, jobb irányítással, sok új játékelemmel és sztorival. Ez messze a sorozat legjobb része, de itthon a konzolos platform miatt nem tudott úgy elterjedni, mint a pc-s elődök.

Legközelebb jövő hét elején jövünk hagyományos vendéges adással, aztán Mini, és így tovább, amíg el nem ragad minket a sinkanszen. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból pedig a teljes második évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod.

 

A harmadik évad korábbi Checkpoint Mini adásai:

Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With Geeks YouTube-csatornán, illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20170825_1.png

További támogatóink:

Kiss András, Molnár Zsolt, Hollósi Dániel, Stang Szabolcs, Barny, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, A Konnektor csapata, Kalázdi Tamás, Pató Lőrinc, Gortva Gergely, Zila, tomtech, jurgen_habermas, RZP, waces, crippler, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, SViktor, Balog Tamás, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Dabrowsky Ádám, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zoltán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Wraith, Huszti András, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Gabesz, Nagyi, Edvárd, Végvári Rómeó

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk.)

21 komment

Címkék: retro podcast prehistorik checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr312818876

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.09.10. 15:05:32

Megy a dislike! PREHISTORIKOT SZIDNI?!? :( Azért ez nem egy csúnyán öregedő North&South-kategória!
Az UGH-ot meg az egekbe dicsértétek, mikor ott elég volt egyetlen rossz ütemű gyorsulás, és úgy odaverted a kőkori helikoptert, hogy ment is a lecsóba az addig összetaxizott embertömeg és kezdhettél mindent elölről?!? Na AZ a szemétparaszt őskori játék, nem a Prehistorik 2!

(Persze csak azért védem ennyire, mert általános iskolás éveim egyik legmeghatározóbb emléke volt a PRE2, amiben addig ütötte a főhős a bunkójával fehér követ, amíg le nem hullott az égből egy gigantikus fánk vagy sültkrumpli adag! :D )

p)ec 2017.09.10. 16:04:41

Nekem is a kedvencek között volt a Prehistorik. Vannak benne egyértelmű game design hibák, de a grafika és a hangulat nálam elviszi a hátán.
Az 1. részben a képernyőváltás utáni sebzéseket ki lehetett ismerni és lehetett másik útvonalat választani. Mostmár én is utálom az ilyet, de akkor ez még egyáltalán nem zavart.

A 2. részen szerintem nem sok mindent kellene javítani, hogy jó legyen.
A szétrepülő csontok a random felbukkanó ellenfelekkel együtt nagyon rossz kombót alkotnak, hiszen ha elkezdesz a csontjaidért rohangászni, előbb utóbb még több csontot kell összeszedni... Az ugrás közben de nem a karakterrel együtt mozgó kamera halálfejes hiba, nem is értem, hogy gondolták...

A SNES verzióról nem tudtam, de tényleg sokkal jobb!

Egyébként a Titus mindenhol rossz névnek számított? Mifelénk nagyon sokan imádták a Blues Brothers és a Titus the fox 2d platformereket is. Ezeket mondjuk nem védeném. :)

Laslo_ 2017.09.10. 17:52:32

Én viszont egyetértek Stökivel és Grath-tel. Annak idején NES-ről pártoltam át PC-re, így – szuper grafika ide vagy oda - még jobban szemet szúrt, hogy a Nintendo platform játékaihoz képest mennyire irányíthatatlan. Még annak ellenére sem próbálkoztam megszeretni, hogy akkoriban ez volt a kedvenc játékstílusom, és PC-n azért nem voltunk annyira eleresztve ilyen jellegű játékokból.

AdamTheTux 2017.09.11. 10:04:34

Én imádtam a Titus the Fox-ot, a Transport Tycoon Deluxe mellett az volt, amit bármikor bármennyit tudtam játszani.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.09.11. 10:12:46

Titus the Foxot én is imádtam! Abban kellett festékes vödörrel meg gumilabdával dobálni a városban az atlétatrikós prolikat meg a sörösüveget hajigáló csöviket!
:)
Sajnos bitang nehéz volt, a címbéli Marrakesbe sosem jutottam el...
:(

Savior 2017.09.11. 11:15:31

@-Szűcs Gyula-: Csatlakozom a dislike-hoz! Ejnyebejnye!

De most komolyan, hát mekkora lamerek vagytok, hogy az 1-et nem tudtátok végigvinni? Egyébként 7 szint, 4 + 3 boss közte. Pont a dinó elé csak oda kell menni, verni a lábujját (space-t) mint állat, aztán meghal, gyakran még azelőtt, hogy a második kisbaba odaér. A jeges pálya a legnehezebb, mert nagyon kevés a kaja; nekem is csak a Prehistorik 2 után derült ki, hogy lehet a levegőt is ütni itt-ott egy kis kajáért, de enélkül is azért megoldható. Utána a maradék 2 szint már nudli.

Egyik kedvenc játékom. Nem forradalmi, meg semmi, de kellemes time waster. Az 1. A 2-t rühellem. :D

Stöki · http://iddqd.blog.hu 2017.09.11. 11:29:28

@Savior: @-Szűcs Gyula-: Ezek szerint disznók voltunk ehhez a gyöngyhöz, simán lehet, vállalom. :)

Ugyanakkor a CP Mini lényege, hogy MA mennyire játszhatók a régi játékok. Régen én is szerettem a Prehistorikot.

felső határ nincs 2017.09.11. 13:07:46

ez mekkora egy fos volt te jaó isten

felső határ nincs 2017.09.11. 13:17:20

Mondok másik ilyen retro fost - Metal Mutant valaki?

mbm 2017.09.11. 15:37:07

@Stöki: Én is nemrég játszottam újra az első részt, és hát na, a bossok és a sima pályák sem voltak túl nehezek (kisgyerekként nyilván más élményeim voltak, ott a harmadik pálya is távolba vesző Eldorado volt számunkra), viszont mókás volt, az irányítás nehézkességéből is csak a tűzugrást tudnám szidni.

Gronn 2017.09.12. 00:14:01

Ejj, 93-as születésem okán kb. az egyetlen nagy floppys játék amivel én is játszottam a Prehistorik1 (ja meg a The Games: Summer Edition). Aztán azt kell hallgatnom, hogy rossz a játék? :D
Talán az első pc játékom volt, de egyszerűen imádtam. Apró gyerekként ez a képi világ elvarázsolt; a háttér, a kaják, növények és lények grafikája. Persze képtelen voltam akár az első pályán is végigmenni, a lufis résznél mindig elvéreztem, az egyik testvéremnek azért valahogy sikerült eljutni az első bossig.
A poén, hogy a sztorit még így is egész jól eltaláltuk. Azt gondoltuk az ősemberke ősbarátnőjét indul megmenteni és valóban valami ilyen van a végén.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2017.09.12. 14:51:51

ki lehet próbálni:
archive.org/details/msdos_Prehistorik_1991
archive.org/details/msdos_Prehistorik_2_1993

@felső határ nincs: szép grafika, ötletes koncepció, pocsék megvalósítás. tipikus silmarils játék.

sumaksanyi 2017.09.12. 15:40:44

@manson karcsi @felső határ nincs : Csak nehogy Reactor bácsi észrevegye hogy itt nagyban fikázzátok a metal mutant-et.
Reactor bemutatója a metal mutant-ről: m.youtube.com/watch?v=Q3B5NWXWUiU
Illetve a prehistorikról: m.youtube.com/watch?v=ILLRYMkZN8I

Savior 2017.09.13. 11:13:59

@Gronn: A történet ennél egy fokkal földhözragadtabb. Sajnos nincs szó semmiféle hősies, epikus megmentésről, a játék a hétvégi bevásárlás őskori változatát mutatja be. :)

Bobby Newmark 2017.09.13. 12:29:13

@-Szűcs Gyula-: Én igen, és kiderült, hogy az "and back" része a játéknak fizetős, a shareware csak a fele.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2017.09.15. 11:24:38

@Bobby Newmark: nekem már anno az is hetekbe telt, mire a metrólejárót elálló, tagbaszakadt, atlétatrikós kopaszt a visszapattanó gumilabdákkal a jó ütemben lesebezgettem... A metróban viszont mindig megöltek a lépcsőkön ugráló kukacok, úgyhogy a csontvázas pályákra már sosem jutottam el (bár lehet mégis, mert az alabárdos miniboss az rémlett valahonnan, most hogy megnéztem a speedrunt)
:(

Adani 2017.09.17. 17:51:46

Jó kis játék volt az anno és akkoriban azért lehetett népszerű, mert egyedi volt. Irányításnál voltak bugok valóban ill. se átdefiniálható irányítás nem volt se gombleírás, hogy mi mire való, ami manapság már alapkövetelmény. De pl. az a Lion Kingnél sem volt, ahol azért több funkció volt annál minthogy mozoghatsz 4 irányba meg üthetsz a space-el. Első részénél még időkorlát is volt, szerencsére nem volt szűkre szabva mint pl. a Blues Brothers 2-ben. Na ha nehéz játékot kell említeni én azt mondanám, sosem sikerült végigvinni a neten annyit derítettem ki ,hogy 31 pálya van 20-on valameddig tudtam csak elmenni régen is. De pl. végigjátszás arról a Youtube-on sincs, nekem van egy a 18. pályáig, mikor nekiestem pár éve újra. még a Lion kinget, ami szintén elég nehéz a vége felé is végig lehet vinni, bár Zordont sosem tudtam megölni, de van róla videó, hogy meg lehet.

Prehistorik 2.- részében viszont sok vicces dolog volt, titkos helyek, ahol levegő püföléssel lehetett kajákat szerezni, meg az összegyűjtött bónuszra ledobott hűtőszekrény, amit a végén ugyanúgy beledob a turmixba. :)

A 3 malacos hátterű titkos pálya, ahol szintén van egy bug, hogy meghalsz ha túl gyorsan futsz végig a szívószálon, mert ki tudsz szaladni a képernyőről, nem scrolloz elég gyorsan a gép. Jeges pályán a hóvihar se semmi és ott lehet 100% fölé menni és van több kijárat is, van, ami szinte lehetetlen. Expert szinten a legutolsó pálya a horror van róla live videóm is meg sima gameplay is.

Meg ugye másik bug, hogy csak 9 életig jelzi ki az életeket, de számolja tovább is, lehet több mint 9 életed, csak nem írja ki mennyi van még, csak már kevesebb van mint 9. Életet meg könnyű szerezni 25 ezer pontonként ad egyet.

A pre2 végén is vannak vicces üzenetek mint pl. ha úgy gondoltad túl egyszerű volt végigvinni akkor próbáld újra úgy, hogy a fogaiddal irányítod a joystickot.

Jelentkezzen aki tudott normálisan röpködni a sárkányrepülővel.
Ja meg, aki szintén rájött, hogy :
F1 meghalaszt, néha jól jön ha pl. sárkányrepülővel beszorulsz egy lyukba vagy amúgy bug miatt beragadsz.
F2 azonnali game over
F3 hang ki/be kapcsolás.

A hexa pályakódok is egyediek voltak olyan szempontból, hogy minden gépen más volt, mert valahogy a BIOS adataiból generálta le, mikor átmentél másik gépre játszani vagy pl. át egy haverhoz akkor hiába írtad be fejből, hogy E513 és irány a fás pálya, nem működött.

Bobby Newmark 2017.09.23. 22:43:31

@-Szűcs Gyula-: Mi nem voltunk bénák 12 évesen sem... :D

Najó, oké, én is C64-ről jöttem, és az örökélet egyszerűségét nehéz volt levetkőzni PCn, de azért sikerült.

Azon röhögök csak mostanában, hogy kiadnak egyetlen játékot, ami egy picit megközelíti a '90-es évek szemétparasztságát, nehézségét, és rögtön világszenzáció válik belőle. (Dark Souls)

Reactor 2018.02.05. 21:39:27

Prehistorik nagyon is jó volt, mái napig szívesen előveszem :) olyan hangulata van, amit a legtöbb játék képtelen visszadni, jó humorfaktorral, kihívásokkal, és nagyon jól eltaláltak voltak a mindenféle titkos helyek is. Az óriásmalacos titkos pálya meg mindent vitt :D
Az 1. részt már bemutattam, készült róla videó.
A 2. rész még jobban tetszett, de sokkal több szemétség is volt benne. A sárkányrepülő irányítása baromira szerencsejáték, és a 4-5. pályákon jó eséllyel meghaltál, ha nem voltál vérprofi. 100%-ra kizabálni a pályát nagyon ritkán lehetett, hacsak nem haltál meg szándékosan. Az meg enyhén pofátlan húzás, hogy "kezdő" módban nem engedett az utolsó pályára a játék. A szemétség netovábbja a tüskés-liftes szakasz volt az utolsó pályán...na ott zsinórban 74-szer haltam meg (számoltam). Kellett a sok extra élet az előző pályákről a végigvitelhez...!!!

A "Prehistorik Man" nevű harmadik résszel nem játszottam, de állítólag jó.

@p)ec: A Titus egyáltalán nem számított rossz névnek. Más kérdés, hogy a Titus Foxban rengeteg aljas szemét húzás volt, főleg a végigvihetetlen 8. pályán, ahol egy ellenséget kellett fölvenned (!), hogy leüthess vele egy másikat, és csak így mehetsz tovább (ha a titkos átjárót nem számoljuk). Erről is csináltam videót, meg lehet nézni.

@felső határ nincs: Azt is bemutattam már, arról is van videó :)

@sumaksanyi: Van ám szemem :D egyébként igazuk van bizonyos szemszögből nézve, a Metal Mutantnak is megvoltak a maga ganéjságai, főleg a jelszavas terminál, de az 5 piramis a végén szintén megér egy misét. A főellenség Arod 7 meg egy rossz vicc volt.

@Adani: F1-F2 gombok a rókakomás Titus Foxban is benne voltak, ez valami hagyománya lehetett a cégnek. Végülis jobb ez, mintha nem tudnál belőle kilépni (anno DOS alatt nem volt Feladatkezelő és bezárás, indíthattad újra a gépedet).

Adani 2018.03.01. 16:21:29

@Reactor: Kilépés Titus játékokban azért szívás volt ,hogy esc gombra azonnal, legalább visszakérdezhetne előtte. Ha véletlenl megnyomtad akkor jött az idegbaj, hogy azonnal a dos promptot láttad.

Reactor 2018.03.01. 16:29:14

@Adani: Ez igaz - de szerencsére csak egyszer estem ebbe a csapdába: mikor le akartam állítani egészségügyi szünet okán a játékot. Na utána már tudtam: ESC - azonnali kilépés.
A "P" betű viszont ugyanúgy használ minden Titus játékban megállításra. Utálom az olyan játékot, amit nem lehet szüneteltetni.
süti beállítások módosítása