Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Vannak popkulturális alapművek, amik igazából csak Magyarországon számítanak alapműnek, a világ más tájain nem nagyon - ilyen például a Ford Fairlane film (Amerikában Arany Málnára jelölték, annyira rossznak tartják) vagy a Csengetett, mylord? (éppen pár hete döbbent rá a brit sajtó, hogy a magyarok mennyire szeretik ezt a sorozatot). Ebbe a sorba tökéletesen beleillik a Piracy is. Olyan szinten ismeretlen, hogy Európa-szerte nem nagyon születtek róla tesztek, már a megjelenésekor sem - nálunk viszont valamiért elterjedt, és nemigen volt C64-tulajdonos, aki ne találkozott volna vele. Újra elővettük, kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, hosszabb cikkekért pedig irány a Retro.Land felé.
Szóval a Piracy nem sok nyomot hagyott az egyetemes C64-történelemben, ennek oka pedig az, hogy Ausztráliában készült, és valószínűleg nagyon szerény körülmények között jelent meg (de még az is lehet, hogy szerzői kiadás volt, mint nálunk Rátkai játékai). Nagy kiadó biztosan nem állt mögötte, így azokon a piacokon nem tudott erős jelenlétet produkálni, ahol nagy sikereket lehetett volna elérni. Hogy Magyarországon mégis miért tudott C64-alapmű lenni, az rejtély. Mármint terjesztési oldalról értem ezt, mert minőségi oldalról nincs semmilyen rejtély: a Piracy baromi jó játék volt akkoriban - és még ma is teljesen élvezhető.
A játék 1985-ben (más források szerint 1984-ben) jelent meg, fejlesztője tehát ausztrál, bizonyos Clive Barrett, aki nem sok játékot készített (a Bazooka Bill lehet még ismerős), és bár dolgozott a Melbourne House-nak is, a Piracyt az Ace Games adta ki, amiről még a Mobygames sem tud semmit. Amúgy maga a játék sincs Mobygamesen, viszont egy korábbi vendégünk, Krissz írt róla egy rövid ismertetőt, azzal vigasztalódjatok.
A játéktér egy háló, ami két hajó között feszül - gyakorlatilag egy 6×5-ös négyzetháló. Mindkét játékos 5×3 emberrel indul a háló két végéről, a cél átmozogni az ellenfél hajójára, közben megölni minél több ellenséget és minél kevesebb saját embert veszíteni. Mindehhez a következő szabályokat kell észben tartani:
- egy körben vagy lépünk vagy új embert/embereket hozunk ki a pályára;
- ha lépünk, három irányba léphetünk - átlósan fel, átlósan le és vízszintesen -, és minden emberünk egyszerre lép ugyanabba a kijelölt irányba;
- ha felül vagy alul túlmozogna valamelyik emberünk a hálón, átugrik a háló felső vagy alsó túloldalára;
- ha emberünk olyan mezőre lép, amin van egy ellenfél, azt lekaszabolja (ugyanígy az ellenfélnél, vagyis mindig a lépő fél győz ilyen helyzetben);
- a hálón van négy lyuk, aki oda lép, leesik, meghal, cápaeledel lesz;
- ha egy kalóz bejut az ellenséges hajó 5 ablaka közül valamelyiken, egyrészt újra megjelenik a saját hajón (abban a sorban, ahol lépett), másrészt nyitva hagyja az ellenséges hajóablakot, ahol bemászott;
- nyitott hajóablakban nem tud újjászületni ember.
Ennyi az egész, az nyer, aki kinyírja a másik játékos összes emberét. Gyakorlatilag egy társasjáték-szerű, felváltva lépegetős móka az egész, nyilván két ember is játszhatja, de gép ellen is tolható, négy nehézségi fokozatban. És hogy mennyire társasjátékos a játékmenet, azt jól mutatja, hogy 2006-ban táblás játék is készült a Piracyből, Clive Barrett jóváhagyásával. És éppen azért, mert egy jól kitalált társasjáték az egész program lelke, nagyon szépen öregedett - ma is teljesen jól játszható, és ugyanolyan szórakoztató élmény, mint 30+ évvel ezelőtt. Szóval melegen ajánljuk bárkinek most is.
Legközelebb jövő hét elején lesz új, vendéges adás, aztán még ugyanazon a héten kitolom a következő, toplistás minit is (mindkettő meg van vágva, szóval könnyen ígérgetek most). Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a negyedik évadban:
- Checkpoint Mini #63 - Street Rod
- Checkpoint Mini #64 - Unreal
- Checkpoint Mini #65 - Warcraft I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb, nem-Westwood, nem-Blizzard real-time stratégiai játék
- Checkpoint Mini #66 - Project Firestart
- Checkpoint Mini #67 - Stonekeep
- Checkpoint Mini #68 - Sam & Max Hit the Road + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos páros
- Checkpoint Mini #69 - Bad Mojo
- Checkpoint Mini #70 - Wizball
- Checkpoint Mini #71 - Crusader: No Remorse + TOPLISTA: A 10 legjobb izometrikus játék 1995-ig
- Checkpoint Mini #72 - SOS
- Checkpoint Mini #73 - Quake
- Checkpoint Mini #74 - The Curse of Monkey Island + TOPLISTA: A 10 legjobb harmadik rész
- Checkpoint Mini #75 - Populous: The Beginning
- Checkpoint Mini #76 - MegaRace 2
- Checkpoint Mini #77 - Gordian Tomb + TOPLISTA: A 10 legjobb német játék
- Checkpoint Mini #78 - Total Annihilation és TA: Kingdoms
- Checkpoint Mini #79 - Carmageddon
- Checkpoint Mini #80 - Ikaruga + TOPLISTA: A 10 legjobb játék hétbetűs címmel
- Checkpoint Mini #81 - Hammerfist
- Checkpoint Mini #82 - Elevator Action Returns
- Checkpoint Mini #83 - The NewZealand Story + TOPLISTA: A 10 legjobb állatos játék
- Checkpoint Mini #84 - The Last Guy
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból pedig a teljes harmadik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Ezek pedig vendégszerepléseink A hiányzó darab podcastben és a Fun With GeeksYouTube-csatornán (van már második rész is! sőt, harmadik!), illetve Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben.
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
(Igen, adós vagyok pár avatárral, kis türelmet kérek, nagyobb redizájnt kap éppen a pantheon, hogy három oszlopba férjenek a támogatók.)
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Hollósi Dániel, Mozoka, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, Szabó Ferenc, Huszti András, cue, Juggler, CAPSLOCK_USER, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, Szauer Tibor, ricsi, abeddon, Valis142, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, Rudymester, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Müller Niki, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, ArcadeMacho, Selmeci Dávid, Hájas Ákos, Lottsie, CsikosZ, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Kovács Marcell, Neriana, Larten, Arsenic, rBali, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, Gueszka, Magyar Kristóf.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek