Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Egy kevesek által ismert japán DOS-játékot vettünk ezúttal elő, egy nagyon összetettnek látszó stratégiát, ami a maga korában gyönyörű volt, de most is jó ránézni. De játszani is jó vele? Ezt akartuk kideríteni, mert mindkettőnknek szimpatikus volt a játék, aztán kicsit elszontyolodtunk az adás végére. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Ha mást nem, Stieg Hedlund nevét mindenki vigye haza ebből az adásból. 1965-ben született amerikai fejlesztő skandináv felmenőkkel, aki egészen elképesztő karriert írt le szép csendben a játékiparban. 1990-ben kezdte Japánban a Koei-nél, aztán dolgozott Gyűrűk Ura-játékon az EA-nél, volt egy kis Sega-kitérője, majd 1996-ban csatlakozott a Condor alapítóihoz, mert tetszett nekik a készülő új játékuk, egy bizonyos Diablo. Három hónappal a játék kiadása előtt a Blizzard megvette a stúdiót és a Condorból Blizzard North lett. Hedlundből pedig a következő években a Diablo II vezető fejlesztője. Kicsit belefolyt a Starcraft fejlesztésébe is, aztán 2000-ben elhagyta a céget, hogy saját stúdiót alapítson, ahol többek között David Lynch-csel is dolgozott egy kiadatlan játékon. Aztán mégis inkább a Konamihoz ment, utána a Ubisoftnál dolgozott Tom Clancy's játékokon, de az Oddworld-ösöknek is segített összehozni a Stranger's Wrathet. 2004-től a Perpetual Entertainmentnél volt a Gods & Heroes: Rome Rising direktora, de sajnos ez a projekt több év után befuccsolt - egyszerűen túl nagyot vállalt a csapat a játékkal, és a korabeli engine-ekkel nem bírták összehozni. Ez nagy törés volt Hedlund pályáján, de azért továbbra is a játékfejlesztésnél maradt: a Facebook-játékok fénykorában a Zyngánál és hasonló cégeknél dolgozott. Mostanában főleg blogot ír, amúgy elképesztő tudású figura, egy komplett történelmi lexikon van a fejében.
Na de, térjünk rá a Celtic Talesre, ami Hedlund egyik korai zsengéje. A Koei szívesen gyártott komplex stratégiákat a kilencvenes években és ezek nagy részén Hedlund is dolgozott, a Celtic Tales pedig az ő szerelemgyereke volt. A játék a kelta mondavilág egy fejezetét dolgozza fel, az Ír-sziget benépesítését, amikor a kelták összefeszültek a fomori óriásnéppel. A játék elején be is kopogtatnak a fomoriak és kérik a tizedet, amit fogcsikorgatva érdemes odaadni, amíg nincsenek erős harcosaink. Aztán az ember megpróbálja értelmezni a sok ikont és felugró ablakocskát és menthetetlenül elveszik, hacsak nem olvassa el az eredeti kézikönyvet vagy nem néz meg egy videót arról, hogyan kell játszani a játékkal. Aztán akkor rájön, hogy igazából nem is olyan összetett a játék, sőt kicsit unalmas.
Az Ír-sziget provinciákra osztott térképén indulunk el, mint egy törzs vezetője, célunk 70 év alatt egyesíteni a többi törzset a fomoriak ellen. Ez egyrészt gazdasági teendőkkel lehetséges, másrészt hősök gyűjtésével és fejlesztésévvel. Parancsot kiadni csak hősöknek lehet (mindegyik egy sereget jelképez), de a hősök nem lojálisak, ha pár szinttel erősebb, másik törzsbeli hőssel találkoznak, akkor átállnak csata nélkül. Emiatt a játék eleje és közepe leginkább egy lassú gazdasági stratégia: építgetjük a birodalmunkat és civil munkákkal fejlesztjük a hőseinket, hogy minél nagyobb szintűek legyenek, a más törzsekkel való találkozást pedig igyekszünk elodázni.
A gond az, hogy ez a játékmenet nem fejlődik. Az első provincián az első órában ugyanazokat a parancsokat lehet kiadni, mint húsz óra múlva máshol. Ugyanazt a kétfajta épületet építhetjük és ugyanazt a pár gazdasági teendőt kattinthatjuk végig, ami gyorsan unalomba taszítja a játékot. Még úgy is, hogy vannak megtalálható hasznos tárgyak, kisebb random események, a hősök pedig több kasztból is kikerülhetnek (egyesek rúnákkal varázsolni is tudnak). Aki elég türelmes, sok óra után eljuthat a csatázós fázisba is, de a csaták irányításában is valahogy rossz helyre került a hangsúly. Az egész játék lassú és folyamatos szöszölés, rengeteg előkészítéssel lehet akár csak egyetlen másik foglalt provinciát meghódítani.
Viszont meg kell hagyni, hogy a játék amúgy nagyon hangulatos. Gyönyörű, kézzel rajzolt illusztrációk kísérik végig a kattintgatásainkat (mindegyik képet Hedlund rajzolta), a zene pedig jól passzol a játék témájához. Csak ez ma már nem elég ahhoz, hogy jó szívvel ajánljuk - de ha a Koei valamikor rendesen felújítaná és csak egy kicsit adrenalinosabbá tenné a játékmenetet, rögtön megvennénk.
Legközelebb még a héten jövünk még egy Checkpoint Minivel. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
A tizedik évad Checkpoint Mini adásai:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
- Checkpoint Mini #240: Fort Apocalypse
- Checkpoint Mini #241: Soldier of Fortune
- Checkpoint Mini #242: Interstate '76 és '82 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek évszám van a címében
- Checkpoint Mini #243: Parasite Eve
- Checkpoint Mini #244: Rebel Assault I-II.
- Checkpoint Mini #245: Impossible Mission + TOPLISTA: A 10 legjobb időlimites játék
- Checkpoint Mini #246: Samorost
- Checkpoint Mini #247: Bruce Lee
- Checkpoint Mini #248: Ninja Golf + TOPLISTA: A 10 legfurcsább sportjáték
- Checkpoint Mini #249: Apidya
- Checkpoint Mini #250: Beyond Good & Evil
- Checkpoint Mini #251: Mancopter + TOPLISTA: A 10 legjobb játékcím, amihez képest a játék csalódás volt
- Checkpoint Mini #252: Indiana Jones and the Emperor's Tomb
- Checkpoint Mini #253: Pitfall!
- Checkpoint Mini #254: Elvira I-II. + TOPLISTA: A 10 leghatásosabb halál videojátékban
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Répabácsi, Mágnesfejű, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Dirty Dave, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Zergeborg, Jocó, Heilig Szabolcs, Emlancos, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Signomi, Bazzs, PsyZed, polipropilén, kalanneni, Solymi81, VinczeI, The Black Aether, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek