HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #253: Pitfall!

2024.12.08. 23:03 Stöki

cpmini_253.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Így a tizedik évad végére már a legtöbb fontos játékról volt valamilyen formában szó vagy legalább említés, de a Pitfall! valahogy kimaradt eddig. Pedig korának óriási sikere volt, olyan eladási számokkal, amiknek ma is örülne a legtöbb fejlesztőcsapat. Magyarországon kicsit ismeretlen, mert nem a C64 vagy a Zx Spectrum volt a platformja, hanem az Atari 2600 és nálunk inkább már a klónjai terjedtek (pl. a Hunchback). Hát akkor itt az ideje egy kis pitfallozásnak. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Ha a Pitfallról nem is volt sok szó eddig, alkotójáról, David Crane-ről már annál inkább. Például a Ghostbusters- és az A Boy and His Blob-adásban, mert ezt a két játékot például ő készítette. Crane volt az Atari egyik legtehetségesebb programozója a hetvenes évek végén, csak az Atari akkori vezetőjének, Ray Kassarnak ezt nehezére esett elismerni. Van az a legendás sztori, amikor Kassar utasítására a cégvezetés 1979-ben körbeküldte nagy büszkén, hogy melyik játék hány millió dollárt hozott a cégnek, mire pár programozó bekopogott hozzá, hogy főnök, akkor talán ideje emelni a fizetésünket meg kiírni a nevünket a játék borítójára. Ezek a kérések süket fülekre találtak, így pár Atari-alkalmazott - Crane és még három kollégája - kilépett az Ataritól, és megalapította az Activisiont. Az Activision gyakorlatilag az első jelentős third party vállalat volt a játékiparban és Crane a következő években több nagy sikert is szállított, főleg Atari 2600-ra, mert ezt a platformot nagyon szerette. Mind közül a legnagyobb siker a Pitfall! volt.

Crane a korlátai miatt szerette az Atari 2600-at, az a fajta programozó volt, aki szeretett biteket vadászni. A Pitfall! is így indult: még az Atarinál megpróbált minél kisebb helyen megalkotni egy - a lehetőségekhez képest - szépen animáló figurát. Addig csiszolgatta ezt, amíg elégedett lett az eredménnyel: nyolc bájtra összegyömöszölt egy sétáló embert. De belőle már az Activisionnél lett játékhős, mert ő lett Pitfall Harry. És hogy miért került dzsungelkörnyezetbe? Crane próbálgatott többféle hátteret, de mivel akkoriban jelent meg az első Indiana Jones-film, a dzsungel olyan menőnek tűnt. Sokat nem is agyalt a dolgon, később azt nyilatkozta, hogy "az egész játékdizájn megvolt 10 perc alatt, utána viszont 1000 óra programozás következett".

Persze azért a dizájn menet közben is alakult és a vége egy nagyon átgondolt, a játszhatóságot szem előtt tartó játék lett. Ezeket akkoriban ügyességi játéknak nevezték, mert nem lehet benne lőni, nem volt benne semmi érdemi sztori vagy szimuláció, de igazából nevezhetjük a Pitfall!-t korai platformjátéknak is. Abból a fajtából, ahol a felfedezés is nagy hangsúlyt kapott, a játékban ugyanis 255 képernyő volt, szóval a legtöbb Pitfall!-játékos nekiállt térképet rajzolni. Ráadásul minden képenyő kétszintes volt: felül a dzsungel, alul a barlang. A barlangban gyorsabban lehetett haladni, de veszélyesebb hely volt az ott tanyázó skorpiók és hasonlók miatt. A felszín sem volt nyugis hely: a dzsungel krokodilokat, mocsarakat, csapdákat rejtett.

A cél a játéktérben elszórt pár kincs összeszedése volt a 20 perces időlimiten belül. Ez nyilván csak úgy volt lehetséges, ha az ember már ismerte a térképet, tudta, mi hol van - de mégis, a Pitfall!-t nem volt lehetetlen végigjátszani. Könnyebb volt, mint la egtöbb kortárs ügyességi játék és ezt ma is érezni. Valahol ez is hozzájárult ahhoz, hogy óriási siker lett. A Pitfall! 64 héten át vezette a Billboard konzolos eladási listáját. A játék 1982-ben jelent meg, még abban az évben elment belőle egymillió, aztán az összesített eladás ötmillió példány körül állt meg, amiből négymillió volt az Atari 2600-as értékesítés. Elképesztő számok ezek, pedig a Pitfall! csak a második legsikeresebb játék volt a platformon (az első a Pac-Man átirata).

Amerikában Pitfall!-klubok alakultak, 1983-ban rajzfilmsorozat készült a játékból és Pitfall Harry lett az első játékhős, aki konzolon vált népszerűvé, nem pedig valamilyen játéktermi eredeti révén. A rajzfilm szereplői aztán az 1984-es Pitfall II: Lost Cavernsben is visszaköszöntek. A folytatás messze felülmúlta az elődöt, még hardveresen is. Crane elképzelése "kinőtte" az Atari 2600-at, ezért a játékhoz egy Display Processor Chip nevű kütyüt is adtak, amit be kellett dugni a konzolba. A kiegészítő lehetővé tette a nagyobb memóriahasználatot, a második rész már scrollozódott is (az első még csak flip-screen volt), és még többszólamú zene is szólt. Nem volt olcsó,  35 dollár, amikor a legtöbb Atari 2600-játék 20-25 dollár volt. Így is nagy sikert aratott, de már nem hozta az előd számait.

Viszont mai szemmel nézve a folytatás sokkal jobb játék volt. Elnézőbb volt a játékossal: már nem számolt életeket (pontszámevonás járt, ha a játékos elrontott valamit és arra kellett ügyelni, hogy a pont ne fogyjon el), sőt bizonyos helyszínek automatikus checkpointként szolgáltak. A játéktörténelemben talán először volt ilyen megoldás, legalábbis mi korábbit nem találtunk. A kaland és a felfedezés is gazdagodott: a kincsgyűjtés mellett barátainkat is ki kellett szabadítani és ahhoz küldetéstárgyakat is kellett gyűjteni. És persze federíteni az újabb óriási labirintust. Nem csoda, hogy sokan a Pitfall II-t tartják a metroidvániák egyik ősének. Ma játszva amúgy a Pitfall! és a folytatása is szórakoztató, még böngészőben futó emulátorban is, bátran próbát lehet tenni vele. De aki nemcsak belenyalni akar a 40+ éves játékmenetbe, hanem rászánná az időt a térképezésre is, annak egyértelműen a második részt ajánljuk. Crane amúgy már bőven nyugdíjas, de még mindig Atari 2600-játékokat fejleszt, most már csak szórakozásból.

Legközelebb jövő héten jövünk, most megint Checkpoint Minivel aztán Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20240704.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

5 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr6018747808

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.12.09. 06:32:23

nekem a pitfall mayan adventure volt meg win95-ön. szép grafikájú, de elég közepes játékmenetű törpe lett az aladdin és lion king mögött.
a hunchback minden téren sokkal egyszerűbb volt az atari eredethez képest.

larry 2024.12.10. 17:17:03

Jack Black első szerepe 13 évesen egy Pitfall reklám volt.

Gulácsi Péter 2024.12.10. 18:32:18

Kár, hogy a lényeget a Pitfall: The Mayan Adventure-t és a Pitfall 3D-t kihagytátok.
Anno nagyon ütős játékok voltak és nagyon szerettem mindkettőt.

Zolexx 2024.12.10. 19:59:20

Én csak 1990-ben találkoztam az első két résszel C64-en, amikor már egyáltalán nem ütött egyik sem olyan nagyot.
süti beállítások módosítása