Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Félve húzunk le Star Wars-játékot, de hát ez fog most következni. A játék, ami megjelenésekor technikai csoda volt, de egy évvel később máris nem számított akkora számnak. Mostanra meg hát eléggé megöregedett, főleg az irányítás - de még szerencse, hogy konzolverzió is készült a második részből. Szóval kipróbáltuk a Rebel Assault I-II-t. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval Rebel Assault. A megjelenés dátuma 1993. november 25., ami egy CD-n debütált játéknál érdekes időpont. A játék konkrétan a CD-ROM-forradalom 00:01-ik percében jelent meg - de annyira, hogy a Lucasartsnál nem is volt még CD-író, egy külsős céghez rohangáltak fejlesztés közben CD-re írni a készülő játékot.
Ahhoz képest, hogy mekkora siker lett, a Rebel Assault fű alatt készült. A fejlesztés kulcsfigurájának neve Vince Lee, aki azért kerülhetett a projekt élére, mert elég korán beleásta magát a CD-s technológiákba (azért tette ezt mert a Lucasarts idővel ki akarta adni a régi kalandjátékait CD-n, és Lee utánajárt, hogy lenne ez lehetséges). A fejlesztés megrendeléssel indult: egy azóta sem megnevezett hardvergyártó, aki arra kérte meg a Lucasartsot, hogy csináljon egy CD-s Star Wars játékot, amit a hardverhez (jó eséllyel CD-meghajtóhoz) lehet majd csomagolni. Ez a gyártó aztán hamar kikerült a képből, de a Lucasartsnál úgy döntöttek, hogy ettől függetlenül is megpróbálkoznak egy ilyen játékkal. Lee szinte szabad kezett kapott a projekthez.
Lee csapata ekkor hozta létre az INSANE motort (interactive streaming animation engine), ami lehetővé tette, hogy a játéktérben a háttér kvázi filmként fusson. Az ugyanis hamar eldőlt, hogy a Rebel Assault rail shooter lesz, mert ez a műfaj jó lehetőségeket adott a CD-s technológia demózásához. Az INSANE kemény 15 fps-sel futott, de 1993-ban ez is sok volt és a játékosok álla leesett, amikor meglátták, hogy milyen grafikai környezetben kell irányítaiuk az ábéce különféle betűiről elnevezett -Wingeket.
A játék irányítása viszont borzasztóan pontatlan volt, ráadásul a Rebel Assault alapból sem volt könnyű játék (ha az lett volna, hamar kiderült volna, hogy igazából csak kb. egyórányi tartalom van benne). Szóval hiába volt sokféle pályatípus a játékban, hiába pompázott a grafika, azért alapvetően frusztráló élmény volt játszani a programmal.
Ennek ellenére a Rebel Assaut nagy siker volt: a Lucasarts első célként 15 ezer eladott példányt jelölt ki, de bő fél év alatt elérték a félmilliós eladást. Nyilván lett is folytatása a játéknak, az 1995-ös Star Wars: Rebel Assault II: The Hidden Empire. Ezt már jobban kicsiszolták, simább volt az írányítása és nagyobb büdzsébl is készült - például renderelt átvezetők helyett valódi színészek játszottak el jeleneteket valódi Star Watrs díszletek között. Egyértelműen jobb játék volt az elődjénél, mégsem szólt már akkorát: 1995 végére a CD már nem volt akkora szám és a Rebel Assault egyszer elsüthető poénnak tűnt.
Ennek ellenére most a második részt ajánljuk kipróbálásra. Az első Rebel Assault ma csak pc-s verzióban elérhető és gyakorlatilag lehetetelen jól irányítani. A folytatás viszont megjelent PlayStationre is, és ma PS4/PS5-ön is megvehető egy kipofozott verzió. Ezt konrollerrel sokkal könnyebb működésre bírni és jól el lehet szórakozni vele akár 2024-ben is.
Legközelebb még a héten jövünk, ha minden igaz, az 500. adás felvételével. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
- Checkpoint Mini #240: Fort Apocalypse
- Checkpoint Mini #241: Soldier of Fortune
- Checkpoint Mini #242: Interstate '76 és '82 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek évszám van a címében
- Checkpoint Mini #243: Parasite Eve
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek