Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Volt már sok Lucasarts-játékról Checkpoint Mini, de valahogy eddig kimaradt az Indiana Jones franchise. A közelgő új Indy-játék alkalmából most elővettünk egyet, ami idén volt 25 éves. Az Indiana Jones and the Infernal Machine a Lucasfilm Games saját Tomb Raidere akart lenni, csak hát... túlságosan az lett. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
A név, amit ma tanuljunk meg: Hal Barwood. A hetvenes évek elején volt egy fiatal filmkészítőkből álló társaság, aminek tagjai összejártak. Gyakorlatilag pályakezdő volt mindenki, de volt köztük, aki sokra vitte, a leghíresebb George Lucas. A "piszkos tizenkettő" néven ismertté vált csapat tagja volt Hal Barwood is, aki tehát nem a játékiparban kezdte a karrierjét. Leginkább forgatókönyvíró volt, dolgozott több Lucas- és Spielberg-filmben és ő írta többek közt az 1981-es Sárkányölő forgatókönyvét (aminek a rendezője, Matthew Robbins szintén a piszkos tizenkettő tagja volt).
Barwood a Sárkányölő munkálatai alatt kattant rá a videojátékokra, írt is egyszerű Apple II-játékokat és lassan megérlelődött benne a gondolat, hogy inkább ilyesmivel akar foglalkozni filmek helyett. Ez oda vezetett, hogy 1990 és 2003 között a Lucasarts/Lucasfilm Games alkalmahzottja volt és ezalatt Indiana Jonesszal többször is dolga akadt. Például rögtön akkor, amikor odakerült a céghez: a harmadik Indy-film kalandjátékos feldolgozása akkor jelent meg és Lucas szeretett volna egy új kalandjátékot, ami nem filmen alapul. Ez lett a kiváló Indiana Jones and the Fate of Atlantis, aminek a vezető fejlesztője, rendezője, írója Barwood volt. A szép bemutatkozást egy újabb Indiana Jones-játék követte volna, az Iron Phoenix, ami végül nem valósult meg - nem részletezném itt az amúgy remek sztorit, mert Grath részletesen megírta a Retrolanden, szóval akit érdekel, kattintson. Barwood ezután Star Wars játékok körül is legyeskedett, például ő rendezte a Rebel Assault II filmes jeleneteit és a Yoda Storiest is neki köszönhetjük.
Aztán 1996-ban megjelent a Tomb Raider, a lelkendező kritikák pedig mind megemlítették, hogy Lara Croft "a női Indiana Jones". Ez bosszanthatta Barwoodot, mert bement a cég fejeseihez és előadta, hogy "vissza kell szerezni a franchise-t". Azaz csinálni egy Tomb Raider-klónt, amiben az igazi Indiana Jones a főszereplő. Nem kellett sokat győzködnie a főnököket, Barwood meg is kapta a projektet és ebből lett az Indiana Jones and the Infernal Machine.
A sztorit részben a sumér mitológia ihlette, részben az Antiküthéra Apparát nevű ókori gépezet, ebből kerekedett ki egy történet, ami kellően "indis", amennyiben a világ több pontján is ereklyéket kell hajkurászni (a szovjetekkel versenyezve) és van egy hangsúlyos természetfölötti szál. Mondjuk könnyen lehetne érvelni amellett, hogy a természetfölötti részt már túltolták, elvégre egy babiloni istenség is megjelenik benne meg egy másik dimenzióba vezető kapu. Hal Barwoodnak a mai napig ez a kedvenc Indy-sztorija, de ezzel valószínűleg nem egy népes tábort vezet.
A sztorit még könnyű elfogadni, viszont a játék technikai oldalról sokkal problémásabb. Barwood utólag azt gondolja a legnagyobb bajnak, hogy nem írtak új motort a játékhoz, hanem a Jedi Knight motorját, a Sith Engine-t kezdték átalakítgatni (és annyira belenyúltak, hogy egy idő után már Jones Engine lett a neve). Ez a motor nemigen volt alkalmas egy fejtörőkkel teli, a kameranézetekre különösen érzékeny, külsőnézetes műfajra. És mintha a fejlesztők nem is nagyon akarták volna túlszárnyalni a Tomb Raidert - mármint az első, 1996-os részt. Ugyanazok a gyerekbetegségek köszönnek vissza a siralmasan nehézkes irányítástól a béna kamerakezelésig, pedig az Infernal Machine már 1999-ben jelent meg. Kortársa volt például a Drakan: Order of the Flame, aminek sokkal simább volt a kezelése. Az Infernal Machine-t így a pályatervezése és főleg az Indiana Jones-feeling adta volna el, ami 1999-ben még többnyire sikerült (bár a kritikák már akkor is lehúzták az irányítást), de Grathtel együtt ma már teljesen játszhatatlannak találtunk ezt a játékot. Szóval sajnos nem tudunk mást mondani, mint azt, hogy kerüljétek, ha meg akarjátok őrizni a szép emlékeket.
Volt egy folytatása is, amit a Lucasarts már kiadott bérmunkába a The Collective-nek. Ők azelőtt a Buffy the Vampire Slayert csinálták meg éppen és annak a motorjával készült el az Indiana Jones and the Emperor's Tomb. Ebben Barwood már nem vett részt (az ő idejét elvitte az RTX Red Rock című PS2-játék fejlesztése), de azért adott pár tanácsot a játék sztorijával kapcsolatban. Mindenekelőtt azt, hogy ne legyenek benne nácik, mert az már túlkoptatott toposz és a német piac nem is szereti. A The Collective teljesen figyelmen kívül hagyta a tanácsokat, amiért Barwood meg is sértődött rájuk, szóval a 2003-as folytatásban a kínai triádok mellett a nácikkal is meggyűlik Indy baja, miközben azt a bizonyos címbeli császári sírt keresi. És hát nagyon érezni az előd óta eltelt pár évet meg a modernebb motort: ha e korai 3D-s Indiana Jones-játékok közül akartok játszani valamivel, inkább az Emperor's Tombbal játsszatok. Vagy a Buffy The Vampire Slayerrel, ami sokkal jobb és kicsiszoltabb játék mindkettőnél (jó, hát nincs benne Indiana Jones, de van benne Buffy).
Legközelebb jövő héten jövünk, most megint Checkpoint Minivel aztán Now-val. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:
- Checkpoint Mini #230: Darwinia + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, ami virtuális világban játszódik
- Checkpoint Mini #231: Rune
- Checkpoint Mini #232: Mail Order Monsters
- Checkpoint Mini #233: Corpse Killer + TOPLISTA: A 10 legjobb zombis játék
- Checkpoint Mini #234: Moonwalker (arcade)
- Checkpoint Mini #235: Stunts
- Checkpoint Mini #236: Skool Daze + TOPLISTA: A 10 legjobb iskolás játék
- Checkpoint Mini #237: Hell: A Cyberpunk Thriller
- Checkpoint Mini #238: Wizorb
- Checkpoint Mini #239: Discworld I-II. + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek a címében "world" van
- Checkpoint Mini #240: Fort Apocalypse
- Checkpoint Mini #241: Soldier of Fortune
- Checkpoint Mini #242: Interstate '76 és '82 + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek évszám van a címében
- Checkpoint Mini #243: Parasite Eve
- Checkpoint Mini #244: Rebel Assault I-II.
- Checkpoint Mini #245: Impossible Mission + TOPLISTA: A 10 legjobb időlimites játék
- Checkpoint Mini #246: Samorost
- Checkpoint Mini #247: Bruce Lee
- Checkpoint Mini #248: Ninja Golf + TOPLISTA: A 10 legfurcsább sportjáték
- Checkpoint Mini #249: Apidya
- Checkpoint Mini #250: Beyond Good & Evil
- Checkpoint Mini #251: Mancopter + TOPLISTA: A 10 legjobb játékcím, amihez képest a játék csalódás volt
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek