HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #249: Apidya

2024.10.21. 21:12 Stöki

cpmini_249.png Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

Mit ér a német shoot'em up, ha japánnak álcázza magát? Ez az Apidya nagy kérdése, ami az Amiga egyik legszebb játéka volt, játékmenetében pedig nem félt meríteni a műfaj tényleg japán nagyjaitól. Kipróbáltuk megint, de sajnos arra kellett rájönnünk, hogy ez is inkább olyan játék, amit ma már nézni jobb, mint játszani vele. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.

Az Apidya fejlesztője a Kaiko, ami eléggé japán csengésű név, és hát a játék címképernyője is katakanákat villant fel - ennek ellenére egy ízig-vérig német játékról van szó. Csak éppen olyan németek csinálták, akik rajongtak a japán kultúráért (különösen a grafikus). Sőt, a fejlesztők az Apidyáról egyenesen azt terjesztették, hogy egy kizárólag Japánban megjelent obskúrus lövöldözős játék második része, amit most (ez a "most" az 1992-es év) átírtak Amigára. Szóval valójában az Apidya II ez, mondták a derék németek és a címképernyőn is megjelenik egy római II-es, a katakanákat viszont elrontották, ezért valójában "Abidja II" van odaírva. Na jó, szóval maradjunk annyiban, hogy ez az Apidya című shoot'em up.

A Kaiko 1990-ben alakult amolyan szupergroupként, tapasztalt német játékfejlesztők álltak benne össze: Peter Thierolf programozó, Frank Matzke grafikus és Chris Hülsbeck zenész (akinek ezúton is köszi a Giana Sisters zenéjét). A stúdió létezett más neveken is és csinált kisebb-nagyobb játékokat (pl. Gem X), többek közt azért, hogy összegyűjtsék a pénzt az Apidya fejlesztésére. Kétségtelenül az Apidya volt a főművük, mert 1992 után pár éven belül tönkrementek. Azt gondolták ugyanis, hogy az Amiga a jövő platformja és hát sajnos rosszul gondolták.

De 1992-ben még a csúcson voltak és a Play Byte-tal megegyeztek, hogy kiadja ezt a nagyon furcsa lövöldözős játékot. Amiben könnyen fel lehet ismerni a Gradius tápolási rendszerét vagy az R-Type repülő pajzsát, de hát a Commodore-korszakban a németek sosem voltak szégyellősek, ha más játékokból kellett ötleteket lopni. És hát a Kaiko elég szoros kapcsolatot ápolt a Factor 5-val, bedolgoztak a Turrican 3-ba is, sőt közös gyökereket is találni a Katakis körül. Na de ez az Apidya inkább azért tisztelgés volt, mint lopás, a vizualitása pedig saját jogon is klasszikussá tette.

A játék főhőse ugyanis egy darázs és az első pályák is természeti környezetben játszódnak: a darázsnak más rovarokat, aztán csigákat kell lelőnie, de van itt vakond is, majd jönnek a vízi pályák, amiknek a végén egy grandiózus R-Type anyahajó... akarom mondani, hatalmas csuka a boss. Viszont a főhős valójában sajnos nem darázs, hanem egy darázzsá változtatott fickó, aki a szerelmét akarja megmenteni, és talán ez a sztori az oka annak, hogy a látvány a pályák előrehaladtával egyre inkább eltér a természeti koncepciótól. Öt nagy világ van, mindegyik világ több pályára bontva, az első világ a tisztás, a második a tó, a harmadik a csatorna, ahol azért még bőven találkozni rusnya élőlényekkel, de aztán jön egy megmagyarázhatatlan "Techno Party" világ, a legvégén pedig egy fantáziátlan Boss Rush világ, ami pontosan az, amit sejtet: egy csomó bossharc egymás után. Én örültem volna, ha végig kitartanak a természeti koncepciónál.

Persze érthető, hogy miért lett ilyen a játék, ha tudjuk, hogyan készült. Nem éppen szupergrouposan, nem volt részletes dizájndoksi: a németek elkezdték összerakni az első pályát, aztán folytatták a másodikkal meg a harmadikkal, és közben ami eszükbe jutott, azt berakták az éppen készülő pályába. És hát a negyedik világnál ilyen technokrata környezet jutott eszükbe. De az is érdekes, hogy ahogy haladt előre a fejlesztés, úgy lettek egyre jobbak a Kaiko programozói és ez meglátszik a játékon is: az első pályákon például még nincs parallax scroll, később pedig már mindenféle demóeffektek is.

De akárhogy is, az Apidya nagyon szép játék. Meg remek zenéje van. És ennyi, ami ma értékelhető belőle, mert játékként baromi nehéz, az unfair shoot'em upok iskolapéldája. Szóval ma kipróbálni nem annyira érdemes, YouTube-on belenézegetni viszont mindenképp. És hát érdekes a sztorija is a japánságot mímelő németekkel.

Legközelebb még a héten jövünk vendéges Checkpointtal. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások a tizedik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 


A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20240704.png

További támogatóink:

Kiss András, HunterXXL, adam1224, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Bera Nándor, Paller, Tóth Balázs Aladár, Kecskés János, Tzupi, Laborpati, Adam007, PeterB, Sh4mir83, Nagy Ákos, Bognár Helka, Nagy Gyula, Lidérc, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Klisz Gábor, cue, Dreska Szilárd, Csicó, Oberling Gergő, Demeter Zsolt, Döme, Fattykány, Bohner Gergő, cubeshadow, Balfars, Karasz Edit, Dirty_ Dave, Zergeborg, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, TheLastNinja, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tamás, pec, Magunsz, Nagy Tamás, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, RxMikes, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, TH1, Signomi, Bazzs, PsyZed, gandalf, polipropilén, kalanneni, Solymi81, ÁjmekszGera, VinczeI, GSimon, casualplayfair, Polben, Nagy Krisztián, Tamás, Rules, Pusztai László, Ripburger, Kester, Szabó Ferenc, Salat Csaba, Pálfi Tamás, Kavics, thechewieone, MacMaiger, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, milyenferi, Xlabu.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

8 komment

Címkék: retro podcast checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr7118713098

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2024.10.22. 06:21:41

twinbee, fantasy zone, parodius, cotton...
ja, hogy nincs most lista cute em up-okról?

Cliff Peregrynn 2024.10.22. 19:15:36

A tipikus Amiga játék: gyönyörű grafika, szép zene, de maga a játék játszhatatlanul unfair. Létezett egyáltalán Amigára ügyességi játék szép grafikával, jó zenével és normális játszhatósággal? Vagy a háromból mindig csak kettőt lehetett választani? :)

system 3 2024.10.22. 20:12:10

Stáblista:Manfred Trenz de ismerős !

anaqer 2024.10.23. 13:02:35

5:58 , @Grath - az a "nemistudommilyencég" az ESCOM volt, akiknek a (PC-s, nyilván) flyerekre annyian csöpögtettük a nyálunkat anno.

infovilag.hu/az-ujsagiro-archivumabol-egy-szepremenyu-komputerceg-bukasa/

anaqer 2024.10.23. 13:28:37

btw Doomban is ha meghalsz, kezdheted a pályát újra a kis pisztolecskuval... Quake dettó, és ha jól rémlik, akkor még a Quake II is így múködött.

Azidőtájt ez nem volt még akkora "hűdeszar" faktor. (Descent szinte üdítő kivételnek számított azzal, hogy a megmukorodási ponton összegyűjthetted az addig összeharácsolt stuffot.)

Kit Fisto 2024.10.24. 01:38:50

@Cliff Peregrynn: Ez egy olyan dolog, hogy kinek mi a nehéz. Az Apidya tényleg nehéz. Chaos Engine, Lost Vikings, Superfrog. Most hirtelen ezek jutottak eszembe, amik szerintem nem nehezek.
Ja, és a Rodland :)
süti beállítások módosítása