Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
Mennyit számít egy S betű: nem is olyan régen beszéltünk a Checkpoint Miniben a Commandóról, most pedig beszéltünk a Commandosról, ami egészen más stílusú játék egészen más platformra. Az RTS-láz egy érdekes oldalágának talán legismertebb képviselője, a spanyol játékfejlesztés ékköve, amit lehetett utálni és szeretni, de aki szerette, az ma is okkal szeretheti. Nagyjából erre jutottunk, amikor kipróbáltuk. Ha kíváncsi vagy bővebben élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval, napi lájtos és alkalomszerű szuperalapos retrós cikkekért pedig fáradj el a Retro.Landre.
Szóval a Commandos spanyol játék, a Pyro nevű, 1996-ban alapított csapat első szárnypróbálgatása, ami rögtön bombasiker lett. A legendárium szerint a stúdió rögtön azért állt össze, hogy megalkossa a játékot, de a valóságban hosszabb útkeresés előzte ezt meg, a csapat neve is Paradiso volt eredetileg, és négy játéktervük is volt, amikből a Commandos nyert. Ez is csak azért, mert Ian Livingstone éppen benézett az ajtón, amikor a spanyol fejlesztők demózták az unott arcú Eidos-menedzsereknek, és megtetszett neki, amit látott (bővebben a podcastban meghallgatható a sztori).
A két dizájner Gonzalo Suárez és Ignacio Pérez Dolset volt, és Suárez volt a fő menedzser, ha lehet ilyet mondani: 110 százalékon pörgött, hajtotta az embereket, de maga is keményen dolgozott, hogy a bemutatkozó játék jó legyen. És mindenképpen említsük meg még Jorge Blanco vezető grafikus nevét. A fejlesztés aránylag simán ment, főleg első játékhoz képest. Miután volt már kiadói szerződésük, minimális csúszással tudták teljesíteni, 1998 nyarán megjelent a Commandos: Behind Enemy Lines.
A valós idejű stratégiák akkor többnyire a hagyományos "erőforrásgyűjtés-sereggyártás-tankroham" receptet követték, de a Commandos egészen más utat járt be. Erőforrás nem volt, sereggyártás sem, csak néhány egység, amikre nagyon kellett vigyázni, és mindenféle képességeik voltak, amiket sűrűn kellett használni. Persze az RTS-eknek ez az - általában taktikainak nevezett - iránya nem volt eredeti ötlet, mert voltak ilyen kezdeményezések korábban is, de a Commandos nagy változatossággal és szemet gyönyörködtetően prezentálta a műfajt egy népszerű környezetben.
Ez annyit tesz, hogy a sztori a második világháborúban játszódott, a hátterek a kor sztenderdjeihez képest nagyon szépek voltak, az egységek jól kitaláltak, sokféle képességgel, a pályák pedig változatos feladatokat adtak. Volt búvár karakter, utász, mesterlövész, kém, harci járműves ember és persze egy klasszikus lopakodós-késsel ölős kommandós. Jó élmény volt irányítani őket, amikor az ember ráérzett arra, mi a pálya megoldása, és kicsit olyan érzés volt, mintha a játékos maga rendezné egy háborús film egy jelenetét. A gond annyi volt, hogy a játék elég hamar vált brutálisan nehézzé, általában egyetlen katona elvesztése után már lehetett újrakezdeni az egészet. Szóval kellett hozzá türelem - és pláne kell hozzá ma is, mert 1998 óta eléggé elkalibrálódott a játékosok tűréshatára. De aki annak idején szerette, az ma is nyugodtan tehet vele egy próbát, mert nem öregedett rosszul.
Ellentmondó adatok vannak arról, hogy a játék mennyi példányban ment el, de biztosan egymillió fölött, pláne kiegészítővel együtt, és egy-két éven belül a legsikeresebb spanyol videojáték lett. Érdekesség, hogy főleg német piacon ment jól a játék, pedig ott cenzúrázták a náci tematikát. Az Eidos pedig fejni kezdte a tehenet, a Pyrónak egy év alatt meg kellett csinálnia egy kiegészítőt (Beyond the Call of Duty alcímmel 1999-ben ki is jött), 2001-ben pedig érkezett a Commandos 2: Men of Courage. Ezt az eredeti, de érthetően kibővült csapat csinálta meg, nulláról írva újra a motort (az első részbe minden be volt drótozva, nem volt rendes editor). Ez lehetővé tette a változatosabb háttereket, a játékmenetet pedig három új karakterrel (tolvaj, kémnő és egy kutya) dobták fel. Ez a rész sem volt könnyű, sőt. Aztán nem tudni mi történt, mert spanyol nyelvű interjúkban sincs már nyoma, de a második rész után az eredeti Commandos-csapat nagy része kilépett. A kreatív vezetők közül Ignacio Pérez Dolset maradt csak, az ő irányításával készült el a 2003-ban megjelent Commandos 3: Destination Berlin, megint új motorral (3D-s, de rögzített nézetek). 2006-ban pedig jött a brand utolsó játéka, a Commandos: Strike Force, ami fps nézetből próbálta megvalósítani az addig madártávlatból kiválóan működő játékmenetet - kevés sikerrel. Aztán a Pyronak valahol az lett a veszte, hogy túl későn is engedték el a stratégiai műfajt, és 2008-ban már el is kellett kaszálnia a készülő Cops című játékukat, és kirúgni több tucat embert. 2012-bn aztán beleolvadtak egy mobiljátékos cégbe, így lettek Pyro Mobile, de már így sem léteznek. Az első három Commandosért viszont hálásak lehetünk nekik.
Legközelebb egy héten belül jövünk vendéges adással. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások a nyolcadik évadban:
- Checkpoint Mini #175: Blood & Magic
- Checkpoint Mini #176: Tapper + TOPLISTA: A 10 legjobb videojátékos ital
- Checkpoint Mini #177: A Boy and His Blob
- Checkpoint Mini #178: Atic Atac
- Checkpoint Mini #179: CD-Man + TOPLISTA: A 10 legjobb xxxxMan játék
- Checkpoint Mini #180: Bioforge
- Checkpoint Mini #181: H.E.R.O.
- Checkpoint Mini #182: Head Over Heels + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek testrész van a címében
- Checkpoint Mini #183: Commando
- Checkpoint Mini #184: Harvester
- Checkpoint Mini #185: Turok + TOPLISTA: A 10 legjobb dínós játék
- Checkpoint Mini #186: Princess Tomato in the Salad Kingdom
- Checkpoint Mini #187: Shadow of the Beast
- Checkpoint Mini #188: Bermuda Syndrome + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek földrajzi hely van a nevében
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból a teljes negyedik évad, ebből a posztból pedig a teljes ötödik évad. Igen, a 6-7. évadról nincs még összesítő poszt, majd lesz.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
- Stöki vendégeskedése Kiss Iminél az Unlimited podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Zsiga Bálint, Hollósi Dániel, Huszti András, Peter, AnnieC, Westy, zsovez, Bera Nándor, Nagy Alexandra, Kurucz Ádám, Kecskés János, Nagy Gyula, Lidérc, MLM a tét, Csemniczky Péter, Németh Bálint, Lemon Alvarez, Klisz Gábor, cue, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, ricsi, abeddon, Koppn, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Coeris, SzLacc, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Ergoproxy83, Milo, ArcadeMacho, Gergő, Havasi László, Ateela Wrink, kszicsillag, Markó Gábor, Seci, NPanyo, Alien Mindbender, Csíkos János, Tofi, Tamás, periklesz, pec, Magunsz, Rauminen, Fattykány, Nagy Tamás, Tusák Károly, Krapulax, Peter, Gytb, patex 1987, bosken, RxMikes, Kovács Tamás, Hrubos Mátyás, Dundeal, Somi, Gorgil, Febert Zoltán, Szabó Ferenc, Antonio Coimbra de la Coronilla y Azevedo, TH1, Signomi, Bazzs.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek