(Disclaimer: valami hiba volt a felvételnél, amit utómunkában sem tudtam kiszűrni, ezért az első öt perc picit recsegős. Elnézést a technikai malőrért.) Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)
A Dune II-ről már volt egy poszt itt évekkel ezelőtt, de azóta is adósságunk a Dune I - vagy ahogy a pontos neve szólt csak simán, minden egyéb sallang nélkül: Dune. Nem sokon múlt, hogy ez lett az első Dune, és nagyon más játék, mint a II-es sorszámmal ellátott következő program Arrakis világán - hogy miért, erre elég érdekes a magyarázat. Elővettük a játékot, kipróbáltuk és kellemesen csalódtunk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.
A Dune fejlesztője a Cryo volt, amiről már ejtettünk pár szót például a MegaRace 2-adásban. Francia cég, amit 1992-ben alapítottak az ERE Informatique dolgozói, az ERE Informatique-et pedig 1986-ban gründolták az Infogramesből kiváló emberek, a kulcsfigurák leginkább Philippe Ulrich, Rémi Herbulot és Jean-Martial Lefranc voltak. A Cryo játékait leginkább a sajátos, néha a történelemmel keveredő fantáziavilágok jellemezték. Rögtön első játékuk a műfaji eklektika jegyében fogant Dune volt 1992-ben, ami Frank Herbert sikeres sci-fi regényein alapult, és elég erős belépő volt ahhoz, hogy a Cryo onnantól a Virginnek és a Mindscape-nek kezdjen játékokat szállítani. Erről a játékoról lesz most szó, ami amúgy szintén a Virginnél jelent meg.
A fejlesztés elég kalandos volt, a játék majdnem nem jelent meg. Az ötletgazda a Mastertronic (a Virgin egyik elődcége) alapítója, Martin Alper volt, akinek nagyon bejöttek Herbert regényei, és már a nyolcvanas évek második felében azon kattogott az agya, hogyan lehetne játékot készíeni a Dűnéből. Herbert halála után aztán 1990 tavaszán a játékjogokat sikerült megcsípnie, így az álom közeledett a megvalósuláshoz. Alper akkortájt már a Virgin Games USA elnöke volt, a Cryóval a kapcsolatot pedig a Virgin francia leányvállalatának egyik vezetője, a már említett Lefranc jelentette. Lefranc-nak nagyon tetszett a Captain Blood, amit az ERE Informatique készített Philippe Ulrich vezetésével, és szeretett volna valamilyen közös projektet velük - addig szervezkedett hát, amíg sikerült egy asztalhoz ültetnie a francia fejlesztőket Alperrel. A francia csapatot vezető Herbulot három sci-fi ötlettel érkezett, de Alper kontrázott a saját Dűne-tervével. A franciák is nagy Herbert-rajongók voltak, elvállalták a projektet, Herbulot irányításával. Mivel ott volt a szomszédban Nagy-Britannia, a közvetlen kapcsolattartó nem a Virgin amerikai, hanem az angol bázisa lett - és itt jött képbe David Bishop producer. Az a Bishop, aki a magyar Eureka! producere is volt korábban a Domarknál, és akiről Kiss Donát elismerően nyilatkozott többször is. Nos, a francia fejlesztők valószínűleg nem voltak ilyen jó véleménnyel róla.
Bishop ugyanis nem hitt a Dűne-projektben, illetve abban, hogy a francia a megfelelő fejlesztőcsapat rá. Herbulot és társai fél évig tervezték papíron a játékot, egyeztették dokumentumaikat a kiadóval, de sorra jöttek a kifogások, hol a művészi dizájnra, hol a kaland-stratégiai műfajkeverék koncepciójára. A dolog addig húzódott, amíg a Virgin végül 1990 őszén lelőtte a projektet, Bishop és Alper is kihátrált belőle. A Dűne-játékról viszont nem tettek le, ezért megbíztak egy másik stúdiót egy ilyen program fejlesztésével: a Westwoodot. Igen ám, de a kiadón belül voltak támogatói a Cryo játékának is, sokan úgy érezték, hogy lehet belőle valami. És hát a Cryónak is fontos volt a dolog - eleve ekkortájt alakult meg új néven a cég, pont a Dune kedvéért. Így eshetett meg, hogy a Virgin francia ága titokban továbbra is pénzelte a Cryót, és nem állt le a játék fejlesztése. Aztán 1991 áprilisában a Sega megvette a Virgin európai divízióit, Lefrancot eltávolították, az új főnöknek meg rögtön feltűntek a könyvelésben a gyanús Dune-tételek. Kiderült a turpisság, de az volt a szerencse, hogy az új menedzser megnézte a félkész játékot, és tetszett neki, amit látott. A prototípust megmutatták Alpernek és Bishopnak is, akik rögtön felülbírálták korábbi szkepticizmusukat, és ígéretesnek ítélték a projektet. A Cryo - most már nem titokban - befejezhette a játékot, aminek a fejlesztése így nem volt túl olcsó (mindennel együtt hárommillió francia frank, amiből viszont csak 800 ezret vitt el a Cryo, a többi jogdíjakra és egyebekre ment el).
A Dune 1992-ben jelent meg Amigára és DOS-ra, és nagy kritikai és üzleti sikert aratott (pár év alatt 300 ezer példány ment el belőle). A játék csak lazán követte az első regényt, de épp annyira, hogy a sok feleletválasztós kalandbetétből kirajzolódjon egy, a kánonhoz eléggé hű Arrakis bolygó, ahol az Atreides és a Harkonnen család küzd a mindennél értékesebb fűszerért, miközben néha jobbról benéz egy böhöm nagy homokféreg. A játéknak viszont a stratégiai elemek adtak mélységet: a fűszer kitermelése, a bennszülött fremen törzsek toborzása, a csapatok mozgatása. A kalandjátékos és a stratégiai részt párhuzamosan kellett tolni, és mindkettőben haladni, azaz a taktikázást mindig megtörte egy-egy újabb fordulat vagy fejlemény a sztoriban. Ennek köszönhetően a Dune sokkal hangulatosabb lett a legtöbb korabeli stratégiánál, és mivel gyönyörű pixelgrafikával tálalta Herbert regényét, ma is kimondottan szórakoztató (igaz, a sztori nem túl kegyes azokkal, akik nem olvasták az eredetit).
Mivel közben a Westwood is dolgozott, ők is majdnem elkészültek már a saját játékukkal, amikor a Dune megjelent. Még 1992-ben debütált, de már csak Dune II néven tudott - ez volt a jól ismert stratégiai játék, amihez sokan eredeztetik a modern RTS-eket. A Cryo tervezett egy csomó konzolos portot is, de csak egy Sega-CD-verzió jelent meg, és a tervezett folytatást is elkaszálták (ebben a játékos a Harkonnenek oldalán harcolt volna). Később születtek még más Dune-játékok (lehet, hogy ezek is felbukkannak majd előbb-utóbb a Checkpoint Miniben), de a Cryo már csak egyszer, 2001-ben tért vissza a Dűne-univerzumba. A 2001-es Frank Herbert's Dune egy gyenge közepes 3D-kaland volt, méltatlan a nagy elődhöz, és hozzájárult a Cryo csődjéhez - ezért a félkész Dune Generations sosem jelent már meg.
Legközelebb pár napon belül jön vendéges adás, aztán Mini. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).
Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:
- Checkpoint Mini #93 - Heretic és Hexen
- Checkpoint Mini #94 - Stormlord
- Checkpoint Mini #95 - Tyrian + TOPLISTA: A 10 legjobb shoot 'em up
- Checkpoint Mini #96 - Gunstar Heroes
- Checkpoint Mini #97 - Kingpin: Life of Crime
- Checkpoint Mini #98 - The Movies + TOPLISTA: A 10 legjobb kiegészítő
- Checkpoint Mini #99 - Alter Ego
- Checkpoint Mini #100 - TETRIS
- Checkpoint Mini #101 - Gladius + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek fegyver van a címében
- Checkpoint Mini #102 - Gods
- Checkpoint Mini #103 - Nox
- Checkpoint Mini #104 - Star Wars: Dark Forces + TOPLISTA: A 10 legjobb játék, aminek "dark" van a címében
- Checkpoint Mini #105 - Shadow Man
Még korábbi adások:
Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.
A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.
Vendégszerepléseink:
- Checkpoint a Runyai Stúdió podcastjében
- Checkpoint A hiányzó darab podcastben
- Grath, Stöki és Mazur szereplései a Fun With Geeks YouTube-csatornán: Dixit #1, Dixit #2, Dixit kiegészítő #1, Dixit kiegészítő #2, We Didn't Playtest This at All #1, sőt We Didn't Playtest This at All #2)
- Stöki a Sztereotrip utazási podcastben (a téma Japán, a Tokyo Game Show is előkerül)
- Stöki évekkel ezelőtti vendégeskedése a Konnektor podcastben
A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:
További támogatóink:
Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Körmendi Zsolt, Peter, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, MakkOS, Szabó Ferenc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Xlabu, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt, Ateela Wrink.
(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)
Utolsó kommentek