HTML

IDDQD

Félkomoly játékblog azoknak, akik tudják, mi az IDDQD, és azoknak, akik nem. Kazuárokat is szívesen látunk.

Itt támogathatsz minket

PayPal:

Patreon:

 patreon_fejlec_kicis.png

Utolsó kommentek

Checkpoint Mini #106: Dune

2019.08.19. 22:26 Stöki

cpmini_106.png (Disclaimer: valami hiba volt a felvételnél, amit utómunkában sem tudtam kiszűrni, ezért az első öt perc picit recsegős. Elnézést a technikai malőrért.) Üdv minden régijáték-rajongónak, megint itt van 2in1 rovatunk, a Checkpoint Mini, ami cikk és podcast is, attól függően, ki hogyan fogyasztja. Szokás szerint a lejátszó után egy cikkecske is jön a játékról azok kedvéért, akiknek a podcastes formátum annyira nem jön be, de pár bekezdést bármikor elolvasnak. És továbbra is nagyon nagy köszönet mindenkinek, aki támogatta Patreon-kampányunkat! (Támogatóink listáját lásd a poszt végén.)

A Dune II-ről már volt egy poszt itt évekkel ezelőtt, de azóta is adósságunk a Dune I - vagy ahogy a pontos neve szólt csak simán, minden egyéb sallang nélkül: Dune. Nem sokon múlt, hogy ez lett az első Dune, és nagyon más játék, mint a II-es sorszámmal ellátott következő program Arrakis világán - hogy miért, erre elég érdekes a magyarázat. Elővettük a játékot, kipróbáltuk és kellemesen csalódtunk. Ha kíváncsi vagy élményeinkre, irány a podcast, embed lent, letöltőlink a nyilacska alatt >>illetve itt<<, RSS feed itt, iTunes-oldal itt, Soundcloud-oldal itt. Ha viszont csak olvasnál egy posztot a játékról, scrollozz a lejátszó utánra (bár teljes élményt a podcast ad). És már van Discord-szerverünk is, ha ott bandáznál a többi Checkpoint-rajongóval.

A Dune fejlesztője a Cryo volt, amiről már ejtettünk pár szót például a MegaRace 2-adásban. Francia cég, amit 1992-ben alapítottak az ERE Informatique dolgozói, az ERE Informatique-et pedig 1986-ban gründolták az Infogramesből kiváló emberek, a kulcsfigurák leginkább Philippe Ulrich, Rémi Herbulot és Jean-Martial Lefranc voltak. A Cryo játékait leginkább a sajátos, néha a történelemmel keveredő fantáziavilágok jellemezték. Rögtön első játékuk a műfaji eklektika jegyében fogant Dune volt 1992-ben, ami Frank Herbert sikeres sci-fi regényein alapult, és elég erős belépő volt ahhoz, hogy a Cryo onnantól a Virginnek és a Mindscape-nek kezdjen játékokat szállítani. Erről a játékoról lesz most szó, ami amúgy szintén a Virginnél jelent meg.

A fejlesztés elég kalandos volt, a játék majdnem nem jelent meg. Az ötletgazda a Mastertronic (a Virgin egyik elődcége) alapítója, Martin Alper volt, akinek nagyon bejöttek Herbert regényei, és már a nyolcvanas évek második felében azon kattogott az agya, hogyan lehetne játékot készíeni a Dűnéből. Herbert halála után aztán 1990 tavaszán a játékjogokat sikerült megcsípnie, így az álom közeledett a megvalósuláshoz. Alper akkortájt már a Virgin Games USA elnöke volt, a Cryóval a kapcsolatot pedig a Virgin francia leányvállalatának egyik vezetője, a már említett Lefranc jelentette. Lefranc-nak nagyon tetszett a Captain Blood, amit az ERE Informatique készített Philippe Ulrich vezetésével, és szeretett volna valamilyen közös projektet velük - addig szervezkedett hát, amíg sikerült egy asztalhoz ültetnie a francia fejlesztőket Alperrel. A francia csapatot vezető Herbulot három sci-fi ötlettel érkezett, de Alper kontrázott a saját Dűne-tervével. A franciák is nagy Herbert-rajongók voltak, elvállalták a projektet, Herbulot irányításával. Mivel ott volt a szomszédban Nagy-Britannia, a közvetlen kapcsolattartó nem a Virgin amerikai, hanem az angol bázisa lett - és itt jött képbe David Bishop producer. Az a Bishop, aki a magyar Eureka! producere is volt korábban a Domarknál, és akiről Kiss Donát elismerően nyilatkozott többször is. Nos, a francia fejlesztők valószínűleg nem voltak ilyen jó véleménnyel róla.

Bishop ugyanis nem hitt a Dűne-projektben, illetve abban, hogy a francia a megfelelő fejlesztőcsapat rá. Herbulot és társai fél évig tervezték papíron a játékot, egyeztették dokumentumaikat a kiadóval, de sorra jöttek a kifogások, hol a művészi dizájnra, hol a kaland-stratégiai műfajkeverék koncepciójára. A dolog addig húzódott, amíg a Virgin végül 1990 őszén lelőtte a projektet, Bishop és Alper is kihátrált belőle. A Dűne-játékról viszont nem tettek le, ezért megbíztak egy másik stúdiót egy ilyen program fejlesztésével: a Westwoodot. Igen ám, de a kiadón belül voltak támogatói a Cryo játékának is, sokan úgy érezték, hogy lehet belőle valami. És hát a Cryónak is fontos volt a dolog - eleve ekkortájt alakult meg új néven a cég, pont a Dune kedvéért. Így eshetett meg, hogy a Virgin francia ága titokban továbbra is pénzelte a Cryót, és nem állt le a játék fejlesztése. Aztán 1991 áprilisában a Sega megvette a Virgin európai divízióit, Lefrancot eltávolították, az új főnöknek meg rögtön feltűntek a könyvelésben a gyanús Dune-tételek. Kiderült a turpisság, de az volt a szerencse, hogy az új menedzser megnézte a félkész játékot, és tetszett neki, amit látott. A prototípust megmutatták Alpernek és Bishopnak is, akik rögtön felülbírálták korábbi szkepticizmusukat, és ígéretesnek ítélték a projektet. A Cryo - most már nem titokban - befejezhette a játékot, aminek a fejlesztése így nem volt túl olcsó (mindennel együtt hárommillió francia frank, amiből viszont csak 800 ezret vitt el a Cryo, a többi jogdíjakra és egyebekre ment el).

A Dune 1992-ben jelent meg Amigára és DOS-ra, és nagy kritikai és üzleti sikert aratott (pár év alatt 300 ezer példány ment el belőle). A játék csak lazán követte az első regényt, de épp annyira, hogy a sok feleletválasztós kalandbetétből kirajzolódjon egy, a kánonhoz eléggé hű Arrakis bolygó, ahol az Atreides és a Harkonnen család küzd a mindennél értékesebb fűszerért, miközben néha jobbról benéz egy böhöm nagy homokféreg. A játéknak viszont a stratégiai elemek adtak mélységet: a fűszer kitermelése, a bennszülött fremen törzsek toborzása, a csapatok mozgatása. A kalandjátékos és a stratégiai részt párhuzamosan kellett tolni, és mindkettőben haladni, azaz a taktikázást mindig megtörte egy-egy újabb fordulat vagy fejlemény a sztoriban. Ennek köszönhetően a Dune sokkal hangulatosabb lett a legtöbb korabeli stratégiánál, és mivel gyönyörű pixelgrafikával tálalta Herbert regényét, ma is kimondottan szórakoztató (igaz, a sztori nem túl kegyes azokkal, akik nem olvasták az eredetit).

Mivel közben a Westwood is dolgozott, ők is majdnem elkészültek már a saját játékukkal, amikor a Dune megjelent. Még 1992-ben debütált, de már csak Dune II néven tudott - ez volt a jól ismert stratégiai játék, amihez sokan eredeztetik a modern RTS-eket. A Cryo tervezett egy csomó konzolos portot is, de csak egy Sega-CD-verzió jelent meg, és a tervezett folytatást is elkaszálták (ebben a játékos a Harkonnenek oldalán harcolt volna). Később születtek még más Dune-játékok (lehet, hogy ezek is felbukkannak majd előbb-utóbb a Checkpoint Miniben), de a Cryo már csak egyszer, 2001-ben tért vissza a Dűne-univerzumba. A 2001-es Frank Herbert's Dune egy gyenge közepes 3D-kaland volt, méltatlan a nagy elődhöz, és hozzájárult a Cryo csődjéhez - ezért a félkész Dune Generations sosem jelent már meg.

Legközelebb pár napon belül jön vendéges adás, aztán Mini. Továbbra is válasszatok bennünket, és visszajelzések, észrevételek jöhetnek bátran (iTunes-ra is, mert akkor jobban észrevesz minket a drága), és azért is hálásak vagyunk, ha share-elitek a mostani adást (vagy valamelyik korábbit).

 

Korábbi Checkpoint Mini adások az ötödik évadban:

 

Még korábbi adások:

 

Ebből a posztból elérhető a teljes első évad, ebből a posztból a teljes második évad, ebből a posztból a teljes harmadik évad, ebből a posztból pedig a teljes negyedik évad.

A vendéges (nem mini) Checkpoint adásokat itt találod, a vendég nélküli Checkpoint Miniket itt találod.

 

Vendégszerepléseink:

 

A poszt végén pedig következzen Patreon-támogatóink avatár- és névsora:

halloffame_20190819.png

További támogatóink:

Kiss András, kopeszku, Kiss Balázs, Hollósi Dániel, Huszti András, Körmendi Zsolt, Peter, Nagy Gyula, Győri Ferenc, Gortva Gergely, Révész Péter, cue, MakkOS, Szabó Ferenc, polish, Bojki, Szőke Attila, Zila, jurgen_habermas, RZP, ricsi, abeddon, Varga Bálint Bánk, Koppn, csee, TheLastNinja, GLiSKARD, Ninju, Sándor Tamás, Jezernyiczky Tamás, gilicze, ezven, Bajka Zalán, Szabó Zoltán, kisakos, Varga Balázs, Smiley, Invi, Coeris, Velicsek István Gusztáv, SzLacc, Tutu, Zelenák Zoltán, Glad, Steveboy, HuSkizo, Tresó Ottó, bigwhite, aboy, Sinus, bordiii, Fanyuvo, Élményborz, Edvárd, Hájas Ákos, Lottsie, Oli, Udvardy Tamás, Döme, oplenti, Palkó D. István, gyulaur, Neriana, Larten, hadam89, Ergoproxy83, Milo, Csviri, HaverDodi, arpadapunk, ArcadeMacho, Xlabu, Gabesz Fótról, G, Gergő, Havasi László, kaczurzsolt, Ateela Wrink.

(Ha nem látod a listában a nevedet, pedig támogattál vagy ha valami változtatást szeretnél, írj nekünk! Esetleg keress rá, nincs-e megválaszolatlan leveled tőlünk. Illetve bocs, régebbi felvételek miatt pár adást csúszhat a hangos-képes főhajtás.)

66 komment

Címkék: retro podcast dune checkpoint mini

A bejegyzés trackback címe:

https://iddqd.blog.hu/api/trackback/id/tr3814999714

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karvaly 2019.08.19. 22:46:27

"A játék csak lazán követte az első regényt"

Persze, mert a Lynch-féle Dune filmre építkezett :)

Karvaly 2019.08.19. 22:48:44

"A játék csak lazán követte az első regényt"

Nem véletlen, mert a regényt lazán követő Lynch filmet követte.

(elveszett egy hozzászülásom?)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.08.20. 07:53:27

ajánlom figyelmetekbe david goujard dune újragondolását: davidgoujard.com/btd.html
a játék zenéje is különleges, szerintem sokkal jobb, mint a film enós-totós eredeti: youtube.com/playlist?list=A411AB51B092730C&p=A411AB51B092730C

Wild Colonial Boy 2019.08.20. 08:43:15

Volt még hasonló játékuk, a Lost Eden, ott is ezzel a kaland/stratégia kombóval operáltak, csak az a Földön játszódott a beszélő dinoszauruszok korában :), renderelt videókkal és hasonlóan jó zenével. Csak CD-n jelent meg a rengeteg videó miatt.
jó játék volt az is, de a 3D grafika miatt rosszabbul öregedett.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.08.20. 09:49:40

Kamaszkorom nagy bámulata, amikor egy havernál először láttam pc-n, egész odáig volt mindenki a hiperszuper futurisztikus kinézettől (3 dében tekergethető bolygótérkép! zene! felszáll az ornitopter!), aztán volt szerencsém végignyomni Amigán. Visszatekintve vagy akár akkor újrajátszva feltűnő, mennyire lineáris a játékmenet, meg hogy pár hónap alatt csontig bányásszuk a bolygót, ami addig évezredeken át látott el egy egész galaxist stb. Ennek ellenére máig ható élmény.

midnight coder 2019.08.20. 10:56:43

Anno nagyon jó progi volt, szerintem sokkal jobb mint a Dune2. Ebben is volt RTS, de sokkal hangulatosabbá tette a dolgot, hogy volt benne kaland is. Hasonlót ma is el tudnék képzelni, csak mondjuk egy Skyrim-szerû nyitott világú 3D RPG-t ötvöznék hasonló módon egy RTS-sel.

larry 2019.08.20. 14:07:26

Imádtam, de visszanézve nem egy bonyolult játék, elég könnyen kiismerhető és van mindig nyerő stratégia. A párbeszéd alapú triggerek új helyszíneket és történetfázisokat nyitnak meg, ahol nehezedik a játék, de ha az adott fázisban kimaxoljuk a termelést, meg az egységek aktuálisan lehetséges képzését és felszerelését, akkor a következő fázis nem különösebben okoz gondot, elég könnyen lehet egy lépéssel az előrébb járni. Nem szabad siettetni a triggereket, ennyi.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.08.20. 15:42:10

Dűne társas egyébként van, nagyon régi (1979) és klasszikus, gondolom a jogok miatt nem adták ki újra egészen mostanáig. Valaki 2 dollárért túrta az egyik példányát...

boardgamegeek.com/image/1375389/dune
boardgamegeek.com/boardgame/121/dune
boardgamegeek.com/boardgame/283355/dune

Mr. Slayer · http://geeksarok.blog.hu/ 2019.08.20. 16:18:09

Egy kicsit lemaradva még annyival egészíteném ki, a társas vonalat, hogy 1997-ben indult el és egy jó idegin ment a Dune kártyajáték, majd 2000-ben készült egy szerepjáték is Dune Chronicles of the Imperium címmel. A szerepjátékkal csak az volt az egyetlen probléma, hogy az első nyomás limitált mennyiségben jelent meg, a későbbiekben pedig a Wizard of the Coast's elkaszálta a projectet. Pedig még a katalógusúkban is hirdették. A neten rossz illetve jobb minőségben is meglehet találni az alapkönyvet.

Dune CCG:
boardgamegeek.com/boardgame/3851/dune-ccg

Dune RPG régen
rpggeek.com/rpgitem/45587/dune-chronicles-imperium

De ha már Dune RPG, jelenleg egy új hivatalos szabálykönyv készül a Modiphius műhelyében, feltételezem, hogy a mozi premierrel egy időben szeretnék megjelentetni.

sykth.com · http://sykth.com 2019.08.20. 17:53:06

A Herbert család részéről, amennyire tudom, csak Brian a döntéshozó, aki sajnos elég rosszul komminálta a szándékait az apja halála után.

Sokáig úgy volt, hogy csak könyveket ír majd egy írótársával az univerzumon belüli előzményekről, majd "egyszer csak" (és itt bejön a rosszindulatú feltételezéseknek alapot adó rész) megtalálta apja befejező könyvének jegyzeteit (Frank pont a 6. könyv után halt meg, a történet nagyon nyitva maradt), amiket sajnos nem publikáltak azóta sem, csak megírták a befejezést 2 könyvre bontva. Nyilván minden befejezésnél vannak fanyalgók, de itt elég sokan nem is látják a logikát a végében (magam még nem olvastam).

Voltak sajnos más események is, elvileg az előzményekben, és a záró könyvekben is sok ellentmondás van az eredeti 6 könyvvel összevetve, és pl. az apjuk által jóváhagyott enciklopédia jogait nem hosszabbították meg, pedig Frank barátias beszélgetése az enciklopédia írójával még az előkészületek idejéből fent van youtube-on is, ahol nagyon kedveli a felvetetett ötleteket, és javasolja, hogy legyen az enciklopédia egy "univerzumon belüli dokumentum", mintha valaki a Dűne kora után írta volna, és politikai céllal ferdíthetett a leírásokon, ezért lehetséges, hogy későbbi könyvekben (az első könyv után íródott az enciklopédia azt hiszem) ellentmond majd az enciklopédiának, mert hát az hazudik :). Hatalmas ötlet. Ehelyett Brian-ék lelőtték az egészet, ritkaságszámba megy az eredeti enciklopédia is, nemhogy a játékok.

Aktuális adalék, hogy nem csak tabletop fronton sikerült előrelépni, hanem az Arrival, Blade Runner 2049 és Sicario filmeket rendező Denis Villeneuve épp most fejezte be magyarországi forgatásait, jövőre jelenik meg a film (első könyv első felét feldolgozva), készül azt hiszem 2 PC játék is, egy TV sorozat (a film készítő stábja által), és gondolom Brian-ék is írnak egy x-edik kiegészítő könyvet (kb. 3x annyi könyvet írtak, mint az apja eredeti 6 könyve).

Conan The Librarian 2019.08.20. 18:57:36

Egyik régi kedvenc, lehet újra futok vele egy kört.

Nem tudom amúgy, hogy hiba került-e a Mátrixba, de nekem az Overcast ezt már 4-én letöltötte.

Willkommenskultur 2019.08.20. 23:23:36

Ja, ez teljesen megvan hogy megvolt a Dune1, jatszottam is vele sokat de fogalmam nem volt mit csinalok.

Aztan mar joval a Dune2 utan kesobb erteettem meg a Dune1et, de azt ketlem hogy vegignyomtam volna valaha.

midnight coder 2019.08.21. 06:43:22

@sykth.com: Õszintén szólva, nekem a Dune könyvekbõl az elsõ kettõ tetszett, a többi már picit olyan trónok harca folytatásnak tûnt, amit már csak azért csináltak, hogy legyen. Még vagy kettõt olvastam el azt hiszem, aztán úgy döntöttem, hogy számomra a Dune a második könyvvel ért véget.

arncht 2019.08.21. 07:43:14

A dune erdekes... mert az egesz univerzum semmivel sem rosszabb a starwarsnal, de vhogy sose sikerult se a moziban, se a jatekospiacon kihasznalni annyira.

buta béka 2019.08.21. 08:08:27

@manson karcsi: szomoru, hogy egy szo sem esik a zenerol, sem a zeneszerzorol, pedig azert (is) egeszen fantasztikus, mert a 9 csatornas OPL2-es Adlibon jobban szol, mint a CD-s valtozat.
Itt lehet meghallgatni kicsit felturbozva (OPL3 es "surround"): www.youtube.com/playlist?list=PLDE06DE88BB135F33

Lattam egy interjuszeruseget is a fickoval (Stephane Picq), hippiszeru orultnek tunt, de gondolom ez kell hozza, hogy valakibol ilyen teljesitmeny facsarodjon ki...

Gazz 2019.08.21. 08:10:30

Imádom ezt a játékot, felnőttként is időnként visszatérek hozzá, és végigjátszom.

molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2019.08.21. 08:14:12

@arncht: Ez a fűszer és navigátor dolog hogyan van? A fűszer előtt hogyan űrutaztak?

2019.08.21. 08:59:58

Ez bizony gyönyörű volt, néha kimentem megnézni napfelkeltét :)
Újrajátszottam pár éve, még akkor is tetszett pedig irányításban és grafikában csak fejlődtünk kicsit...
Dune2 sem volt rossz de sokkal kisebb hatással volt rám, annyira nem volt wow. Nekem nagyon underratednek tűnik, több ismerősöm nem ismeri aki pedig a d2-vel játszott.

TheReaperMan 2019.08.21. 09:30:28

@molnibalage: Lehet nem 100%-ig pontosan emlékszem, de a fűszeres időszak előtt gondolkodó gépeket használtak hogy elvégezzék a bonyolult számításokat amik a térhajlítashoz kellenek (pl. hogy ne egy csillag belsejében landoljon a hajó). Ezeket már régen betiltották, mivel öntudatra ébredve majdnem kiirtották az emberiséget.

Ezért vannak a házaknak mentát tanácsadói akik gyakorlatilag "emberi számítógépek" nagymértékű analitikus képességgel. A navigációs komputereket pedig a szétfűszerezett navigátorokkal helyettesítik akik kiválasztják a sok lehetséges idővonal közül azt, amikor a hajónak nem esik baja.

Térhajlítás nélkül utazni pedig olyan mint kb most lenne, sima hajtóművel, évszázadok alatt. Hajlítással a hajó gyakorlatilag mozdulatlan marad csak máshol landol a térben.

arncht 2019.08.21. 09:37:26

@molnibalage: fogalmam nincs :)

en a dune2ot jobban szerettem - nem csak amiatt, hogy egyike volt az elso akciostrategiaknak. az egesz nagyon cool volt abban a korban, hangokkal es jo zenekkel.

a kalandjatekok is nagyon bejottek, igazi aranykor volt 92-94, de az rpg vhogy sose. azota se szeretem oket.

Sidaries · http://delorean.blog.hu 2019.08.21. 09:44:01

Az egyik kedvenc játékom, bár mostani fejjel már egy szűk nap alatt simán végigjátszható. Nincs egy hónapja, hogy megint elővettem, és még mindig marhára tetszik.
A Dűne 2 nekem sosem lett a kedvencem, ahogy az egész RTS dolog sem.

VT Man 2019.08.21. 10:09:28

Szoviccek :-)

Nagyon kemeny :-)

larry 2019.08.21. 10:09:40

@molnibalage: lassan. évekig. aztán feltalálták a térhajlítást, de olyan számítógép kellett a navigációhoz, ami be volt tiltva (a gondolkodó gép vallásos szinten tabu-kategória), meg nem is volt biztonságos/megbízható. a fremenek felmenői is egy ilyen baleset miatt keveredtek az Arrakisra. ezt technológiát váltotta ki a Liga, meg a navigátorok, amikor bejött a fűszer. vagy valami ilyesmi.

sykth.com · http://sykth.com 2019.08.21. 10:46:45

@midnight coder: Eredetileg az írónak volt egy 3 könyves ív a fejében, ez meg is lett. Aztán volt egy új ciklus, ami a 7. könyvvel ért volna véget, ezt ne mtudta befejezni. Nincs többesszám még az első 6 könyvben, egy ember írta meg, és meghallgatva a beszélgetéseket vele abban biztos vagyok, hogy nem csak azért írta, hogy írjon, voltak koncepciók mögötte, amiket ki akart bontani, lett volna más dolga is, amivel foglalkozhatott volna :). Az más kérdés, hogy elfogadom, ha valakinek nem tetszik.

sykth.com · http://sykth.com 2019.08.21. 10:50:44

@arncht: Vannak róla jó anyagok, hogy mennyi dolgot másolt le a star wars a dűnéről (meglepődtem még én is mennyit, mennyire nem vettem észre), és az író is hivatkozott rá sokat, hogy tartozik neki Lucas :). Aki egyébként tudtommal nem titkolta, hogy sokaktól lesett el ezt-azt, több más írótól is, és azt ne felejtsük el, hogy egy sokkal emberközelibb történet a star wars egésze, egy lovagregény (túlegyszerűsítek, tudom), azért lehet rajongani 10 évesen sokaknak, a "ha nincs fűszer akkor nincs navigátor és éhen halnak komplett bolygók", a "jövőbelátás nem áldás hanem átok, elveszik az egyén benne", és a "minden előre meg van tervezve valakik által, báb vagy" azért nem egyszerű gondolatok. Nem mondom, hogy a star wars-ban nincs ilyen, de én nem sokat találtam (ettől még szórakoztató lehet valami, sőt, könnyebben).

sykth.com · http://sykth.com 2019.08.21. 11:00:37

@molnibalage: előttem levők leírták a nagy részét, csak pár kiegészítés:

- a mentat-ok nem képesek navigálásra, nem olyan összetett számításokra képesek, és inkább emberi stratégiák kiismerésére használják őket

- a navigátorok megbakhatják fűszer nélkül, de annyira, hogy még csak élni sem tudnak nélküle, és gyakorlatilag ha a fűszer csak a Dűnén van, akkor kb. mindenki éhendöglik, mert komplett világok vannak mezőgazdaság nélkül (a fűszer az olaj analógiája részben, az olaj alapú iparágakkal sokat foglalkozott az író)

- a navigátorok gyakorlatilag részben olyan jövőbelátók, mint a főszereplő, és mint a bene gesserit-ek, és mindenki más aki használja a fűszert, kb. azt látják, hogy erre és erre beledöglünk, erre túléljük az utazást, sok lehetséges jövőt

(rég olvastam, és csak az első könyveket, ha az 5-6. megcáfolja a fentieket akkor bocs, ha a 7. vagy az utániak, és a Brian féle előzmények, az meg nem érdekel)

Magyar ember ne viseljen baseball sapkát 2019.08.21. 11:06:02

@Sidaries: Csa Vik ugyvezessel, ne Dunezzel!

dopeT

Wildhunt 2019.08.21. 11:42:48

@larry: Egészen pontosan a Butleri Dzsihád idejében. Norma Cenva volt az első "navigátor".

Void Bunkoid 2019.08.21. 11:47:35

Ne feledkezzünk meg a KGB című Cryo-játékról sem, ami tán a Dűne előtt jött ki, de már ezt a mechanikát alkalmazta.

Amúgy minden idők egyik legszennyparasztabb nyomozós kalandjátéka, rengeteg helyen el lehet kúrni úgy, hogy mindenképpen kampec legyen/lecsukjanak, sokszor ráadásul úgy, hogy "többkomponensűen", szal ha egy beszélgetést X módon fejezel be, egy másikat Y módon, akkor dutyi, de ha a másikat Z módon, akkor nem - nagyon sok álmatlan éjszakát okozott.

Ráadásul amikor kijött a játék, még - igaz a végnapjait élve - de a KGB és a Szovjetunió még véres valóság volt :)

A Dűne meg egy meghatározó pécés játékélmény volt 92-ben, kb az egyik első PC-s játék (illetve PC-s port) volt, ami meggyőzően lenyomta megjelenítésben az Amigát (sebességben már régen kiütközött a pécék előnye, hogy mittomén a fighter bomber játszható sebességgel futott az amiga képregényes 2-3 fpséhez képest, ám maguk a pc-s portok _nem voltak szebbek_ az amigásoknál. Na, ez igen :)

petrow84 2019.08.21. 12:02:50

Nagy kedvenc, mind a könyvsorozat, mint a játék maga. Az külön poén, hogy a látszólag jelentéktelen mellékszálakra is kitértek. Pl. egyszer véletlenül rosszfelé küldtem a homokférget, és az ostrom alatt lévő Harkoonen fővároshoz vitettem a főszereplőt. Erre mgjelenik egy cutscene-ben Rabban, aki vigyorogva közli, hogy "képzeljétek, mi történt, egy nap az ostoba koronaherceg csak úgy felbukkant a helyőrség kapujában, mi meg szépen végeztünk vele!"
Priceless.

Cvd 2019.08.21. 12:25:19

@sykth.com:

Még egy kis kiegészítés: a jövőbe látás nem ennyire elterjedt mellékhatása a fűszer fogyasztásnak ha jól emlékszem. Az átlagembereknél csak az élettartamukat hosszabbítja meg, meg az érzékszerverveket pörgeti fel. A jövőbe látáshoz akkora mennyiség kell belőle ami átlagemberre már halálos. A keményen mutálódott navigátorok sem eszegetik néha, hanem tömény fűszergázban élnek.
A Bene Gesseritnél két más tulajdonság a jellemző. Közvetlenül képesek minden egyes sejtjüket külön irányítani, és hozzáférnek az elődeik genetikai memóriájához. Ők is hajtanak a jövőbe látásra, mert aki megpróbálkozik vele, az mind megőrül. Ezért futtatják titokban évszázadok óta a fajnemesítési programjukat, aminek a végén eljutnának egy olyan emberhez aki erre is képes lesz. Ezt a programot veri keresztbe nekik Jessica Atreides, és lesz a fiából az első ilyen.

Más: véletlenül pont a napokban láttam a Vakondok 4 extrák között a David Bishop interjút, ahol megemlíti ezt a játékot is. Egy szót sem említ a balhéból, csak dícséri a franciák kreativitását meg az együttműködést. Az interjú alapján nagyon nyugodt és egyenes fickó, nehéz elképzelni ahogy ok nélkül mindenbe beleköt. Úgyhogy hajlamos vagyok arra gondolni hogy a fhanszia oldalon lehettek inkább primadonnák:)

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.08.21. 13:31:34

ha már hízlaljuk a lore-t, akkor muszáj megemlítenem a dune (első) filmesítése körüli szopásokat: jodorowski's dune (www.imdb.com/title/tt1935156/)

petrow84 2019.08.21. 15:21:30

@Cvd: Annyi kiegészítés, hogy a BG előre nem képes látni, viszont a genetikai emlékezetet női ágon végig nyomon tudja követni, szinte az első emberig.
Ezért kell nekik a Kwisatz Haderach, aki egyrészt a férfi ágon is vissza tud tekinteni, másrészt az eljövendő dolgokat is látja.

A tisztelendő anyák emellett képesek rá, hogy "átvegyék" egymástól az előző életek sokaságát, így folytatva a sort, és szükség esetén segítséget kérve a múltbéli életektől. Az 5. könyvben pl. Rebecca, az egyik "vad" növendék egy komplett bolygónyi tisztelendő anya tudatát menekíti ki magában, akik elpusztultak a bolygójukon.
Ez azonban nem veszélytelen, egy gyengébb személyiséget könnyen megőrjít a fejében zsongó rengeteg élet visszhangja, ha nem tudja elcsitítani. Ráadásul Aliánál a születésekor ez már végbement, és ott ő a férfi elődjeit is viszont hallotta - pechjére Vladimir Harkoonent is, aki az egyik legerősebb személyiségnek bizonyult.

Nekik a fűszer azért fontos, mert ezzel tudják szinten tartani és fejleszteni az általad is említett sejtszintű testkontrollt. Talán a Dűne gyermekeiben említik, hogy ha akarnák, évszázadokig tudnának élni különösebb öregedés nélkül, csak a birodalom többi polgára valószínűleg nem venné jó néven a "halhatatlan boszorkányok" jelenlétét. Így inkább hagyják a testüket öregedni, de a tudatuk a fent említett Más Életekben tovább él.

Gipsz Ferenc 2019.08.21. 15:24:08

"Az átlagembereknél csak az élettartamukat hosszabbítja meg, meg az érzékszerverveket pörgeti fel."
Akkor ez olyasmi, mint az kávé. Kis mennyiségben csak felpörgeti, nagy mennyiségben meg nem tudsz elaludni így egész éjszaka a TV jósok műsorát nézed.

"Közvetlenül képesek minden egyes sejtjüket külön irányítani"
Nem semmi meló lehet mind a 30 trillió sejtet egyesével vezérelni. Gondolj bele, aludnál egyet, erre mind a 30 trillió elkezdi a saját hülyeségeit csinálni. A következő napot töltheted azza, hogy megint rendbe szeded a rakoncátlan sejtjeidet. Mindjuk az hasznos volna, ha úgy vezérelnék a bélsejtjeiket, hogy a természetes salakanyagot még bent fűszerré alakítsák.
Egyébként, ha tényleg tudnák vezérelni a sejtjeiket, akkor erre az egész náci fajnemesítési programra nem volna szükségük. Elég volna úgy irányítani a sejtjeiket, hogy azokból eleve egy ilyen képességű gyerek szülessen.

Wildhunt 2019.08.21. 16:06:15

@Gipsz Ferenc: a kolléga rosszul írta, a szervezetük biokémiai folyamataiba tudnak több-kevesebb sikerrel belenyúlni, pld mérgeket semlegesíteni. A kwisatch haderachhal amúgy is mellényúltak, Leto kicselezte őket Duncan Idahoval.

Gipsz Ferenc 2019.08.21. 17:00:30

@Wildhunt: "a szervezetük biokémiai folyamataiba tudnak több-kevesebb sikerrel belenyúlni"
Mondom, hogy a fűszer olyan, mint a kávé, az is ezt csinálja.

RobertThorn_ 2019.08.21. 17:22:08

@manson karcsi: az ég szerelmére, ezt nem írhatod komolyan.
oké, tényleg nem rossz zene, egyébként magam is csípem az ilyesfajta már-már Deleriumba áthajló hangulatú muzsikát, de motívumokat és epikusságot tekintve a Totós-Enós filmzenének ez a szoftpornó-aláfestő tinglitangi a lába nyomát nem csókolhatja meg.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.08.21. 17:55:43

@RobertThorn_: mea culpa, stephane picq-et korábban hallottam adlib-on prüntyögni, mint lukather-t és eno-t, emiatt elfogultabb vagyok.

Emmett Brown 2019.08.21. 18:29:31

@sykth.com: ha jól emlékszem, akkor talán az utolsó könyvben rájönnek, hogy miként lehet a fűszert máshol is előállítani.

Wildhunt 2019.08.21. 20:35:45

@Emmett Brown: ja. A tulaxiak a mutáns nőkben.

nick papagiorgo 2019.08.21. 20:39:27

A Dűne-univerzum tökéletesen van megírva, leszámítva azt az apró lyukat, hogy ha a fűszer ennyire k..ára fontos, akkor miért nem teszi rá a mancsát a Császár, miért tulajdonosa hol ez, hol az, egymással egyébként háborúban álló családok - a"harcok" idején a termelés általában visszaesik, na most ott jóformán más sincs, csak végtelen harc.Akkor mi van, senki sem "lát"? Én nem hagynám magam ennyire függni valamitől, kb erről szól az egész történelem, az erőforrások stratégiai jellegű elfoglalásáról.

Ettől eltekintve, tökéletes darab.

Keresztény szellemiségű luxuskurva 2019.08.21. 21:18:22

Húanyám, a KGB! A cd-verzión (aka Conspiracy) a digitalizált Donald Sutherland, apánk szelleme volt a help, mint a Hamletban. Neki kéne állnom megint így 20 év után.

Elmés kérdés: ha a Star Wars (Erő, hipertér, lézerkard (tudom, fényszablya, sugárpallos, atompengejatagánönjárólöveg)) space fantasy, akkor a Dűne (Hang, fűszer, navigátorok) miért nem?

Emmett Brown 2019.08.21. 21:25:56

@Wildhunt: meg rájönnek, hogy miként lehet a férgeket másik bolygóra költöztetni.

@nick papagiorgo: a válasz pofonegyszerű, pont úgy működik, mint a centrális erőtér. Ne fogjanak össze ellene, csak mindig az általa felemelt házat utálják meg fúrják.

TheReaperMan 2019.08.21. 21:46:16

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: A Dune nem space fantasy hanem spice fantasy (sorry).

Wildhunt 2019.08.22. 00:37:16

@Emmett Brown: Nono, arra csak az Arrakis pusztulása után. Azelőtt ez soha nem sikerül, mert a hülyék mindig sivatagbolygóra vinnék a férgeket.

petrow84 2019.08.22. 08:01:15

@nick papagiorgo: A Dűne univerzumában (a játék idején) 3 hatalmi ág van: a Császár, a nemesi házak alkotta Landsraad (lényegében a bolygók urai) és az Űrliga.

A Landsraad összesített katonai ereje kb megfelel a Császár elit haderejének, a Sardaukarok harci potenciáljának, az Űrliga nélkül pedig senki sem megy sehova. Ez biztosítja, hogy ugyan kisebb-nagyobb hatalmi mozgások voltak és lesznek - pl. amit @Emmett Brown is írt, hogy a belső megosztottság fenntartása érdekében kit nevez ki a császár az Arrakis élére - döntően ne boruljon fel a rendszer.

Leto azzal vetette el a sulykot, hogy kiképzett egy kicsiny, Sardaukar szintű haderőt, ami miatt a császár az egyensúly megbomlásától félt. Ezért küldte oda a Harkooneneket és segített is nekik, annak ellenére, hogy ez tulajdonképpen a Birodalom elárulása volt.

manson karcsi · goo.gl/FVvVX 2019.08.22. 08:17:27

@petrow84: már harmadjára írod le a harkonnent két o-val, ez nem lehet elgépelés. helyesen: harkonnen.

petrow84 2019.08.22. 10:05:09

@manson karcsi: Személyes korrektor (bocs, korrektoor) algoritmust kaptam - megtisztelve érzem magam Mr. Manson!

Cvd 2019.08.22. 20:03:54

@Wildhunt: Igazad van, rosszul emlékeztem. Úgy rémlik hogy valamelyik regényben valaki képes volt a dologra egy durva fűszertrip hatásaként, de nem általában nem terjed eddig a hatása.
Mindenesetre durva hogy mennyi ötlet van a Dűne univerzum mögött, az eddigieknél nagyságrenddel jobb film vagy sorozat (is) lehetne belőle, csak ügyesen kellene hozzányúlni.

Wildhunt 2019.08.22. 21:11:07

@Cvd: A Bene Gesserit-et alapító tisztelendő anyára gondolsz, akit haragosa fűszer-esszenciával akart megmérgezni, melytől a könyv szerint minden sejtje öntudatra ébredt. Ez lett aztán a beavatási szertartás is, lady Jessicát ezért nem ölte meg például a freemenek fűszerrituáléja.
Faltam minden betűjét. Herbert és Asimov örök helyet kapott a szívemben.

Wildhunt 2019.08.22. 21:31:24

@petrow84: Ha nem az Atreidesek szemszögéből nézed a dolgot, a Dűne tulajdonképpen egy félresikerült trónfosztással kezdődik. Letot az Atreidesek hagyományos doktrínája (Mutasd meg, mennyivel jobb az Atreideseket szolgálni, mint bárki mást) jelentős számú támogatóhoz juttatta, a bűvharcosok kiképzésével semlegesíthette volna a sardaukarokat (Duncan Idaho volt állítólag az univerzum legjobb kardmestere, de a többi sem maradt el sokkal mögötte), az Arrakis uralásával pedig kézben tartotta volna az Űrligát is. A császárnak itt nem igazán volt más választása, ez látszik abból is, hogy a Liga hajók is fedezték az akciót.
Az Arrakis pedig tökéletes választás volt, hiszen a férgek miatt a holtzmann-pajzsok használata erősen korlátozva volt (a harkonnenek még lézerfegyvert is bevetettek, bár megjárták), a lőfegyverek pedig a harkonnen haderőt jobb helyzetbe hozták.

Generic Jingle 2019.08.22. 21:47:54

@Void Bunkoid: A KGB 1992-ben jelent meg, annak is a vége felé, mert emlékeim szerint idehaza 1993-as újságok írtak róla, pl. az első PC Guru, ami akkor még inkább volt különszám, mint rendes lap.

Generic Jingle 2019.08.22. 22:05:32

A csomagolásról:

"Dune was the first video game to make use of the game cover printed on a sleeve and then slipped over a pre-printed, Virgin Games branded contents box. Before this game was released the industry printed expensive individual boxes for each and every game or they printed wraps that were glued to a box but that took extra processing time. This sleeve-box combo became the industry standard for video game boxes for the next two decades. The new sleeve-styled box was created by Anthony Mesaros for the US office of Virgin Games. He had created the sleeve design because he wanted to be able to get flashy covers printed in several colors as well as foil and yet create a box that cost significantly less that printing the individual game covers on individual boxes. His new packaging design not only came in at a much lower cost but had required less than half the turnaround time for actual printing."

sykth.com · http://sykth.com 2019.08.23. 05:36:35

@Keresztény szellemiségű luxuskurva: a space fantasy besorolásról: nem vagyok oda a besorolásokért ilyen esetekben, de, a star wars és a dűne között alapvető különbség az, hogy a dűne mögött van egy politikai helyzet, a star wars-ban ez kb. annyi, hogy van a gonosz had, meg a lázadók, nincs erőforrás, amitől mindenki függene, a jedik igazából speciális lovagok, de hogy mitől speciálisak? hát csak úgy, és mennyire? hát ügyesebbek, ennyi. nem túl nagy komplexitás, helyette egy jó személyes szemszögből átélhető történet (elveszett kisfiú lesz a nagy harcos, mély személyes titokra fény derül, megharcol az apjával és egyben magával), ami gyakorlatilag a középkorban is játszódhatna hajókkal, lovakkal és kardokkal. a dűnénél az erőforrás szűkösség és irányítás, a jövőbelátás veszélyei, a vallási fanatizmus adnak sokkal több gondolkodni valót, ezek a dolgok szükséges részei a történetnek, nem csak színesítik az amúgy egyszerű történetet.

petrow84 2019.08.23. 09:49:08

@Wildhunt: Érdekes felvetés, de szerintem a trónfosztás lehetőségével senki sem volt tisztában - arra csak Paul jött rá menet közben.

Eleve Leto szemléletével nehezen összeegyeztethető, hogy egy 10000 éves status quo felrúgása lett volna a cél. Inkább valószínűsítem, hogy a küszöbön álló kanly miatt képezhette ki az elit haderőt, hogy védelmet nyújtson egy Harkonnen csapda esetén. Az mondjuk pont szopó volt, hogy a sereg az általad említett dolgok miatt eléggé vert helyzetből indult, plusz az se volt benne a pakliban, hogy a Császár is beszáll. Leto abban számította el magát, hogy a Shaddam ekkora fenyegetésnek fogja majd tekinteni az elit gárdáját.

Már csak azért sem valószínűsítem a coup-ra irányuló terveket, mert a Fremen haderő potenciálja csak az arrakisi háború után vált ismertté. Emlékezz vissza, mennyire kiakadt Thufir, amikor a báró elmondta, hogy azzal viccelődött Fenringnek, hogy második Salusa Secundust csinál a bolygóból. Na AZ már bőven belefért a trónfosztásra irányuló cselszövésbe - csak anno a báró ezt nem látta át.

A csata előtt a fremenek valós számáról a külvilágnak nem volt információja, a legoptimistább becslés is csak pár tízezerre tette a számukat. Leto is tulajdonképp csak engedelmes munkaerőt akart.

Az is csak közvetve derül ki, mennyire volt előrehaladott a "sivatagi erő" projekt. Lietet már kvázi sikerült megnyerniük, de ez összesen annyit ért, hogy megmutatták nekik, hogy jobbak, mint a korábbi uraik. Néhány rejtett bázist megkaptak használatra (pl. ahol Duncan feláldozta magát, vagy ahol Thufirral vízszövetséget kötöttek a Sardaukar attak előtt). A naibokat néhány kivételtől eltekintve még messze nem sikerült az oldalukra állítani, különben nem akarták volna megölni Pault és Jessicát a sivatagban.

Leto katonái a bűvharchoz nem értettek, még maga Duncan sem. A Bene Gesserit nem oktatta ezt a harcmodort, a fremenek is csak a saját tisztelendő anyáiktól tudták, hogy létezik ilyen (mondjuk nem is volt rá nagyon szükségük, ők baromi kemények voltak anélkül is).

A Liga meg sok mindenben csendestárs, ráadásul 60 évnyi fűszertartalékért szerintem még a saját anyjukat is eladták volna, nemhogy pár "békefenntartó egységet" leszállítsanak.

Wildhunt 2019.08.23. 10:06:37

@petrow84: Igaz. Csakhogy ugye Shaddam ezt nem tudhatta. Ha a bevitt adatok miatt a mentátjai reálisnak értékelték a veszélyt, akkor lépéskényszerbe került. Harkonnen bárótól tudjuk, hogy a mentát csak adatok alapján dolgozik, hibás adatokból csak hibás következtetésre juthat. Vagyis igazad van, Leto valószínűleg nem akarta a trónt, de elég volt, ha a császár ezt másképp gondolta.

Reactor 2019.08.23. 20:29:56

Nekem a Dune II volt az első "dűnés" játékom, az első részével jóval később játszottam. Nem volt rossz ez a kalandjáték-jellegű játékmenet, viszont erősen a stratégia rovására ment, és hiányoztak belőle a különféle fegyvernemi összecsapások is (ha megtámadtál egy Harkonnen erődítményt, a harc annyiból állt, hogy rázúdítod a fremenjeidet).
Azt többen írták, hogy súlyos hiba volt, hogy a fűszer nem termelődött újjá, azaz ha kibányásztad a bolygót, és addig nem sikerült győznöd, akkor game over. És mivel az utolsó Harkonnen vár legyőzésénél egy csomót kellett vacakolni, tudni kellett, hogy mely szereplőket kell összegyűjteni az adott helyen, erre megvolt az esély.
Nemigazán láttam értelmét a fremeneket botanikusnak kiképezni. Két-három frement alkalmaztam erre a célra, de azon túlmenően, hogy szép zöld lett helyenként a bolygó, más haszna nemigen volt.
Vicces, de volt egy "örökké tartó játék" hiba is a játékban. Ha az utolsó erősséghez odamentél harc közben, masszív támadást rendeltél el, aztán 3 napot a sivatagban töltesz, a végtelenségig játszhattál.

@molnibalage: A könyv összesen annyit ír, hogy az űrutazás módszerei a Liga megalakulása előtt "meglehetősen vagyesek voltak", és ennyivel el is intézte.

@nick papagiorgo: A Dűne II végén ezt leírják. Azért nem ragadták magukhoz kapásból a bolygót, mert "élvezhették volna egy rövid ideig a dicsőségüket aztán elpusztultak volna". Fogalmam sincs, ez mit akar jelenteni, vélhetően arra utaltak, hogy nekiálltak volna pocsékolni a fűszert, amíg ki nem zsigerelik a bolygót. Fontos, hogy nemigen tudta széleskörűen senki, hogy a féreg is kell a fűszerhez, és egyik nélkül nincs a másik.

@petrow84: Érdekes amúgy, a sardaukarok mekkora überkatonának vannak beállítva végig, a játékokban pedig mindebből semmi nem látszik. A Dune II sardaukarjai teljesen kutyaközönséges nehézgyalogosok. A Dune 2000-ben már sokkal potensebb harcosok, de messze nem legyőzhetetlenek.

@Wildhunt: Érdekes, hogy mennyire mellőzik az ágyúkat, lőfegyvereket, raksivetőket, holott végül mindkét oldalon ez dönti el a csatát. Így győznek először a Harkonnenek, és később a fremenek.

Irulan hercegnő szemelvényeiből ám kiderül, hogy Shaddam császár nagyon paranoiás lett a Harkonnen-győzelem óta, mindenhol és mindenkiben ellenséget látott. Az eredeti filmben a végén már nem kispályázott: a komplett sardaukar haderőt levezényelte az Arrakisra. Ki is jelentette karakánul, hogy itt népirtás lesz, és minden értelmes életet eltörölnek a bolygóról.

Wildhunt 2019.08.24. 16:36:39

@Reactor: Az Arrakison kívül az egész univerzum holtzmann-pajzsokat használ, ami ellen a kinetikus fegyverek hatástalanok, az energiafegyverek (lézerfegyverek) meg veszélyesebbek a felhasználójukra mint a célpontra, hála a szubatomikus fúziónak. Az egyetlen használhtó lőfegyver a maulapuska, ami lassított lövedéket használ - vagyis felesleges pénzkidobás lenne erre hadsereget építeni. Az Arrakison más a helyzet, pajzsok frekvenciája ugyanis megőrjíti a férgeket, vagyis használatuk tilos. A kinetikus fegyver volt a Harkonnenek trükkje, Leto herceget kifejezett meglepetésként is érte.

Anyukád egyik barátja vagyok. 2019.08.25. 12:41:02

@petrow84: Igazából mindenki fogja mindenki tökét. A Landsraad összesen olyan erős mint a Császár egyedül. A Liga fogja mindenki tökét az űrutazás monopóliumával, viszont az L meg a Cs fogja a Liga tökét a fűszerrel. Az igazából a KHAFT társaság (CHOAM Company) birtokolja és annak az igazgatótanácsában a helyek oszlanak el a Cs meg az L között. A Cs ezeknek a helyeknek meg a részvénycsomagoknak a kiosztásának jogával fogja az L tökét, meg persze azzal, hogy ki tud irtani bárkit aki egyedül marad az L közül. Leto herceg ott rúgja el a pöttyöst, hogy egyre népszerűbb a Landsraad-ban egyre többen hallgatnak rá és őt tekintik szószólójuknak és mögé állnak. Ez, meg a tény, hogy a Császár unokaöccse, tehát vér szerint is jogot formálhat a trónra, na meg az univerzum két legnagyobb harcosa által kidolgozott módszerekkel és az asszony bűvharcával kiképzett a sardaukaroknál erősebb haderő már elég ahhoz hogy elintézze az Atreideseket. Azt mondjuk sosem értettem, hogy mivel a Császár többször is azon nyünnyög, hogy bárcsak Leto az ő fia lenne, akkor miért nem adja hozzá a lányát és nevezi ki örökösének inkább amikor gyakorlatilag vele kihal a Corrino-ház mivel nincs fia csak 9 lánya, Leto meg direkt nem vette feleségül Jessicát, hogy legyen módja a politikai házasságra.

Anyukád egyik barátja vagyok. 2019.08.25. 13:04:48

@Wildhunt: Azért a Harkonnen győzelem elsősorban annak volt köszönhető, hogy volt áruló aki kicsinálta a pajzsgenerátorokat a városban ott nem számít a féregveszély. Az ágyúknak meg rakétaütegeknek annyi volt a lényege, hogy Piter kikalkulálta, hogy a várost védő hegység barlangrendszereibe fogják bevenni magukat a védők így nagyrészt rájuk omlasztották a hegyet és nem volt számottevő ellenállás. Arról nem is beszélve, hogy Atreides egyenruhás Harkonnenek kifosztották a Liga bankokat a bolygón így a Liga megtagadta, hogy letegye a még fennlévő Atreides egységeket ráadásul pont az elitek nem voltak a bolygón mert akkor jöttek vissza a Giedi Prime-i raidből és csak Gurney Halleckék szálltak le első körben. A fremen potenciált már a kezdettől tudták Letoék még a Caladanon voltak amikor már szó volt arról hogy sokkal többen vannak mint amit gondolnak és micsoda szövetséges lenne belőlük. A Salusa Secundus-sardaukar összefüggést addigra kimatekozták már. Leto herceg nem puccsra készült, sőt ő hűséges akart maradni a császárhoz. Ő már az utódnélküli Császár utáni időre készült és Paulnak kapargatta a gesztenyét azért volt a terv, hogy mentát kiképzésű herceg legyen majd belőle aki bírja a Landsraad szeretetét, a régi császár rokona, és potenciális Kwisatz Haderach amiről persze nem tudtak Letóék. Ezek, meg a szuper sereg és kb 100.000 éves Atreides uralom egy új birodalomban ami még a Ligát is kordában tartja.

petrow84 2019.08.26. 10:48:23

@Anyukád egyik barátja vagyok.: Na igen, de pont ez az, hogy a bűvharcról senkinek sem lehetett tudomása - és sehol sincs elhintve, hogy maguk a katonák ki lettek volna erre képezve. Ha így lett volna, valószínűleg Thufir sem gyanakszik Jessicára (az is sokat elmond a Bene Gesserit titoktartási képességéről, hogy még Thufir sem ismerte a Hang mibenlétét).
A házasság elodázása valóban nehezen érthető, bár lehet, hogy Shaddam már odaígérte a lányait más házaknak, akikkel jobbnak látta békében lenni.

@Reactor: Leginkább az Emperor - Battle for Dune-ben mutatják ki a foguk fehérjét. Ott tényleg a legdurcább nehézgyalogság, még a fremenek is csak a láthatatlanságuk miatt tudják velük felvenni a versenyt. Ordos tankok ellen meg különösen viccesek - pláne ha egy Ixian Projectorral készítettél kamu verziókat belőlük.
Én inkább azt hiányoltam a játékból, hogy csak a brutál erejük van megjelenítve, az, hogy a kémkedésben és lopakodásban is rendkívül otthon vannak, az semennyire.

csikocska 2019.08.27. 10:42:55

Én ezen Dune videojátékot akkor próbáltam ki, amikor még olyan tapasztalatlan kisgyerek voltam, nem igazán értettem az angol nyelvű szövegeket.
Középfokú angol nyelv érettségimmel már értelmezni tudom akár regény hosszúságú szövegeket is. Majd ha lesz valamennyi szabadidőm, belefogom venni magam az egész Dune franchise történetébe és újból próbát fogok tenni a Dune videojátékkal is.

@Reactor: Én már azóta küldtem neked GMail-en és a ZDoom fórum oldalon belül is 2 végső üzenetemet, remélem minél hamarabb elolvasod.
Már olyan csalódást okoztál nekem a több mint 5 éves eltűnéseddel, hogy már nem is akarok többet várni a te állítólag előre felvett videóidra.
A nálad fiatalabb Youtuber srácok tőled tanulhatnák el, hogy semmit nem kell írni/szólni a Youtube-on kívül eltöltött időtöltés közben.
Már azt sem hiszed el, hogy mennyire szarul esett nekem, hogy mindig csak magadra tudsz gondolni minden blog.hu-s megnyilvánulásod közben.
Inkább mehetnél el a halál bránerére, mint önkéntes tartalékosnak egy katonaságba.

Pala 2019.08.28. 14:42:04

Az egyik kedvenc játékom. Tetszett, hogy apró lépésekkel elkezdünk terjeszkedni, és a végén az egész területet az uralmunk alá hajtjuk. Szerintem különösen jól sikerült vegyíteni a szerepjáték- és a stratégiai elemeket is. Talán csak az első Imperium Galacticában volt ilyen (ráadásul még a téma is hasonlít picikét).

A Dune II. nekem csalódást jelentett, talán ha nincs ez a remek első rész, többet játszottam volna vele.

Persze akadt néhány dolog az első Dune-ban, amit furcsálltam. Például a zöldítésnek nem láttam értelmét – erre fent már kitért egy fórumtárs is. A sztori vége szintén fura: mi értelme volt odaküldeni az Atreides-családot a bolygóra, ha az uralkodó összejátszott a Harkonnen-családdal? Továbbá nekem is elég szegényesnek tűnt a harci taktikai rész. A végén pedig nagyon dominánssá válik a stratégiai vonal a szerepjátékos vonal kárára. De ezekkel együtt is egy kiemelkedően jó játék a Dune. Érdemes végigjátszani, akár többször is!
süti beállítások módosítása